• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,



Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Kan iemand me het nut van de aanwezigheid van 2 1.5mm aders in de Loxone Tree kabel uitleggen?

Ik begrijp de bus-technologie van Tree, en hoe die toelaat meerdere sensoren, schakelaars, etc op 1 lijn te schakelen, en zo kabel te besparen (en misschien vooral - consumenten in te sluiten in het loxone ecosysteem :) ). Maar hoe passen verbruikers in dit verhaal? Deze moeten toch nog steeds allemaal in ster met de relais van de miniserver / extensies zijn verbonden?
Bepaalde actoren (zoals RGBW Tree spots) vereisen een groter vermogen en worden via de 1,5mm kabels aangesloten. De Tree-kabel zorgt ervoor dat je dezelfde kabel voor al je componenten kan gebruiken.
 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28
Kan iemand me het nut van de aanwezigheid van 2 1.5mm aders in de Loxone Tree kabel uitleggen?

Ik begrijp de bus-technologie van Tree, en hoe die toelaat meerdere sensoren, schakelaars, etc op 1 lijn te schakelen, en zo kabel te besparen (en misschien vooral - consumenten in te sluiten in het loxone ecosysteem :) ). Maar hoe passen verbruikers in dit verhaal? Deze moeten toch nog steeds allemaal in ster met de relais van de miniserver / extensies zijn verbonden?
Bepaalde actoren (zoals RGBW Tree spots) vereisen een groter vermogen en worden via de 1,5mm kabels aangesloten. De Tree-kabel zorgt ervoor dat je dezelfde kabel voor al je componenten kan gebruiken.

Ben nog steeds niet helemaal mee vrees ik.

Worden die 1.5mm aders dan aangesloten op de digitale outgangen van de miniserver, zodat je die kan schakelen door een signaal van een (Tree) schakelaar / sensor, naar de miniserver te sturen, die dan die digital uitgang schakelt? If so, hoe werkt het dan om meerdere verbruikers op 1 tree-kabel aan te sluiten?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Kan iemand me het nut van de aanwezigheid van 2 1.5mm aders in de Loxone Tree kabel uitleggen?

Ik begrijp de bus-technologie van Tree, en hoe die toelaat meerdere sensoren, schakelaars, etc op 1 lijn te schakelen, en zo kabel te besparen (en misschien vooral - consumenten in te sluiten in het loxone ecosysteem :) ). Maar hoe passen verbruikers in dit verhaal? Deze moeten toch nog steeds allemaal in ster met de relais van de miniserver / extensies zijn verbonden?
Bepaalde actoren (zoals RGBW Tree spots) vereisen een groter vermogen en worden via de 1,5mm kabels aangesloten. De Tree-kabel zorgt ervoor dat je dezelfde kabel voor al je componenten kan gebruiken.

Ben nog steeds niet helemaal mee vrees ik.

Worden die 1.5mm aders dan aangesloten op de digitale outgangen van de miniserver, zodat je die kan schakelen door een signaal van een (Tree) schakelaar / sensor, naar de miniserver te sturen, die dan die digital uitgang schakelt? If so, hoe werkt het dan om meerdere verbruikers op 1 tree-kabel aan te sluiten?
Wanneer je gewone LED's gebruikt (van Loxone of een ander merk) moet je deze aansturen via een digitale uitgang of -nog beter- via een dimmer.
Wanneer je Tree-lampen gebruikt, zit de dimmer in de lamp en moet je de lamp van 24V en van Tree voorzien. Omdat deze lampen meestal samen hangen (toch via de app apart aan te sturen), gebruiken ze hiervoor de dikkere kabel. De lampen samen gaan nl. een hoger vermogen trekken dan bijvoorbeeld het Tree-signaal
 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113

jazeker, dat bekeek ik al eens. Maar bleef toch onduidelijk, verbruikers in een tree systeem. Ik denk dat ik het begrijp nu, sort of, waarvoor dank.
Als je meer uitleg nodig hebt, mag je't altijd vragen hoor :)
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Op een loxone rgbw spot met tree zet je een continue voeding van 24v (1,5mm kabel)
In elke spot zit een 'schakelaar of dimmer' die gestuurd wordt over de tree signaaldraad.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Shelly komt met een 4 kanaals relais op DIN rail. 16A/kanaal of 40A totaal is niet niks.
Verbinding per LAN of WiFi. Ik heb nog niet naar de API gekeken, maar als dit identiek werkt aan de plugs, dan lijkt me dit een mooie en goedkope oplossing als relais. Inlusief powermeting al is me niet duidelijk of dit per kanaal is. Of dit dan een waardig alternatief is voor de loxone relais module zal nog moeten blijken.
Voor een prijs van +- €80 is dit niet verkeerd, maar komt in de buurt van de loxone relaismodule.
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
zijn de 'normale' extension uit de handel genomen? de multi extensions dus eigenlijk, ik vind alleen de air variant nog online
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
zijn de 'normale' extension uit de handel genomen? de multi extensions dus eigenlijk, ik vind alleen de air variant nog online
Waarom wil je precies die? Je kan toch met relais module, dimmer en 1 wire afzonderlijk werken?
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
zijn de 'normale' extension uit de handel genomen? de multi extensions dus eigenlijk, ik vind alleen de air variant nog online
Waarom wil je precies die? Je kan toch met relais module, dimmer en 1 wire afzonderlijk werken?
Ik had toen deze nog wel beschikbaar was de rekensom gemaakt van wat ik allemaal nodig had, en zo 1 extension paste daar perfect in, omdat ik na 1 extension van DI,Relais,... telkens nog een paar poortjes nodig had, de extension paste daar perfect in
 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28
Shelly komt met een 4 kanaals relais op DIN rail. 16A/kanaal of 40A totaal is niet niks.
Verbinding per LAN of WiFi. Ik heb nog niet naar de API gekeken, maar als dit identiek werkt aan de plugs, dan lijkt me dit een mooie en goedkope oplossing als relais. Inlusief powermeting al is me niet duidelijk of dit per kanaal is. Of dit dan een waardig alternatief is voor de loxone relais module zal nog moeten blijken.
Voor een prijs van +- €80 is dit niet verkeerd, maar komt in de buurt van de loxone relaismodule.
power meting per kanaal!
 
Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Heeft er iemand hier ervaring met de koppeling van warmtepomp, batterij, zonnepanelen aan Loxone? Ik las studie van VITO dat slimme aansturing van deze zaken verbruik van warmptepomp met 30% kan doen afnemen.
Het zijn zulke "slimme" oplossingen die me enorm aanspreken aan domotica-systemen. Zelf denk ik aan:

- Buffervat extra verwarmen (10°) op moment dat er overconsumptie is.
- Laadsnelheid lader variabel maken op basis van productie PV en capaciteit batterij.
- Screens automatisch op basis van binnen- buiten-temperatuur en zonneschijn.
- Ik lees in tussenseizoen dat het met WP en 1 circuit vloerverwarming niet evident is om badkamer warm te houden (thermostaat centraal stuurt WP niet aan omdat temp daar oké is). Met elektrische ventielen en temp-sensor in badkamer zou ik dit willen overrulen en badkamer toch wat warmer te krijgen.
- Vraaggestuurde ventilatie (type D) extra aansturen centraal op vlak van verwarming en koeling ('s nachts extra bij hete dagen,...). Ik weet dat je hier niet extreem veel van moet verwachten maar als het mogelijk is en systeem is er toch... waarom ook niet?
- Nog andere zaken die ik vergeet?

Kan iemand me helpen met zijn/haar eigen ervaringen? Is dit technisch mogelijk? Valkuilen? ...?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Alles wat je opnoemt kan met loxone. Temperatuur sensoren zitten standaard in de schakelaars.

Screens gaan hier omlaag op basis van zonnestand, temp binnen en buiten en zonneschijn.

Je badkamer extra verwarmen kan je doen met een geschakeld stopcontact en een elektrische verwarming. Hier is het voorzien maar na 1,5j hangt er geen. Het is gewoon niet nodig.

Ventilatie D koelt amper of niks in de zomer, ik had hier op maximum debiet een afkoeling van 0,6°. Daar hangt dan wel een continue verbruik van 250W aan. Een airco of koelen met je wp is zuiniger...
 
Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Alles wat je opnoemt kan met loxone. Temperatuur sensoren zitten standaard in de schakelaars.

Screens gaan hier omlaag op basis van zonnestand, temp binnen en buiten en zonneschijn.

Je badkamer extra verwarmen kan je doen met een geschakeld stopcontact en een elektrische verwarming. Hier is het voorzien maar na 1,5j hangt er geen. Het is gewoon niet nodig.

Ventilatie D koelt amper of niks in de zomer, ik had hier op maximum debiet een afkoeling van 0,6°. Daar hangt dan wel een continue verbruik van 250W aan. Een airco of koelen met je wp is zuiniger...
Dankjewel, interessante bevindingen alvast dat het effectief allemaal lukt. Hebben jullie verschillende zoneringen voor vloerverwarming met WP want hoor toch dat tussenseizoen met 1 circuit vervelend is (dat is relatief natuurlijk) in de badkamers.

ventilatie automatiseren op die manier is dan inderdaad niet zo efficiënt. Vraaggestuurd maken kan via meeste leveranciers of Loxone zelf inderdaad dan.

volgende week zit ik samen met installateur, ben benieuwd wat die zegt (en voor inschatting van de prijs).
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Hebben jullie verschillende zoneringen voor vloerverwarming met WP want hoor toch dat tussenseizoen met 1 circuit vervelend i
Hier is een aparte pomp voor vvw op de verdieping. Enkel de badkamer staat open, de rest staat dicht. Die werkt wel zonder binnentemperatuur, maar puur op de stooklijn adhv de buitentemperatuur.
ventilatie automatiseren op die manier is dan inderdaad niet zo efficiënt. Vraaggestuurd maken kan via meeste leveranciers of Loxone zelf inderdaad dan.
Ik heb alles hier om de ventilatie te automatiseren maar de nood is er gewoon niet.
De zehnder gaat automatisch een stand hoger als we douchen door de ingebouwde vochtsensor.
Afgelopen jaar 3 keer de ventilatie op hoogste stand gezet toen er bezoek kwam en je iets wil doen voor corona. Maar dan ben ik eens naar de zolder gelopen en de boost functie aangezet voor 12u.
's nachts draait die hier op stand 1, overdag op stand 2, maar ook dat zit in het toestel zelf.

Wat wel: een geschakeld stopcontact zodat ik vanop afstand de ventilatie kan uitschakelen. Bijvoorbeeld bij een b-alert sms voor een brand.
 
Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hebben jullie verschillende zoneringen voor vloerverwarming met WP want hoor toch dat tussenseizoen met 1 circuit vervelend i
Hier is een aparte pomp voor vvw op de verdieping. Enkel de badkamer staat open, de rest staat dicht. Die werkt wel zonder binnentemperatuur, maar puur op de stooklijn adhv de buitentemperatuur.
ventilatie automatiseren op die manier is dan inderdaad niet zo efficiënt. Vraaggestuurd maken kan via meeste leveranciers of Loxone zelf inderdaad dan.
Ik heb alles hier om de ventilatie te automatiseren maar de nood is er gewoon niet.
De zehnder gaat automatisch een stand hoger als we douchen door de ingebouwde vochtsensor.
Afgelopen jaar 3 keer de ventilatie op hoogste stand gezet toen er bezoek kwam en je iets wil doen voor corona. Maar dan ben ik eens naar de zolder gelopen en de boost functie aangezet voor 12u.
's nachts draait die hier op stand 1, overdag op stand 2, maar ook dat zit in het toestel zelf.

Wat wel: een geschakeld stopcontact zodat ik vanop afstand de ventilatie kan uitschakelen. Bijvoorbeeld bij een b-alert sms voor een brand.
Goede tip dat stopcontact.
Ik zou verschillende pompen willen bypassen door ventielen elektronisch te maken en te sturen adhv binnentemp op enkele plaatsen. Maar geen idee of dat technisch goed idee is.
 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28
Hebben jullie verschillende zoneringen voor vloerverwarming met WP want hoor toch dat tussenseizoen met 1 circuit vervelend i
Hier is een aparte pomp voor vvw op de verdieping. Enkel de badkamer staat open, de rest staat dicht. Die werkt wel zonder binnentemperatuur, maar puur op de stooklijn adhv de buitentemperatuur.

kun je hier wat verder verduidelijken?

Twee pompen dus, een voor beneden, een voor boven? Wat is hier het voordeel tov 1 pomp met verschillende ventielen per kamer?

Nu heb je voor boven aparte ventielen per kamer, enkel die van badkamer open? Waarom is dat juist? Die worden nooit opengezet?

Wat betekent 'puur op de stooklijn' ? :

vele vragen :)
 
Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Aanvullend hierbij: ik hoor om idd via stooklijn te werken en ventielen vooral dicht te laten draaien obv individuele temperatuursensoren in de kamers. Bv. Slaapkamers al eerder op temp, badkamer moet niet (minder) gekoeld worden in zomer,…

dan werk je met 1 pomp en eventueel buffervat als je centrale thermostaat zou hebben om niet te gaan zwengelen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Twee pompen dus, een voor beneden, een voor boven? Wat is hier het voordeel tov 1 pomp met verschillende ventielen per kamer?
Ik heb 2 pompen, die pompen draaien ook niet gratis. Dus bij 1 pomp zal die continue moeten draaien ookal heb je bijna nergens een circuit open staan. Persoonlijk zie ik geen voordeel om de ventielen te gebruiken om per kamer te sturen. Hier doet de ketel autonoom perfect wat wij wensen.
Nu heb je voor boven aparte ventielen per kamer, enkel die van badkamer open? Waarom is dat juist? Die worden nooit opengezet?
Die van de slaapkamers staan dicht, gaan nooit open. Op dit moment zijn de slaapkamers 20-21° zonder verwarming. Er is gewoon geen nood aan in een goed geisoleerd huis. Enkel de badkamer staat open zodat die warm wordt.
Wat betekent 'puur op de stooklijn' ?
Je kan regelen op stooklijn of op stooklijn icm binnentemperatuur.
Stooklijn: De ketel voert de temperatuur aan aan de hand van de buitentemperatuur. Bij -8° is dit water van 36°, Bij 0° is dit water van 32°, bij 11° is dit water van 26°.
Indien je gebruik maakt van de binnentemperatuur zal de ketel hier ook nog rekening mee houden om de pomp op momenten uit te schakelen indien temperatuur gehaald is.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan