• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,

Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Waarderingsscore
9
Punten
18
Nu7s zei:
Wat ik wel "regel" is de vloerverwarming op de slaapkamers. Die stuur ik af en toe een half uurtje open om de vloer aangenaam te laten aanvoelen. Temperatuur boven zakt nooit onder 19°C, zelfs zonder vloerverwarming.

Uit nieuwsgierigheid: hoe "regel" je dat dan? Op alle kringen boven 0-10v ventielen gezet? Lijkt mij een dure oplossing om de kringen af en toe eens open te zetten  (tenzij je daar zelf iets in elkaar hebt geknutseld).

Verder volledig akkoord dat je je  ketel in combinatie met VVW best gewoon zijn werk laat doen.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
1 x 24V voeding
2 x 24V stelventielen  
1 x Arduino (Witty Cloud - Signalen via UDP)
1 x Dubbel Arduino relay 

Maar je kan daar natuurlijk ook gewoon een uitgang van Loxone voor gebruiken of de 0-10V. Is enkel voor de kring van de bureau en eerste slaapkamer. Tweede slaapkamer is niet gebruikt en de badkamer staat altijd open.

Schakelt aan bij 19,5 graden, uit bij 20,5. 

Lid geworden
9 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is inderdaad voor een nieuwbouw.
Ik zou het enkel graag me loxone sturen omdat ik die thermostaat niet nog eens extra wil hangen. Enkel de schakelaars van Loxone dan als 'thermostaat' gebruiken.

Nu7s, als je ook geen thermostaat hangen hebt. Gaat dat dan ook via loxone bij u maar dan ook doormiddel van de buitenvoeler?

Buitenvoeler regelt dan de doorstroom temperatuur van de vloerverwarming of ben ik verkeerd? Bv: living is 18 graden en moet 20 zijn. Loxone laat pomp aangaan. Buitenvoeler meet dat het buiten x aantal graden is en geeft bijvoorbeeld daarom 30 graden warm water door de vloerverwarming.

Lid geworden
10 jul 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb al iets meer dan een jaar een Loxone installatie waarin verlichting, rolluiken, rookdetectoren,  deurcontacten, Sonos etc geïntegreerd zijn.

Heeft er iemand een simpele oplossing om er voor te zorgen dat als een bepaalde deur of raam een bepaalde tijd open staat, er een (push)bericht verstuurd wordt? Of als bvb lichten (te) lang branden?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
Triples12 zei:
Het is inderdaad voor een nieuwbouw. Ik zou het enkel graag me loxone sturen omdat ik die thermostaat niet nog eens extra wil hangen. Enkel de schakelaars van Loxone dan als 'thermostaat' gebruiken. Nu7s, als je ook geen thermostaat hangen hebt. Gaat dat dan ook via loxone bij u maar dan ook doormiddel van de buitenvoeler? Buitenvoeler regelt dan de doorstroom temperatuur van de vloerverwarming of ben ik verkeerd? Bv: living is 18 graden en moet 20 zijn. Loxone laat pomp aangaan. Buitenvoeler meet dat het buiten x aantal graden is en geeft bijvoorbeeld daarom 30 graden warm water door de vloerverwarming.

Ketel werkt volledig onafhankelijk. Met Loxone stuur ik gewoon de kringen open/dicht op de collector. Moet er dus volgens de buitenvoeler geen warm water zijn dan zal de sturing ook niks doen. Maar bij een nieuwbouw met vloerverwarming valt er verder niet veel te regelen hoor. Zelfs de koele berging is nooit lager dan 19°C.
Gvaninge zei:
Heeft er iemand een simpele oplossing om er voor te zorgen dat als een bepaalde deur of raam een bepaalde tijd open staat, er een (push)bericht verstuurd wordt? Of als bvb lichten (te) lang branden?

Van de ingang van je deurcontact ga je naar een inschakelvertraging blok en van daar naar een push melding.

Lid geworden
5 dec 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben bezig om mijn huis te gaan renoveren en loxone te gaan gebruiken, Ik wil de standaard drukknoppen gebruiken van Niko, maar ik zie dat je twee soorten hebt, die op 24v (http://www.zelektro.be/ni...zonder-led-170-40050.html) en gewone drukkoppen (http://www.zelektro.be/ni...schakelaar-170-01100.html) . Welk van de twee kun je gebruiken. Ik wil ook een dmx302 gebruiken via AliExpress hier heb ik dan een dmx extention nodig van Loxone ?... welke extension moet ik gebruiken als ik de raildiuno hiervoor gebruiken ? Is de rs485+lan een meerwaarde of gewoon de rs485 nemen... bekabeling kan ik SVV of cat6 gebruiken ?

Alvast bedankt

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
Noahj zei:
Ik ben bezig om mijn huis te gaan renoveren en loxone te gaan gebruiken, Ik wil de standaard drukknoppen gebruiken van Niko, maar ik zie dat je twee soorten hebt, die op 24v (http://www.zelektro.be/ni...zonder-led-170-40050.html) en gewone drukkoppen (http://www.zelektro.be/ni...schakelaar-170-01100.html) . Welk van de twee kun je gebruiken.

Links werken niet, maar je kan gewone drukknoppen gebruiken zonder probleem.
Ik wil ook een dmx302 gebruiken via AliExpress hier heb ik dan een dmx extention nodig van Loxone ?...

Ja
welke extension moet ik gebruiken als ik de raildiuno hiervoor gebruiken ? Is de rs485+lan een meerwaarde of gewoon de rs485 nemen...

Let op, railduino wordt niet officieel ondersteund dus kom niet klagen als het na verloop van tijd niet meer werkt. Die LAN versie kan je zonder RS485 extensie gebruiken.
bekabeling kan ik SVV of cat6 gebruiken ?

Ik verkies SVV (12x) voor de drukknoppen en een bijkomende EIB kabel in een lus mocht je ooit een bussysteem zoals KNX willen gebruiken.
Alvast bedankt

Graag gedaan

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
16
Je kan volgens mij zogoed als elke drukknop gebruiken. Deze moet gewoon een contact kunnen maken tussen 2 punten zodra je drukt. Komt niet veel bij kijken. Je moet niet specifiek op zoek gaan naar 24V.

Van de DMX302 heb ik er hier 7 van in gebruik. Werkt heel goed! (Wel al eentje moeten vervangen. Dus zorg dat je altijd een reserve op voorraad hebt) Ik gebruik ook een DMX module in combinatie met een 30V voeding voor mijn LED inbouwspots (ook van AliExpress). Hier heb je uiteraard de Loxone DMX module nodig.
Ik ken trouwens iemand die ook gebruik maakt van DMX relais. Op die manier kan je niet alleen lampen bedienen met DMX, maar kan je je Loxone uitgangen ook goedkoop uitbreiden.

Ik heb overal CAT5 gebruikt, werkt perfect. CAT6 of CAT7 geeft geen meerwaarde. SVV heeft wel een meerwaarde in stevigheid. Die heb ik op 2 plaatsen ook liggen omdat ik met 8 draadjes niet toekwam. Maar UTP in combinatie met eindaderhulsjes gaat perfect. Voor mijn SVV heb ik ook eindaderhulzen gebruikt.

Ik heb ook een Railduino in gebruik die via UDP Loxone aanspreekt. Werkt perfect en snel. Ik ben van plan me een 2de aan te schaffen.

Lid geworden
5 dec 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

heb je misschien een link van de voedingen die hebt gebruikt voor uw leds en extensions , welke sterkte je zeker nodig hebt

alvast bedankt 

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
16
Noahj zei:
Beste,

heb je misschien een link van de voedingen die hebt gebruikt voor uw leds en extensions , welke sterkte je zeker nodig hebt

alvast bedankt 

Hey Noah,

De voeding die ik gebruik voor Loxone + extensies en enkele 24V verbruikers: MeanWell DR-100-24 (24V,4.2A,100W). Maar met een minder zware heb je ook wel genoeg. De DR-60-24 wordt ook veel gebruikt bijvoorbeeld.

De LED spots die ik heb zijn er van Aliexpress die met een driver kwamen. Deze drivers vertrouwde ik niet 100% en had alles ook graag een beetje gecentraliseerder.
Hier heb ik de MeanWell HLG-185H-30A (30V,6.2A,186W)  voor gebruikt. In combinatie met deze DMX 12channel 12V-48V Constant current controller (+-€40).

Maar let op dat je 30V best niet over een te lange afstanden stuurt. De bekabeling van de spots voor mijn gelijkvloers lopen over het plafond naar een 2de elektriciteitskast die op mijn verdieping staat waardoor ze niet allemaal naar de kelder moeten lopen.

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb een 3-tal  digitale uitgangen te weinig, waardoor ik relais heb gekocht om op de analoge uitgangen aan te sluiten (zie foto). Deze trekken reeds aan vanaf 8,5V en verbruiken minder dan 20 mA, ideaal dus.

Ik heb gisteren een eerste relais aangesloten maar dit werkt niet perfect stabiel.

Over het contact heb ik 2x een 24Vdc buzzer aangesloten (laag verbruik). Soms werken de buzzers wel perfect en soms zeer stil.

Na nog eens op het relais te kijken zie ik dat een symbool (halve cirkel) bij klemmen 11 en A2- staat. Wat wil dit zeggen? Wanneer ik dit Ohms uitmeet heb ik geen doorverbinding. 

Met de ground en analoge uitgang trek ik het relais aan. Daarnaast steek ik dan de massa v/d voeding over het contact, welke naar beide buzzers gaat. De andere kant van de buzzers ligt direct aan de +24Vdc.

Het lijkt erop dat wanneer de buzzers zacht gaan, het verbruik via de analoge uitgang gaat en deze begrensd wordt.

Bijlagen

• wago_relais.jpg
    wago_relais.jpg
    351,8 KB · Weergaven: 3

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Is opgelost!

Ik vertrok vanaf de +24V klem naast de digitale ingangen op de miniserver naar knoppen en de buzzers. Blijkbaar is dit een begrensde uitgang waarover max. 20 mA verbruik mag. Deze klem gebruik ik nu niet meer en ik heb direct +24V afgetakt van de voeding om naar knoppen en buzzers te sturen. Vermoedelijk is dit geen probleem qua veiligheid?

Ter info: de Wago relais verbruiken 12mA wanneer ik 9,5V aansluit. Wanneer enkele uitgangen te weinig is dit wel een mooie oplossing. Opgelet: max. 5A verbruik over het contact. 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
Als ik websites zie met stock foto's dan is m'n vertrouwen onmiddelijk weg. 

Zoveel goedkoper zien ze er mij niet uit.

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Waarderingsscore
9
Punten
18
Lijkt me iemand die Loxone goed kent en dan aan het kopiëren is gegaan, zeker als ik naar de screenshots van de software kijk.

Ondersteund KNX, maar niet officieel (idem aan Loxone dus). 1-wire zit standaard op de server, dus geen extensie nodig. Wel op het 1e zicht veel minder connecties met andere standaarden mogelijk (tenzij ik erover lees niets van RS-XXX, modbus, dmx,...) Prijs is iets gunstiger, maar om nu te zeggen veel goedkoper?

De basismodules zijn dus iets goedkoper, maar met Loxone kun je mijn insziens veel meer kanten uit om goedkoper uit te breiden.

Wat ik wel een mooie toevoeging vind is dat er klaarblijkelijk op elke uitgang stroommeting zit, naar monitoring en sturing van bepaalde zaken kan dat wel handig zijn.

Alleszins het is dit of Loxone, combineren is niet aan de orde want je hebt voor beide een miniserver nodig die de programmatie draait. Dat lijkt me pas overkill.

Het lijkt potentieel te hebben (bestaat ook nog maar een 3-tal jaar), maar geef me vandaag toch nog maar Loxone (en gelukkig heb ik dat al
regular_smile.png
)

Lid geworden
19 jul 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
vraagje, alles qua verlichting en drukknoppen (en ook enkele stopcontacten hier en daar) lopen bij mij thuis via loxone. Nu heb ik bij onze verbouwing ook enkele 3G1.5 naar de tuin buiten getrokken. Deze kabels lagen de voorbije twee jaar gewoon te wachten, maar stilaan wil ik deze in gebruik gaan nemen.

nu hebben  wij een mooie magnolia staan waar ik een grondspot wil op plaatsen. Oorspronkelijk was het idee om deze gewoon wit te nemen, maar nu ben ik aan het denken om dit toch RGB ofzo uit te voeren, kwestie van wat met de buitensfeer te kunnen spelen. Is er nog mogelijkheid om dit samen met loxone klaar te spelen, zodat de bediening centraal blijft?

ps: afstand tussen de boom en veilig binnen (door de grond en daarna door wachtbuis onder leefruimte,  los de kelder in) is al gauw 25 meter...

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Waarderingsscore
9
Punten
18
Volledig binnen de Loxone oplossingen blijvend, is te werken met hun RGBW dimmer AIR, wel opletten welke verlichting je daar dan aanhangt: dimmer kan maar een vermogen leveren van 50W per kanaal. Je moet die dimmer dan wel ergens in de buurt van je lamp waterdicht kunnen plaatsen.

Andere oplossing is om alsnog een 5G te trekken, dan heb je alle vrijheden (misschien dan best ineens een 2,5mm² gezien de afstand) en kan je de sturing binnen voorzien.

Je kan ook met Hue of consoorten gaan werken, maar dan moet je de DIY toer op om dit te connecteren met Loxone.

Lid geworden
4 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een Loxone Modbus extension fase 1 en 3 en probeer deze te configureren in Loxone Config.

Als ik alle sensoren (consumption, production en power) op het werkblad plaats, vervolgens dit bewaar in de mini-server en dan "live-view" doe, vind ik dat de gegevens dat ik zie nogal onjuist zijn.

Op het moment van het screenshot produceerde m'n PV panelen nog 400watt. Volgens Loxone Modbus 8,75kWh. Ook het verbruik: 2495kWh lijkt me wel veel want er stond geen zware verbruikers op. Wat doe ik verkeerd? 

Bijlagen

• schermafbeelding_2018-08-05_om_19.35.09.png
    schermafbeelding_2018-08-05_om_19.35.09.png
    25 KB · Weergaven: 1

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb 2 Meanwell voedingen; 1x 24Vdc voor Loxone en 1x 12Vdc voor buiten- en binnensirene.

De buitensirene is van het type Inim NRB100 (12VDc). In deze buitensirene zit een 2Ah batterij.

Het probleem is nu dat wanneer de elektriciteit uitvalt de buitensirene automatisch 8' lawaai maakt via de batterij.

De 12V valt weg dus die denkt dat er sabotage is en gaat in alarm. Op de sirene is geen mogelijkheid om een kortere tijd in te stellen.

Daarom wil ik een back-up voeding voorzien, voor zowel Loxone als de sirenes welke toch min. een 2-tal uur op batterijen zou moeten kunnen werken.

Ik had hiervoor een APC UPS 700VA gekocht maar na 20' valt die al uit bij een verbruik van 25W. Een UPS is voor zoiets blijkbaar niet de goede oplossing..

Eventueel zou ik onderstaande voorzien:

https://www.smartsd.com/product-detail.asp?action=&product=50005533&index=&merk=&desc=&hgk=&hg=&bcpi=&bcpl=

Op 1 van de 3 outputs zou ik dan een omvormer van 24 naar 12V zetten voor de sirenes.

Probleem is dat de output van deze voeding 27,6 Vdc is. Zien jullie een probleem in deze spanning welke 3,6V hoger is dan de voorgeschreven 24Vdc?

Hou zouden jullie dit oplossen?

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan