• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,



Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?
 

ToToA

Lid
Lid geworden
18 mrt 2016
Berichten
313
Waarderingsscore
4
Punten
18
Heeft er iemand tips hoe je een analoge uitgang kan gebruiken om een extern relais aan te sturen?

 

Typenummer van relais en eventueel stukje code?
 

Eveir

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
54
Waarderingsscore
4
Punten
6
ToToA zei:
Heeft er iemand tips hoe je een analoge uitgang kan gebruiken om een extern relais aan te sturen?

 

Typenummer van relais en eventueel stukje code?

5V solid state relais op je analoge uitgang aansluiten, de analoge uitgangen leveren 20mA, dus zou geen probleem mogen vormen.
Correctie kan je aanpassen in Loxone Config.

0V: 0
5V: 1

correctie_ssr_5v.png
 

Bijlagen

  • correctie_ssr_5v.png
    correctie_ssr_5v.png
    2,2 KB · Weergaven: 0

ToToA

Lid
Lid geworden
18 mrt 2016
Berichten
313
Waarderingsscore
4
Punten
18
Eveir zei:
ToToA zei:
Heeft er iemand tips hoe je een analoge uitgang kan gebruiken om een extern relais aan te sturen?

 

Typenummer van relais en eventueel stukje code?

5V solid state relais op je analoge uitgang aansluiten, de analoge uitgangen leveren 20mA, dus zou geen probleem mogen vormen.
Correctie kan je aanpassen in Loxone Config.

0V: 0
5V: 1

correctie_ssr_5v.png

 

Ik ga Eltako ER12-001 gebruiken.

Dan moet ik op de analoge uitgang 10V zetten
 

Eveir

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
54
Waarderingsscore
4
Punten
6
ToToA zei:
Eveir zei:
ToToA zei:
Heeft er iemand tips hoe je een analoge uitgang kan gebruiken om een extern relais aan te sturen?

 

Typenummer van relais en eventueel stukje code?

5V solid state relais op je analoge uitgang aansluiten, de analoge uitgangen leveren 20mA, dus zou geen probleem mogen vormen.
Correctie kan je aanpassen in Loxone Config.

0V: 0
5V: 1

correctie_ssr_5v.png

 

Ik ga Eltako ER12-001 gebruiken.

Dan moet ik op de analoge uitgang 10V zetten

In die keuze ben je uiteraard volledig vrij.
Echter kost een Eltako 10x wat een 5V SSR kost..

Indien voorschakelelektronica aanwezig is, kan de inschakelstroom wel enorm oplopen..
Als je belastingen richting 1000W of hoger gaat sturen, raad ik sowieso aan een stroombegrenzer te gaan gebruiken.
 
Lid geworden
21 jan 2011
Berichten
130
Waarderingsscore
1
Punten
0
Zojuist reeds opgedoken in een andere post maar wil het hier toch even plaatsen.

Nieuw product Loxone NFC Code Touch: https://shop.loxone.com/nlnl/nfc-code-touch.html.

Het is PRECIES wat ik aan het zoeken was en dus meteen maar eens aan het kijken of ik dan terugkom op het idee in nieuwbouw om Hormann (Supramatic) poort niet te sturen via Loxone.

 

Wat zou je nodig hebben:

- Loxone NFC Code Touch: eigenlijk maar +/- 60EUR duurder dan de "lompe" Hormann variant CTV1 (aangenomen dat je al Tree module hebt)

- Hormann Supramatic motor sturing: en dan kom ik op UAP1: https://www.tor7.de/hoermann-universaladapterplatine-uap-1

In totaal dus een meerprijs van +/- 110EUR.

 

Iemand hier op Bouwinfo toevallig ervaring met deze Hormann UAP1?

Ik zie op andere forums (KNX, of in het duits) dat mensen dit al met succes hebben weten te implementeren.

 
 
Lid geworden
8 nov 2006
Berichten
294
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou willen beginnen met het uitmeten en vastleggen van mijn elek en gasverbruik. Momenteel schrijf ik gewoon mijn meterstanden uit en breng ze in excel in maar echt praktisch is dat niet.

Nu had ik een site gevonden van iemand die alles automatisch realtime logt in een database(bwired.nl) Dit is zeer knap maar voor mij onmogelijk omdat ik niet de kennis heb om dat te programmeren.

Op de site van loxone staat de modbus energiemeter. Deze gekoppeld aan de modbus extensie kom ik uit aan een investering van een 400 €.  Zijn er mensen die deze module hebben. Geeft deze enkel het huidig verbruik weer, of logt deze alles in een logboek dat exporteerbaar is ?

Kan je dan in de app ook uitlezen wat je verbruik is ?

 

merci
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Zijn hier mensen die de IR extensie gebruiken?
Ik vind hem vrij duur aangezien ik die module zou moeten kopen in combinatie met een air extensie.
Zeker aangezien er tegenwoordig spotgoedkope Wifi IR blasters beschikbaar zijn vraag ik me af of deze ook niet te koppelen zijn met Loxone.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik heb onlangs via china de Broadlink Wi-Fi Universal Remote gekocht:
https://www.zapals.com/broadlink-black-bean-universal-wifi-ir-4g-remote-control-smart-home.html

Ik vroeg mij hetzelfde af en na wat zoeken kwam ik deze link tegen:
https://community.openhab.org/t/broadlink-black-bean-rm-3-mini-ir-controller-integration-in-openhab/11453/36

Volgens mij dus zeker haalbaar, maar niet plug&play. Zelf nog geen tijd gehad om mij erin te verdiepen. Volgens mij is het gewoon kwestie van het UDP commando op te vangen met Wireshark en vervolgens door de miniserver te laten herhalen.
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Thx. Zo eentje bedoelde ik inderdaad.
Ik vroeg het me af, maar kan het voorlopig nog niet testen aangezien mijn huis nog niet klaar is :)

Waarschijnlijk koop ik er dan ook nog een IR splitter bij zodat ik het signaal kan verlengen tot in mijn tv kast.
 
Lid geworden
9 mrt 2015
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
stoffels zei:
Ik zou willen beginnen met het uitmeten en vastleggen van mijn elek en gasverbruik. Momenteel schrijf ik gewoon mijn meterstanden uit en breng ze in excel in maar echt praktisch is dat niet.

Nu had ik een site gevonden van iemand die alles automatisch realtime logt in een database(bwired.nl) Dit is zeer knap maar voor mij onmogelijk omdat ik niet de kennis heb om dat te programmeren.

Op de site van loxone staat de modbus energiemeter. Deze gekoppeld aan de modbus extensie kom ik uit aan een investering van een 400 €.  Zijn er mensen die deze module hebben. Geeft deze enkel het huidig verbruik weer, of logt deze alles in een logboek dat exporteerbaar is ?

Kan je dan in de app ook uitlezen wat je verbruik is ?

 

merci

Ik heb dit, maar niet die van Loxone maar van Schneider A9MEM3250 (Alles is de kast is Schneider
crazy.gif
) icm de modbus module.

Je logt wat je zelf wil uiteraard en wanneer je dat wil en hoe vaak je dat wilt
regular_smile.png


Ik log de volgende dingen:
* Totaal verbruik
* Totaal productie (zonnepanelen)
* Totaal geleverd (van de leverancier)
* Live verbruiken
 
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Gasverbruik (en waterverbruik) kan met een simpele pulseteller (afhnakelijk van welke meter jij hebt..).
Ik heb voor gas dit laten monteren door eandis zelf (omdat ze de meter kwamen hangen, en het was slechts een kost van 40€ ofzo dacht ik). En voor water heb ik zelf ééntje gemonteerd. https://www.flukso.net/shop de watermeter. (die gasmeter zou ook moeten werken). Beide werken bij mij reeds anderhalf jaar, en beide zijn verrassend correct. Het is effectief zo goed als exact hetzelfde al op mn meter staat. In loxone kan je dan die pulseteller aansluiten op een digitale ingang en in loxconfig definieer je dan een 'Utility Meter'. En dan kan je verbruik per dag/maand/jaar etc tonen en ook grafieken.
 

Eveir

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
54
Waarderingsscore
4
Punten
6
ToToA zei:
Heb jij een typenr van een 5v ssr?

De merken Weidmüller, Finder, Fotek en Omron zijn wat "bekender".
Verder heb je natuurlijk een hele hoop opties als je even via Google zoekt op 5V SSR.

Je hebt deze ook in meerkanaals versies.
Ik heb zelf ervaring met Omron..
 

Eveir

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
54
Waarderingsscore
4
Punten
6
Na volledig debuggen en praktisch testen van alle zaken die ik graag in Loxone uitgewerkt wou hebben,  bots ik op een hekelpunt dat ik tot nu toe, nog niet aan de praat gekregen heb.

Ik heb de Loxone Intercom, die ik graag naar buiten toe breng om beeld te verkrijgen van buitenaf.
(Lokaal werkt het zonder problemen)

Ik dien hiervoor poort 8090 op mijn Telenet WAN IP open te stellen.
Echter wanneer ik ga controleren of deze poort open staat krijg ik de melding 'closed' teruggekoppeld.
 

Ik vermoed dus dat deze intercom gewoon niet aan het luisteren is op poort 8090?

Stappen die ik al ondernomen heb:
- Firmware update naar CAM-module naar v51
- Credentials toevoegd op portal van CAM-module (192.168.1.99 in standaard geval, ook bij mij thuis)
- Intercom Module verscheidene malen verwijderd en opnieuw toegevoegd
- admin/admin gegevens zijn sinds het begin reeds aangepast naar mijn eigen credentials
- Intercom LAN IP in DMZ gezet (zonder succes)
- Intercom LAN IP TCP/UDP open gezet (zonder succes, krijg steeds de melding terug dat deze poort gesloten is, aangezien de CAM-module volgens mij gewoon niet luistert op poort 8090, hoewel de documentatie wel zegt dat die de standaard poort hiervoor is)
(Ik heb wel zonder problemen poort 80 kunnen openzetten voor de Miniserver)
- Intercom LAN IP alleen UDP poort 8090 opengezet (zonder succes)
- Intercom LAN IP alleen TCP poort 8090 opengezet (zonder succes)

https://www.loxone.com/nlnl/kb/loxone-intercom/

Setup
Telenet Modem > Loxone PoE injector > Intercom Module
Poort 80 open op 192.168.1.2 voor Miniserver
Poort 8090 toegevoegd maar niet 'open' volgens port checker tools op 192.168.1.99 voor CAM-module
Audio SIP module staat op 192.168.1.98, hiervoor dient geen port forwarding ingesteld te zijn.

De CAM-module is nergens terug te vinden in de lijst van geconnecteerde toestellen op de Telenet modem in het 'My Telenet' overzicht. De SIP-module van de CAM-module wel.

- 192.168.1.98 is zichtbaar (SIP-module)
- 192.168.1.99 is niet zichtbaar (CAM-module)

config.png


Ter info: Bij het extern IP voor de video stream, staat wel degelijk :8090 na het IP-adres vermeld :)

telenet_modem.png


Ik wou eens even polsen of iemand ditzelfde ook al heeft voorgehad?
 

Bijlagen

  • config.png
    config.png
    21,4 KB · Weergaven: 0
  • telenet_modem.png
    telenet_modem.png
    44,9 KB · Weergaven: 0

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Eveir zei:
Na volledig debuggen en praktisch testen van alle zaken die ik graag in Loxone uitgewerkt wou hebben,  bots ik op een hekelpunt dat ik tot nu toe, nog niet aan de praat gekregen heb.

Ik heb de Loxone Intercom, die ik graag naar buiten toe breng om beeld te verkrijgen van buitenaf.
(Lokaal werkt het zonder problemen)

Ik dien hiervoor poort 8090 op mijn Telenet WAN IP open te stellen.
Echter wanneer ik ga controleren of deze poort open staat krijg ik de melding 'closed' teruggekoppeld.
 

Ik vermoed dus dat deze intercom gewoon niet aan het luisteren is op poort 8090?

Stappen die ik al ondernomen heb:
- Firmware update naar CAM-module naar v51
- Credentials toevoegd op portal van CAM-module (192.168.1.99 in standaard geval, ook bij mij thuis)
- Intercom Module verscheidene malen verwijderd en opnieuw toegevoegd
- admin/admin gegevens zijn sinds het begin reeds aangepast naar mijn eigen credentials
- Intercom LAN IP in DMZ gezet (zonder succes)
- Intercom LAN IP TCP/UDP open gezet (zonder succes, krijg steeds de melding terug dat deze poort gesloten is, aangezien de CAM-module volgens mij gewoon niet luistert op poort 8090, hoewel de documentatie wel zegt dat die de standaard poort hiervoor is)
(Ik heb wel zonder problemen poort 80 kunnen openzetten voor de Miniserver)
- Intercom LAN IP alleen UDP poort 8090 opengezet (zonder succes)
- Intercom LAN IP alleen TCP poort 8090 opengezet (zonder succes)

https://www.loxone.com/nlnl/kb/loxone-intercom/

Setup
Telenet Modem > Loxone PoE injector > Intercom Module
Poort 80 open op 192.168.1.2 voor Miniserver
Poort 8090 toegevoegd maar niet 'open' volgens port checker tools op 192.168.1.99 voor CAM-module
Audio SIP module staat op 192.168.1.98, hiervoor dient geen port forwarding ingesteld te zijn.

De CAM-module is nergens terug te vinden in de lijst van geconnecteerde toestellen op de Telenet modem in het 'My Telenet' overzicht. De SIP-module van de CAM-module wel.

- 192.168.1.98 is zichtbaar (SIP-module)
- 192.168.1.99 is niet zichtbaar (CAM-module)

config.png


Ter info: Bij het extern IP voor de video stream, staat wel degelijk :8090 na het IP-adres vermeld :)

telenet_modem.png


Ik wou eens even polsen of iemand ditzelfde ook al heeft voorgehad?

ik kan je niet meteen helpen. Maar als je effectief loxone intercom gekocht hebt, zou ik denken/hopen dat je ook via de support van loxone benelux uitleg kunt vragen? Ik heb ooit eens contact met hen gehad, en ik vond ze in ieder geval héél behulpzaam!
 
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eveir zei:
Ik wou eens even polsen of iemand ditzelfde ook al heeft voorgehad?

Ik heb hetzelfde probleem met Doorbird. Geen oplossing tot op heden. (nog steeds geen tijd gehad om er eens naar te kijken)
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik heb het niet in detail gelezen, maar volgens mij zal de app zelf maar verwijzen naar het lokale ip adres. Probeer eens een dubbel aan te maken, maar dan niet met het lokaal ip, maar het extern ip. (kan zijn dat ik de bal compleet missla hoor, niet deftig gelezen.)
 

Eveir

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
54
Waarderingsscore
4
Punten
6
Ondertussen heb ik beeld en geluid via de Loxone intercom vanop een remote locatie.

De HTTP poort van de Loxone CAM is standaard 80, de HTTP poort van de Loxone Miniserver is standaard 80.

Je kan de poort van de CAM-module aanpassen via het "advanced" menu onder het lokale IP adres van de module. (Standaard is dit 192.168.1.99)

LET OP: Bij een Telenet router mag een interne poort nooit kleiner zijn dan een externe.
Dit staat nergens vermeld, maar zal nooit werken wanneer je het op deze manier probeert te implementeren.

Persoonijk heb ik heb meteen de standaard poort van de Miniserver (HTTP 80) gewijzigd naar een andere "random" poort.
Gezien de "gekende poorten" van Smart Home installaties reeds enkele jaren onder grotere focus van misbruikers liggen. (Zelfde geldt voor HTTP 8080)

(Ik heb het altijd geweldig gevonden dat Loxone een standaard admin/admin installatie niet eens toe laat online te komen).

Deze kan je gemakkelijk wijzigen in de Loxone Config.
- Loxone Config openen
- Miniserver selecteren
- 'Configure Miniserver' icoon aanklikken in het Miniserver optie menu
- Tabblad 'Acces' kiezen en daar je gewenste HTTP poort selecteren

miniserver_config.png


Uiteraard niet vergeten zowel de gekozen poort voor de Miniserver als de CAM-module te forwarden in je Telenet modem/router.

De SIP-module heeft geen port forwarding nodig.
Deze bevindt zich standaard op het lokale adres 192.168.1.98, ik gebruik een iptel.org account om remote audio te kunnen opzetten.

Best zowel de Miniserver, CAM-module en SIP-module op een statisch IP zetten.

Moesten bovenstaande niet meteen werken, even je Miniserver, CAM-module en modem/router stroomloos zetten gedurende minumum een minuut.

Ik ben ook nog van plan de komende week een standaard VPN tunnel op te zetten om extern te connecteren op mijn Loxone installatie.

Ter info: Ook contact gehad met Loxone Benelux, waar ze mij enorm snel te woord stonden, en mij bij het nakijken van mijn config ook op enkele fouten hebben kunnen wijzen.
 

Bijlagen

  • miniserver_config.png
    miniserver_config.png
    77,6 KB · Weergaven: 0

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Ik heb nu al een tijdje twee KNX MDT glastasters in gebruik met Loxone en dat werkt uitstekend. Ze zijn in gebruik op de tweede verdieping, dus had ik KNX adressen 2/x/y gekozen, met x = kamernummer.

Gisteren moest er dan zo eentje in de kelder toegevoegd worden, dus ging ik logischerwijze uit van KNX adres 0/x/y, maar dat blijkt niet op dezelfde lijn te werken. Dan maar een test voorbereid met two-level adressering van KNX, met addressen in de structuur 1/XYzz met X = verdieping, Y = kamer. In ETS is dat allemaal geen probleem (gelukkig kunnen die groepsadressen van uit een .csv geïmporteerd worden), maar nu lijkt die structuur in Loxone niet te kunnen. Klopt dat ? Iemand hier al met zo'n two-level adressering en Loxone gewerkt ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan