• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,



Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?
 
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn digitale inputs in m'n Loxone systeem zijn opgebruikt. Ik heb echter nog 1 knop dat ik wil aansluiten (met 4 druktoetsen). Ik las op de site van Loxone dat het moet mogelijk zijn om een analoge input te gebruiken als een digitale 24V input. 
Can also be used as digital inputs (up to 24VDC): < 1V equivalent to logic 0, i.e. Off ; 1 – 10V equivalent to logic 1, i.e. On)

Kan iemand me eenvoudig uitleggen hoe je dat aansluit en configureert in Loxone Config? Ik vind hier weinig over terug.
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Jasberg zei:
Mijn digitale inputs in m'n Loxone systeem zijn opgebruikt. Ik heb echter nog 1 knop dat ik wil aansluiten (met 4 druktoetsen). Ik las op de site van Loxone dat het moet mogelijk zijn om een analoge input te gebruiken als een digitale 24V input. 
Can also be used as digital inputs (up to 24VDC): < 1V equivalent to logic 0, i.e. Off ; 1 – 10V equivalent to logic 1, i.e. On)

Kan iemand me eenvoudig uitleggen hoe je dat aansluit en configureert in Loxone Config? Ik vind hier weinig over terug.

Exact hetzelfde gebruiken/aansluiten als een digital input. Maar in loxconfig bij de preferences van die analoge inpute de checkbox 'Use as digital input' aanvinken. That's it.
 
Lid geworden
9 jun 2012
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu7s zei:
Intercom: Is inderdaad niet makkelijk. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Dahua intercom. Zeer tevreden van. Voor de integratie met Loxone heb ik nog niet gekeken. Ligt ook op... de todo lijst.

 

Is de integratie met loxone inmiddels gelukt? Ik heb ook een dahua intercom maar gebruik deze voorlopig afzonderlijk van loxone. VTH1550CH binnen monitor, VTO2000A buitenmonitor. Zijn verbonden met een VTNS1060A switch. Via de switch krijg ik melding en beeld op smartphone.

Ik hoef geen full integratie. Ik zou eigenlijk alleen mijn licht op de verdieping willen laten flikkeren als er aangebeld wordt. Ik geraak echter uit de handleiding niet wijs hoe intercom aan digitale 24v ingang te koppelen.

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
De Dahua was hardwarematig perfect, maar de software liet te wensen over. Ik heb deze al enkele tijd terug vervangen door een Doorbird. 

Wat je nodig hebt is een contact dat sluit wanneer er gebeld wordt. Dat verbind je aan een digitale ingang van Loxone om verder te gebruiken.
 
Lid geworden
4 jan 2018
Berichten
16
Waarderingsscore
1
Punten
3
ThierryVerhaegen zei:
teaser zei:
@ThierryVerhaegen is de isolatie van je VOBst niet gewoon veel dikker dan normaal? Sowieso heeft VOB draad dikkere isolatie dan SVV omdat deze ontworpen is voor 230V (of meer) itt de zeer lage spanning waarvoor SVV gebruikt wordt. Misschien is jouw isolatie nog net iets dikker dan anderen die VOBst gebruiken om hun kast te bekabelen.

Hoeveel heeft die draad je gekost? :)

Ik had de draad erbij gepost hé :)

deze: https://www.allekabels.nl/montagedraad/7304/1229/montagedraad.html?utm_source=bouwinfo.be&utm_medium=display&utm_campaign=partnersite

12.99 per rol van 100m.

En het is niet enkel de isolatie, de effectieve koperen draadjes die erin zitten, zijn makkelijk 2a3x zo dik (samen genomen uiteraard) als een svv.


Dit is van een tijdje terug, maar ik denk dat ik de verwarring over die diktes van de kabels weet te verklaren: Bij VOB kabel gebruikt men de oppervlakte in mm², maar bij SVV en datakabel (UTP etc) de diameter/doorsnede van de aders.) Alleen is dit niet altijd correct weergegeven bij productbeschrijvingen in webshops...

0,75 VOB heeft dus een diameter van ongeveer 1mm en een oppervlakte van 0,75mm²
0.8 SVV heeft een diameter van 0,8mm en een oppervlakte van 0,5mm²

Hier vind je een tabel terug: https://nl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge
 

WillyZ

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2020
Berichten
40
Waarderingsscore
1
Punten
8
Nu7s zei:
Weet er iemand of je de grafieken bij Loxone op voorhand kan instellen? Ik wil een bereik van 0-100% ten alle tijde tonen en niet een automatisch bereik op basis van de meetgegevens. Ik wil geen grafiek  die ingezoomed is op 29/30% omdat de meetwaarde daar binnen valt...

EDIT: Zelf een workaround gevonden: Eerst eens 0 naar de virtuele status sturen, en daarna 100. 

 

Hoe zet je het getal om in procenten in de grafiek van Loxone ? 
Alvast bedankt!
 

WillyZ

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2020
Berichten
40
Waarderingsscore
1
Punten
8
Gillisk zei:
Nu7s zei:
Weet er iemand of je de grafieken bij Loxone op voorhand kan instellen? Ik wil een bereik van 0-100% ten alle tijde tonen en niet een automatisch bereik op basis van de meetgegevens. Ik wil geen grafiek  die ingezoomed is op 29/30% omdat de meetwaarde daar binnen valt...

EDIT: Zelf een workaround gevonden: Eerst eens 0 naar de virtuele status sturen, en daarna 100. 

 

Hoe zet je het getal om in procenten in de grafiek van Loxone ? 
Alvast bedankt!

 

Heb het al opgelost.
 
Lid geworden
11 mei 2017
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beginnersvraag!

Wij hebben loxone, zelfbouw ism bedrijf die voor ons ook de initiële programmatie hebben gedaan. Plan was altijd om daarna zelf te onderhouden. Lukt tot nu toe ok.

Nu, het licht in de dressing gaat niet (automatisch) aan. De bekabeling zit goed, is getest geweest. Ik zie wel dat de 2 led strips dezelfde naam hebben in de miniserver. Kan dit conflicten geven? Ik zie voor de rest niks verkeerd. (dressing deden we zelf omdat die nog niet klaar was bij oplevering programmatie)
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Emma_ zei:
Nu, het licht in de dressing gaat niet (automatisch) aan. De bekabeling zit goed, is getest geweest. Ik zie wel dat de 2 led strips dezelfde naam hebben in de miniserver. Kan dit conflicten geven?

Nee, de naam is enkel om het voor jezelf duidelijk te maken over welk component het gaat, maar dat heeft geen invloed op de werking.
Ik zie voor de rest niks verkeerd. (dressing deden we zelf omdat die nog niet klaar was bij oplevering programmatie)

Er zijn een paar typische fouten die in het begin moeilijker te vinden zijn. Check in elk geval even of de bewegingsmelder herkend wordt en of de juiste bewegingsmelder aan de juiste MV ingang gekoppeld is
  • vergissingen in de configuratie van de uitgang: sinds config versie 9 kan een uitgang ofwel een "smart actor" zijn of een "standaard actor". Die instelling moet dezelfde zijn als wat in het lichtsturing-blok ingesteld staat, anders werkt het niet. Test best eerst met de instelling op "smart actor".
  • vergissingen in de configuratie van de parameters van de lichtsturing: het gemakkelijkst is om een sjabloon te maken van een lichtsturing die goed werkt en dat sjabloon te laden voor de nieuwe lichtsturing in de dressing. Van daar kan je bijsturen voor kleine verschillen in de parameters. TH mag niet op nul staan
  • vergissingen in andere instellingen van de lichtsturing: is "stemming bij beweging" juist gekozen ? (onder "automatisatie" als je dubbelklikt op het lichtsturing-blok). Een van de vaak voorkomende problemen is dat de uitgang een ander type geconfigureerd gekregen heeft dan de instelling in de lichtsturing (onder "lichtkringen" als je dubbelklikt op het lichtsturing-blok). Test ook hier best eerst met de instelling op "smart actor"

Config opgeslagen en niet vergeten van die naar de miniserver op te laden ?
 

BavoA

Nieuw Lid
Lid geworden
10 apr 2017
Berichten
42
Waarderingsscore
3
Punten
8
Wij zijn nog volop bezig met de aansluitingen in de kast. Maar mijn vrouw is benieuwd naar elektrische gordijnen. Aan de de uiteinden van de toekomstige rail zijn kabels voorzien om dit mogelijk te maken (8x0.8 svv + 3g2.5).

Als ik rondkijk voor een motor voor de gordijnen kom ik altijd bij somfy uit. ik lees op verschillende plaatsen dat dat niet compatibel is met loxone. Zijn er hier mensen die iets gelijkaardig hebben en misschien een merk/model kennen dat te linken valt aan de loxone domotica?

Alvast bedankt
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Wij hebben gordijnen besteld bij blinddesign.nl 

De motoren zijn Somfy, en werken op Loxone. Ze hebben 3 aders: op/neer/neutraal, dus te sturen vanaf de relais module. Een afstandsbediening zit er niet bij, maar heb je ook niet nodig. 

Edit: Somfy Sonesse WT  zijn de motoren
 

BavoA

Nieuw Lid
Lid geworden
10 apr 2017
Berichten
42
Waarderingsscore
3
Punten
8
Bedankt voor het antwoord. Alleen is er wat verwarring over de soort gordijn. Ik zoek een motor voor de gordijnen te bewegen in horizontale richting.

toch bedankt ;)

 

Edit: eens op de site gekeken, en daaruit blijkt dat ik wat te vroeg geroepen heb. er zijn er ook voor de horizontale beweging. Merci :D
 

Eveir

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
54
Waarderingsscore
4
Punten
6
Niet teruggevonden tot nu in deze topic, maar zou een leuke, hoewel niet meteen noodzakelijke toevoeging zijn, wanneer het alarm af gaat.

Wanneer je in je LoxConfig een LED-strip selecteert zie je deze van links naar rechts aan en -uitgaan, iemand enig idee of dit ergens te realiseren valt onder de huidige LoxConfig?
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
Ik heb onlangs nog somfy motoren gestoken en geen enkel probleem om aan te sturen via loxone.  Gewoon de bedrade versie gebruiken
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Niet teruggevonden tot nu in deze topic, maar zou een leuke, hoewel niet meteen noodzakelijke toevoeging zijn, wanneer het alarm af gaat.

Wanneer je in je LoxConfig een LED-strip selecteert zie je deze van links naar rechts aan en -uitgaan, iemand enig idee of dit ergens te realiseren valt onder de huidige LoxConfig?
Jij bedoelt een looplicht? Kan dat wel? Volgens mij is dat onmogelijk met een 'normale' led-strip. Je zet er stroom op - gaat branden. Of je zou elke led afzonderlijk moeten kunnen bedienen?

Voor mijn interesse: hoe ziet een led-strip eruit in jou config? Bij mij zijn dat gewoon 'lampen', maar ik heb alles geconfigureerd met uitgangen op relais en met 0-10V trafo's, dus niet de loxone rgbw dimmers.
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Hallo. Ik ben nu in het bezit van een kleine loxone installatie met enkel nog maar de miniserver en wat relais.
Er zijn al een paar verlichtingskringen toegevoegt en tot nu toe lukt dat programmeren maar door er wat mee te spelen en nieuwsgierig te zijn heb ik nu nog een wekker toegevoegd die het licht in de slaapkamer bediend op een ingesteld tijdstip.
Nu mij vraag is: kan ik daar een afwisselend tijdschema aan toevoegen die het 2 ploegenwerk van dienst zou zijn. De ene week om 4u00 opstaan en de andere week om 6u30. En omdat ik slecht/of zelfs niks hoor op mn rechteroor zou ik een trilmotor onder mn bed willen hangen. Heb al veel gehad dat ik mij overslaap door op het goede oor te liggen.
Bijkomde vraag is dat de port forwarding ook niet lukt op mn gsm als ik op de 4g van Proximus zit. Op mn eigen wifinetwerk van Telenet lukt het wel.
Als de wifi niet binnen bereik is zegt de app : Cloud dns software nog niet goed geconfigureerd in de loxone config.
Alvast bedankt.
 

stimpie79

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jun 2006
Berichten
684
Waarderingsscore
103
Punten
43
Nu mij vraag is: kan ik daar een afwisselend tijdschema aan toevoegen die het 2 ploegenwerk van dienst zou zijn. De ene week om 4u00 opstaan en de andere week om 6u30.

hier heb ik misschien een tip voor: (hier ook al eens vermeld dacht ik, maar niet zeker)

- weeknummer kan je ophalen via een Virtuele HTTP Ingang. Google op weeknummer, de eerste site werkte voor mij al. (opvraagcyclus 3600 seconden, zo nauw steekt het nu ook weer niet en zo belast je die site niet onnodig) Zo haal ik die op:
121491829_10157239413891637_2376724427850523336_n.jpg


- de correcte bedrijfsmodus (of marker) wordt gezet via modulo blok (met AI2 waarde 2). Restwaarde 1 = oneven week. Restwaarde 0 = even week (dus omkeren om als input te kunnen gebruiken op de bedrijfsmodus).

121556433_10157239407571637_4810036098472146881_n.jpg


- die bedrijfsmodus of marker kan je dan gebruiken om de juiste wekker te activeren/deactiveren (aansluiten op Dis om wekker uit te schakelen)
 

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6

Eveir

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
54
Waarderingsscore
4
Punten
6
Zoals je zegt, een looplicht is waarop ik doel.
Wanneer je een LED-strip selecteert in je LoxConfig, zal deze ledstrip een looplichtfunctie hanteren, het is dus wel degelijk mogelijk. Alleen vind ik niet terug hoe je dat eventueel kan klaarkrijgen onder geprogrammeerde omstandigheden.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
@Eveir: het is niet omdat een computersimulatie een bepaalde beweging maakt (looplicht) dat daarom ook de bekabeling en de ledstrip deze functie hebben. Een standaard-ledstrip aangesloten met 2 draadjes (+ en -) kan je GEEN looplicht laten nadoen. Hiervoor moet je elke led apart kunnen aansturen. Ik vond niet direct terug welke soort strip/dimmer/aansluiting je gebruikt, maar ik twijfel ten zeerste of het zal lukken om een looplichtfunctie te gebruiken.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Wanneer je een LED-strip selecteert in je LoxConfig, zal deze ledstrip een looplichtfunctie hanteren.
dit stukje is me niet duidelijk, kan je een screenshot tonen van hoe je dat doet ?
Bij mij zijn LED-strips ook gewoon "lampen" die op en uitgang van een RGBW-dimmer aangesloten zijn en die zie ik ook in een simulatie bij alarm enkel aan en uit gaan.

Een looplicht kan je theoretisch in LoxConfig maken door meerdere uitgangen met timers na elkaar te laten aan- en uitgaan (ofwel een multiplexer of losse timers die je rechtstreeks op de I1, I2, ... ingangen aansluit, ofwel met een pulsgenerator die je op "trigger volgende stemming" aansluit). Om de volledige strip zo "heen en weer" te laten lopen heb je dan wel heel veel uitgangen (en dus dimmers) nodig.
Een wat eenvoudiger "running light" kan door bij voorbeeld 3 uitgangen te nemen die overvloeiend na elkaar aan- en uitgaan, dan moet de eerste uitgang LEDs 1, 4, 7, 10 enz doen aangaan, de tweede uitgang LEDs 2, 5, 8, 11 enz en de derde uitgang LEDs 3, 6, 9, 12 enz... Je LEDstrip moet daarvoor dus ook zo aanstuurbaar zijn en bij standaard LEDstrips kan dat niet. Op zich kan je bij voorbeeld een typische strip met 120 LEDs per meter elke 5cm apart kunnen aansluiten, maar dat zorgt wel voor behoorlijk wat bedradingswerk.

Alternatief is dat je op zoek gaat naar een LEDstrip die zelf de elektronica bevat om "lopend licht" te produceren, dat is populair bij auto-modding (IT/electronicaterm, ik denk dat het in de autowereld tuning heet ;) ) om daglichten of pinkers wat opvallender te maken.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
^^ Je kunt een Neopixel strip gebruiken. Daar kun je in theorie oneindig ver in gaan qua effecten.
Wel niet rechtstreeks aanstuurbaar in Loxone, maar als je niet vies bent van wat spelen met een ESP8266 kun je wel met dit projectje aan de slag.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan