Domotica met Loxone

B_Ostend

Nieuw Lid
Lid geworden
17 jun 2009
Waarderingsscore
2
Punten
8
nickvr zei:
ok, ik zal ook een backup nemen van de sd kaart.
Kan je btw ook niet via loxconfig een backup op een andere sd kaart zetten? Op die manier heb ik wel alle logs nog..

Btw, ik heb met mn elektricien gebeld (HTEW), en hij gaat mn pc eens overnemen om te controleren. Hij zei dat als de stroom wegvalt, dat soms de miniserver sneller opstart dan de router en dat dan de miniserver in het bereik 192.168.1.xxx zit ipv 192.168.0.xxx Maar ik vind het moeilijk te geloven, want ik heb dus mn miniserver 20sec uitgetrokken gisteren, en dan zou hij bij opstarten normaal wel een nieuw ip moeten krijgen lijkt me..

Je eerste vraag, ja dat kan. Dan spreek je over een andere kaart, mijn backup tip ging specifiek over het feit dat je dezelfde kaart gebruikt want eenmaal Loxconfig die overschrijft is er geen weg meer terug. Tenzij je een perfecte backup hebt zoals eerder beschreven uiteraard.

Je 2de vraag: Ja en neen
wink_smile.png

Als de telenet router de enige DHCP server is in je netwerk dan zal je MS echt niet opeens een ander adres in een ander subnet zichzelf gaan toekennen. Wat ik eerder denk is dat je elektricien dit al gezien heeft (misschien zonder te weten hoe het komt) maar dit zal een andere oorzaak hebben. Hoogst waarschijnlijk zat er in zijn situatie een andere router/switch/ethernet device op het netwerk die ook een dhcp server had draaien. Deze zal wellicht eerder opgestart zijn dan de telenet router en in dat geval een IP adres hebben voorgesteld aan de MS.
In zo'n geval kan je als je pech hebt 20x de MS herstarten en in het slechtste geval neemt de MS telkens weer de verkeerde offer terwijl je eigen PC telkens weer die van Telenet neemt. Er is niet echt een regel of voorkeursbehandeling onder toestellen wat betreft het toekennen van IP address leases.

Misschien heb je ook een 2de dhcp server draaien en zit je in hetzelfde straatje?
Wil je dit zeker weten dan kan je dit op de wire volgen met een packet sniffer maar anders de volgende tip: download de Softperfect Netwok Scanner (gratis en stand alone) en druk op het icoontje DHCP servers zoals in onderstaande screenshot. Er zal een popup komen met alle DHCP servers die op het netwerk gevonden zijn. Er hoort er dus maar één (1!) te staan.
Een ander functie van dit programma is om je volledige network range te scannen, misschien ook handig om je MS terug te vinden
regular_smile.png
. Let wel, je kan enkel de range scannen waartoe je PC behoort.

4ei2sbq.png

Persoonlijk zet ik altijd vaste toestellen zoals de MS, NAS drive, Routers op een vast IP adres. Een sticker erop met dit adres en dat spaart je toch wat ellende. Dynamische adressen zijn leuk maar niet voor PLC's, controllers of wat dan ook. (mijn eigen mening)
Nu7s zei:
Normaal zal de DHCP server altijd hetzelfde IP adres aan het toestel geven, ook na een spanningsval.

Meestal wel, echter als de client zijn lease time net verlopen is en de DHCP is net aan het restarten... Dan kan je wel eens met een ander IP zitten. In het slechtste geval zelfs van een andere DHCP server. Maar je hebt wel gelijk, normaal wordt de lease gewoon hernieuwd nadat ze expired is.

Ik hoop dat mijn uitleg niet te technisch is, sorry.
confused_smile.png

sideshow bob

Nieuw Lid
Lid geworden
4 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
6
nickvr zei:
Effe een update.
Ik kreeg net telefoon van HTEW (elektricien). Ik had hem gisteren mailtje gestuurd ivm mn probleem.
Hij wist me te melden dat er de laatste tijd véél DOS-attacks zijn op poort 80. En loxone (ik had mail gestuurd naar loxone ook) ging mij mailen. Die mail heb ik ondertussen gehad.

En blijkbaar als er een DOS attack is, gaat de miniserver rebooten (self healing functie) om zichzelf te beschermen (is geen bug, maar een feature :D ja, dat zeggen ze letterlijk :D). Maar ze raden dus ten sterkste aan niét poort 80 te gebruiken als je extern er wilt aankunnen. Ze hebben ook een heel duidelijk manier beschreven hoe ik dat dus verander (dus héél vriendelijk van hen).

Heb zelf ook sinds gisteren het probleem dat de MS zichzelf regelmatig reboot. Heb een aantal dingen geprobeerd waaronder automaat op en afgezet en netwerkkabel uitgetrokken. Enkel als ik de netwerkkabel loskoppel wordt de MS niet meer gereboot. Heeft dus inderdaad iets te maken met wat van buitenaf komt.  Kan je de beschrijving van loxone delen aub?

heb ook op andere forums gelezen dat er nog gevallen bekend zijn sinds 02/11.  Zou dit een beveiligingslek kunnen zijn?

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
4
Punten
18
Simpelste dat je kan doen is effe de port forwarding afzetten. Zo kan niemand (ook jijzelf niet) er van buitenaf aan... Ik ben nog niet thuis, maar ik ga dat als eerste effe proberen.. Kga wel mini server effe afzetten en terug aanzetten dan...

Bej

Lid geworden
7 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mij is het rebooten begonnen om 1u snachts de 2/11. SD kaart vervangen ben ik nog niet aan toe gekomen. Miniserver is bij ons benaderbaar via internet.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
322
Punten
83
Net tot de vaststelling gekomen dat mijn miniserver niet meer van buitenaf bereikbaar is. Hij weigert de verbinding. Fijn net voor een weekend weg.

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
4
Punten
18
Raar.. En je intern IP adres is nog hetzelfde? En je port forwarding staat nog goed?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
322
Punten
83
Port forwarding stond goed, helemaal niks in veranderd de afgelopen maanden.

Ik heb nu de poort van de miniserver veranderd naar een andere en alles werkt terug. Misschien ook de "feature" die hierboven beschreven staat die in werking getreden was.

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
4
Punten
18
Mijn loxone is terug up and running.
Ik had gehoopt dat hij na het port forwarding af te zetten (en rebooten) dat hij terug met wifi bereikbaar zou zijn, maar dat was niet het geval..

Ik heb dus sd kaartje in mn pc gestoken een backup er terug opgezet.
Een vraagje: die backups, die worden precies 'ergens' op de pc bewaard? Kan dat? Of staan die toch ergens op het SD kaartje (of misschien zowel op pc als op sd)? 

Want ik had initieel eens een nieuw sd kaartje genomen en in pc gestoken, en dan geformatteerd met loxconfig. En toen vroeg hij dus al meteen om een backup terug te zetten.. Dus het lijkt dat die backup toch ook op pc staat dan? Dus ik had backup erop gezet en in miniserver gestoken en alles werkte terug zoals ik wou.. Maar uiteindelijk heb ik toch ook het loxone sd kaartje (dat er initieel in zat) opnieuw geformateerd en terug backup erop gezet en in de miniserver gestoken..

Btw, ik kan dus perfect een backup terug op het kaartje zetten, maar kan je ook verder programmeren dan? Want ik heb niet gevonden hoe ik dan terug aanpassingen enzo kan doen. Op zich geen groot probleem, want nu heb ik het terug in de miniserver gestoken en kan ik gewoon via connectie met de miniserver verder programeren. Maar ik zou denken dat het ook moet kunnen om rechstreeks naar het sd kaartje in je pc te schrijven?

Lid geworden
28 mei 2013
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hello iedereen,

Ik ben na enige tijd ook weer wat actiever bezig met mijn loxone installatie en wil me graag waar mogelijk actief mengen in de discussie :)
Om vermiste toestellen of gewoon netwerkadressen te achterhalen, kan je ook op smartphone (android in elk geval) een appje downloaden dat 'Fing' heet die je alle toestellen weergeeft die (binnen dezelfde range - standaard 192.168.0.x) verbonden zijn. Dus je digicorder van Telenet gaje niet vinden (die zit op 10.x.x.x).

Naast 'the usual' zaken zoals lichtcontrole, centrale alles uit en dergelijke ben ik ook bezig met enkele nevenprojectjes:

- Belangrijkste: sturen van mijn pelletkachel (die werkt met een RF-remote en dat signaal/codering namaken is "een bitch", maar is me gelukt via een arduino. Ik moet hem enkel nog op de juiste frequentie krijgen (pakt niet op 433.92 Mhz, moet op 434.50 Mhz geraken -> moet lukken met een nRF905 module waar ik nog moet leren tegen spreken voor de winter om is)

- Intercom: ik vind de mobotix en loxone intercom wat duur en heb mijn oog laten vallen op de Panasonic kx-ntv160, deze wordt verkocht voor ±€250 en ik kan die es 'op proef' nemen via mijn werk om te zien of ik alles aan de praat krijg in de config (video stream en SIP). Indien alles werkt moet ik wel nog een afdakje vinden die er goed bij past gezien deze maar spatwaterdicht is.

- Mijn Sonos integratie uitbreiden (nu kan ik play/pauze/volume aanpassen via de standaard virtuele in-/uitgangen, maar that's it). Ik wil graag iets kunnen afspelen als de bel gaat, me op de hoogte brengen dat iets loos is (alarm/...) ,... daar moet zoveel leuks mee mogelijk zijn.

- Inlezen waterverbruik / gasverbruik / elektriciteitsverbruik... maar da's voor mij eigenlijk geen prioriteit, gewoon leuk.

Ik had nog een reactie op een post van een aantal pagina's terug: mijn aanwezigheidssensors pikken heel goed onze 2 katten op wanneer zij wanneer de zon minder dan 8° hoog staat door de gang flaneren... dit zie ik als een perfecte aanwezigheidssimulatie wanneer we niet thuis zijn en hoewel hun nightvision perfect is, zullen die enkele watt verbruik niet opwegen tegen hun en ons comfort van vlot aanspringende (zuinige) lampen in de gang 's avonds/'s nachts/'s morgens.

Ik heb er helemaal goesting in, als iemand feedback en/of suggesties heeft, laat maar komen.
Als iemand enige ervaring heeft met die nRF905 module of tips over hoe dat aan te pakken of idem ditto met die Panasonic intercom: zeer welkom.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
322
Punten
83
Dag logizomechanophobia. 

Fing: Interessant, ik gebruik er Angry IP Scanner voor vanop de PC.

Pelletkachel: Geen ervaring met RF, ligt ook op mijn TODO lijst, maar dan voor goedkope geschakelde stopcontacten.

Intercom: Is inderdaad niet makkelijk. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Dahua intercom. Zeer tevreden van. Voor de integratie met Loxone heb ik nog niet gekeken. Ligt ook op... de todo lijst.

Sonos: Geen multiroom audio hier. Lange getwijfeld, maar ik zie het mezelf niet gebruiken. Enkel een zone 2 buiten.

Inlezen verbruik: Al een beetje met gexperimenteerd, maar nog niks op punt gezet. Ik ga vermoedelijk:
- Water: Magnetisch eindschakelaar op de waterteller. Je kan er kopen van de meter zelf, maar kosten 150€+, één op aliexpress gekocht voor 2€, werkt perfect. Juist nog een beugeltje en de bekabeling wat proper leggen.
- Elektriciteit: Goedkope split-core transfo's gekocht, samen met een arduino moet het wel lukken dat uitgelezen te krijgen.
- Gas: Ook magnetisch of optisch, nog niet bekeken
- Alles samen: Ik heb kleine goedkope USB camera's gekocht op eBay, het is mij al gelukt om deze aan een RaspberryPI aan te sluiten, maar nog niet verder bekeken om de cijfers digitaal uit te lezen. Anders is het verbruik zo snel in kaart gebracht.

Voor de rest ligt er nog op mijn Todo lijst:
- Niveaumeting waterput (Arduino + Ethernet shield + Poe module + Waterdichte Ultrasoon sensor - bijna klaar)
- Wifi connected alles in 1 (Nodemcu v2 + DHT22 + DS18B20 + PIR aanwezigheidssensor + Gas sensor + Lichtsensor  - bijna klaar, printjes zijn klaar, enkel nog componenten opsolderen, software inladen en inbouwen)
- Aanwezigheidssensor d.m.v. microgolven. Op Aliexpress goedkope led-lampen gevonden met bewegingssensor op basis van microgolven. Kan zelfs door muren heen activeren. Maar zou ik eens in detail moeten bekijken.
- Terugmeldingsleds naar DMX brengen: Alle terugmeldingsleds zitten nu op uitgangen van de Loxone. Ik heb een 12 kanaals DMX dimmer gekocht om ze daarop te plaatsen.
- Alarmsysteem
- ...

Werk genoeg, maar het is toch plezant hé. 
biggrin.gif

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.086
Punten
113
- Belangrijkste: sturen van mijn pelletkachel (die werkt met een RF-remote en dat signaal/codering namaken is "een bitch", maar is me gelukt via een arduino. Ik moet hem enkel nog op de juiste frequentie krijgen (pakt niet op 433.92 Mhz, moet op 434.50 Mhz geraken -> moet lukken met een nRF905 module waar ik nog moet leren tegen spreken voor de winter om is)

Ik heb een externe thermostaat aansluiting op de pelletkachel.

Als ik dat sluit gaat hij branden, is dus iets eenvoudiger
wink_smile.png

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
4
Punten
18
Alle hop, hier wat ik al doe:
- water uitlezen via reed-contact. Gewoon gekocht via belgisch bedrijfje voor 10€ (https://www.flukso.net/shop) werkt goed en nauwkeurig...
-gas uitlezen. Ook emt reed-contact. Zal waarschijnlijk ook via flukso kunenn, maar ik heb het via de gasmaatschappij laten doen (is een reed-contact van elster zelf)
-zonnepanelen opbrengs uitlezen via groenestroomteller
-windmeter (van loxone zelf). Ik wou mn screens ermee laten naar boven gaan. Maar is eigenlijk een miskoop geweest volgens mij :D ik doe er niet veel mee..
-ik geef push notificiation als mn gas/waterverbruik niet klopt (als 0 is op een dag, of boven een bepaalde waarde..)

nog te plannen:
-elektriciteitverbruik uitlezen. Waarschijnlijk via modbus..
-sonos audio. Maar waarschijnlijk doe ik er niet veel mee in combinatie met loxone.. Is geen must
-tuinirrigatie. Maar dat ik op LANGE termijn. Want momenteel is het nog maar wat oneffen gras dat we hebben..
-ik wou ook regenput niveau uitmeten. Ik heb er een UTP naar liggen, maar weet het nog niet.. Eerst eens kijken of die ooit leeg gaat zijn. Want als dat niet het geval is, vind ik het niet nuttig om dat niveau te weten.. Maar eenmaal we tuinirrigatie doen..
-waterverbruik regenwater. Dusja, UTP heb ik liggen, maar zou dus nog een watermeter met pulsuitgang moeten hebben. Maar ik ben geen loodgieter, dus ik pruts niet graag zelf aan leidingen :)
-misschien in de inkom (of buiten) een camera.. Ze hebben twee maand voor onze verhuis ingebroken op onze bouw/werf. Dus toch een klein beetje onveiligheidsgevoel soms..
-brandmelders die melding geven op loxone.. Weet iemand of er goedkopere zijn dan die van loxone? Want 90€ per melder is prijzig...

Ook nog veel plannen, maar tijd/geld ontbreekt aangezien het geen (top) prioriteit is

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
322
Punten
83
nickvr zei:
- water uitlezen via reed-contact. Gewoon gekocht via belgisch bedrijfje voor 10€ (https://www.flukso.net/shop) werkt goed en nauwkeurig...

Mijn watermeter is een nieuwer type dat geen uitsparing meer heeft. :(
-gas uitlezen. Ook emt reed-contact. Zal waarschijnlijk ook via flukso kunenn, maar ik heb het via de gasmaatschappij laten doen (is een reed-contact van elster zelf)

Lijkt mij ook nog interessant, die ga ik eens bestellen bij flukso.
-ik geef push notificiation als mn gas/waterverbruik niet klopt (als 0 is op een dag, of boven een bepaalde waarde..)

Die push notificaties moet ik ook eens bekijken.

https://openenergymonitor.org/emon/ kan nog interessant zijn.
-ik wou ook regenput niveau uitmeten. Ik heb er een UTP naar liggen, maar weet het nog niet.. Eerst eens kijken of die ooit leeg gaat zijn. Want als dat niet het geval is, vind ik het niet nuttig om dat niveau te weten.. Maar eenmaal we tuinirrigatie doen..

Ik wil juist mijn niveau weten om te beslissen of ik al dan niet een putboring laat doen. Ik kijk wel af en toe zelf, maar tot nu toe nog nooit minder dan 80%.
-waterverbruik regenwater. Dusja, UTP heb ik liggen, maar zou dus nog een watermeter met pulsuitgang moeten hebben. Maar ik ben geen loodgieter, dus ik pruts niet graag zelf aan leidingen :)

Ik heb een stroommeting (Loxone air stopcontact) op de regenwaterpomp. Je kent het debiet van de pomp, dus zou je toch eenvoudig kunnen berekenen?
-misschien in de inkom (of buiten) een camera.. Ze hebben twee maand voor onze verhuis ingebroken op onze bouw/werf. Dus toch een klein beetje onveiligheidsgevoel soms..

Ik heb POE IP-camera's van Dahua gehangen. Kosten amper 70€ per stuk (exclusief eventuele invoertaxen enz...) en geven echt super beeld. 
-brandmelders die melding geven op loxone.. Weet iemand of er goedkopere zijn dan die van loxone? Want 90€ per melder is prijzig...

Ook nog in twijfel. Bij brand is het uiteraard belangrijk om zo snel mogelijk weg te zijn, dus buiten de lichten doen branden en de ventilatie uitschakelen toch geen functies?

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
4
Punten
18
Nu7s zei:
nickvr zei:

Mijn watermeter is een nieuwer type dat geen uitsparing meer heeft. :(

Das kut :) Maarja, als jouw ding werkt, is dat ook goed he! Kvind het wel leuk waterverbruik weten.. Zo zie ik dat ik ongeveer 25Liter verbruik voor te douche. En mn vriendin 75L :)

Lijkt mij ook nog interessant, die ga ik eens bestellen bij flukso.

Op zich is de prijs niet hoog bij flukso, al is verzending ook 9€.. Echt véél aangezien het maar van Leuven komt :) Ik heb hen hiervoor gemaild, maar in communicatie zijn ze slécht :)

Die push notificaties moet ik ook eens bekijken.

Ja, die push notificatie is wel tof. Btw, met het 'state' blok, kan je ook een mooie tekst erbij plaatsen. Bv: 'waterverbruik boven <v2.2> Liter'. En die v2 slaat dan op de  input die je aan dat blok aansluit. Bij mij dus bv de constante '250' (liter)

https://openenergymonitor.org/emon/ kan nog interessant zijn.

Zal eens kijken

Ik wil juist mijn niveau weten om te beslissen of ik al dan niet een putboring laat doen. Ik kijk wel af en toe zelf, maar tot nu toe nog nooit minder dan 80%.

Ik heb een stroommeting (Loxone air stopcontact) op de regenwaterpomp. Je kent het debiet van de pomp, dus zou je toch eenvoudig kunnen berekenen?

Ahja.. Al weet ik niet hoe nouwkeurig dit zal zijn? Maar zo'n stopcontact kost ook 70€ ongeveer? Dan kan ik misschien al even goed er een meter op laten plaatsen door een bevriend loodgieter.. Dan ben ik vermoedelijk even duur af, en ben ik zeker van het verbruik.. Maar bedankt voor de tip sowieso!

Ik heb POE IP-camera's van Dahua gehangen. Kosten amper 70€ per stuk (exclusief eventuele invoertaxen enz...) en geven echt super beeld. 

Ook interessant! Ook dat ze power over ethernet hebben. Ik bekijk het eens.. Het is bijna kerstmis voor iets :D

Ook nog in twijfel. Bij brand is het uiteraard belangrijk om zo snel mogelijk weg te zijn, dus buiten de lichten doen branden en de ventilatie uitschakelen toch geen functies?

Mja idd, ik twijfel ook.. Ik ga denk ik gewoon 'mooie/design' detectoren kopen die mn vriendin ook mooi vind. Die kosten 20€ per stuk... En idd, de echte meerwaarde van de detectoren.. Ik kan even goed zelf programmeren dat ik alle lichten aanwil en ventilatie afzet. De prijs is gewoon te hoog voor mij momenteel..

Koen_C

Lid
Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
0
Punten
16
Even offtopic, maar omdat het hier toch ter sprake kwam:

Als je brand zou hebben, is het beter om de ventilatie maximaal te laten afzuigen, en de toevoer af te zetten (bij systeem D). Op die manier zuig je zoveel mogelijk rook weg, terwijl je voor zo weinig mogelijk verspreiding (en turbulentie) zorgt. Op deze manier hou je de rook hopelijk zoveel mogelijk tegen het plafond.

Als je enkel de optie hebt om af/aan te zetten, wordt het al wat complexer. Maar ik zou de ventilatie dan toch maximaal opzetten, vermits het gevaarlijkste scenario een brand 's nachts is, en alle slaapkamers toevoerkanalen hebben en dus in principe de rook tegenwerken.

Natuurlijk is het schakelen van het ventilatiesysteem bij brand maar een klein hulpmiddel, belangrijkste is een luid alarm waardoor je snel kan reageren.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
322
Punten
83
Ik heb systeem C+ dus ventilatie uit om de aanvoer van zuurstof te beperken.

Als je je woning op onderdruk plaatst ga je dan niet meer risico krijgen op een steekvlam bij het openen van de deur?

Koen_C

Lid
Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik denk niet dat de toevoer van lucht door een ventilatiesysteem iets of wat effect heeft op de brandgrootte.

Het gevaarlijkste bij een brand is de rook, deze zorgt voor minder zichtbaarheid en verstikking.

Het enige nadeel dat ik zie bij het laten aanstaan van een ventilatiesysteem D, is dat de toevoerventielen (die bij mij in het plafond steken) de rookstratificatie kunnen tegenwerken. Ze zouden de rook, die geneigd is tegen het plafond te hangen, kunnen verspreiden naar de grond toe, waardoor je sneller zichtbaarheid verliest.

De afvoerventielen in het plafond zijn juist wel goed, omdat deze de rook vanboven wegzuigen. Daarom zou ik enkel laten afzuigen, en de toevoer stopzetten.

Dit allemaal in functie van veilig te evacueren!

Als je veilig buiten staat, kan je de ventilatie beter afzetten.

Hier een filmpje van een gesimuleerde huisbrand, dan weet je wat je kunt verwachten:

https://www.youtube.com/watch?v=4RL2eQXAUIM

En ook:

https://www.youtube.com/watch?v=BtMmymOxdjc

Lid geworden
4 jul 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heeft er iemand ervaring met de Mobotix T24 intercom te koppelen aan de Loxone? 

Heeft er iemand gewone bewakings cameras gekoppeld aan de loxone? wat kan de meerwaarde hiervan zijn? 

Groetjes

Christof 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
322
Punten
83
Mijn Dahua app start sneller op dan de Loxone app, dus geen nut voor mij om de deurbel en camera's te proberen integreren.

Bovenaan