Domotica met Loxone

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.083
Punten
113

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Ik heb alles met loxone dimmers en GU10 lampen gebruikt. Die GU10 lampen en armaturen kosten maar 1/3 van een dmx of 1-10v led.

Enkele lampen heb ik 1-10v aangesloten, omdat vlot en diep dimmen noodzakelijk was in de nachthal. Die 1-10v had ik toch nodig voor een uitgang naar de ventilatie unit.

Lid geworden
4 jan 2018
Waarderingsscore
1
Punten
3
Voor onze installatie plan ik voor het dimlicht met de chinese dmx-dimmers te werken, en dus uiteraard de loxone dmx extension. Zowel voor 230v met de S1-DR en voor 24v led strips met zoiets.

Ik heb al een aantal van die dimmers liggen en getest met een dmx controller. Uiteraard kan je de meeste 230v leds maar beperkt dimmen. De led strip dimmer doet het goed.

Het Loxone-deel van mijn installatie bestel ik deze week ... :)

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bedankt voor alle input. Ik denk dat ik toch ga kiezen voor Loxone RGBW dimmers, en zoveel mogelijk lampen op 24V DC ga zetten.
Het aanbod 24V lampen en armaturen is echter wel heel beperkt. Suggesties mag je zeker doorgeven.
Gewoon bestaande armaturen omzetten naar 24V kan ook wel hé, of valt de keurder daarover?
De meeste railverlichting is bvb voor 12V of 230V; maar ik kan toch ook rechtstreeks aansluiten op de RGBW dimmers en 24 V leveren? Mits lampen die dat aankunnen natuurlijk...
Suggesties van waar die lampen te vinden zijn welkom. De constaled lampen lijken me goed, maar wel erg duur à 30 €/stuk.Op ALI vind ik bijvoorbeeld deze, maar geen idee of die enigzins kwalitiatief zijn en of die gedimd kunnen worden met PWM als dat er niet expliciet bij staat?

KristofVer

Nieuw Lid
Lid geworden
15 jan 2011
Waarderingsscore
1
Punten
8
dus met ipad 2 aan de muur kan ik niets meer doen ?
Als je de app al geïnstalleerd had, dan blijft die werken. Maar je zal geen nieuwe installatie kunnen doen.
Daarom hier ook een iPad vervangen, maar door een Samsung van 180 euro ipv Apple van 500 euro :cautious:
je kan dus wel nog een oude versie installeren van de loxone app, zie instructievideo

ipad 2 kan dus blijven hangen ! :cool:

BavoA

Nieuw Lid
Lid geworden
10 apr 2017
Waarderingsscore
2
Punten
8
Geen idee of er al iemand er mee bekend is, maar ik vraag me af of ik (indien mogelijk) draadloos de televie kan linken aan de nieuwe audioserver. Er zijn namelijk kabels voorzien in het plafond voor boxen, maar ik vind niets terug momenteel voor het koppelen van audioserver met televisie.

Alvast bedankt.

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
391
Punten
63
Je kan bij de meeste tv-toestellen een audio uitgang vinden (eventueel in koptelefoon-versie). Deze kan je dan als bron nemen voor de audioserver (denk ik).

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Heeft er iemand ervaring met de Intercom xl?
Ik krijg m'n ibuttons niet zichtbaar.
Ik heb geen 1wire extension, maar volgens enkele Duitse sites zou dat niet nodig zijn?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
334
Punten
83
Ik heb de Loxone intercom vrij uitgebreid bestudeerd op het moment dat onze videofoon gekozen moest worden en heb toen ook nogal wat bijkomende vragen gesteld aan de mensen in Nijlen. Daaruit heb ik begrepen dat op de XL-versie een ingebouwde i-button-lezer zit die werkt zonder bijkomende 1-wire extensie. Het aanleren van die i-button-lezer moet wel "alsof" het via een 1-wire gaat (zie KB-pagina en Intercom handleiding die ik helaas alleen in het Duits weet zitten).
Bijkomende buttons hebben volgens Loxone wel een 1-wire extensie nodig.
Mijn interpretatie (zonder enige aansprakelijkheid ;) ) is dat de chip die de conversie moet doen ingebouwd zit in de intercom. Wij hebben uiteindelijk een andere videofoon gekozen en ik kan dus niet bevestigen of het klopt, maar gezien de lezer op de intercom weldegelijk met 1-wire protocol lijkt te werken en 1-wire een busprotocol is, zou het dus perfect mogelijk moeten zijn om van die button de 1-wire aansluitingen af te takken om bijkomende 1-wire devices te kunnen inlezen.

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
391
Punten
63
Terzijde: de intercom XL is end-of-line. Ik verwacht in mei een nieuwe versie die op de audioserver gaat werken

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
De aangehaalde documenten heb ik al meermaals geraadpleegd, maar niks helpt.
Ik vermoed dat het ergens misgaat in m'n netwerk. De communicatie moet natuurlijk over het unify netwerk. Maar alle poorten die gemeld worden staan al open.

Loxone Benelux wil niet helpen. Ze sturen je naar de partner 🤷‍♂️

Eigenlijk schandalig, voor een flutding van 1800 euro.
Hopelijk is het kapot. Dan kunnen ze het onder garantie terugbetalen.

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
391
Punten
63
Loxone Benelux wil niet helpen. Ze sturen je naar de partner
Dat is voor de DHZ-markt inderdaad een lastig systeem! Tegenwoordig kan je de materialen echter enkel via zo’n partner verkrijgen, dus neem contact op met de verkoper/leverancier. Hopelijk kunnen zij je verder helpen.

Lid geworden
28 mei 2013
Waarderingsscore
0
Punten
1
Je kan bij de meeste tv-toestellen een audio uitgang vinden (eventueel in koptelefoon-versie). Deze kan je dan als bron nemen voor de audioserver (denk ik).
Dit klopt, moet je natuurlijk wel van je tv of bron (digibox,...) Een kabel hebben naar je audioserver (of je plaatst die in je tv-kastje natuurlijk ;)). Surround geluid en dergelijke wordt op dit ogenblik nog niet ondersteund, maar als je gewoon stereo wil door je speakers kan dat

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Ik wil een aanpassing doen aan mijn setup in de badkamer, maar ik geraak er niet helemaal uit hoe ik het best zou doen.
Ik heb mijn lampen vervangen, ze zijn echter behoorlijk fel. Ik heb nog een uitgang over op mijn loxone dimmer module en zou deze lampen er dan ook graag op aansluiten.
Ik heb voor de badkamer 2 drukknoppen (dk1 en dk2) en 2 lichtpunten, waarvan ik er nu dus één wil dimmen. Voor de duidelijkheid noem ik het te dimmen lichtpunt lichtpunt 1 (lp1) en het andere lichtpunt 2 (lp2)
Knop1 staat buiten de badkamer en moet bij het binnenkomen lp1 aanschakelen, bij het buitengaan moet hij alle licht uit doen. Dit liefst met een enkele klik (geen lange of meervoudige klik). Deze knop hoeft niet gebruikt te worden om te dimmen).
Knop2 moet lp2 aan en uitschakelen bij een gewone klik. Bij lang duwen zou hij lp1 moeten dimmen (up en down).
Hoe pak ik dit best aan?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
334
Punten
83
Ik heb voor de badkamer 2 drukknoppen (dk1 en dk2) en 2 lichtpunten, waarvan ik er nu dus één wil dimmen. Voor de duidelijkheid noem ik het te dimmen lichtpunt lichtpunt 1 (lp1) en het andere lichtpunt 2 (lp2)
Knop1 staat buiten de badkamer en moet bij het binnenkomen lp1 aanschakelen, bij het buitengaan moet hij alle licht uit doen. Dit liefst met een enkele klik (geen lange of meervoudige klik). Deze knop hoeft niet gebruikt te worden om te dimmen).
Een mogelijke manier is om een dk1 aan te sluiten op de ingang "+" (trigger volgende stemming) van je lichtsturingsbouwsteen. Je maakt twee stemmingen aan: lp1 aan en alles uit. Als alle licht uit is en je drukt op dk1, gaat lp1 aan, als je nog eens drukt gaat alle licht dat op diezelfde bouwsteen aangesloten is uit.
Knop2 moet lp2 aan en uitschakelen bij een gewone klik. Bij lang duwen zou hij lp1 moeten dimmen (up en down).
Hoe pak ik dit best aan?
dk2 sluit je op diezelfde bouwsteen aan op de ingang met hetzelfde nummer als de uitgang waar lp2 op aangesloten is, die uitgang is je dimmerkanaal. Als je daarvoor bij voorbeeld uitgang AQ2 gebruikt, sluit je dk2 aan op I2. Als lp2 uit is en drukt op dk2, gaat het licht aan met de sterkte waarop het de vorige keer aan was, druk je nog eens, gaat het licht uit. Druk je lang, dimt het licht in de andere "richting" dat de laatste keer dat je gedimd had (dus had je de vorige keer het licht sterker gedimd, zal het nu zwakker dimmer).

Als je voor je badkamer al meerdere stemmingen in gebruik hebt of je wil er meerdere gebruiken, heb je voor dk1 een andere oplossing nodig. Je zou dan dk1 op de Tr ingang van een sequencer bouwsteen kunnen aansluiten, Q1 van die bouwsteen gaat dan naar de Tr ingang van een eerste bouwsteen "schakelen naar puls", de Qon van die "schakelen naar puls" gaat naar de ingang van de bouwsteen lichtsturing met hetzelfde nummer als de uitgang waar lp1 op aangesloten is (bv AQ1). Q2 van de sequencer gaat naar de Tr ingang van een tweede bouwsteen "schakelen naar puls", de Qon van die bouwsteen gaat naar de ingang "R" van je lichtsturing.Badkamerlicht.JPG

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
@rdr2180 Het is een mooi voorstel, maar het is niet wat ik graag zou willen.
"dk2 moet lp2 aan en uitschakelen bij een gewone klik. Bij lang duwen zou hij lp1 moeten dimmen (up en down)."
De moeilijkheid zit er hem voor mij net in dat ik met één drukknop (dk2) één lichtpunt wil schakelen (lp2), maar een ander wil dimmen (lp1)

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
2 lichtsturing blokken gebruiken?

Uovo

Actief Lid
Lid geworden
24 jan 2019
Waarderingsscore
56
Punten
28
Ter info

Omdat er vaak een vraag komt over een 'utp' of 'digitale' of dergelijke bel/intercom.

Loxone heeft sinds vandaag zo'n product, beschikbaar vanaf augustus voor +-€490:

Zelf heb ik onlangs een Dahua DB11 aangeschaft voor €100 maar t aanbod van volledig Europees is ook wel iets waard.

Bovenaan