• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,



Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?
 
Lid geworden
21 jan 2011
Berichten
130
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoi rdr2180,

Mijn vraagstelling was duidelijk fout - het is nog altijd niet helemaal duidelijk wat ik hoopte te bereiken :)

Wat mij stoort is dat ik met een Virtuele Input een waarde voor de ventilatie stand zou kunnen ingeven (bv. stand 2) maar dat achter de schermen bepaalde logica kan lopen die zorgt voor een andere stand (ofwel door logica van Loxone zelf zoals nachtverlaging, verhoging door toiletbezoek... of door logica in de ventilatie unit zelf).

Hierdoor moet je in de app met 2 soorten informatie werken: enerzijds de virtuele input en anderzijds de "huidige stand" (die ik inderdaad kan bepalen door via Modbus TCP de huidige stand op te vragen).

Die Virtuele Input kan je (volgens mij) niet updaten met de de "huidige stand". Hoeveel te meer ik erover nadenk besef ik ook dat als je dit zou willen doen er ook heel wat complexere logica moet zijn voor de ingave om dit user friendly te maken.

Ik denk dat ik het volgende nu ga doen:

In fase 1 in de visualisatie:
  • De huidige stand (dus de opgevraagde stand via Modbus TCP)
  • De virtual input stand (dus eigenlijk een default waarde die manueel kan worden ingegeven)

Als het me zou storen in fase 2:
  • een Loxone "state" die in text de reden geeft indien er een verschil is (bv. nachtverlaging, verhoging door ge bruik badkamer/keuken/wc...).

Wat betreft logica heb ik momenteel het volgende:
  • Manuele input mogelijk via de app (om in kritieke situaties te verhogen, boosten of uit te zetten)
  • Nachtverlaging (voorlopig op basis van tijdsklok die ik van plan ben in te stellen op het normale slaapuurtje van de kinderen (e.g. vanaf 20u)). Jij werkt met een "gaan slapen". Moest er een "gaan slapen" of "kinderen gaan slapen" worden geïmplementeerd kan ik dit wat dynamischer maken. Weet nog niet in welke mate ik zo een modus ook echt manueel zou opzetten... Misschien gewoon koppelen aan drukknoppen naast bed (daar licht uit binnen bepaalde tijdperiode ben je vrij zeker van "gaan slapen").
  • Verhoging bij het koken (dampkap in Air Socket -> verbruiksmeter)
  • Verhoging badkamer op basis van luchtvochtigheidssensor
  • Verhoging WCs indien "langere aanwezigheid"

Leuk idee van de verhoging ventilatie voor het uitvlakken van temperatuur. Geeft dit ook echt een merkbaar verschil? Ik van via Modbus een aantal verschillende temperaturen opvragen (outdoor temp, supply temp, extract temp, exhaust temp) dus zou dit kunnen toepassen vanaf het moment dat het buiten wat is beginnen afkoelen...
 
Lid geworden
7 jun 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heeft iemand van u wel eens te maken gehad met een defecte KNX interface op de miniserver?
Die van mij is er midden in de nacht ineens mee opgehouden. Miniserver opgestuurd naar Loxone, maar die claimt 'overspanning' en gaat de miniserver niet repareren of vervangen :-( Dat terwijl al mijn andere KNX componenten nog gewoon 100% functioneren. De miniserver is dan duidelijk minder robuust dan de industrie standaard.
Het riekt mij erg naar een te zwakke KNX interface wat ze niet toe willen geven. Garantie afhandeling van Loxone laat blijkbaar nogal te wensen over...
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
ebechthum zei:
Heeft iemand van u wel eens te maken gehad met een defecte KNX interface op de miniserver?
Die van mij is er midden in de nacht ineens mee opgehouden. Miniserver opgestuurd naar Loxone, maar die claimt 'overspanning' en gaat de miniserver niet repareren of vervangen :-( Dat terwijl al mijn andere KNX componenten nog gewoon 100% functioneren. De miniserver is dan duidelijk minder robuust dan de industrie standaard.
Het riekt mij erg naar een te zwakke KNX interface wat ze niet toe willen geven. Garantie afhandeling van Loxone laat blijkbaar nogal te wensen over...

Jawadde. Ik zou wel een probleem hebben als ik mijn miniserver zou moeten opsturen! Hoe los jij zoiets op?
Slechte service als ze die niet willen vervangen vind ik. Zo een miniserver kost naar productie toe 2x niks, maar wij leggen er wel mooi €530 voor neer in de hoop een degelijk apparaat te krijgen of op zijn minst toch degelijke garantie..
 
Lid geworden
7 jun 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Rubeast zei:
ebechthum zei:

Jawadde. Ik zou wel een probleem hebben als ik mijn miniserver zou moeten opsturen! Hoe los jij zoiets op?
Slechte service als ze die niet willen vervangen vind ik. Zo een miniserver kost naar productie toe 2x niks, maar wij leggen er wel mooi €530 voor neer in de hoop een degelijk apparaat te krijgen of op zijn minst toch degelijke garantie..

Bij mij zitten veel technische systemen (ventilatie, warmtepomt, verlichting, etc) aan de miniserver, dus ik kan absoluut niet zonder miniserver. Ik had gevraagd om een tijdelijke vervanging, zoiets als een leen-miniserver. Helaas deden ze dat niet, dus heb ik een nieuwe miniserver gekocht om de periode te overbruggen... Dat heeft me dus al 500 euro gekost voordat er uberhaupt iets gedaan is...
 
Lid geworden
4 jun 2013
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb een tijdje geleden bij een installateur wat laten uittekenen qua opstelling van Loxone. Hoe hebben jullie de lichtpunten gekozen? Zelf input gegeven, installateur laten kiezen of zelfs een lichtstudie laten maken?

 
Lid geworden
29 dec 2017
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
CloudCereal zei:
Ik heb een tijdje geleden bij een installateur wat laten uittekenen qua opstelling van Loxone. Hoe hebben jullie de lichtpunten gekozen? Zelf input gegeven, installateur laten kiezen of zelfs een lichtstudie laten maken?

Mijn architekt heeft een lichtstudie laten maken voor mijn project, na een bezoel aan de Loxone demo woning hebben we dan deze aangepast met Loxone verlichting.
 
Lid geworden
29 dec 2017
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heeft iemand deze video al gezien waar Robert Abigail is blijven slapen in Loxone Demo woning?

https://www.youtube.com/watch?v=8Ke6cv7-NJ0

Op een gegeven moment gaat hij gewoon aan de eettafel zitten en dan past de verlichting zich automatisch aan, iemand een idee hoe dit gemaakt wordt?
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
ebechthum zei:
Heeft iemand van u wel eens te maken gehad met een defecte KNX interface op de miniserver?
Die van mij is er midden in de nacht ineens mee opgehouden. Miniserver opgestuurd naar Loxone, maar die claimt 'overspanning' en gaat de miniserver niet repareren of vervangen :-( Dat terwijl al mijn andere KNX componenten nog gewoon 100% functioneren. De miniserver is dan duidelijk minder robuust dan de industrie standaard.
Het riekt mij erg naar een te zwakke KNX interface wat ze niet toe willen geven. Garantie afhandeling van Loxone laat blijkbaar nogal te wensen over...

Loxone is niet KNX gecertifieerd. Vraag me wel af wat voor hardware daarin zit, want doorgaans worden standaard buskoppelaars gebruikt (bv Siemens TP-UART). Chinese namaak misschien? Of inferieure componenten er rond? Als er iemand eens zin heeft in een teardown van zijn (defecte) Loxone, ik ben geinteresseerd!
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
teaser schreef:
Als er iemand eens zin heeft in een teardown van zijn (defecte) Loxone, ik ben geinteresseerd!

Behuizing is eenvoudig te verwijderen:

1_54.jpg
2_53.jpg


Normaal zou ik de componenten opzoeken, maar te weinig tijd momenteel.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    316,8 KB · Weergaven: 0
  • 2.jpg
    2.jpg
    314,4 KB · Weergaven: 0

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Thanks om de deksel er even af te nemen. Helaas geen zichtbare chips met genoeg pootjes die de buskoppeling verzorgen, hij zit waarschijnlijk aan de onderkant dan.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
hmmm... ik ga hem nu niet demonteren, maar volgens mij zat er niks van chips op de achterkant...

 

 
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ben mij momenteel al een beetje aan het inwerken in de Loxone Config, om stillaan wat dingen meer en meer naar onze hand te zetten.

Nu wou ik op korte termijn de volgende 2 zaken aanpassen:
- Momenteel werken mijn schakelaars voor het licht aan te zetten gewoon met een "alles aan" (volgende klik is "alles uit", echter zijn er momenteel al een aantal bedrijfsmodi gedefinieerd (ochtend, avond en nacht). Mijn bewegingsmelders werken op basis hiervan. Ik zou voorlopig dus willen bereiken dat wanneer ik om 20u00 's avonds op mijn drukknop druk de sfeer "avond" geselecteerd wordt. Bij de volgende klik gaat alles weer uit. Ik heb dit al getest door de ingang Mv te gebruiken en dat werkt wel om het licht aan te krijgen in de juiste stemming maar de lichten willen dan niet meer uit via de drukknop.
- Sturing licht toilet, we hebben hier met een bewegingssensor (geen aanwezigheid) en een dimbare spot. Dat werkt goed, enkel op sommige momenten willen wij al eens wat langer op de WC zitten
tongue_smile.png
. Hierdoor valt het ligt regelmatig uit, waardoor je dan eens moet zwaaien. Via de app kan je natuurlijk het licht "permanent" aandoen maar je moet het dus ook fysiek uitzetten. Ik zou dus de app zo willen laten werken dat wanneer ik het licht daar op "aan" zet er een timer begint te lopen en na het aflopen gaat het licht uit en werkt de normale sturing dmv bewegingssensor. Huidige sturing ziet er zo uit en ik denk het te kunnen oplossen met de blok "uitschakelvertraging" maar zit wat vast met hoe het correct aan te sluiten.

lichtwc.jpg
 

Bijlagen

  • lichtwc.jpg
    lichtwc.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 2
Lid geworden
9 jul 2006
Berichten
146
Waarderingsscore
0
Punten
0
levud zei:
Ben mij momenteel al een beetje aan het inwerken in de Loxone Config, om stillaan wat dingen meer en meer naar onze hand te zetten.

Algemeen advies is gebruik de knop "Auto-configuratie", deze programmatie gebruik je dan 2 weken in uw woning en van uw vrouw mag je nooit nog iets wijzigen.
willen wij al eens wat langer op de WC zitten
tongue_smile.png
. Hierdoor valt het ligt regelmatig uit, waardoor je dan eens moet zwaaien. Via de app kan je natuurlijk het licht "permanent" aandoen maar je moet het dus ook fysiek uitzetten. Ik zou dus de app zo willen laten werken dat wanneer ik het licht daar op "aan" zet er een timer begint te lopen en na het aflopen gaat het licht uit en werkt de normale sturing dmv bewegingssensor. Huidige sturing ziet er zo uit en ik denk het te kunnen oplossen met de blok "uitschakelvertraging" maar zit wat vast met hoe het correct aan te sluiten.

Als je led verlichting hebt zou ik gewoon de tijd lang genoeg instellen, het klein beetje energie dat je eventueel uitspraart weegt niet op tegenover het extra comfort. Anders heb je nog de parameter MT van die bouwsteen, die zorgt ervoor dat als men manueel het licht aangedaan heeft het licht toch nog automatisch uitschakeld, zulke logische functies zijn normaal in een Loxone  Smart Home.
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
Lukske zei:
levud zei:
Ben mij momenteel al een beetje aan het inwerken in de Loxone Config, om stillaan wat dingen meer en meer naar onze hand te zetten.

Algemeen advies is gebruik de knop "Auto-configuratie", deze programmatie gebruik je dan 2 weken in uw woning en van uw vrouw mag je nooit nog iets wijzigen.

Ik heb eens in een testomgeving alle programmatie verwijdert en de autoconfig zijn ding laten doen en hoewel ik daar zeker bepaalde stukken uit kan gebruiken, is het toch niet zo "automatisch" als de term doet vermoeden. Bv.: alle lichtpunten in een ruimte worden samen genomen op dezelfde AQ, terwijl je in bepaalde sferen toch bepaalde lichten niet gebruikt. Ook al mijn 0-10v dimmers worden rechtstreeks op een AQ uitgang van de lichtsturing gezet, terwijl daar mijn insziens een dimmer blok tussen moet, waarin je dan de AQ en Q definieert.
willen wij al eens wat langer op de WC zitten
tongue_smile.png
. Hierdoor valt het ligt regelmatig uit, waardoor je dan eens moet zwaaien. Via de app kan je natuurlijk het licht "permanent" aandoen maar je moet het dus ook fysiek uitzetten. Ik zou dus de app zo willen laten werken dat wanneer ik het licht daar op "aan" zet er een timer begint te lopen en na het aflopen gaat het licht uit en werkt de normale sturing dmv bewegingssensor. Huidige sturing ziet er zo uit en ik denk het te kunnen oplossen met de blok "uitschakelvertraging" maar zit wat vast met hoe het correct aan te sluiten.

Als je led verlichting hebt zou ik gewoon de tijd lang genoeg instellen, het klein beetje energie dat je eventueel uitspraart weegt niet op tegenover het extra comfort. Anders heb je nog de parameter MT van die bouwsteen, die zorgt ervoor dat als men manueel het licht aangedaan heeft het licht toch nog automatisch uitschakeld, zulke logische functies zijn normaal in een Loxone  Smart Home.

Thanks voor de tip.

Iemand nog een idee om sfeer in te stellen afhankelijk van het tijdstip via een schakelaar?
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Iemand nog een idee om sfeer in te stellen afhankelijk van het tijdstip via een schakelaar?

Ja, gewoon een Schedule block aansluiten op MS van lighting controller (schedule bepaald dan welke scene bij movement moet aangaan). En dan kan je  je schakelaar koppelen aan Mv.
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
nickvr zei:
Iemand nog een idee om sfeer in te stellen afhankelijk van het tijdstip via een schakelaar?

Ja, gewoon een Schedule block aansluiten op MS van lighting controller (schedule bepaald dan welke scene bij movement moet aangaan). En dan kan je  je schakelaar koppelen aan Mv.

Tot daar was ik zelf ook al geraakt, het probleem was dat de volgende klik het licht niet meer uit deed. Dan moet je al met dubbel klikken beginnen om het licht uit te doen. Dat wil ik vermijden in het basis gebruik (bezoekers moeten geen uitleg krijgen als ze ergens een licht willen aan- of uitdoen). Voor mezelf en mijn vriendin werk ik dan wel met meervoudige of langdurige klikken om bepaalde aanpassingen snel te doen.

Maar ik ben er uitgeraakt
regular_smile.png
, na een verdere zoektocht in de functieblokken het "sequencer blok" tegen gekomen, dit gekoppeld aan het de "MS" & "R" ingang van de lichtsturing zorgt dat de 1e klik het licht aandoet in de juiste sfeer, de 2e klik doet het licht terug uit.
 
Lid geworden
9 jan 2018
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gebruiken jullie Loxone i.c.m. met jullie gasketel?

Zou deze graag koppelen met elkaar. Via loxone verneem ik dat dit via een aan en- uit contact moet worden aangesloten op de ketel. Deze zet dan de ketel op aan en laat dan een stelventiel open gaan waar er warmte moet zijn.
Verder vraag ik me af, in je ketel zitten 2 pompen, voor vloerverwarming en voor radiators boven / sanitair water.
Zonder thermostaat kan je deze toch niet afregelen of is het namelijk zo dat hij maar 1 pomp dan kan gebruiken?


 
 
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
vloerverwarming zou ik op thermostaat van beneden laten en niet aankomen. duurt toch veel te lang om op te warmen of afkoelen. enkel de radiatoren van boven elk appart sturen
 
Lid geworden
24 apr 2017
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het sturen van (vloer)verwarming via Loxone is voor mij ook niet volledig duidelijk. Enerzijds omdat, zoals gemeld, vloerverwarming niet heel veel sturing of aanpassingen vraagt en anderzijds omdat ik mij toch afvraag of bepaalde (slimme, energiebesparende) functies van moderne, laag modulerende (gas)ketels dan niet verloren gaan. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat Loxone die functionaliteiten allemaal kan overnemen. Of toch?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Bij een nieuwbouwwoning met vloerverwarming is het absoluut niet nodig om te regelen met de domotica. In tegendeel. Ik heb zelfs geen thermostaat hangen, een pure regeling op de buitenvoeler. Werkt al 3 jaar prima.

Wat ik wel "regel" is de vloerverwarming op de slaapkamers. Die stuur ik af en toe een half uurtje open om de vloer aangenaam te laten aanvoelen. Temperatuur boven zakt nooit onder 19°C, zelfs zonder vloerverwarming.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan