Ik heb voor de badkamer 2 drukknoppen (dk1 en dk2) en 2 lichtpunten, waarvan ik er nu dus één wil dimmen. Voor de duidelijkheid noem ik het te dimmen lichtpunt lichtpunt 1 (lp1) en het andere lichtpunt 2 (lp2)
Knop1 staat buiten de badkamer en moet bij het binnenkomen lp1 aanschakelen, bij het buitengaan moet hij alle licht uit doen. Dit liefst met een enkele klik (geen lange of meervoudige klik). Deze knop hoeft niet gebruikt te worden om te dimmen).
Een mogelijke manier is om een dk1 aan te sluiten op de ingang "+" (trigger volgende stemming) van je lichtsturingsbouwsteen. Je maakt twee stemmingen aan: lp1 aan en alles uit. Als alle licht uit is en je drukt op dk1, gaat lp1 aan, als je nog eens drukt gaat alle licht dat op diezelfde bouwsteen aangesloten is uit.
Knop2 moet lp2 aan en uitschakelen bij een gewone klik. Bij lang duwen zou hij lp1 moeten dimmen (up en down).
Hoe pak ik dit best aan?
dk2 sluit je op diezelfde bouwsteen aan op de ingang met hetzelfde nummer als de uitgang waar lp2 op aangesloten is, die uitgang is je dimmerkanaal. Als je daarvoor bij voorbeeld uitgang AQ2 gebruikt, sluit je dk2 aan op I2. Als lp2 uit is en drukt op dk2, gaat het licht aan met de sterkte waarop het de vorige keer aan was, druk je nog eens, gaat het licht uit. Druk je lang, dimt het licht in de andere "richting" dat de laatste keer dat je gedimd had (dus had je de vorige keer het licht sterker gedimd, zal het nu zwakker dimmer).
Als je voor je badkamer al meerdere stemmingen in gebruik hebt of je wil er meerdere gebruiken, heb je voor dk1 een andere oplossing nodig. Je zou dan dk1 op de Tr ingang van een sequencer bouwsteen kunnen aansluiten, Q1 van die bouwsteen gaat dan naar de Tr ingang van een eerste bouwsteen "schakelen naar puls", de Qon van die "schakelen naar puls" gaat naar de ingang van de bouwsteen lichtsturing met hetzelfde nummer als de uitgang waar lp1 op aangesloten is (bv AQ1). Q2 van de sequencer gaat naar de Tr ingang van een tweede bouwsteen "schakelen naar puls", de Qon van die bouwsteen gaat naar de ingang "R" van je lichtsturing.