Domotica met Loxone

D2ThaV

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jan 2014
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wow, klinkt allemaal chinees voor mij 
... 
Ben alles behalve thuis in al die wiskundige vergelijkingen en toestanden.

'Probleem' is dat het hoogste peil dat mijn regenwaterput kan hebben niet overeen zal komen met 10V.

Hoeveel volt ik heb bij het hoogst mogelijke peil kan ik makkelijk berekenen met de regel van 3 met de waarden die ik momenteel heb van het peil. Maar verder dan dat ga ik niet geraken vrees ik, aangezien ik niets van al die blokken ken die hier zijn opgenoemd. Dit is wat ik momenteel heb

Edit:

Het hoogste peil dat mijn regenwater kan hebben door de overloop is 112 cm wat overeenkomt met 8.54V. 
10V zou 131 CM zijn, in principe is het niet erg dat de centimeters tot 131 kunnen gaan in theorie, het zal toch nooit meer dan 112 worden. In procenten zou ik wel graag hebben dat 112cm gelijk is aan 100%

Bijlagen

• lxooe.jpg
    lxooe.jpg
    291,3 KB · Weergaven: 0

D2ThaV

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jan 2014
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik denk dat ik de formule blok min of meer snap. Maar nu zit ik weer met het volgende probleem:

Ik heb met de oorspronkelijke ingang 'regenwater' zoveel geprobeerd en uitgezet, dat deze rare dingen aangaf in Loxone in mijn ogen. 

Heb dus de analoge ingang eens op een andere ingang binnengebracht, degene die geselecteerd is in screenshot daar komt het signaal op binnen. Maar deze geeft geen waarde aan in liveview... ? Iets over het hoofd gezien? 

Bijlagen

• loxoe.jpg
    loxoe.jpg
    385 KB · Weergaven: 0

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
476
Punten
83
D2ThaV zei:
Hoeveel volt ik heb bij het hoogst mogelijke peil kan ik makkelijk berekenen met de regel van 3 met de waarden die ik momenteel heb van het peil.  ../..  Het hoogste peil dat mijn regenwater kan hebben door de overloop is 112 cm wat overeenkomt met 8.54V. 
10V zou 131 CM zijn, in principe is het niet erg dat de centimeters tot 131 kunnen gaan in theorie, het zal toch nooit meer dan 112 worden. In procenten zou ik wel graag hebben dat 112cm gelijk is aan 100%

Je kan de analoge ingang correctiewaardes geven (documentatie hier) en zelf laten aanpassen. 

(Ingang waarde 1 is het minimum dat je verwacht, dat corrigeer je naar display waarde 1 = 0). Daarmee heb je al vast de basis om lineair tussen 0 (leeg) en 10 (vol) uit te komen. Voor je analoge waardebewaking is dat voldoende.

0-10 kan je naar 0-100% omzetten met een simpele multiplier of als je echt wil met een formuleblok.
D2ThaV zei:
Ik denk dat ik de formule blok min of meer snap. Maar nu zit ik weer met het volgende probleem:

Ik heb met de oorspronkelijke ingang 'regenwater' zoveel geprobeerd en uitgezet, dat deze rare dingen aangaf in Loxone in mijn ogen. 

Gewoon vorige config terug opladen - in de veronderstelling dat je die apart opgeslagen had, natuurlijk
Heb dus de analoge ingang eens op een andere ingang binnengebracht, degene die geselecteerd is in screenshot daar komt het signaal op binnen. Maar deze geeft geen waarde aan in liveview... ? Iets over het hoofd gezien? 

Opgeladen in de miniserver ?
Minimale wijziging te groot ?
Minimum tijdinterval ingesteld dat nog niet verlopen is ?

Bijlagen

• analoge_ingang_correctie.jpg
    analoge_ingang_correctie.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 0

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
316
Punten
83

Bijlagen

• lox2.png
    lox2.png
    3,2 KB · Weergaven: 0
  • lox1.png
    lox1.png
    8,4 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enkele dagen geleden ben ik gestart met mijn verdeelkast aan te sluiten. Voorlopig heb ik nog maar een simpele knop voorzien dat alle lampen doet branden. Via de app werkt dit perfect wanneer ik in het wifi netwerk ben. Nu wilde is gisterenavond nog snel de port forwarding instellen zodat ik dit ook vanop afstond kan bedienen. Na een 2-tal uur frustratie heb ik het opgegeven..

Om de één of andere reden doe ik ergens iets verkeerd. Kunnen jullie mij helpen wat de juiste instellingen zijn in de telenet router en miniserver?  De miniserver is ter info reeds geregistreerd. Ik  zie nu trouwens net dat de miniserver niet wordt weergegeven bij "aangesloten toestellen" in mijn Telenet, wat verdacht lijkt? De miniserver is aangesloten op een Telenet Flow acces point, wat ik onlangs gratis heb afgehaald.

Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb dit allemaal correct gevolgd, denk ik. Het rare is dat ik geen IP adres van de miniserver kan vinden bij mijn aangesloten apparaten.  Ik ga angry IP scanner dit weekend eens laten draaien en eventueel  de miniserver eens rechtstreeks op  de router in garage aansluiten. Programmeren via laptop en bedienen met app werken voor alle duidelijkheid wel via de lokale wifi. Wordt vervolgd ;)

Eveir

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik dacht dat het misschien wel leuk was mijn Loxone rookmelders (3 stuks, alleen verkrijgbaar in Air-versie momenteel) als uitgang te gebruiken bij inbraak (alarm). Echter lijkt het erop dat je deze alleen als input kan gebruiken.

Een beetje zonde vind ik, daar ze ook in staat zijn meer dan 90dB te produceren.
Verspreid over 3 verdiepen lijkt mij dit een mooi alarmsignaal.

Zou spijtig zijn een extra geluidsitem te moeten aankopen en een poort op de extension te moeten opofferen voor een gecentraliseerd geluid. Dat perfect door de brandmelders kan opgevangen worden!

Iemand die hier toch in geslaagd is dit klaar te spelen? Misschien zie ik iets over het hoofd?

Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eveir zei:
Ik dacht dat het misschien wel leuk was mijn Loxone rookmelders (3 stuks, alleen verkrijgbaar in Air-versie momenteel) als uitgang te gebruiken bij inbraak (alarm). Echter lijkt het erop dat je deze alleen als input kan gebruiken. Een beetje zonde vind ik, daar ze ook in staat zijn meer dan 90dB te produceren. Verspreid over 3 verdiepen lijkt mij dit een mooi alarmsignaal. Zou spijtig zijn een extra geluidsitem te moeten aankopen en een poort op de extension te moeten opofferen voor een gecentraliseerd geluid. Dat perfect door de brandmelders kan opgevangen worden! Iemand die hier toch in geslaagd is dit klaar te spelen? Misschien zie ik iets over het hoofd?

Heb je die van Loxone al gekocht?
Ik kan niet spreken over hun model, maar bij de rookmelders van Gira zou het mogelijk moeten zijn.
Ik heb ze voor die reden aangekocht. Je hebt wel de relais-module nodig.
Wat je eigenlijk doet is een signaal van Loxone naar de rookmelder te sturen dat hetzelfde contact is als wanneer de rookmelder rook zou detecteren. Je moet dus nog altijd een Loxone uitgang opofferen, maar daar kan je niet rond vrees ik.

Wat je nodig hebt:
- Gira rookmelder Dual Q (Hoeveelheid die je nodig hebt. Deze zijn aan elkaar te lussen)
- Relaismodule Dual Q (1x)

Meer info:
https://www.loxforum.com/forum/verkabelung-installation/4205-gira-rauchmelder-dual-vds
https://www.loxforum.com/forum/hardware-zubeh%C3%B6r-sensorik/1370-rauchmelder/page2

What is not well documented: When a Gira Dual Q RM triggers alarm, then on this RM the two wires
are simply short-circuited or the signal line is pulled to GND. In this way, the alarm is routed to the
remaining RMs. I have the two wires from an RM in the HWR to the Loxone and looped there over an
output. So I can "abuse" the RMs as a burglary alarm. Here is someone the "Protocol" at Gira
examined more closely and Gira distinguishes between real alarms and test tripping.

Eveir

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ja, reeds alle 3 in mijn bezit.
Het is technisch perfect mogelijk via de Air Base Extension een triggersignaal te sturen om de rookmelders hun geluid te laten werken.

Spijtig dat ze zich hier nog niet hebben achter gezet..

Kwa draaggolf penetratie vind ik ze enorm goed presteren, ik heb een volledig betonnen prefabbouw, toch gaat de 868Mhz gemakkelijk door een metalen blindplaat, metalen deur en 40cm beton.

Elke Loxone rookmelder 'repeat' het signaal op zijn beurt verder naar de volgende.

Diegene het verste weg, op het verdiep zat op -62dB.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
316
Punten
83
Eveir zei:
 Elke Loxone rookmelder 'repeat' het signaal op zijn beurt verder naar de volgende.

Dus je koopt één extra en laat die schakelen bij alarm, door de sensor te sluiten. 

ToToA

Lid
Lid geworden
18 mrt 2016
Waarderingsscore
3
Punten
18
Ik ben bij mijn loxone config alles aan het voorbereiden voor de autoconfig

Maar had hier nog een aantal vragen over.

Je moet aan elke input/output een ruimte en categorie aangeven.

Ruimte is meestal logisch maar voor categorie weet ik meestal niet wat gebruiken.

ik heb: schakelaars, bewegingsmelder, raam en deurcontacten. als wat moet ik die aanduiden?

Ik heb ook een open keuken/eetruimte/tvhoek. Kan ik die best als 1 ruimte beschouwen of als 3 ruimtes?

Lid geworden
21 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
ToToA zei:
Ik ben bij mijn loxone config alles aan het voorbereiden voor de autoconfig

Maar had hier nog een aantal vragen over.

Je moet aan elke input/output een ruimte en categorie aangeven.

Ruimte is meestal logisch maar voor categorie weet ik meestal niet wat gebruiken.

ik heb: schakelaars, bewegingsmelder, raam en deurcontacten. als wat moet ik die aanduiden?

Ik heb ook een open keuken/eetruimte/tvhoek. Kan ik die best als 1 ruimte beschouwen of als 3 ruimtes?

Ik neem open keuken/eetruimte/tvhoek als 1 ruimte. De ruimte is zo ver als ik het snap voornamelijk belangrijk voor de groepering binnen de Loxone app. Indien je een aparte ruimte maakt zal je binnen de app "drie ruimtes" (subfolders) hebben om het licht aan te doen of temperatuur/screens te regelen in die open ruimte en lijkt me zeer onhandig.

Schakelaar heb ik als "Controls", bewegingsmelder als "Detector", deur en poort contacten als "Toegang". Hier geen raamcontacten. Volgens mij ben je hier gewoon wel een beetje vrij om creatief te zijn en de opsplitsing te maken zoals het jou best past.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
316
Punten
83
Ik maak geen gebruik van de autoconfiguratie.

En voor de woonkamer/eetkamer/keuken die ook bij mij één ruimte is heb ik ze toch in verschillende ruimtes ingedeeld.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
476
Punten
83
Nu7s zei:
Ik maak geen gebruik van de autoconfiguratie.

En voor de woonkamer/eetkamer/keuken die ook bij mij één ruimte is heb ik ze toch in verschillende ruimtes ingedeeld.

+1

autoconfig crasht bij mij elke keer - volgens Loxone.be is dat waarschijnlijk omdat er KNX schakelaars bij zitten, maar gezien ik niet van plan ben om die te veranderen, doe ik de config dus gewoon zelf.
Wat wel goed werkt, is een autoconfig met alleen de componenten die je wil uitproberen. Ik heb op die manier de aanbevolen instellingen voor de weersafhankelijke configuratie (weerstation en de aansturing van screens) kunnen uitproberen (en dan manueel verder uitgewerkt).

Woonkamer-eetkamer-keuken is bij ons ook één ruimte en zit in Loxone ook als drie verschillende. Dat heeft als voordeel dat je nog gemakkelijker aparte stemmingen per ruimte kan instellen (als ze moeten samenwerken kan dat nog altijd) én dat elke "ruimte" met een dubbelklik gewoon kan uitgeschakeld worden. 

Loxone gebruikt een paar standaardcategorieën (verlichting, verwarming, verduistering, toegang...) en koppelt daar de verschillende componenten aan. Alles wat je licht wil laten schakelen, kan je dus in de categorie "verlichting" steken: schakelaars, lampen, bewegingsmelders... 

Lid geworden
21 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Context / wat wil ik bereiken 

Ben begonnen aan het voorbereiden van Loxone config voor het controleren van ventilatie D "Dantherm HCV500" via ModbusTCP (specs gekregen). De ventilatie D zal voornamelijk automatisch draaien (default stand 1 met dan een korte termijn verhoging tijdens het koken/na het douchen/toiletbezoek...). Verschillende scenario's zijn mogelijk (e.g. stand kan niet verhogen tijdens slaap/nachtperiode, vochtigheidsensor badkamer...): zien wel waar we uitkomen. Dit is niet het probleem.

Daarnaast wil ik echter ook dat het mogelijk is om via de Loxone app de stand te bepalen (overwrite voor bepaalde uitzonderlijke situaties).

Dantherm HCV500 heeft standaard 5 standen:
  • Stand 0: ventilatie uit
  • Stand 1: 40%
  • Stand 2: 70%
  • Stand 3: 100% (typisch de EPB norm, in mijn geval 350m³/h)
  • Stand 4: "boost" modus

Stand 0 of stand 4 vallen automatisch na 4u terug op stand 3. Logisch, correct en handig: je wil niet dat per ongeluk je ventilatie afstaat...

Ben ook van plan om via Modbus TCP elke X seconden de huidige stand op te vragen.

Probleem: "overwrite/visualisatie via de app"

Het probleem heeft niets te maken met Modbus TCP of Ventilatie maar is algemeen wanneer je een combinatie wilt tussen manual input die ook automatisch kan wijzigen.

Voor de overwrite denk ik dus een Virtual Input aan te maken met een slider: 0 tot 4. Mijn vraag is echter hoe zo een Virtual Input in sync te houden met de echte waarde.

Stel bv dat
  • de Virtual Input op 1 staat (default) maar er is automatische verhoging (e.g. koken) die de stand naar 2 of 3 brengt.
  • de Virtual Input op 0 of 4 maar het systeem schakelt (correct!) 4uur later over naar stand 3.

Hoe update ik die Virtual Input nu?

Zit ik op het verkeerde spoor met een Virtual Input te willen gebruiken?

Of is dit niet mogelijk en moet ik echt werken in de app met twee verschillende velden: Virtual input (vraag) en de actuele stand waartussen dan een mismatch zou kunnen zijn.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
476
Punten
83
KenVandeput zei:
Context / wat wil ik bereiken 

Ben begonnen aan het voorbereiden van Loxone config voor het controleren van ventilatie D "Dantherm HCV500" via ModbusTCP (specs gekregen). De ventilatie D zal voornamelijk automatisch draaien (default stand 1 met dan een korte termijn verhoging tijdens het koken/na het douchen/toiletbezoek...). Verschillende scenario's zijn mogelijk (e.g. stand kan niet verhogen tijdens slaap/nachtperiode, vochtigheidsensor badkamer...): zien wel waar we uitkomen. Dit is niet het probleem.

Daarnaast wil ik echter ook dat het mogelijk is om via de Loxone app de stand te bepalen (overwrite voor bepaalde uitzonderlijke situaties).

Dantherm HCV500 heeft standaard 5 standen:
  • Stand 0: ventilatie uit
  • Stand 1: 40%
  • Stand 2: 70%
  • Stand 3: 100% (typisch de EPB norm, in mijn geval 350m³/h)
  • Stand 4: "boost" modus

Stand 0 of stand 4 vallen automatisch na 4u terug op stand 3. Logisch, correct en handig: je wil niet dat per ongeluk je ventilatie afstaat...

Ben ook van plan om via Modbus TCP elke X seconden de huidige stand op te vragen.

Probleem: "overwrite/visualisatie via de app"

Het probleem heeft niets te maken met Modbus TCP of Ventilatie maar is algemeen wanneer je een combinatie wilt tussen manual input die ook automatisch kan wijzigen.

Voor de overwrite denk ik dus een Virtual Input aan te maken met een slider: 0 tot 4. Mijn vraag is echter hoe zo een Virtual Input in sync te houden met de echte waarde.

Stel bv dat
  • de Virtual Input op 1 staat (default) maar er is automatische verhoging (e.g. koken) die de stand naar 2 of 3 brengt.
  • de Virtual Input op 0 of 4 maar het systeem schakelt (correct!) 4uur later over naar stand 3.

Hoe update ik die Virtual Input nu?

Zit ik op het verkeerde spoor met een Virtual Input te willen gebruiken?

Of is dit niet mogelijk en moet ik echt werken in de app met twee verschillende velden: Virtual input (vraag) en de actuele stand waartussen dan een mismatch zou kunnen zijn.

Onze Vasco D500II heeft een 1-10V ingang die ik vanuit een analoge uitgang stuur, het kan dus dat de redenering anders is dan bij een sturing via ModBus. Op de Vasco-unit kies je tussen de drie standen van de bijgeleverde schakelaar en de 1-10V waarde. Bij gebruik van de 1-10V, is de waarde op de analoge uitgang van Loxone per definitie de actuele stand van de ventilatie.

De waarde op de analoge uitgang wordt gestuurd door een functieblok "keuzeknop", met daarachter nog een blok "optelling". De ingangen van die blokken worden bepaald door een paar verschillende instelbare parameters, die op hun beurt beïnvloed worden door triggers en/of sensoren:
  • Er zijn twee basisstanden: dag en nacht. In Loxone zijn dat virtuele ingangen met een geheel getal tussen 1 en 10 als waarde. Ze kunnen via de visualisatie (app of browser) aangepast worden en voor de dagstand gebeurt dat ook heel af en toe. Standaardwaardes die wij gekozen hebben zijn 3 voor nacht en 6 voor dag.
  • De functie "gaan slapen" (die ook het licht anders laat reageren) stuurt de R ingang van de keuzeknop, waardoor de uitgang naar de vaste waarde D gaat. D krijgt zijn waarde van de basisstand nacht.
  • Als "gaan slapen" terug uitgeschakeld wordt, wordt er een korte puls  opgeteld bij de basisstand dag, die daarmee ingang P van de keuzeknop triggert en de uitgang op de waarde van basisstand dag zet.
  • Als in de badkamer langer dan X minuten aanwezigheid gedetecteerd wordt (met een PIR sensor en uitschakelvertraging), wordt voor een vast ingestelde tijd een waarde "verhoging badkamer" (ook een virtuele ingang met een geheel getal tussen 1 en 10) opgeteld bij de uitgang van het keuzeblok. Op die manier gaat de ventilatie naar een hoger toerental als er iemand aan het douchen is.
  • Eenzelfde techniek is toegapast in elk van de toiletten - langer dan Y minuten aanwezigheid, dan is daar vast iemand iets aan het doen waarvoor de vantilatie "verhoging toilet" nodig heeft
  • De intelligente ruimteregelingen van de verschillende kamers zijn met hun Qs uitgang gekoppeld aan een blok "optelling", die via logaritmische functie bij de basisstand dag opgeteld wordt. Als kamers warmer worden dan de ingestelde waarde, triggert dat een lichte verhoging van de ventilatie. Daarmee wordt de temperatuur in de verschillende kamers wat uitgevlakt. De logaritmische functie is om dat wat gematigder toe doen.
  • Tijdens de vorige fasen van het bouwen hadden we een tijdelijke keuken in een van de geventileerde kelderruimtes, daar kon met een druk op een schakelaar de ventilatie voor een instelbare tijd met een instelbare waarde verhoogd worden. Die functie is nog niet weggehaald, waarschijnlijk vervang ik die nog wel door iets automatisch dat aan het inductievuur gekopeeld is.

In Loxone Config ziet dat er zo uit, laat maar weten of dat je op weg helpt.

Bijlagen

• loxventilatie.jpg
    loxventilatie.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
21 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt rdr2180, 

De config/logica heb ik reeds al ga ik die van jou zeker ook eens bekijken.

Het probleem is eerder sync tussen een virtuele ingang (app) en actuele waarde maar volgens mij niet mogelijk in Loxone. Dan maar een "huidige stand" en "default stand"

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
476
Punten
83
KenVandeput zei:
Bedankt rdr2180, 

De config/logica heb ik reeds al ga ik die van jou zeker ook eens bekijken.

ah, dat had ik dus verkeerd begrepen
Het probleem is eerder sync tussen een virtuele ingang (app) en actuele waarde maar volgens mij niet mogelijk in Loxone. Dan maar een "huidige stand" en "default stand"

Ik gebruik zelf geen Modbus, maar ik weet wel dat je in Loxone via TCP over ModBus informatie kan opvragen. Dat werkt met een (virtuele) "sensor" (volgens KnowledgeBase moet je het ModBus apparaat selecteren in de randapparatuurlijst en het gewenste object selecteren). Bij de eigenschappen het registeradres dat je ventilatieunit daarvoor ter beschikking stelt ingeven, commandotype, gegevenstype en opvraagcyclus.

De waarde die je terugkrijgt van de ventilatieunit kan je gebruiken om de waarde die je op andere manieren ingesteld had te overschrijven, dat werkt hetzelfde zoals ik dat doe (bv met het functieblok keuzeknop, zie mijn vorige post).

Bovenaan