• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,



Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
Onlangs was 1 van mijn bewegingsmelders paraplu geslagen en gaf om de x aantal minuten beweging aan, terwijl het een relatief kleine ruimte is waarin niets beweegt. Dus het licht was daar aan/af de ganse avond lang (gelukkig is het een ruimte waar ik rekening houdt met daglicht zodanig dat hij het alleen na zonsondergang deed). Ik was dus 2 weken niet aanwezig, maar de eerste avond dat ik terug was merkte ik dit, alsook de buurvrouw die me kwam zeggen dat het licht constant op en af ging.

Nu wil ik dit in de toekomst graag voorkomen door een soort van afwezig te kunnen triggeren, zowel via een knop als via de phone app/desktop app.

Nu ben ik even aan het googlen geweest, alsook door de loxone config aan het kijken, ben ik correct als ik denk dat ik dit het beste doe via de bedrijfsmodus afwezig?

Dus bvb een digitale ingang verbinden aan een drukknop en die als uitgang die "afwezig" laten triggeren? En dan die afwezig ook aan de DisP koppel van de lichtsturing blok?
Indien ja, kan ik die gewoon samen aan die Disp hangen, of zet ik daar best een OR blok voor?

Kan ik dan via de APP die afwezig ook triggeren als ik vergeten ben op de knop te duwen?

alvast bedankt
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Hier hangt modus afwezig aan de 'alles uit afwezig' verlichtingsblok. Bijvoorbeeld niet de buitenverlichting uit doen. Tegelijk wordt automatisch de afwezigheid lichtsturing geactiveerd (staat in elke verlichting blok). Hier gaat die aan tussen donker en 23u.

Het is een standaard loxone functie dus ik gok dat alles wel degelijk gedocumenteerd is op de loxone website?
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
Hier hangt modus afwezig aan de 'alles uit afwezig' verlichtingsblok. Bijvoorbeeld niet de buitenverlichting uit doen. Tegelijk wordt automatisch de afwezigheid lichtsturing geactiveerd (staat in elke verlichting blok). Hier gaat die aan tussen donker en 23u.

Het is een standaard loxone functie dus ik gok dat alles wel degelijk gedocumenteerd is op de loxone website?
heb je toevallig een screenshot van deze blokken in de loxone config?
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Wie heeft het soms ook voor dat de programmatie van Loxone raar begint te doen Bv: Alles uitknop die alle gestuurde verlichting moet uitschakelen. Maar opeens gaat de garageverlichting dan aan terwijl die uit was en in de app is die uit, je moet dat dan aanleggen om het in de garage uit te hebben. Bij een reset van het systeem door bv de miniserver heropstarten is dat probleem weer voor x aantal dagen verdwenen.
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
iemand ervaringen met deurbellen die (makkelijk) integreerbaar zijn met loxone?

vereisten:
- bellen met melding via app/pushbericht maar liefst ook mogelijkheid tot fysiek laten bellen zoals een good old fashioned bel
- camera integratie
- speaker integratie
- camera moet filmen bij aanbellen, maar mogelijkheid tot filmen bij bewegingsdetectie en dit kunnen aan en afzetten zou leuk zijn
- liefst ook een mogelijkheid tot een soort van tijdsschema waarop (zeker de fysieke) bel moet werken

Zoals dit vind ik er wel een paar die aan redelijk wat voldoen. Maar zijn erbij waar je ook een soort van signaal kunt uitlezen naar loxone toe? bvb beweging gedetecteerd => loxone server schakelt de lamp in de gang, of de lamp buiten (zodat ik het sleutelgat vind in het donker :D).
verschillende voltages voor beweging gedetecteerd en aanbellen (en mss vergeet ik nog wat) en dit kunnen uitlezen naar loxone zou cool zijn.

ik had deze op het oog (goedkoper model, desnoods als tussenpaus tot ik een duurdere kan kopen). Deze kan redelijk veel van mn lijstje, maar voor zover ik kan zien in de montage instructies ontvangt dat alleen stroom en geeft geen analoog signaal terug

 

JBO

Nieuw Lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
90
Waarderingsscore
21
Punten
8
de intercom v2 van loxone? samen met een deurgong op een relais uitgang.
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
de intercom v2 van loxone? samen met een deurgong op een relais uitgang.
ik was eigenlijk op zoek naar een iets budgetvriendelijkere versie. De intercom zelf is al behoorlijk prijzig, maar daar bovenop heb ik momenteel nog geen tree systeem, dus dat moet er ook nog eens bij.

Kan deze overweging wel maken voor in de toekomst, maar momenteel besteed ik mn budget liever aan andere zaken. al zou er wel iets van deurbel moeten zijn. en liefst meer als knopje en belletje aangezien ik er nog niet zo vaak ben. Daarom is app integratie wel 'noodzakelijk'
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
maar daar bovenop heb ik momenteel nog geen tree systeem
Loxone zonder Tree? Zit dat niet op elke miniserver?

Wat betreft de bel, hier is dat een eenvoudige drukknop op input (geen nood aan camera) en een eenvoudige gon op output
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
Kan ik ergens vinden wanneer de loxone puls 'zonderondergang' gestuurd wordt? Ik weet dat het afhankelijk is van datum/locatie/...

maar is er ergens een tabel te vinden voor mijn lengte en breedtegraad en datum ofzo?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Dat komt bij mij heel nauwkeurig overeen met de zonsondergang in de weer-app op mijn smartphone
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
ik heb mijn loxone miniserver geconfigureerd met external access (miniserver gen 2) en kan er via loxone config ook extern aan nu.
Weet er iemand of dit ook kan voor de loxone phone/tablet app? momenteel kan ik die alleen inladen op mijn telefoon wanneer ik op hetzelfde netwerk zit. Is dit mogelijk van buitenaf ook?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
ik heb mijn loxone miniserver geconfigureerd met external access (miniserver gen 2) en kan er via loxone config ook extern aan nu.
Weet er iemand of dit ook kan voor de loxone phone/tablet app? momenteel kan ik die alleen inladen op mijn telefoon wanneer ik op hetzelfde netwerk zit. Is dit mogelijk van buitenaf ook?
Ja wij gebruiken dat gewoon op de gsm buitenshuis... Dat gaat dan via de loxone dns server.
Geen speciale instelling denk ik, dat werkte gewoon vanaf dag 1?
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
ik heb mijn loxone miniserver geconfigureerd met external access (miniserver gen 2) en kan er via loxone config ook extern aan nu.
Weet er iemand of dit ook kan voor de loxone phone/tablet app? momenteel kan ik die alleen inladen op mijn telefoon wanneer ik op hetzelfde netwerk zit. Is dit mogelijk van buitenaf ook?
Ja wij gebruiken dat gewoon op de gsm buitenshuis... Dat gaat dan via de loxone dns server.
Geen speciale instelling denk ik, dat werkte gewoon vanaf dag 1?
ja, ik had de miniserver op een andere plaats geconfigureerd, en dan verplaatst naar mn nieuwe huis, maar enkel het ip aangepast en niet de gateway en dns servers. doh. problem solved nu :)
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
Daarnet vlak voor ik wilde vertrekken begonnen mijn PIR sensors ineens op hol te slagen, of zo leek het toch. Ik moest dringend weg maar ik heb toch een paar minuutjes genomen om snel even te proberen debuggen, mijn bevindingen waren:

eender welke PIR beweging registreerde, elke analoge ingang op de miniserver kreeg die 3.3v pulse door. Waardoor er dus 4 lichten tegelijk aangingen in plaats van 1tje. In de liveview zag ik dus dat elke PIR geel oplichte bij registratie van beweging van 1 PIR.

Ik heb de analoge ingangen van de miniserver eventjes allemaal uitgetrokken, omdat ik dacht dat ze daar mss ergens ingewild contact maakten, maar van zodra ik er Meer als 1 terug instak had ik wederom hetzelfde probleem, dat elke aangesloten contact die 3.3v doorkreeg.

Bovenaan zitten ze in rijgklemmen zeer ver van elkaar en maken ze zeker geen contact.

Wat heb ik vandaag gedaan (wellicht heeft het daar iets mee te maken)
Stroom uitgezet omdat ik een beltransfo ging aansluiten, die miniserver heeft dus een unexpected reboot gehad omdat ik gewoon de hoofdschakelaar heb uitgezet.

mogelijke oorzaken die ik nu zou kunnen vermoeden:
- de miniserver heeft schade opgelopen door deze reboot. Maar voor de rest functioneert hij wel goed, enkel de analoge ingangen doen raar.
- ik gebruik een step down module om de 24v van de loxone om te zetten naar 12v. Ik heb mijn nieuwe beltransfo half voor deze step down module gezet (de step down module zit tussen de goten geklemd, maar deze maakt geen fysiek contact met de beltransfo, maar zit er wel dichtbij). Eventueel zit daar iets van storing op waardoor de PIR's teveel stroom toekrijgen en daardoor allemaal signaal terugsturen?

Voor de rest kan ik niet direct iets bedenken, iemand van jullie ideeën dat ik zou kunnen debuggen de volgende keer ik daar ben?

hardware:
PIR: HC-SR501
step down module: ongeveer zoiets 1675622360590.png
Beltransfo: 1675622441359.png(ABB Transformator 25VA - TS 25/12-24 C)

alvast bedankt,
Thierry
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
ik gebruik een step down module om de 24v van de loxone om te zetten naar 12v. Ik heb mijn nieuwe beltransfo half voor deze step down module gezet (de step down module zit tussen de goten geklemd, maar deze maakt geen fysiek contact met de beltransfo, maar zit er wel dichtbij). Eventueel zit daar iets van storing op waardoor de PIR's teveel stroom toekrijgen en daardoor allemaal signaal terugsturen?
Zal wel eerder hier zitten. Die MS is gemaakt om via “power off” te rebooten. Zit nl. nergens een aan-/uit knop op.

Meten is weten in deze
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
ik gebruik een step down module om de 24v van de loxone om te zetten naar 12v. Ik heb mijn nieuwe beltransfo half voor deze step down module gezet (de step down module zit tussen de goten geklemd, maar deze maakt geen fysiek contact met de beltransfo, maar zit er wel dichtbij). Eventueel zit daar iets van storing op waardoor de PIR's teveel stroom toekrijgen en daardoor allemaal signaal terugsturen?
Zal wel eerder hier zitten. Die MS is gemaakt om via “power off” te rebooten. Zit nl. nergens een aan-/uit knop op.

Meten is weten in deze
het was niet de beltransfo zelf. Ik heb hem afgekoppeld en het probleem was er nog steeds. Toen schoof ik hem wat op en het probleem was verdwenen. Het leek me al raar een beltrafo die niks door krijgt dat die toch nog storing zou veroorzaken. Maar ik schoof hem terug en het probleem bleef weg. Ik weet nog altijd niet zeker waar aan het lag, de SVV draadjes die naar de step down module lopen die contact maken met andere draden? (desondanks ze beiden toch omgeven zijn door coating). Ofwel zit er ergens een miniem gaatje dat ik niet kan zien. Ik heb de draadjes wat meer gespreid en hopelijk blijft het nu opgelost
 
Lid geworden
11 apr 2023
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
ik ben op zoek naar een 2 stuks wandverlichting armaturen voor tegen onze vernieuwde (geïsoleerde) houten gevel. Ik ben van plan om deze te kunnen aansturen met een Loxone Nano IO Dimmer (Air), maar wegens de wat hogere minimum vermogen (15VA) die de Nano Dimmer Air vraagt nog niets gevonden. Kan er iemand wat aanraden?
Als alternatief, lukt het om de 2 stuks wandverlichting (LED) met een Nano IO (geen dimmer) te schakelen, ik zie geen minimum belasting vermeld in de spec's van de Nano IO?
bedankt,
 

stimpie79

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jun 2006
Berichten
684
Waarderingsscore
103
Punten
43
Iemand ervaring met het schakelen van Ikea "Bave" plafondspots met Loxone?

Deze blijft na nagloeien wanneer uitgeschakeld, ik vermoed dat ik dus met capacitieve spanning op de kabels zit? Ik heb al een Busch-Jaeger 6596 Compensator ingebouwd, maar dat lijkt geen verschil te geven... ze blijven zichtbaar oplichten wanneer uitgeschakeld.

Zijn er betere alternatieven dan Busch-Jaeger? (ik vond bvb ook Niko en Legrand op zelektro) Kan/Moet ik er meerdere parallel aansluiten?
Andere tips en/of ervaringen?

Bij beide plafondspots met ingebouwde leds een issue:
- https://www.ikea.com/be/nl/p/bave-led-plafondrail-3-spots-wit-00527238/
- https://www.ikea.com/be/nl/p/baeve-led-plafondrail-5-spots-wit-80527239/
Ik heb op andere plaatsen gewone spots, daar is het geen issue, bvb https://www.ikea.com/nl/nl/p/nymane-plafondspot-met-4-spots-antraciet-80415086/
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan