Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,

Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?

Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
22
Punten
18
Heeft er iemand al geexperimenteerd (of is hert uberhaupt gewoon niet mogelijk) om een 'schemermeting' door te krijgen via loxone?

Ik heb geen lichtsensors hangen, en ik heb voorlopig ingesteld dat de lampen in mijn gang enkel aanspringen bij beweging en wanneer de setting daglicht niet meer actief is. Echter bij donker weer zou het licht in de gang wel mogen aangaan. Kan je via een service ergens deze data doorkrijgen? Dat hij soms niet 100% accuraat is neem ik er dan wel bij

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
394
Punten
83
Of het donker in jouw gang is of niet hangt af van zeer lokale factoren. Een donkere wolk of tijdelijke felle bui die net boven jouw regio hangt is onmogelijk te voorspellen. En dan speelt jouw directe omgeving nog mee: staat je huis in een smalle straat met hoge gebouwen, vrijstaand met hoge bomen, in een open veld...
Van een dergelijke service heb ik in ieder geval nooit gehoord. Ik ben zelf al wat aan het kijken voor alternatieven vinden voor een weerservice voor het sturen van mijn screens in de zomer, want zelfs dat is vaak zo inaccuraat dat het stoort.

Heb je PV-panelen? Dan kun je de opbrengst daarvan als input nemen. En anders toch gewoon een schemersensor hangen, zoveel kost dat toch niet.

Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
22
Punten
18
Of het donker in jouw gang is of niet hangt af van zeer lokale factoren. Een donkere wolk of tijdelijke felle bui die net boven jouw regio hangt is onmogelijk te voorspellen. En dan speelt jouw directe omgeving nog mee: staat je huis in een smalle straat met hoge gebouwen, vrijstaand met hoge bomen, in een open veld...
Van een dergelijke service heb ik in ieder geval nooit gehoord. Ik ben zelf al wat aan het kijken voor alternatieven vinden voor een weerservice voor het sturen van mijn screens in de zomer, want zelfs dat is vaak zo inaccuraat dat het stoort.

Heb je PV-panelen? Dan kun je de opbrengst daarvan als input nemen. En anders toch gewoon een schemersensor hangen, zoveel kost dat toch niet.
nog geen pv panelen, in de toekomst ergens sowieso wel, daarom ook dat ik een tijdelijke (niet perfecte uiteraard) tussenoplossing zocht.

Welke schemerschakelaar (niet tree) dat je via loxone kunt bekrachtigen en uitlezen zou jij aanraden?
probleem is dat ik uit mn plafond telkens maar 3 draadjes heb laten uithangen, net genoeg voor de bewegingssensor

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
394
Punten
83
Als het toch tijdelijk is, eventueel snel iets bricoleren met een ESP en lichtsensor. Die kan dan via MQTT over wifi communiceren met de Loxone.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.109
Punten
113
Hang ergens 1 loxone air sensor? Dan kan die input gebruiken in heel je project.

Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
22
Punten
18
Hang ergens 1 loxone air sensor? Dan kan die input gebruiken in heel je project.
Momenteel niet aan de orde aangezien ik nog geen domotica unit heb die met air kan communiceren (heb een gewone loxone miniserver) en momenteel een lage buffer, dus ga even geen geld uitgeven aan dingen waar ik wel even mee kan leven. Daarom dat ik een goedkopere oplossing aan het zoeken was. Ik dacht dat er mss iets was als de bewegingssensors die ik besteld had op ali voor 40cent per stuk. Dan had ik nog wel even willen bricoleren

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
535
Punten
113
Daarom dat ik een goedkopere oplossing aan het zoeken was. Ik dacht dat er mss iets was als de bewegingssensors die ik besteld had op ali voor 40cent per stuk. Dan had ik nog wel even willen bricoleren
in principe is elke LDR geschikt om licht te meten, alleen kan je die niet rechtstreeks op een Loxone ingang aansluiten. Ik heb die specifieke toepassing nog niet zelf uitgetest, maar met een klein beetje extra elektronica om een spanningsdeler te maken zou dat normaal moeten werken. Je zou kunnen beginnen met dit soort denkpiste:
  • Analoge ingang is bedoeld om signaal tussen 0 en 10V te meten, met een ingangsimpedantie van 10 kOhm
  • Een typische LDR (te koop bij elektronicawinkel of bij een leverancier van Arduino-onderdelen) varieert de weerstand van ~100 Ohm bij licht tot 5~10 MOhm bij donker.
  • Je maakt een spanningsdeler door de LDR en een vaste weerstand in serie aan te sluiten - de losse zijde van de LDR sluit je aan op een voedingspanning tussen 5 en max 10V, de losse zijde van de weerstand sluit je aan op 0V (GND). Aan de verbinding tussen de LDR en de weerstand sluit je het netwerkje aan op een Loxone analoge ingang
  • De waarde van de vaste weerstand hangt af van de voedingsspanning en de licht-range, 1~2.2k is een goeie richtwaarde (1k als je voedingsspanning 5V is, hoger als je voedingsspanning hoger is). Je zou kunnen beginnen met een instelpotentiometertje van 10k, dat stel je zo in dat bij een gemiddelde lichtwaarde de spanning over de vaste weerstand in de buurt van de 5V zit. Van daar uit is het kwestie van uitzoeken welke instellingen de juiste variatie in lichtwaardes met de juiste ingangsspanning op de analoge ingang laat overeenkomen.
  • Je kan de analoge waarde zo gebruiken of omzetten naar een lux-waarde met een formulebouwsteen - ik ben daarvoor op Loxforum ooit een formule tegengekomen, maar ie zou ik moeten gaan terugzoeken om terug te weten hoe die in elkaar zat

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
37
Punten
28
Loxone sma antenne aansluiten op de air module: als ik die nu vooraan het huis buiten hang de 50watt versie. En net achter de houten poort zit de Loxone kast met daarin ook de multi extension air. Die dient als repeater zoals Loxone beweerd; als ik daar binnenshuis ook een 50watt sma antenne aanhang, zou dat signaal dan ook verder gaan dan de gewone bijgeleverde antenne. Of kan je die kabels uitlengen want achteraan het huis heb ik minder bereik.

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
37
Punten
28
Loxone sma antenne aansluiten op de air module: als ik die nu vooraan het huis buiten hang de 50watt versie. En net achter de houten poort zit de Loxone kast met daarin ook de multi extension air. Die dient als repeater zoals Loxone beweerd; als ik daar binnenshuis ook een 50watt sma antenne aanhang, zou dat signaal dan ook verder gaan dan de gewone bijgeleverde antenne. Of kan je die kabels uitlengen want achteraan het huis heb ik minder bereik.
Of plaats ik voor het gemak een geschakeld stopcontact?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.109
Punten
113
Kan je achteraan geen air module bijhangen?
Of die multi kan inderdaad ook.
Dat geschakeld stopcontact werkt ook als repeater.

Ik dacht zelfs dat elk 24v gevoed air component als repeater kan dienen.
Bijvoorbeeld een nano air achter een schakelaar steken kan ook.

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
37
Punten
28

Als je op de multi een 50 watt antennne aansluit geeft zie dan even ver signaal dan de air module.
In het slechtste geval plaats ik daar eentje maar eerst de nodige uitbreidingen aankopen voor de rest van het huis..

Lid geworden
22 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Een vraagje ivm visualisaties in de loxone app.
Ik heb via solcast de voorspelling van zonne-opbrengst voor de komende dag (per uur) in Loxone kunnen laden via een virtuele HTTP-ingang.
Nu zou ik deze verwachte opbrengst willen visualiseren. Zo kan ik enkele apparaten (bv. wasmachine, droogkast,...) timen als ik ze 's morgens opzet en dit allemaal vanuit 1 app (Loxone) Wat zijn mijn opties?

Idealiter krijg ik elke ochtend een staafdiagram van de te verwachten opbrengst per uur voor de komende 24u ofwel de afzonderlijke waardes per uur.

De info die ik terugvindt over statistieken lijken mij eerder het dynamisch opvolgen van een enkele output, maar niet meerdere outputs in 1 grafiek of op 1 pagina. Wat een optie zou kunnen zijn is telkens tussen 5am en 10pm de waardes weergeven op één of andere manier gezien er buiten deze uren niet echt zonne-opbrengst te verwachten is gedurende het jaar.

Thorgal

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
98
Punten
48
Ik heb die bron (en al zn copyen) ook gezien. Ik vroeg me alleen af waarop die "50 W" slaat. Kan niet de ERP zijn.

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
37
Punten
28

Veel repeaters na elkaar zorgen dan wel voor een vertraging heb ik gelezen op Loxone, beter gewoon 1 antenne vooraan aan de straat hangen zodat ik het verkeer daar niet hoef te belemmeren. Air probeer ik te vermijden omdat ik liever alles zou willen bekabelen. Dat NFC codeklavier zou dan ook als repeater kunnen dienen. Maar die heb ik nog niet. Ik heb al ondervonden dat als je op de remote drukt en er gebeurd niks, je verplaatst je en dan gaat de poort oppeens wel open maar door je er dan nog eens op gedrukt hebt dat ze dan stopt met het verder open gaan.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
535
Punten
113
Ik heb via solcast de voorspelling van zonne-opbrengst voor de komende dag (per uur) in Loxone kunnen laden via een virtuele HTTP-ingang.
Nu zou ik deze verwachte opbrengst willen visualiseren. Zo kan ik enkele apparaten (bv. wasmachine, droogkast,...) timen als ik ze 's morgens opzet en dit allemaal vanuit 1 app (Loxone) Wat zijn mijn opties?

Idealiter krijg ik elke ochtend een staafdiagram van de te verwachten opbrengst per uur voor de komende 24u ofwel de afzonderlijke waardes per uur.

De info die ik terugvindt over statistieken lijken mij eerder het dynamisch opvolgen van een enkele output, maar niet meerdere outputs in 1 grafiek of op 1 pagina. Wat een optie zou kunnen zijn is telkens tussen 5am en 10pm de waardes weergeven op één of andere manier gezien er buiten deze uren niet echt zonne-opbrengst te verwachten is gedurende het jaar.
Loxone is niet goed in het combineren van grafieken, het lijkt me makkelijker om de beslissingen buiten Loxone te nemen (rasberry pi of iets dergelijks) en daarmee http-commando's naar Loxone te sturen om toestellen aan of uit te schakelen.
Met onmiddellijke informatie gaat het wel, bv zonneopbrengst gaat boven de x kW, dan schakel je de wasmachine aan (meteen een tijdschakelaar toegevoegd zodat de wasmachine niet uitschakelt omdat er even een wolk voor de zon komt)

• Leuk
Waarderingen: FDM2
Lid geworden
22 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1

Loxone is niet goed in het combineren van grafieken, het lijkt me makkelijker om de beslissingen buiten Loxone te nemen (rasberry pi of iets dergelijks) en daarmee http-commando's naar Loxone te sturen om toestellen aan of uit te schakelen.
Met onmiddellijke informatie gaat het wel, bv zonneopbrengst gaat boven de x kW, dan schakel je de wasmachine aan (meteen een tijdschakelaar toegevoegd zodat de wasmachine niet uitschakelt omdat er even een wolk voor de zon komt)
Dank. En gewoon waardes weergeven, zou dat wel lukken? Bv. Zonneopbrengst per 2 uur kan ik perfect "meten". Zou dan op pagina volgende visualisatie (willen) krijgen:
6-8u: ... kWh
8-10u: ... kWh
10-12u: ... kWh
12-14u: ... kWh
14-16u: ... kWh
16-18u: ... kWh
18-20u: ... kWh
20-22u: ...kWh

Dit zijn 8 parameters waarmee je volgens mij al relatief voor zelf kan inschatten.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
535
Punten
113
En gewoon waardes weergeven, zou dat wel lukken? Bv. Zonneopbrengst per 2 uur kan ik perfect "meten". Zou dan op pagina volgende visualisatie (willen) krijgen:

Dit zijn 8 parameters waarmee je volgens mij al relatief voor zelf kan inschatten.
Dat kan bijna met de standaard statistieken van Loxone, enkel de periode van 2u is geen standaard (wel gemiddelde over 30 minuten, per 5, per 10, per 30 en per 60 minuten). Je sluit daarvoor een S0 teller of de kWh teller van je zonnepanelen aan op een frequentieteller ingang (van de DI of van een extensie), die koppel je aan de ingang Tr (Trigger digitaal, voor de S0 teller) of ingang C (Teller, voor een klassieke kWh teller) van een bouwsteen Verbruik Teller en daarvoor activeer je de statistiek.
Na opslaan en herstarten begint de statistiek te lopen, de eerste weergave begint pas na 24u.

Met een bouwsteen Energie Monitor krijg je overigens ook een reeks gegevens standaard in de visualisatie. Daarvoor heb je wel ofwel een speciale teller nodig (zie "Fronius") of de uitgang AQp van de bouwsteen Verbruik Teller.

Lid geworden
22 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
En gewoon waardes weergeven, zou dat wel lukken? Bv. Zonneopbrengst per 2 uur kan ik perfect "meten". Zou dan op pagina volgende visualisatie (willen) krijgen:

Dat kan bijna met de standaard statistieken van Loxone, enkel de periode van 2u is geen standaard (wel gemiddelde over 30 minuten, per 5, per 10, per 30 en per 60 minuten). Je sluit daarvoor een S0 teller of de kWh teller van je zonnepanelen aan op een frequentieteller ingang (van de DI of van een extensie), die koppel je aan de ingang Tr (Trigger digitaal, voor de S0 teller) of ingang C (Teller, voor een klassieke kWh teller) van een bouwsteen Verbruik Teller en daarvoor activeer je de statistiek.
Na opslaan en herstarten begint de statistiek te lopen, de eerste weergave begint pas na 24u.

Met een bouwsteen Energie Monitor krijg je overigens ook een reeks gegevens standaard in de visualisatie. Daarvoor heb je wel ofwel een speciale teller nodig (zie "Fronius") of de uitgang AQp van de bouwsteen Verbruik Teller.
Het gaat over voorspelling hé. Dus niets tellen maar ruwe data die via virtuele http ingang binnen gehaald wordt.

Bovenaan