Domotica met Loxone

Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je lust de kabel inderdaad door van drukknop naar drukknop. Maar in het principe is ook dat een ster ipv bus aangezien je telkens een ander draadje neemt. Bij bus gebruik je telkens dezelfde draadjes.

Lid geworden
31 dec 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt,

Nu kan ik terug volgen :)
Dat wat ik niet wist, dacht ze van elke schakelaar terug naar de kast gingen.
De Tree is dan een echte bussysteem van Loxone

merci

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
262
Punten
83
Als je met dezelfde SVV van drukknop naar drukknop loopt zullen je draadjes snel op zijn. 

Tree van LOXONE is inderdaad een bus systeem, daar loop je wel via drukknop naar drukknop.

Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Snel op is veel gezegd lijkt me. Je moet natuurlijk je hele huis niet met 1 kabel doen. Maar als je geen 1-wire gebruikt en enkel drukknoppen wil aansluiten kan je met een SVV10 x 0,8 mm² toch 9 drukknoppen aansluiten. Best sowieso een beetje reserve houden natuurlijk, maar dan nog.

Lid geworden
31 dec 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
De bekabeling gebeurd net zoals bij sturing via teleruptoren en is de miniserver die de teleruptor nu vervangt. Je zult inderdaad een paar kabels nodig hebben voor uw woning aan te sturen.

Lid geworden
31 dec 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoe moet je het anders doen? Als je niet van knop naar knop gaat?

Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik weet niet of het hiet al aan bod gekomen is, maar de zoekfunctie is hier een ramp.

Ik ga werken met DMX en ik had een jaartje geleden al enkele tests gedaan met de DMX302 modules. Dit werkte goed, maar het is al weer een tijd geleden en mijn geheugen laat me een beetje in de steek.
Heeft iemand deze ook? 
De Loxone DMX module doet eigenlijk niets meer dan adressen aan te spreken. Deze adressen kan je op de 3th party modules instellen. Maar ik weet niet meer zo goed hoe je het onderscheid maakt tussen een DMX module met 3 kanalen of een DMX module met 12 kanalen.

Ik zou graag eens een voorbeeldje zien van hoe deze wordt aangesproken. Kan iemand me dit laten zien?

Edit: Ik lees net dat het adres dat je instelt op de module, het adres is van het eerste kanaal. De volgende kanalen hebben dus telkens een oplopend adres. M.a.w. Als je een 3 kanaals DMX module instelt met adres 21, dan stel je eigenlijk kanaal 21,22 en 23 in. Ga ik morgen toch eens testen. 
 Ervaringen en voorbeelden zijn nog steeds welkom!

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
333
Punten
83
Rubeast zei:
Ik weet niet of het hiet al aan bod gekomen is, maar de zoekfunctie is hier een ramp.

Ik ga werken met DMX en ik had een jaartje geleden al enkele tests gedaan met de DMX302 modules. Dit werkte goed, maar het is al weer een tijd geleden en mijn geheugen laat me een beetje in de steek.
Heeft iemand deze ook? 
De Loxone DMX module doet eigenlijk niets meer dan adressen aan te spreken. Deze adressen kan je op de 3th party modules instellen. Maar ik weet niet meer zo goed hoe je het onderscheid maakt tussen een DMX module met 3 kanalen of een DMX module met 12 kanalen.

Ik zou graag eens een voorbeeldje zien van hoe deze wordt aangesproken. Kan iemand me dit laten zien?

Edit: Ik lees net dat het adres dat je instelt op de module, het adres is van het eerste kanaal. De volgende kanalen hebben dus telkens een oplopend adres. M.a.w. Als je een 3 kanaals DMX module instelt met adres 21, dan stel je eigenlijk kanaal 21,22 en 23 in. Ga ik morgen toch eens testen. 
 Ervaringen en voorbeelden zijn nog steeds welkom!

ik gebruik de DMX module van Loxone met de DMX RGBW 24V dimmers van Loxone (die volgens mij intussen niet meer geleverd worden ?). De dimunit krijgt in Loxone Config inderdaad één kanaalnummer en kent dan dat kanaal plus de volgende x toe aan de aparte dimkanalen. Mijn RGBW dimmers zijn geconfigureerd als vier aparte dimmers, de eerste krijgt dus het kanaalnummer van de dimunit, de drie andere krijgen telkens een kanaalnummer hoger. De eigen loxonedimmers worden automatisch herkend of je kan manueel het serienummer ingeven, Loxone Config zorgt dan dat die dimmer zelf ook op de juiste kanalen ingesteld wordt. Als je dan een nieuwe dimmer toevoegt, kiest Loxone zelf het volgende kanaal dat moet toegewezen worden (in mijn geval dus telkens 4 hoger), maar je kan dat zonder enig probleem ook zelf bepalen.

Het klopt dat Loxone gewoon DMX signaal op de bus zet met het kanaalnummer dat je aangesproken wil hebben. Als je dus andere dimmers gebruikt, zal je hoogstwaarschijnlijk op die dimmers zelf (met DIP switchen of elektronisch) moeten instellen op welk kanaalnummer die moet reageren. Omdat Loxone bedoeld is voor woonhuizen, zijn de actoren in de config beperkt (1 actor, 3-voudige actor, 4-voudige actor, RGB actor, RGBW actor en Lumitech actor). Als je dus een 12-kanaals DMX dimmer gebruikt, zal je die als combinatie van die mogelijkheden in de config moeten zetten, bij voorbeeld drie 4-voudige met oplopende kanaalnummers. Voor het gebruik of voor de rest van de configuratie maakt dat in het geheel geen verschil.

Klein detail om op te letten: Loxone Config neemt sinds versie 9 "smartactor" als default voor dimmers, die moet je dus bij het aanmaken van de dimunit in de config op "standaard" instellen. Als je dat vergeet, moet je dat nadien ook nog in de lichtsturing doen, anders werkt het niet.

willekeurige combinatie als voorbeeld hieronder, is dat wat je zoekt ?

Bijlagen

• dmx_andermerk_00.jpg
    dmx_andermerk_00.jpg
    20,1 KB · Weergaven: 0
  • dmx_andermerk_01.jpg
    dmx_andermerk_01.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ok, super! Helpt al veel!
Wat ik ook nog graag gezien had was hoe je deze in de Loxone config verbonden hebt. (Met welke bouwstenen e.d)

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
333
Punten
83
Rubeast schreef:

Wat ik ook nog graag gezien had was hoe je deze in de Loxone config verbonden hebt. (Met welke bouwstenen e.d)

je gebruikt die net zoals andere uitgangen, DMX is normaal voor verlichting, dus daarvoor gebruik ik de bouwsteen "lichtsturing"

voorbeeld van de badkamer boven is dit:

ingangen komen van de bewegingsmelder (beweging en helderheid afzonderlijk) en van de functie "gaan slapen" die alle lichten 's nachts extra dimt. Uitgangen zijn dus rechtstreeks DMX uitgangen, in dit geval zijn er drie DMX kanalen in gebruik die zijn aangesloten aan de plafondspots en de duo-white LED strip (een kanaal voor warm wit en een voor koud wit).

Als al je aangesloten componenten aangemaakt zijn en aan een categorie en een ruimte toegewezen, zou Loxone Config dat in principe automatisch moeten kunnen configureren. Bij mij gaf dat een foutmelding - volgens Loxone België waarschijnlijk omdat mijn KNX schakelaars (nog ?) niet juist herkend worden - dus heb ik dat voor de rest nog niet getest.

Bijlagen

• dmx_vb_lox.jpg
    dmx_vb_lox.jpg
    26,6 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op gebied van DMX had ik alles werkend.
Ik heb in mijn Loxone config mooi elk kanaal een naam gegeven.
Ik maak gebruik van deze 12-kanaals Constant Current DMX512 Decoder in combinatie met een MeanWellHLG-185H-30A power supply.

Alsook een stuk of 5 DMX302 modules.

Op beide modules kan je via het display het adres instellen.
Indien hij de Loxone DMX Maser kan vinden dan wordt dit aangegeven op de module.

Ik was dus enorm blij dat dit perfect werktte!

Maar nu merk ik sinds gisteren dat de toestellen willekeurig het DMX signaal verliezen. Vooral de 12-kanaal module. Met als gevolg dat ik mijn spots niet meer kan bedienen.
De modules staan in een aparte kast op mijn bovenverdieping waar een shielded UTP kabel aankomt met het DMX signaal. 

Ik heb al verschillende connecties los gemaakt en vervangen, maar probleem blijft.
Wat ik misschien nog kan proberen is alles in ster te plaatsen ipv bus om te voorkomen dat 1 module in de ketting misschien de storing geeft.
Iemand anders nog tips?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
333
Punten
83
Het kan vanalles zijn, maar het lijkt op een onduidelijk DMX-signaal en daarbij denk ik zo meteen aan twee mogelijkheden:

Reflectiesignaal - is de DMX bus afgesloten met een 120 ohm weerstandje ? Bij professionele lichtapparatuur waar DMX ingebouwd zit, is er vaak een ingebouwde 120 ohm terminator, maar met losse modules zet je toch best op het einde van elke tak van de bus zo'n dingetje. Kost twee keer niks, dus zeker de moeite om te testen.

Zwevende nul - officieel loopt DMX over drie draden, Loxone skipt de nul omdat die in een Loxone-installatie toch overal aan elkaar ligt. Als je dat dus niet zelf doet, zou je kunnen zwevende nullen krijgen en dan wordt het DMX-signaal ook niet zuiver genoeg herkend. Best even nakijken of de nul van de voeding waar je loxonemodules aan hangen gelijk getrokken is met de nul(len) van de DMX voedingen. Voor de veiligheid de voeding uitschakelen (stroom afkoppelen of zekering uitzetten) voor je die aansluit.

Misschien ook even alle stekkertjes van de loxonemodules nakijken, ik had er vorige week eentje dat half uit de module gekomen was omdat ik er een andere draad achterdoor getrokken had.

Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
rdr2180 zei:
Het kan vanalles zijn, maar het lijkt op een onduidelijk DMX-signaal en daarbij denk ik zo meteen aan twee mogelijkheden:

Reflectiesignaal - is de DMX bus afgesloten met een 120 ohm weerstandje ? Bij professionele lichtapparatuur waar DMX ingebouwd zit, is er vaak een ingebouwde 120 ohm terminator, maar met losse modules zet je toch best op het einde van elke tak van de bus zo'n dingetje. Kost twee keer niks, dus zeker de moeite om te testen.

Zwevende nul - officieel loopt DMX over drie draden, Loxone skipt de nul omdat die in een Loxone-installatie toch overal aan elkaar ligt. Als je dat dus niet zelf doet, zou je kunnen zwevende nullen krijgen en dan wordt het DMX-signaal ook niet zuiver genoeg herkend. Best even nakijken of de nul van de voeding waar je loxonemodules aan hangen gelijk getrokken is met de nul(len) van de DMX voedingen. Voor de veiligheid de voeding uitschakelen (stroom afkoppelen of zekering uitzetten) voor je die aansluit.

Misschien ook even alle stekkertjes van de loxonemodules nakijken, ik had er vorige week eentje dat half uit de module gekomen was omdat ik er een andere draad achterdoor getrokken had.

Thx. Voor de info. Ik geloof dat ik het heb gevonden. Een kabeltje dat op de rijgklem naar de kast voor verlichting ging was niet genoeg aangevezen. Alles werkt terug perfect, maar dat was gisteren ook. Dus ik probeer nog niet te vroeg te juichen.

In ieder geval heel interessante info! Dat van die 120 Ohm weerstand dacht ik ergens gelezen te hebben, maar kon ik niet direct info over vinden. Maar ik heb nu wel dit gevonden:

Die weerstandjes heb ik hier met hopen liggen dus dat is geen probleem. 
Nogmaals bedankt! 

Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen,

Ik zou klemmen van Weidmuller (PRV 4 en PP4) gebruiken om de SVV kabels op te laten toekomen. Deze hebben 4 etages en werken zeer makkelijk. Ik zou vanaf deze rijgklemmen met soepele kabel willen vertrekken naar de Loxone modules. Het probleem is dat dit max. een adereindhuls van 0,5 mm² kan zijn. In hoeverre dit een probleem is want de sectie van een 0,8 SVV is ook maar 0,5 mm², dacht ik?

Ofwel zoek ik dus soepele kabel van 0,5 mm² met adereindhulzen, welke niet makkelijk te vinden is in de standaard webshops. Ofwel gebruik ik een 075 mm² zonder adereindhulzen en soldeer ik deze. Een derde optie is dat ik met mijn SVV overschotten naar Loxone vertrek, wat iets minder mooi te bekabelen is.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? PS: de reden dat ik deze Weidmuller klemmen kies is omdat ik fix-o-rail kasten heb met dus een beperkte diepte. Deze klemmen passen hier nog relatief mooi in. 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6

Rubeast zei:
rdr2180 zei:

Thx. Voor de info. Ik geloof dat ik het heb gevonden. Een kabeltje dat op de rijgklem naar de kast voor verlichting ging was niet genoeg aangevezen. Alles werkt terug perfect, maar dat was gisteren ook. Dus ik probeer nog niet te vroeg te juichen.

In ieder geval heel interessante info! Dat van die 120 Ohm weerstand dacht ik ergens gelezen te hebben, maar kon ik niet direct info over vinden. Maar ik heb nu wel dit gevonden:

Die weerstandjes heb ik hier met hopen liggen dus dat is geen probleem. 
Nogmaals bedankt! 

Ik had hetzelfde probleem en was één kabeltje die losgekomen was op één van m'n dmx controllers, gaf ook spooksignalen, nadien nooit meer gehad (al 10 maand ofzo ondertussen ;) )

Lid geworden
2 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ben momenteel ook een Loxone installatie aan het samenstellen in onze nieuwbouw.

Ik zit echter nog in de knoop met de verlichting:

Ik dacht eerst voor de spots gebruik te maken ven de Loxone RGBW 24V dimmer via tree (Dimmer op DMX is niet meer verkrijgbaar ) samen met de Loxone WW Leds (24V). Maar deze zijn voor een inbouw diameter van +/-72mm ik heb mijn spots geboord op 80mm.

Dan ben ik op zoek gegaan naar een alternatieve LED spot van 24V met diameter 80. Echter zonder succes, LED spots van 12V of 230V genoeg maar 24V is heel wat moeilijker.

Iemand ervaring van 12 V Leds met dimmer (0-10V of DMX) op Loxone? In totaal moet ik een 8 kanalen dimmen.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
333
Punten
83
Tombermans zei:
Dan ben ik op zoek gegaan naar een alternatieve LED spot van 24V met diameter 80. Echter zonder succes, LED spots van 12V of 230V genoeg maar 24V is heel wat moeilijker.

er zijn nogal wat inbouwarmaturen die eigenlijk voor GU10 lampen op 230V bedoeld zijn, waar zonder veel moeilijkheden een MR16 lamp in past en die vind je ook op 24V - niet echt heel courant, maar ze zijn er wel. Alsje dan de GU10 fitting vervangt door een MR16 fitting (kost je anderhalve euro of zo), dan kan dat rechstreeks aan de loxonedimmer aangesloten worden.
Iemand ervaring van 12 V Leds met dimmer (0-10V of DMX) op Loxone? In totaal moet ik een 8 kanalen dimmen.

Je de 24V loxonedimmers ook op 12V gebruiken (geldt zowel voor de DMX-dimmers als voor de tree- en air-dimmers, werkt ook met de meeste 24V DMX dimmers van andere merken zoals die in een paar posts terug). Loxone verkoopt natuurlijk liefst hun eigen 24V spots en (verschrikkelijk dure) ledstrips en zet die informatie dan ook niet in de knowledgebase, maar het staat wel bij de technische gegevens op de webshop. De maximale stroom (Ampère) per kanaal blijft wel 2,1A, dus op 12V heb je maximaal 25W per kanaal of 100W per dimmer ter beschikking (op 24V is dat 50W per kanaal of 200W per dimmer). Je gebruikt dan per dimmer gewoon een voeding van 12V (10A).

Lid geworden
2 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de info rdr2180,

Ik dacht dat ik enkel mocht gebruik maken van LED spots zonder ingebouwde driver zoals Loxone. Reden zou zijn dat de DM-dimmer van PWM gebruik maakt.

Ik merk toch dat er veel mensen gebruik maken van GU10 230V LEDS ipv 12 V 

Bovenaan