• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,



Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
KNX (EIB) kabel is wel degelijk getwist. (5 twists per meter)

Een installateur die bij klanten KNX installeert zal KNX kabel gebruiken, omdat voor die kabel alle eigenschappen (kabellengte, aantal apparaten, signaaldemping...) gegarandeerd zijn.

Wie het bij zich thuis privé installeert, mag gerust iets anders gebruiken, zoals SVV, maar hij moet dan wel weten dat het buiten de garantie van elke fabrikant valt en eigenlijk niet volgens de regels van de kunst is.
 
Lid geworden
5 aug 2012
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maar als je knx neemt kun je volstaan met de groene kabel 4 aders.
 
Lid geworden
9 jul 2006
Berichten
146
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ 1984

In principe is het antwoord simpel, mijn advies is dat je start met een Loxone standalone installatie en als het nodig is ga je over naar KNX, dit laatste zie ik meer als er geavanceerde oplossingen nodig zijn waar KNX gateways voor heeft.

Laat ons eerlijk zijn als je de bedragen ziet voor een drukknop om 1 lichtpunt te bedienen is dit gewoonweg te duur, en dan heb je nog het nadeel dat je afhankelijk bent van welke functies de fabrikant in de applicatie ter beschikking stelt, als hij vind dat je geen 1-knops dimmen of rolluik bediening moet hebben ben je mooi gezien, nog maar te zwijgen van verschillende telegrammen tussen kort en lange druk of multiklik, daarbovenop komt nog dat ze meestal maar 1 applicatie uitbrengen zolang dat product op de markt is, dus er komen geen updates meer ondanks dat ondertussen de Domotica markt veranderd.

Wat zie ik dan nu gebeuren bij mij thuis en in de andere gemengde KNX projecten is dat alle intelligentie weggehaald wordt uit de KNX componenten, omdat ze niet kunnen wat juist nodig is en de Miniserver doet dan de rest, hiervoor moet men natuurlijk dan een KNX en een Loxone programmatie voor doen, dan begin je natuurlijk vragen te stellen wat er nog over blijft van het decentrale karakter.



Voor mij is Loxone de Domotica oplossing die we 10-15 jaar geleden moesten gehad hebben, vooral door zijn eenvoud, openheid naar alle bestaande standaarden en evolutie van de software, het installeren en programmeren is zeer eenvoudig en zeker niet beperkt als men de hier beschreven topics bekijkt, deze topics komt men zeker niet tegen voor de ander Domotica oplossingen zoals bv Niko ;-)



Als snelheid belangrijk is voor u moet je ook kiezen voor Loxone, LoxBus (tussen Miniserver en Extensions) kan gaan tot 125 kbit/s voor 500m, standaard heeft KNX 9600 bit/s wel dan voor 1000m.



Zelfs als het gaat over uitbreidbaarheid kan Loxone op tegen KNX, er is zelfs nu al een Hotel volledig met Loxone gedaan, meer dan 90 Miniservers met hun eigen Extensions doen alle verlichting en verwarming/koeling werken, de luxe kamers hebben zelfs een iPad;

http://www.hotel-mark.de/



Moest betrouwbaarheid voor u een thema zijn, voor het geld dat je uitspaart tegenover andere oplossingen kun je een tweede Miniserver kopen die je dan gebruikt om mee te spelen.

En dan hebben we nog het thema “wat binnen 10-20 jaar”, er zijn mensen die meer geld uitgeven aan hun LCD tv dan aan Loxone, daar Loxone een ster bekabeling gebruikt zal je later zonder probleem een oplossing vinden.



Wat men zich eens kan afvragen is hoe belangrijk zijn drukknoppen in een Domotica installatie, mijn mening is dat de nadruk op het automatiseren van uw woning moeten liggen met uiteindelijk doel zo weinig mogelijk of zelfs geen drukknoppen, en dan is veel geld uitgeven aan drukknoppen zeker niet de beste weg, die fout heb ik alvast gemaakt met mijn BIQ knoppen, ik vind bewegingsmelders, visualisatie en de nodige intelligentie een veel betere investering.

Bv.een functie zodat bij een melding van brand door mijn rookmelders mijn ventilatie automatisch uitvalt en ik opgebeld wordt, vind ik veel belangrijker dan een ledje op mijn drukknoppen dat aangeeft dat er brand is.

Als er dan toch drukknoppen komen moeten de functies te allen tijde volledig aangepast kunnen worden aan de omstandigheden, nu en binnen 10-20 jaar, zonder dat men afhankelijk is van hoe de fabrikant het ziet.



Een CAT6/7 bekabeling is voldoende, dan heeft men zeker geen problemen met KNX en men heeft 7 functies per kabel in een Loxone installatie.
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Maar je hangt vast aan één fabrikant.
 

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
1.121
Waarderingsscore
2
Punten
38
toch wat de intelligentie betreft, knoppen, 0-10v toepassingen, enz... zijn vrij te kiezen.

met niko, bticino en dergelijke zit je voor alles vast aan 1 fabrikant.

neem je knx, dan ben je wel enigszins vrij, maar langs de andere kant ben je wel met elektronica in de knop afhankelijk.
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Vergelijk het dan eens met het koppelen van audio/video-apparatuur. Je kan thuis Philips, Samsung, Pioneer, Sony etc. mengen zonder problemen, dankzij gestandardiseerde interfaces en signalen. Zou je gaan voor één multimedia-kastje van één fabrikant, waar alles in zit?
 
Lid geworden
27 aug 2012
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
bedankt Lukske, mijn keuze is nu gemaakt,



Loxone en dubbele CAT6 draad per kamer in ster nr de schakelkast (indien niet gebruikt voor de schakelaars heb ik zo toch netwerk voor Audio/video en internet) en als ik iets nodig heb dat meer vraagt schakel ik knx in. eerder niet. toch nog een klein vraagje, ik zag hier eerder boomstructuur passeren, snap dit niet zo, kan dat dan per verdiep? hoe werkt dat dan?



merci!
 
Lid geworden
9 jul 2006
Berichten
146
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thorgal;1803313 wrote:
Vergelijk het dan eens met het koppelen van audio/video-apparatuur. Je kan thuis Philips, Samsung, Pioneer, Sony etc. mengen zonder problemen, dankzij gestandardiseerde interfaces en signalen. Zou je gaan voor één multimedia-kastje van één fabrikant, waar alles in zit?



100% JA, zeker als dat “multimedia-kastje” als een eenvoudige en betaalbare oplossing evenveel kan als Philips, Samsung, Pioneer, Sony etc. bij elkaar, en bovendien nog eens combineerbaar is met die merken, zie ik niet echt een probleem, alle deuren blijven immers open en men kan alles combineren.



Alleen dat KNX een thema is met Loxone zou iets positief moeten zijn, maar wordt precies niet zo ervaren, Loxone heeft KNX echt niet nodig maar heeft als één van de weinige Domotica oplossingen het voordeel hiervan ingezien en maakt het product future proof.



@rap165

Je kunt verschillende verdeelborden plaatsen, eventueel per verdiep, de beperkingen zijn dat alles als een ketting verbonden moet zijn met op de laatste component een afsluit weerstand van 120Ohm (bij de Miniserver meegeleverd) en de Loxbus bekabeling mag niet meer dan 500 meter zijn.

De Loxbus is in dit geval dan de stam en de Loxone componenten met hun sensoren de takken.
 
Lid geworden
10 apr 2008
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik wou starten met het tekenen van mijn electriciteitsplan (is de eerste keer dat ik doe) maar....

Heb ondertussen wel wat klassieke plans bestudeerd maar zou eens graag een voorbeeld zien van iemand die loxone heeft uitgevoerd.



-Is er een verschil? Moet de loxone module ergens worden getekend?



Zou een beetje hulp heel erg apprecieren, omdat ik niet goed op weg raak. :oops:

Geraak niet gestart, heb nog wat vragen die ongetwijfeld gaan beantwoord zijn bij het zien van een vb.



Alvast bedankt!
 
Lid geworden
10 apr 2008
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thanks! made my day :D

Had ik zelf niet gevonden (zoekfunctie niet goed gebruikt dus )
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ik gebruik meestal Google om te zoeken, dat werkt beter
 
Lid geworden
17 jan 2013
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Ik had een vraagje. Ik heb hier een sirene in mijn bezit van het merk deegee (rode bol die je ook ziet als brandsirene), die ik in mijn keldergang zou willen plaatsen. Deze zou fungeren als alarmsignaal voor mijn alarminstallatie...



Kan ik deze simpelweg aansluiten op de output (digitaal of analoog) van mijn loxone installatie met CAT6?



Mvg
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Mr. Orange;1808419 wrote:
Hallo,Ik had een vraagje. Ik heb hier een sirene in mijn bezit van het merk deegee (rode bol die je ook ziet als brandsirene), die ik in mijn keldergang zou willen plaatsen. Deze zou fungeren als alarmsignaal voor mijn alarminstallatie...Kan ik deze simpelweg aansluiten op de output (digitaal of analoog) van mijn loxone installatie met CAT6?Mvg
Zou dat niet afhankelijk zijn van de spanning en stroom die je sirene vraagt?En een analoge uitgang gebruiken voor een sirene ?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
En op jouw oude sirene zit geen type plaatje.



Want volgens hun website hebben ze :

Quote:
12Vdc, 18-55Vdc, 15-40Vac, 115-230Vac/dc and 45-65Vac/55-95Vdc models
 
Lid geworden
17 jan 2013
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
0
Er staat 9-28 VDC op.



6 aansluitmogeljikheden:

2 common

2 1st sound

2 2nd sound
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Als je nu nog opzoekt hoeveel spanning er uit je outputmodules komt dan weet je of je hem kunt aansluiten.:D
 
Lid geworden
17 jan 2013
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb mij hier al zitten dood zoeken maar vind nergens het model meer terug... of meer info erover...
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Mr. Orange;1808455 wrote:
Heb mij hier al zitten dood zoeken maar vind nergens het model meer terug... of meer info erover...



Je hebt toch wel info over je loxone installatie?

Kijk gewoon hoeveel spanning er uit de outputs komt.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan