Domotica met Loxone

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
328
Punten
83
Tombermans zei:
Bedankt voor de info rdr2180,

Ik dacht dat ik enkel mocht gebruik maken van LED spots zonder ingebouwde driver zoals Loxone. Reden zou zijn dat de DM-dimmer van PWM gebruik maakt.

Ik merk toch dat er veel mensen gebruik maken van GU10 230V LEDS ipv 12 V 

Om GU10 op 230V te dimmen heb je een 230V dimmer nodig en dan heeft Loxone enkel de dimmer extensie. Het schijnt een goed ding te zijn, maar bijna 120 euro per dimkanaal is wel heel duur. Zeker om LED aan te sturen, is het vermogen dat die kan leveren ook pure overkill.

Bij een GU10 LED op 230V zit de elektronica in de lamp zelf, dus als je die lamp vervangt door een lamp op 12 of 24V, is er geen probleem. Alleen hebben lampen op 12 of 24V normaal geen GU10 fitting en moet je dus het fittinkje zelf ook even vervangen. Met PMW kunnen de meeste lampen gedimd worden, maar voor de veiligheid neem je best lampen waar bij vermeld is dat ze dimbaar zijn - in de meeste gevallen zijn dan de LEDs rechtstreeks of hooguit met een serieweerstandje gekoppeld.

Lid geworden
2 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
1
Thx voor de info, ga toch voor  GU10 LED op 230V gaan denk ik. 

DMX302 dimmer scheelt hem idd in prijs tov de Loxone 230V dimmer extensie, bij de extensie heb je natuurlijk wel nog de extra inputs die mischien van pas komen (moet alles is oplijsten).

Iemand anders had me ook de volgende aangeraden:

https://www.lampdirect.be/nl/noxion-led-spot-leda-ip44-wit-2700k-6w-beste-kleurweergave-dimbaar

BTW: kan je Loxone gewoon online bestellen of moet dit via een partner? 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Kan inderdaad online zoals bij SamElek of Zelektro.be bijv, de prijs is overal hetzelfde, wordt blijkbaar streng gecontroleerd door Loxone zelf . :)

Eendraadschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
511
Punten
113
Tombermans zei:
Thx voor de info, ga toch voor  GU10 LED op 230V gaan denk ik. 

DMX302 dimmer scheelt hem idd in prijs tov de Loxone 230V dimmer extensie, bij de extensie heb je natuurlijk wel nog de extra inputs die mischien van pas komen (moet alles is oplijsten).

Iemand anders had me ook de volgende aangeraden:

https://www.lampdirect.be/nl/noxion-led-spot-leda-ip44-wit-2700k-6w-beste-kleurweergave-dimbaar

BTW: kan je Loxone gewoon online bestellen of moet dit via een partner? 

Beste,

anders moet je eens op SLV kijken daar heb je ook dimbare ledlampen inbouw .

Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even een vraagje tussendoor.

Ik ben nog maar pas bezig met de Loxone Config aan het ontdekken en ben nu al een tijdje aan het zoeken voor in mijn ogen iets simpel te realiseren.

Ik heb een drukknop voor het licht van de WC en de standaard actie hiervan is dat deze tegen 100% gaat branden. Nu wil ik graag dat wanneer ik op deze knop druk tussen 1u en 6u 's nachts, de lamp gaat branden aan 20%. Ik krijg dit perfect gerealiseerd met een bewegingsensor dmv een schedule op de MV ingang van de lichtsturing. Maar ik zit met een drukknop die ik wil gebruiken waarmee ik nadien het licht ook terug wil kunnen doven door een druk op de knop. Is dit ook te realiseren?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
328
Punten
83
Rubeast zei:
Even een vraagje tussendoor.

Ik ben nog maar pas bezig met de Loxone Config aan het ontdekken en ben nu al een tijdje aan het zoeken voor in mijn ogen iets simpel te realiseren.

Ik heb een drukknop voor het licht van de WC en de standaard actie hiervan is dat deze tegen 100% gaat branden. Nu wil ik graag dat wanneer ik op deze knop druk tussen 1u en 6u 's nachts, de lamp gaat branden aan 20%. Ik krijg dit perfect gerealiseerd met een bewegingsensor dmv een schedule op de MV ingang van de lichtsturing. Maar ik zit met een drukknop die ik wil gebruiken waarmee ik nadien het licht ook terug wil kunnen doven door een druk op de knop. Is dit ook te realiseren?

De gemakkelijkste methode is om daarvoor een aparte stemming te maken die je rechstreeks aanspreekt via ingang AIs.

Stel dat je stemming 1 "aan overdag" noemt en stemming 2 "aan nacht", dan moet je drukknop overdag een puls met waarde 1 op ingang AIs geven en 's nachts een puls met waarde 2. Die waardes bepaal je aan de hand van je schedule (bedrijfstijd ?) en om ze dan als puls op AIs te zetten, gebruik je een vermenigvuldiger.

Alternatief is om de uitgang eerst naar een vermeningvuldiger te sturen die overdag met 1 vermenigvuldigt en 's nachts (jouw ingestelde periode) met 0,2 vermenigvuldigt, maar dat heeft als nadeel dat dat ook de nachtstemming van je bewegingsmelder nog eens 80% lager trekt.

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
4
Punten
18
Waarom sluit je de drukknop niet gewoon rechstreeks aan op de Mv ingang dan? Dat is toch hetgeen je wil bereiken 'denk' ik?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
328
Punten
83
nickvr zei:
Waarom sluit je de drukknop niet gewoon rechstreeks aan op de Mv ingang dan? Dat is toch hetgeen je wil bereiken 'denk' ik?

was mijn eerste reactie ook, maar het licht moet ook met die knop terug uit gedaan kunnen worden en dat doet Mv niet.

Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
rdr2180 zei:
nickvr zei:

was mijn eerste reactie ook, maar het licht moet ook met die knop terug uit gedaan kunnen worden en dat doet Mv niet.

Klopt! En thx voor je oplossing. Zal iets laten weten als ik het heb kunnen testen!

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
4
Punten
18
rdr2180 zei:
nickvr zei:

Goh, kan je dan niet nog een dubbelclick (of een longclick) gebruiken om dan het licht uit te doen? Of eventueel de tijd die het licht aanhoudt, laag instellen? 

Uiteraard is het zoeken waar je je het best bij voelt...

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
328
Punten
83
nickvr zei:
Goh, kan je dan niet nog een dubbelclick (of een longclick) gebruiken om dan het licht uit te doen? Of eventueel de tijd die het licht aanhoudt, laag instellen?

Goed idee - een dubbelklik is sowieso een "standaard" methode om het licht uit te doen. Op een bouwsteen "meervoudige klik" komt Q1 dan aan de Mv van de lichtsturing en Q2 aan de R van de lichtsturing.

Als je nog eens op de knop drukt (enkele klik), wordt de tijd dat het licht aan blijft opnieuw gestart, net zoals bij herhaalde beweging. Ik zou de tijd dus juist lang zetten, dan heeft het tenminste zin om het licht met de knop terug uit te doen 
.

Edit: dat zette me wel aan het verder denken - het zou nog mooier zijn als het licht langer aan blijft als je op de knop duwt dan bij beweging, dus moet de puls van de schakelaar ook parameter TH van de lichtsturing aanpassen. Dat kan bij voorbeeld door twee constanten te definiëren: op "tijd sensor" zet je de tijd in seconden dat je wil dat het licht aan blijft bij beweging (A), op de constante "tijd licht aan" zet je hoeveel seconden je wil dat het licht langer aan blijft als je op de knop drukt (B). In de simulatie heb ik dat als test op A=60 en B=240 gezet, dus bij beweging blijft het licht dan een minuut aan en als je op de knop duwt, drie minuten.

Door nu een "sequencer" blok te gebruiken in plaats van die meervoudige klik (M wel op 2 zetten), gedraagt die schakelaar zich als een gewone schakelaar: druk = licht aan voor A+B minuten, druk nog eens = licht uit. Dubbelklikken wordt dan gewoon snel aan-uit (daardoor kan je nu wel het licht met een dubbelklik uit doen als het door beweging al aan gegaan was).

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
4
Punten
18
Enkele (kleine) stomme vraagjes.

Ik heb een windmeter, en deze heb ik in loxconfig aangesloten op het windmeterblock.

1) kan het kwaad om de huidige windsnelheid te tonen? Dat verandert uiteraard constant... Ik vermoed dat dit op zich niet erg is? Of 'verslijt' er dan iets snel?

2) ik heb in programmatie virtual states gebruikt om de waarde te tonen. Ik heb er nu ééntje voor de huidige windsnelheid, ééntje voor maximale snelheid van de dag en ééntje voor de algemeen maximale snelheid 'ooit'. Maar als ik een nieuwe configuratie inlaadt, en de miniserver reboot, dan ben ik die waardes telkens kwijt. Dus dan ben ik mijn maximale snelheid (en ook dagsnelheid) kwijt. Is hier een makkelijke fix voor? Op zich is dat geen ramp hoor, maar ik wou het graag wel weten of er een soort van workaround is. Want voor lightblockken heb je bv de Remanence input checkbox.. Maar dat bestaat niet voor een virtual state :)

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
328
Punten
83
nickvr zei:
Enkele (kleine) stomme vraagjes.

Ik heb een windmeter, en deze heb ik in loxconfig aangesloten op het windmeterblock.

1) kan het kwaad om de huidige windsnelheid te tonen? Dat verandert uiteraard constant... Ik vermoed dat dit op zich niet erg is? Of 'verslijt' er dan iets snel?

enkel de windmeter zelf bevat bewegende delen, dus daar kan sleet op komen. Al de rest is pure software, door het resultaat van berekeningen te tonen verslijt er niks. Voor een grafiekje lijkt het me nog leuk om de continu wisselende waarde te zien, maar of ik dat nu op mijn scherm zou willen zien ?
2) ik heb in programmatie virtual states gebruikt om de waarde te tonen. Ik heb er nu ééntje voor de huidige windsnelheid, ééntje voor maximale snelheid van de dag en ééntje voor de algemeen maximale snelheid 'ooit'. Maar als ik een nieuwe configuratie inlaadt, en de miniserver reboot, dan ben ik die waardes telkens kwijt. Dus dan ben ik mijn maximale snelheid (en ook dagsnelheid) kwijt. Is hier een makkelijke fix voor? Op zich is dat geen ramp hoor, maar ik wou het graag wel weten of er een soort van workaround is. Want voor lightblockken heb je bv de Remanence input checkbox.. Maar dat bestaat niet voor een virtual state :)

met een functieblok "Analoge geheugen" (fout vertaald uit het Duits - zou analoog moeten zijn) kan je die waardes opslaan en ook bijhouden als je remanentie aanvinkt.

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ok, analoge geheugen werkt. Enige nadeel is dat je die nog een trigger moet geven ook nog. Ik heb heb het ingesteld dat elke minuut dit gedaan wordt.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
328
Punten
83
om een of andere reden zijn de afbeeldingen hier uitgevallen, dus ff opnieuw...
nickvr schreef:

Goed idee - een dubbelklik is sowieso een "standaard" methode om het licht uit te doen. Op een bouwsteen "meervoudige klik" komt Q1 dan aan de Mv van de lichtsturing en Q2 aan de R van de lichtsturing.

Als je nog eens op de knop drukt (enkele klik), wordt de tijd dat het licht aan blijft opnieuw gestart, net zoals bij herhaalde beweging. Ik zou de tijd dus juist lang zetten, dan heeft het tenminste zin om het licht met de knop terug uit te doen 
.

Edit: dat zette me wel aan het verder denken - het zou nog mooier zijn als het licht langer aan blijft als je op de knop duwt dan bij beweging, dus moet de puls van de schakelaar ook parameter TH van de lichtsturing aanpassen. Dat kan bij voorbeeld door twee constanten te definiëren: op "tijd sensor" zet je de tijd in seconden dat je wil dat het licht aan blijft bij beweging (A), op de constante "tijd licht aan" zet je hoeveel seconden je wil dat het licht langer aan blijft als je op de knop drukt (B). In de simulatie heb ik dat als test op A=60 en B=240 gezet, dus bij beweging blijft het licht dan een minuut aan en als je op de knop duwt, drie minuten.

Door nu een "sequencer" blok te gebruiken in plaats van die meervoudige klik (M wel op 2 zetten), gedraagt die schakelaar zich als een gewone schakelaar: druk = licht aan voor A+B minuten, druk nog eens = licht uit. Dubbelklikken wordt dan gewoon snel aan-uit (daardoor kan je nu wel het licht met een dubbelklik uit doen als het door beweging al aan gegaan was).

Bijlagen

• knop_dubbelklik_4.jpg
    knop_dubbelklik_4.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 0
  • knop_sequencer.jpg
    knop_sequencer.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
28 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen, 

Ik veronderstel dat hier ook wel mensen tussenzitten die integratie hebben gemaakt met Loxone & Sonos.

Ik heb een vraagje, ivm feedback van het sonos systeem. Hebben jullie enkele terugkoppelingen kunnen verwerken??

Ik heb een sonos Play 3 speaker die ik aanstuur via App( virt.ingang ) en knx busdrukknop. Ik had graag via mijn app geweten of mijn speaker aan het spelen is ja of nee? Ik heb al een koppeling naar een merker die mijn speaker volgt..maar deze had ik dan meegekoppeld naar mijn app? 

( Momenteel staat daar enkel inactief op..wat volgens mij de status van de drukknop weergeeft, maar ik zou liever deze willen laten triggeren op de merker die aangeeft of mijn speaker aan/uit staat)

Iemand een oplossing ?  Alvast bedankt. 

Mvg Sonny

ps scr1: loxone prog / scr2:  smarthome app

Bijlagen

• p1.jpg
    p1.jpg
    362,6 KB · Weergaven: 1
  • p2.png
    p2.png
    756,3 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
21 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Deze ga ik volgen (2 Sonos One en binnenkort Loxone in nieuwbouw).

Misschien iets om te proberen: Loxone heeft een "Ping" block om IP mee te controleren.

Voor de meeste toestellen:

- indien aan dan is er Ping (en dus marker = actief). 

- indien toestel uit dan is er geen Ping (en dus marker = niet actief)

Indien Sonos via een virtuele ingang/uitgang echt zelf een status kan geven zal dit neem ik aan wel accurater zijn.

D2ThaV

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jan 2014
Waarderingsscore
0
Punten
6
Iemand die me kan uitleggen hoe ik het regenwaterpeil zichtbaar krijg via de app? 
Heb er een peilmeting in hangen met uitgang van 0-10V die op de Loxone is aangesloten en zou graag in centimeter kunnen zien in de app wat het peil is... 

Lid geworden
21 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
D2ThaV zei:
Iemand die me kan uitleggen hoe ik het regenwaterpeil zichtbaar krijg via de app? 
Heb er een peilmeting in hangen met uitgang van 0-10V die op de Loxone is aangesloten en zou graag in centimeter kunnen zien in de app wat het peil is... 

Als je het zo precies in cm wilt weten ga je denk ik:

- Zelf een mapping moeten doen: hoeveel cm zit er nog in de put en welke analoge waarde geeft dat

- Op basis van die mapping eventueel werken met paar wiskundige blocks (multiply, add...) om zo in een virtuele uitgang een waarde te krijgen in cm

- Die virtuele uitgang kan je dan tonen in de app

Gewoon de analoge waarde tonen als een % of estimatie lijkt me even bruikbaar en minder moeilijk...

Iemand op Bouwinfo heeft dit reeds gedaan en geloof dat er in dit topic wel wat uitleg te vinden is. Gewoon eventjes van pagina 1 door deze topic lopen zou ik zeggen.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
Je zal inderdaad eerst moeten uitzoeken hoeveel cm overeen komt met 0V en hoeveel cm met 10V. 

Daarna, aan de hand van de analoge waarde met de Formule blok die analoge waarde omzeten naar cm en dit naar een Virtuale Statusblok brengen en bij de instellingen van deze blok de eenheid veranderen naar <v>cm om dit zo aan te geven.

Dus, hoeveel cm is 0V en hoeveel cm is 10V?

Dit is mijn programmering, maar aangezien ik zelf de sensor samengesteld heb en de waarden via UDP verstuur over het netwerk niet gelijk aan jouw situatie:

Bijlagen

• waterput.jpg
    waterput.jpg
    149,1 KB · Weergaven: 0
Bovenaan