• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,



Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
rdr2180 zei:
Ik heb nu al een tijdje twee KNX MDT glastasters in gebruik met Loxone en dat werkt uitstekend. Ze zijn in gebruik op de tweede verdieping, dus had ik KNX adressen 2/x/y gekozen, met x = kamernummer.

Gisteren moest er dan zo eentje in de kelder toegevoegd worden, dus ging ik logischerwijze uit van KNX adres 0/x/y, maar dat blijkt niet op dezelfde lijn te werken. Dan maar een test voorbereid met two-level adressering van KNX, met addressen in de structuur 1/XYzz met X = verdieping, Y = kamer. In ETS is dat allemaal geen probleem (gelukkig kunnen die groepsadressen van uit een .csv geïmporteerd worden), maar nu lijkt die structuur in Loxone niet te kunnen. Klopt dat ? Iemand hier al met zo'n two-level adressering en Loxone gewerkt ?

edit: 0/x/y werkt wel op dezelfde lijn - was even te snel met bericht te plaatsen, enkel voor die two-level adressering in Loxone vind ik geen info...
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Zou iemand mijn eendraadsschema eens willen beoordelen?

qsqkvq6.png


buest0s.png


ynpdljl.png


https://imgur.com/a/w63lA

 
 
Lid geworden
25 dec 2015
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Rubeast zei:
Zou iemand mijn eendraadsschema eens willen beoordelen?

 

]https://imgur.com/a/w63lA
https://imgur.com/a/w63lA[/quote

Ik zie dat je een railduino gebruikt voor bewegingsmelders. Is dit een modbus of TCP versie? Detecteren deze snel genoeg na de aanpassingen van Loxone? (5s interval)

Is het nog mogelijk om een railduino te gebruiken voor ingangen en uitgangen? Ik zie dat jij geen enkele relaisuitgang gebruikt?

 

Als alternatief was ik aan denken om enkele Knx componenten te integreren:

- de ABB Schakelactor ( 12x 6A uitgangen voor €279)

- de ABB I/O-module i-bus KNX (32 in of uitgangen voor €411)

Heeft iemand ervaring hiermee?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Je vraag stellen in 1 topic is voldoende. 

Ik zou je aanraden niet te besparen en apparatuurr te kiezen die geen officiële ondersteuning krijgt van Loxone. Toch niet voor de basisinstallatie. Wil je niet cruciale zaken sturen (tuinverlichting bijv) kan je eventueel uitkijken naar iets goedkopers.
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
PietMat schreef:
Ik zie dat je een railduino gebruikt voor bewegingsmelders. Is dit een modbus of TCP versie? Detecteren deze snel genoeg na de aanpassingen van Loxone? (5s interval)

Is het nog mogelijk om een railduino te gebruiken voor ingangen en uitgangen? Ik zie dat jij geen enkele relaisuitgang gebruikt?

Ik gebruik de TCP versie van Railduino. Reactietijd is hier wel sneller dan 5s.
Ik gebruik de Railduino ook niet voor inputs die directe reactie vragen zoals drukknoppen. Ook omdat ik betwijfel dat Railduino overweg kan met 2x drukken enz.. Maar voor magneetcontacten en sensors lijkt me deze ideaal.

Ik gebruik zeer weinig relaisuitgangen aangezien bijna al mijn verlichting via DMX gaat. Goedkoper en dan kan ik ook makkelijk dimmen.

Naast de ingangen van mijn miniserver en extension had ik nog 23 extra poorten nodig. Ik zou dus met 1 extra extensie zelfs niet zijn toegekomen. Nog een extra reden om een Railduino te nemen.
 
Lid geworden
20 mei 2017
Berichten
72
Waarderingsscore
0
Punten
0
Over Extensies gesproken, ik zie dat de Relay module tot '16A' meekan. Als ik daarmee stopcontact-circuits wil gaan schakelen, moet ik die stopcontact-circuits dan verlagen naar een automaat 2P16A in plaats van een gebruikelijke 2P20?

Of bedoelen ze dat de Relay outputs een zekering van 16A nodig hebben, en dat een 20A automaat wel gaan?
 

Tom1985

Lid
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo Loxone gebruikers,

ik was mijn wachtwoord vergeten en heb de sd-kaart via de config software geformateerd.

Via de config software kan ik de miniserver terugvinden, maar inloggen via admin admin lukt niet.
Ik kreeg de foutmelding 'Geen verbinding met de de Loxone miniserver onder 192.168.1.77 mogelijk. Gelieve het adres te controlleren'.

Raar toch aangezien de software hem wel zelf vond via de zoekfunctie?

Kan iemand me verder helpen?

 

ms.jpg


 
 

Bijlagen

  • ms.jpg
    ms.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 0

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ben je zeker dat het wachtwoord gereset wordt wanneer je de sdkaart formatteerd?

Heb je de meest recente versie van de config software?
 

Tom1985

Lid
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb de meest recente versie van de config software.

En op de Loxone website stond dat de sd-kaart formateren de enige manier is om de wachtwoorden te resetten.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Al eens spanningsloos geplaatst voor een minuut of 10?
 

Tom1985

Lid
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Punten
16
1 minuut werkte niet - maar 10 min lijkt wel te werken. Thanks !

En nu hopen dat ik alles weer in orde gezet krijg :)
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Top tip: Programmeer eerst de basis functionaliteit. Neem vervolgens een kopie van de sd-kaart en programmeer dan verder. Op die manier heb je altijd de basis functionaliteit om op terug te vallen.
 

Tom1985

Lid
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik had nog een vraagje ivm Loxone

Ik wou een multiroom creeren waarbij ik de keuze heb om
- in het salon oftewel naar muziek via de boxen te luisteren, oftewel naar tv 1 (alsook via de boxen)
- in de eetkamer tegelijkertijd muziek te kunnen luisteren
- en in de veranda de optie te hebben om oftewel naar tv 2 of muziek te luisteren via de boxen in deze ruimte

 

Echter kreeg ik net te horen dat tv kijken via de muziekserver niet ideaal is aangezien er tot 5 sec vertraging kan oplopen tussen beeld en klank.

Heeft er iemand hier een oplossing voor?
 

 
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Met muziekserver geen ervaring. Sorry.

Had zelf een vraagje ivm het aansluiten van mijn outputs.

Ik heb verschillende lampen die achter 1 automaat hangen. Ik ben deze als volgt aan het aansluiten:
- Van de N van de automaat naar de N van de lamp op de klemmenstrook.
- Van de L op de klemmenstrook ga ik naar de Loxone output.
- Van de Loxone output vertrek ik dan terug om aan te komen op de L van de automaat.

Dit lijkt me toch de manier om een lamp aan te sturen? Maar wat me niet duidelijk is, is het aansluiten van meerdere lampen.

- De N zou ik doorlussen op de klemmenstrook.
- De L zou ik doorlussen aan de uitgangen van de Loxone outputs.

Probleem is dat de Loxone outputs niet gemaakt zijn
door te lussen. Il krijg amper 2x1,5mm in 1 gat. Lijkt me niet de bedoeling.
Zie foto:
https://i.imgur.com/F7AbXfLh.jpg

Zie ik over het hoofd, of doe ik iets fout? Ik kan toch moeilijk voor elke lamp een andere automaat gebruiken.
 

Bijlagen

  • img-20171230-wa0002.jpeg
    img-20171230-wa0002.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 2

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Tom1985 zei:
Echter kreeg ik net te horen dat tv kijken via de muziekserver niet ideaal is aangezien er tot 5 sec vertraging kan oplopen tussen beeld en klank.

Ook geen ervaring met multiroom audio, maar ik veronderstel dat je in de woonkamer een versterker plaatst waarbij je kan wisselen tussen ingang van de TV en ingang van de muziekserver.
Rubeast zei:
Probleem is dat de Loxone outputs niet gemaakt zijn door te lussen. Il krijg amper 2x1,5mm in 1 gat. Lijkt me niet de bedoeling. Zie foto: https://i.imgur.com/F7AbXfLh.jpg Zie ik over het hoofd, of doe ik iets fout? Ik kan toch moeilijk voor elke lamp een andere automaat gebruiken.

De klemmen op de Loxone zijn inderdaad niet voorzien om er 2x 1,5mm² in te krijgen. Als je soepele bekabeling gebruikt kan je dat oplossen door een draadhuls te gebruiken voorzien voor 2 draden:

draadpin.jpg


Je kan ook doorlussen op klemmen en telkens afzonderlijk naar de miniserver lopen.
 

Bijlagen

  • draadpin.jpg
    draadpin.jpg
    3 KB · Weergaven: 0

Tom1985

Lid
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nu7s zei:
Tom1985 zei:
Echter kreeg ik net te horen dat tv kijken via de muziekserver niet ideaal is aangezien er tot 5 sec vertraging kan oplopen tussen beeld en klank.

Ook geen ervaring met multiroom audio, maar ik veronderstel dat je in de woonkamer een versterker plaatst waarbij je kan wisselen tussen ingang van de TV en ingang van de muziekserver.

Het wisselen tussen de ingangen kan inderdaad via de versterker. Maar de vraag was eerder hoe jullie die 5 sec vertraging opvangen? Je wilt toch echt niet dat de klank 5 sec later komt dan het beeld :)
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Met versterker bedoel ik de versterker aan de tv, niet de multiroom versterker. Kijk je TV dan speel je geluid dus niet via de multiroom versterker af, maar door de TV versterkter.

Je hebt dus 2 versterkers.  1 multiroom en 1 aan de TV. De boxen aan de TV worden gestuurd door die van de TV, ofwel het geluid van de TV ofwel het geluid vanuit de multiroom versterker. 

Multiroom versterker / TV -> TV versterker -> Boxen
 
Lid geworden
31 dec 2017
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben al even deze forum aan het volgen en had toch een vraag i.v.m de bekabeling van de schakelaars.
Wij willen gewoon Niko drukknoppen gebruiken en we lezen dat  de ene SVV- of UTP- kabel gebruikt.

Hoeveel draden heb je nodig om 1 schakelaar te bedienen met 1 functie?
En als het een schakelaar is meteen LED indicator erin?
Alvast bedankt,
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
De meesten hier gebruiken wel Niko drukknoppen denk ik hoor.
Dus dat is geen probleem.
Je moet gewoon zien dat er 24V op een ingang aankomt.
Voor 1 drukknop heb je dus in principe voldoende aan 2 draadjes, 1 draadje waar altijd 24V op staat.
Van zodra je op de drukknop drukt, sluit je het contact en zet je de 24V op het 2de draadje waardoor je Loxone het 24V signaal ontvangt.
Wil je meerdere drukknoppen met 1 kabel bedienen, heb je dus meerdere draadjes in de kabel nodig.
Altijd 24V + het aantal knoppen.
Met een UTP van 8 draadjes kan je dus 7 drukknoppen aansluiten.
Dit is dus niet te verwarren met een bussysteem.
Wil je ook een controle lampje, dan moet je die aansluiten op 1 van de vrije draadjes in combinatie met de 24V en dan laten aankomen op een Loxone uitgang en vervolgens naar de GND.
Het maakt niet veel uit of je UTP of SVV gebruikt. Ik heb overal UTP gebruikt omdat dit goedkoper was.
Omdat ik op sommige plaatsen niet toekwam met 8 draadjes heb ik de UTP er uitgetrokken en er een SVV doorgetrokken.
Ik moet wel zeggen dat SVV duidelijk veel steviger aanvoelt.
De kabeltjes hebben een kern van 0,8mm ipv bij UTP 0,5mm geloof ik.
Dat wil niet zeggen dat UTP minder goed werkt. Sowieso heb ik ze op het einde verstevigd met kleine draadhulzen voor ik ze aansloot op m'n drukknop.
Voor de laagspanning bekabeling in de kast maak ik ook gebruik van SVV.
Werkt iets fijner en je hebt meer en duidelijkere kleuren.
 
Lid geworden
31 dec 2017
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Men zei ook dat je best in ster werkt, elke schakelaar naarde kast?
Maar dan verspil je toch veel labels terwijl je de  kabel gewoon kunt doorsturen naar de volgende schakalaar en een andere ader gebruiken om aan te sluiten.
Zo kun je op 1 kabel naargelang de aders verschillende schakelen. 
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan