• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,



Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Maak je gebruik van een klassieke deurbel die met Loxone geintegreerd is?

Is volgende situatie mogelijk met Loxone?
> Iemand belt aan en je krijgt een melding op je GSM met een foto of een camera stream die opent.

 
 

Sputnikc

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jan 2008
Berichten
75
Waarderingsscore
4
Punten
8
Beetje laat mss, maar ivm de brandmelder van Loxone. M'n vrouwtje heeft dat even onderzocht en blijkbaar zijn het dezelfde als van EI Electronics.

De EI 186 (rook) en EI 184 (hitte)

Die kan je 20 eur goedkoper vinden online per stuk. voordeel is wel dat je ze via de loxone setup allemaal kunt laten lawaai maken als er brand is (of inbraak
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als rookmelder heb ik voor ons huis de Gira rookmelder Dual Q gekocht. (Nog niet geinstalleerd.)
Als je van elke kamer apart een signaal wil ontvangen bij brand, dan heb je voor elke melder een relay module nodig, maar je kan ook (zoals ik van plan ben) ze allemaal aansluiten op dezelfde relay module zodat je een signaal krijgt als eender welke melder brand detecteert. Je kan de relay module ook zelf aansturen om het alarm te laten afgaan.

Ik had ook nog enkele vraagjes:
  • Infrarood: Zijn er veel mensen hier die werken met de infrarood uitbreiding van Loxone? Ik merk op dat de extension niet overal meer te koop is en het lijkt dat ze zijn overgeschakeld naar de IR Control Air. Ik wou een beetje wegblijven van de Loxone specifieke protocollen zoals AIR en Tree, maar ik ben nu wel aan het twijfelen om het toch te nemen.
     
  • DMX: In plaats van de dure Loxone dimmer te nemen ga ik gebruik maken van DMX dimmers ($41 voor 3 kanalen). Om gewone lampen te schakelen kwam ik ook al deze DMX Ralais module tegen (€166,18 voor 8 kanalen). Deze is lijkt ook wel interessant ($53 voor 16 kanalen), maar ik zou een DIN-mountable versie willen.
     
  • Verlichting: Wat gebruiken jullie als verlichting? Gewone 230V met retrofit LED lampen? Zover ik het begrijp heb je voor 12V of 24V LED verlichting 2 grote verschillen. "Constant Current" of "Contant Voltage". Welk van de 2 is de meest interessante optie? Is het interessant om de driver hiervoor in je zekeringkast te zetten of is het beter om deze zo dicht mogelijk bij je lampen te plaatsen?
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
Rubeast zei:
Als rookmelder heb ik voor ons huis de Gira rookmelder Dual Q gekocht. (Nog niet geinstalleerd.)
Als je van elke kamer apart een signaal wil ontvangen bij brand, dan heb je voor elke melder een relay module nodig, maar je kan ook (zoals ik van plan ben) ze allemaal aansluiten op dezelfde relay module zodat je een signaal krijgt als eender welke melder brand detecteert. Je kan de relay module ook zelf aansturen om het alarm te laten afgaan.

Die Gira's zijn ook een optie die ik overweeg, ik zou ook niet moeten weten waar het brand (gewoon dat het brand) en dat alle melders tegelijk afgaan. 1 relai module zou dus moeten volstaan. Wat ik mij dan wel afvraag: in combinatie met de relais module moet je dus een kabel voorzien naar elke rookmelder vanuit de kast?
  •  
  • DMX: In plaats van de dure Loxone dimmer te nemen ga ik gebruik maken van DMX dimmers ($41 voor 3 kanalen). Om gewone lampen te schakelen kwam ik ook al deze DMX Ralais module tegen (€166,18 voor 8 kanalen). Deze is lijkt ook wel interessant ($53 voor 16 kanalen), maar ik zou een DIN-mountable versie willen.
     
  • Verlichting: Wat gebruiken jullie als verlichting? Gewone 230V met retrofit LED lampen? Zover ik het begrijp heb je voor 12V of 24V LED verlichting 2 grote verschillen. "Constant Current" of "Contant Voltage". Welk van de 2 is de meest interessante optie? Is het interessant om de driver hiervoor in je zekeringkast te zetten of is het beter om deze zo dicht mogelijk bij je lampen te plaatsen?

Ik zit met gelijkaardige vragen: momenteel de ideeën omtrent de elektriciteit aan het uitwerken en wil ook eens horen hoe de loxone gebruikers van het forum hun verlichting hebben aangepakt. Via de DMX (of Dali) extensie of toch via de Loxone dimmer module en waarom de keuze? Als je enkel met LEDs plant te werken lijkt €448 voor 4 kanalen mij dan echt wel overpriced. Want als ik het bovenstaande goed lees ben je ervan af met 1 DMX extensie (tot 128 DMX kanalen) à €269 en dan gewoon aanvullen met het juist aantal DMX dimmers volgens behoefte (zoals hierboven $41 voor 3 kanalen). Wat trouwens indien je ergens met RGB led zou werken?
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
levud schreef:
Die Gira's zijn ook een optie die ik overweeg, ik zou ook niet moeten weten waar het brand (gewoon dat het brand) en dat alle melders tegelijk afgaan. 1 relai module zou dus moeten volstaan. Wat ik mij dan wel afvraag: in combinatie met de relais module moet je dus een kabel voorzien naar elke rookmelder vanuit de kast?

Je kunt ze naar mekaar doorlussen. Enkel die met de relaismodule moet dus een kabel hebben naar de kast. 
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Zodra je de DMX extensie hebt, kan je vrij kiezen welke DMX dimmer je gebruikt. Ik heb verschillende van de eerder vermelde (en nog een reeks andere) dimmers bekeken en uiteindelijk toch voor de Loxone RGBW DMX dimmers gekozen. Voor mij gaf de doorslag dat ze DIN rail gemonteerd worden en configureerbaar zijn voor 1x RGB(W) of 4 aparte kanalen van 50 Watt elk. Je betaalt dus iets minder dan 20 euro per gedimd kanaal... Dat is zonder de voeding, maar daarvoor kan je kiezen wat je wil gebruiken zo lang die maar het benodigde vermogen kan leveren (voor 4x 50W gebruik ik dus een voeding van 24V/10A).

Als het niet nodig is om de dimmer op een DIN rail te monteren en je hebt voldoende ruimte om buiten de zekeringkast grotere dingen te plaatsen, dan is het wat gemakkelijker om een goedkopere oplossing te vinden. Ik heb ook nog gekeken naar die ShowTec dimmers waar je voor een dikke 30 euro (ook exclusief voeding) drie kanalen kan sturen (RGB, geen W, maar op 24V wel 120W per kanaal als je een 15A voeding gebruikt) en de  Eurolite dimmer famlie die voor een goeie 200 euro tot 24 kanalen sturen (8x RGB, iets van een 6W per kanaal). Of je kan zelf behuizingen beginnen bouwen met losse componenten...
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Die dingen zien er wel scherp geprijsd uit - wel even nagaan of er geen inklaringskosten bijkomen als die via FedEx verstuurd worden want die kunnen behoorlijk oplopen :(

CC of CV hangt af van wat je er aan hangt: alles wat rechtstreeks de LED aansluit (bv. high power LEDs met COB) moet met constant current aangestuurd worden om te vermijden dat de temperatuur in de LED te hoog oploopt. Als er al een weerstand gemonteerd is die de stroom beperkt (zoals op alle LED strips), gebruik je Constant Voltage.

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik heb er zelf gebouwd.

NodeMCU board + DHT22.
 
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu7s zei:
Ik heb er zelf gebouwd.

NodeMCU board + DHT22.

Kan je daar iets meer over kwijt? Welke componenten zijn nodig? Wat kost dat ongeveer? Zie ik het juist dat dit via HTTP loopt? Loxone polt dan regelmatig? Heb nog geen ervaring met Arduino e.d, maar wil er me wel eens in verdiepen.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Natuurlijk, communicatie gebeurd via UDP. 

Wat heb je nodig:
- NodeMCU board
- DHT22 sensor
- Usb voeding
- Behuizing
 

Hoe:
NodeMCU programmeren via Arduino IDE
Communiceren met Loxone via UDP 

Programma:
In bijlage een programma dat ik gebruik. Bevat zowel een DHT22 temperatuur/vochtigheid sensor, DS18B20 temperatuur sensor (1-wire) en een PIR sensor.
Metingen worden elke 60 seconden doorgestuurd, bij beweging de PIR status onmiddelijk.

Instelling Loxone:
udpinstelling.jpg


Je kan natuurlijk nog andere Arduino printjes gebruiken, maar ik vind deze wel handig, er zit Wifi op dus heb ik enkel 5V voeding nodig,het verbruik en de kostprijs is vrij laag.

Succes!
 

Bijlagen

  • nodemcu.txt
    3,9 KB · Weergaven: 0
  • udpinstelling.jpg
    udpinstelling.jpg
    177,9 KB · Weergaven: 0

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Jasberg zei:
Heeft er iemand een idee welke hygrometer kan gekoppeld worden met Loxone? Degene dat ik vond werkt met  Z-Wave en ik denk niet dat dit ondersteund is in Loxone. (https://www.betaalbare-domotica.be/sensoren/temperatuur-sensoren/everspring-z-wave-temperatuur-en-vochtigheidssensor.html)

Die van Loxone vind ik te duur. Is er een alternatief?

Ik ga gebruik maken van 1-wire sensors.
  • Voor temperatuur: DS1822
  • Voor vochtigheid: DS2438 + Honeywell HIH-4000-02 (Info)

Ik ben wel nog op zoek naar een CO2 sensor. Wat gebruiken jullie hiervoor? 
 
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Nu7s en @Rubeast: dank u wel voor de informatie! Hiermee kan ik verder!!
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
Kun je dat dan niet in een ventilatiekanaal (afzuig) hangen?
 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
Geen idee. Is dat toegelaten? Is ook wel een interessante oplossing ja.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan