• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,



Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?
 

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
De camera is idd nu niet top.
Eveneens nachtmodus etc..

Wel gemakkelijk als je iets via POE wilt integreren in je Loxone installatie.

Zelf eerder fan van de betere camera en opslag op lokale NAS en koppeling 3rd party app.

Bij de loxone staat ook niet direct ONVIF of RTSP
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Tjonge, en dat kan tegen 'spatwater'. Regen kan dus niet. Hoe moeilijk kn het zijn om iets met IP65 rating te maken? ?‍♂️
Dubbele bel is er ook niet bij. Dus onze praktijk en privé wil zeggen 2 bakjes naat elkaar?
Waarom in godsnaam geen NFC lezer? Nee, dan moet je er een code touch onder hangen.

Eigenlijk is het een knop met een camera.
 

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Op zich 'cava' maar de prijs zit wat tegen. Wel grappig dat ze het aankondigen als 'game changer'.

Wel gemiste kans een goei, veilige, mooie en open POE bel was geen slecht product en voor de juiste prijs. Game changer zou ik het wel niet noemen.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Was te verwachten dat ze met een nieuwe "intercom" gingen afkomen. Maar inderdaad een duur ding met weinig doordachte functies. Een drukknop met een camera en microfoon eraan voor 500 euro..

Qua marketing hebben ze duidelijk naar Apple gekeken voor productaankondigingen, de filmpjes zitten helemaal in dezelfde sfeer/stijl en taalgebruik is ook gelijkaardig. De prijzen ook ?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ja zat ook aan Apple te denken wanneer ik het zag, buzz-words en rookschermen bij de vleet. R.E.V.O.L.U.T.I.O.N.A.I.R!

Zeer jammer eigenlijk dat ze in deze relatief goedkope IoT tijden toch blijven inzetten op eigen producten die daarbij nog technologisch een paar jaar achterlopen. Nu goed, zolang ze UDP ondersteuning niet schrappen maakt het mij helemaal niets uit, mijn Miniserver is gekoppeld aan mijn Home Assistant en daar kan ik zowat alles aan linken.

Op vlak van prijs: Ik zou het betalen mocht het zo goed zijn als ze het zelf deden uitschijnen. Hou er ook rekening mee dat het niet ingekocht is bij de chinezen maar daadwerkelijk in Europa geproduceerd wordt. Alé, zeggen ze toch.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
gho.. de processor op de MS is een Chinese chip. Die zullen ze misschien hier wel laten solderen. Maar de componenten zijn nog altijd Chinees.

Ik zou ook liever zien dat ze gaan samenwerken met anderen. Zo zou een tree-aansluiting op ventilatie-units zalig zijn (uitlezen van interne data, aansturen van bypass, ...). Dat zou pas een "game changer" zijn i.p.v. een andere deurbel ?

Wij hebben er ook voor gekozen om NIET met de pure-reeks te werken want wij vinden die niet zo mooi. Die deurbel is daar wel op geïnspireerd. Dus hier blijft het de klassieke deurbelknop van 2€ die via een DI in Loxone aankomt.
 
Lid geworden
26 nov 2014
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Misschien een domme vraag, maar er zal vast een intelligent antwoord op bestaan. Ik heb een kring met 4 Led spots WW van Loxone 24V en dimbaar via de RGBW dimmer. Op dezelfde kring had ik graag een 24V ledstrip WW (zo’n dikke meter lang) aangesloten voor kastverlichting. Dat lijkt echter niet te werken. Volgens mijn inschatting zou ik onder de 50 wat blijven. Kan dit überhaupt of heeft dit iets te maken met de dim-techniek? Een aparte kring trekken voor dat beetje ledstrip hoop ik niet te moeten doen. Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde feedback.
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Hoe stuur je een ventilator aan met 2 temperatuursensoren? Probleem is bij aansteken houtkachel dat het in de slaapkamers en bureau te koud wordt omdat de thermostaat van de cv in de living staat. Nu zou ik een ventilatiekanaal aanleggen die warmte van net boven de houtkachel aan het plafond naar de andere kamers transporteert. De ventilator zou bij een ingestelde minimumwaarde die alleen maar voorkomt bij het ontbranden van de houtkachel mogen beginnen draaien. dan zou die moeten stoppen als het te warm is in de slaapkamer. Temp sensoren zitten verspreid in het huis en 1 wire wordt ook nog aangelegt. In de lox config geraak ik er niet aan uit welke functiebouwsteen ik daar best voor zou gebruiken, alvast bedankt.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik zou de temperaturen in 'markers' steken.
Daarna met logische functies werken.
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Ik zou de temperaturen in 'markers' steken.
Daarna met logische functies werken.
Je hebt me al op de goede weg geholpen en dan heb ik nog met de 2punt regeling kunnen maken dat met een ingestelde waarde van bv 30 de q( toevallig gevonden) ingeschakeld wordt. Dan word het nog een beetje zoeken maar die sensoren kan ik nog niet markeren want ze zijn er nog niet.
Nu weet ik tenminste dat het kan alvast bedankt.
 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28
Waarschijnlijk een domme vraag...

Kan iemand verduidelijken hoe verschillende componenten verbonden worden in een loxone systeem. Heb geprobeerd concrete handleidingen (liefst met fotos) te vinden op het net, maar zonder succes.

Ik begrijp dat dit gebeurt met U/FTP kabels. Wat ik niet begrijp is hoe dit in de praktrijk gebeurt. CAT5/6/7 kabels hebben 6 aders. Heel concreet, hoe gaat het praktisch in zijn werk als je bijvoorbeeld een verbinding wilt maken tussen de digital uitgang van de miniserver en een aantal teleruptoren? Hoeveel teleruptoren kun je dan schakelen met 1 kabel? Naar ik begrepen heb, 3? Strip je dat gewoon de buitenmantel van die UTP kabel zodat de paren tot aan de respectievelijke aansluitingen op de miniserver enerzijds, en de drie teleruptoren anderzijds, kunnen aangesloten worden?

Hoe werkt het praktisch als je dan met 1U/FTP kabel verschillende sensoren wilt aansluiten die verder van mekaar gelegen zijn...? Dat is, hoe ontbloot je twee aders uit een kabel als je de rest van de aders nog enkele meters wil laten doorlopen...?

Heel dankbaar voor een voorbeeld met fotos!
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Waarschijnlijk een domme vraag...

Kan iemand verduidelijken hoe verschillende componenten verbonden worden in een loxone systeem. Heb geprobeerd concrete handleidingen (liefst met fotos) te vinden op het net, maar zonder succes.

Ik begrijp dat dit gebeurt met U/FTP kabels. Wat ik niet begrijp is hoe dit in de praktrijk gebeurt. CAT5/6/7 kabels hebben 6 aders. Heel concreet, hoe gaat het praktisch in zijn werk als je bijvoorbeeld een verbinding wilt maken tussen de digital uitgang van de miniserver en een aantal teleruptoren? Hoeveel teleruptoren kun je dan schakelen met 1 kabel? Naar ik begrepen heb, 3? Strip je dat gewoon de buitenmantel van die UTP kabel zodat de paren tot aan de respectievelijke aansluitingen op de miniserver enerzijds, en de drie teleruptoren anderzijds, kunnen aangesloten worden?

Hoe werkt het praktisch als je dan met 1U/FTP kabel verschillende sensoren wilt aansluiten die verder van mekaar gelegen zijn...? Dat is, hoe ontbloot je twee aders uit een kabel als je de rest van de aders nog enkele meters wil laten doorlopen...?

Heel dankbaar voor een voorbeeld met fotos!
Oei, je stelt hier wel veel vragen door elkaar. En afhankelijk van de component is het antwoord ook anders... Aangezien ik geen idee heb van jouw kennis/kunde begin ik even bij het begin:
Je hebt bij Loxone 3 belangrijke signalen die (bijna) altijd aanwezig zijn:
1) 24V DC vanuit een voeding
2) Loxone Link
3) Loxone Tree
Daarnaast heb je nog de verschillende stuurdraden naar digitale en/of analoge componenten in het systeem.

Je begint met het aansluiten van de voeding op jouw miniserver. Hiervoor gebruik je best geen UTP-kabel.
Vanuit jouw miniserver kan je de verschillende extensies van Loxone zelf (relais, extension, dimmer, ...) via de Loxone Link aansluiten. Hiervoor gebruik ik zelf het blauwe paar uit een UTP-kabel aangezien Loxone zelf ook blauw gebruikt als kleurcode voor hun Link.
Er zijn ook enkele Loxone-componenten (RGBW-dimmer bv.) die in het verdeelbord op tree aangesloten worden. Hiervoor gebruik ik het groene paar uit een UTP-kabel om dezelfde reden (Tree is groen bij Loxone).

Voor verbindingen naar buiten de kast (Touch, melders, lampen, ...) gebruik ik SVV via rijgklemmen.

Op het forum vind je verschillende topics die soortgelijke vragen al behandelen met foto's van verschillende installaties ;)




als je bijvoorbeeld een verbinding wilt maken tussen de digital uitgang van de miniserver en een aantal teleruptoren
Een digitale uitgang kan je vergelijken met een schakelaar. Je hebt 2 aansluitpunten, het ene gaat -meestal- naar een spanningsbron, het andere naar de te schakelen actor om dan vanuit de actor terug naar de spanningsbron te lopen. In dit geval is de schakelingang van de teleruptor dan jouw actor

Hoeveel teleruptoren kun je dan schakelen met 1 kabel?
Je bedoelt 1 UTP-kabel met 8 aders? Daarmee kan je dan 4 actoren sturen, 2 aders per actor. Als je een ader gemeenschappelijk maakt (bijvoorbeeld de N van de voeding), kan je tot 7 actoren met 1 UTP schakelen. Let wel op het totale vermogen dat je gaat aansturen. Voor teleruptoren meestal geen probleem.

verschillende sensoren wilt aansluiten
Wat voor soort sensoren? Want die gaan afhankelijk van het type via een bus (tree) of via een analoog/digitaal signaal werken.

Waarschijnlijk een domme vraag...
Voor de duidelijkheid: ik vind dit geen domme vragen! Het lijkt me wel zinvol om je te laten bijstaan door een ervaren IOT-elektricien liefst met kennis in Loxone. Als je zelf geen ervaring of training hebt, kan het uitzoeken van de specifieke werking van al de verschillende componenten veel tijd en energie vragen. En als er iets misloopt, kan je vele honderden euro's aan schade aan je materiaal hebben of ERGER mensen in gevaar brengen!
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Waarschijnlijk een domme vraag...

Kan iemand verduidelijken hoe verschillende componenten verbonden worden in een loxone systeem. Heb geprobeerd concrete handleidingen (liefst met fotos) te vinden op het net, maar zonder succes.

Ik begrijp dat dit gebeurt met U/FTP kabels. Wat ik niet begrijp is hoe dit in de praktrijk gebeurt. CAT5/6/7 kabels hebben 6 aders. Heel concreet, hoe gaat het praktisch in zijn werk als je bijvoorbeeld een verbinding wilt maken tussen de digital uitgang van de miniserver en een aantal teleruptoren? Hoeveel teleruptoren kun je dan schakelen met 1 kabel? Naar ik begrepen heb, 3? Strip je dat gewoon de buitenmantel van die UTP kabel zodat de paren tot aan de respectievelijke aansluitingen op de miniserver enerzijds, en de drie teleruptoren anderzijds, kunnen aangesloten worden?

Hoe werkt het praktisch als je dan met 1U/FTP kabel verschillende sensoren wilt aansluiten die verder van mekaar gelegen zijn...? Dat is, hoe ontbloot je twee aders uit een kabel als je de rest van de aders nog enkele meters wil laten doorlopen...?

Heel dankbaar voor een voorbeeld met fotos!
Er zijn 2 verschillende systemen mogelijk binnen loxone.
1: loxone tree: bussysteem: je maakt een lus, boom, enkele kabel naar loxone producten. Best een utp cat6. 2 paren gebruik je voor 24v, 2 paren voor de loxone tree. Je gaat van sensor 1 naar schakelaar 4, naar magneetcontact 2,...

2 digitale ingangen: je geeft voeding op je ingang, gaat naar een schakelaar of contact en komt terug naar de ingang. Dat kan ook met utp, maar evengoed svv. Je hebt per schakelaar dus 2 paren nodig. Je vertrekt met een kabel van kast naar schakelaar 1 - knip- schakelaar 2 - knip - schakelaar 3. Bij elke knip verbindt je de niet gebruikte aders met wagoklemmetjes (mini's) en de gebruikte steek je in je schakelaar.
 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28
Bedankt @getmixedup en @Tomvdw - erg duidelijk uitgelegd.

Ik ga me voor de de installatie zeker laten bijstaan door een professional, maar om het advies van deze beter te kunnen kaderen en beoordelen, zou ik zelf graag eerst een basisinzicht verwerven in de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende opties, en daarvoor zijn deze praktische weetjes erg handig :) waarvoor dank!
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Bedankt @getmixedup en @Tomvdw - erg duidelijk uitgelegd.

Ik ga me voor de de installatie zeker laten bijstaan door een professional, maar om het advies van deze beter te kunnen kaderen en beoordelen, zou ik zelf graag eerst een basisinzicht verwerven in de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende opties, en daarvoor zijn deze praktische weetjes erg handig :) waarvoor dank!
Er staan op de loxone website onder support/handleiding ook wel kabelschema's. Misschien enkel op de Duitse site?
 

stimpie79

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jun 2006
Berichten
684
Waarderingsscore
103
Punten
43
@rdr2180 Het is een mooi voorstel, maar het is niet wat ik graag zou willen.
"dk2 moet lp2 aan en uitschakelen bij een gewone klik. Bij lang duwen zou hij lp1 moeten dimmen (up en down)."
De moeilijkheid zit er hem voor mij net in dat ik met één drukknop (dk2) één lichtpunt wil schakelen (lp2), maar een ander wil dimmen (lp1)

Dubbel gebruik van dk2 kan je oplossen door een "lange-tijd-klik" blok tussen dk2 en de lichtsturing te steken.
- uitgang Q1 is de korte klik >> die hang je aan de input die lp2 schakelt
- uitgang Q4 is de langste klik >> die kan je gebruiken om te dimmen
(al wordt dimmen lastig omdat deze blok een puls als uitgang geeft, dus je kan niet langer blijven drukken om hoger/lager te dimmen)

 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28
Waarschijnlijk een domme vraag...

Kan iemand verduidelijken hoe verschillende componenten verbonden worden in een loxone systeem. Heb geprobeerd concrete handleidingen (liefst met fotos) te vinden op het net, maar zonder succes.

Ik begrijp dat dit gebeurt met U/FTP kabels. Wat ik niet begrijp is hoe dit in de praktrijk gebeurt. CAT5/6/7 kabels hebben 6 aders. Heel concreet, hoe gaat het praktisch in zijn werk als je bijvoorbeeld een verbinding wilt maken tussen de digital uitgang van de miniserver en een aantal teleruptoren? Hoeveel teleruptoren kun je dan schakelen met 1 kabel? Naar ik begrepen heb, 3? Strip je dat gewoon de buitenmantel van die UTP kabel zodat de paren tot aan de respectievelijke aansluitingen op de miniserver enerzijds, en de drie teleruptoren anderzijds, kunnen aangesloten worden?

Hoe werkt het praktisch als je dan met 1U/FTP kabel verschillende sensoren wilt aansluiten die verder van mekaar gelegen zijn...? Dat is, hoe ontbloot je twee aders uit een kabel als je de rest van de aders nog enkele meters wil laten doorlopen...?

Heel dankbaar voor een voorbeeld met fotos!
Er zijn 2 verschillende systemen mogelijk binnen loxone.
1: loxone tree: bussysteem: je maakt een lus, boom, enkele kabel naar loxone producten. Best een utp cat6. 2 paren gebruik je voor 24v, 2 paren voor de loxone tree. Je gaat van sensor 1 naar schakelaar 4, naar magneetcontact 2,...

2 digitale ingangen: je geeft voeding op je ingang, gaat naar een schakelaar of contact en komt terug naar de ingang. Dat kan ook met utp, maar evengoed svv. Je hebt per schakelaar dus 2 paren nodig. Je vertrekt met een kabel van kast naar schakelaar 1 - knip- schakelaar 2 - knip - schakelaar 3. Bij elke knip verbindt je de niet gebruikte aders met wagoklemmetjes (mini's) en de gebruikte steek je in je schakelaar.

Ga ik er correct van uit dat er een combimatie van beide systemen kan worde gebruikt?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Waarschijnlijk een domme vraag...

Kan iemand verduidelijken hoe verschillende componenten verbonden worden in een loxone systeem. Heb geprobeerd concrete handleidingen (liefst met fotos) te vinden op het net, maar zonder succes.

Ik begrijp dat dit gebeurt met U/FTP kabels. Wat ik niet begrijp is hoe dit in de praktrijk gebeurt. CAT5/6/7 kabels hebben 6 aders. Heel concreet, hoe gaat het praktisch in zijn werk als je bijvoorbeeld een verbinding wilt maken tussen de digital uitgang van de miniserver en een aantal teleruptoren? Hoeveel teleruptoren kun je dan schakelen met 1 kabel? Naar ik begrepen heb, 3? Strip je dat gewoon de buitenmantel van die UTP kabel zodat de paren tot aan de respectievelijke aansluitingen op de miniserver enerzijds, en de drie teleruptoren anderzijds, kunnen aangesloten worden?

Hoe werkt het praktisch als je dan met 1U/FTP kabel verschillende sensoren wilt aansluiten die verder van mekaar gelegen zijn...? Dat is, hoe ontbloot je twee aders uit een kabel als je de rest van de aders nog enkele meters wil laten doorlopen...?

Heel dankbaar voor een voorbeeld met fotos!
Er zijn 2 verschillende systemen mogelijk binnen loxone.
1: loxone tree: bussysteem: je maakt een lus, boom, enkele kabel naar loxone producten. Best een utp cat6. 2 paren gebruik je voor 24v, 2 paren voor de loxone tree. Je gaat van sensor 1 naar schakelaar 4, naar magneetcontact 2,...

2 digitale ingangen: je geeft voeding op je ingang, gaat naar een schakelaar of contact en komt terug naar de ingang. Dat kan ook met utp, maar evengoed svv. Je hebt per schakelaar dus 2 paren nodig. Je vertrekt met een kabel van kast naar schakelaar 1 - knip- schakelaar 2 - knip - schakelaar 3. Bij elke knip verbindt je de niet gebruikte aders met wagoklemmetjes (mini's) en de gebruikte steek je in je schakelaar.

Ga ik er correct van uit dat er een combimatie van beide systemen kan worde gebruikt?
Ja ;)
 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28
Kan iemand me het nut van de aanwezigheid van 2 1.5mm aders in de Loxone Tree kabel uitleggen?

Ik begrijp de bus-technologie van Tree, en hoe die toelaat meerdere sensoren, schakelaars, etc op 1 lijn te schakelen, en zo kabel te besparen (en misschien vooral - consumenten in te sluiten in het loxone ecosysteem :) ). Maar hoe passen verbruikers in dit verhaal? Deze moeten toch nog steeds allemaal in ster met de relais van de miniserver / extensies zijn verbonden?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan