• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,



Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Bij een bewegingsmelder zal het licht uitgaan als je op het toilet zit.
Bij een aanwezigheidsmelder zal het licht aanblijven.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Uit ervaring kan ik zeggen dat bij beiden het licht uit gaat als je heel stil zit :) Wij adviseren dan ook altijd actief te plassen :)
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Of plassen tegen den tijd he aartwessels... Je krijgt 50sec en zie maar dat je klaar bent!
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
:D heb em hier op 15 seconden staan :D maar, als je normaal beweegt merkt ie het prima op, ik heb alleen de microfoon uitgeschakeld, die helpt normaal heel goed met zo'n aanwezigheidsmelder. Moet ik misschien eens aanzetten, maar het fine-tunen daarvan is zoveel werk.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik wil niet weten op welke geluiden die dan triggert.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ja, precies, die moet je eerst inleren allemaal he. Knopje ingedrukt houden terwijl je geluid maakt. ;)
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Kan je dan ook het toilet laten doorspoelen als er een *KUCH* bepaald geluid *KUCH* wordt gemaakt :)?
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ik niet, ik heb een simpele aanwezigheidssensor, maar met zo'n fancy Loxone installatie moet dat wel lukken lijkt me :D

De PIR sensor voor buiten van Loxone (of eigenlijk Esylux) vind ik ook wel interessant voor aan de Siemens Logo!, maar dat ding is zo duur! :eek:
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik zou graag de rolluiken beneden bij zonsondergang na 30min automatisch willen neerlaten, maar krijg het niet in orde. In simulatie werkt het precies wel goed, maar toch doet het niks. Ik heb het volgende al geprobeerd:

lox001.jpg


lox002.jpg


Of moet ik "pulse for sunset" gebruik i.p.v. dusk? 
 

Bijlagen

  • lox001.jpg
    lox001.jpg
    18,7 KB · Weergaven: 0
  • lox002.jpg
    lox002.jpg
    23,8 KB · Weergaven: 0

kristof82

Lid
Lid geworden
7 mrt 2010
Berichten
323
Waarderingsscore
10
Punten
18
In bijlage kan je zien hoe ik het gedaan heb.   Voor de zonsondergang heb je enkel het onderste deel nodig. 

 

rolluik.jpg


 
 

Bijlagen

  • Rolluik.JPG
    Rolluik.JPG
    71,6 KB · Weergaven: 5

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik heb "pulse for dusk" vervangen door "pulse for sunset" en nu werkte het gisteren wel. *i-m_so_happy*
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
Heb een vraag over de sturing van stopcontacten: het meeste bewegingsvrijheid heb je wanneer je alle stopcontacten kan sturen, maar dat is door het grote aantal in-/uitgangen die je dan extra gaat nodig hebben een zeer dure oplossing zijn en zal voor ons buiten budget zijn. Is mijn inziens ook gewoon overkill: wanneer ik in de keuken aan het mixen ben zal ik nooit dat stopcontact op afstand willen sturen *wink*
Maar ik zou mezelf hierin wel wat meer vrijheid willen geven, aangezien functies van kamers en dergelijke doorheen soms wel eens kunnen wijzigen en je in het begin dat je in je huis trekt nog niet aan alles gedacht hebt.
Is het daarom technisch mogelijk om je kringen pas ter hoogte van je meterkast te gaan koppelen? Dus individuele kabel van elk stopcontact naar de technische ruimte en daar aan elkaar linken tot een kring ipv zoals standaard door te lussen naar elk stopcontact in een kring. Zo kan je later een deel van een kring nog altijd ontkoppelen en schakelbaar maken. Het enige wat dit dan voorlopig extra kost is meer kabel.

Bijkomende bedenking: is dan voor elke aanpassing een herkeuring nodig?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ja, dat is technisch mogelijk, maar een pak meer kabels, meer werk en bijgevolg hogere kosten. Bij elke aanpassing zal je een herkeuring nodig hebben, aangezien je eendraadschema wijzigt.

Hoeveel stopcontacten zijn er zo die je wil schakelen? Er is ook nog altijd de Loxone Air socket, die je ook op afstand kan schakelen. Ook de Loxone Air nano kan je eventueel achter een stopcontact inbouwen. 

Ikzelf heb in elke kamer 2 kringen. 1 kring die altijd aan blijft (Alarmklok, Digibox, Netwerkkast, ...) en één kring die uit kan waar al de rest opzit.

 
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nu7s

Ja, dat is technisch mogelijk, maar een pak meer kabels, meer werk en bijgevolg hogere kosten. Bij elke aanpassing zal je een herkeuring nodig hebben, aangezien je eendraadschema wijzigt.

Hoeveel stopcontacten zijn er zo die je wil schakelen? Er is ook nog altijd de Loxone Air socket, die je ook op afstand kan schakelen. Ook de Loxone Air nano kan je eventueel achter een stopcontact inbouwen. 

Ikzelf heb in elke kamer 2 kringen. 1 kring die altijd aan blijft (Alarmklok, Digibox, Netwerkkast, ...) en één kring die uit kan waar al de rest opzit.


Over het aantal stopcontacten die te schakelen moeten zijn, waar alles gaat komen en dergelijk heb ik nog niet nagedacht (zitten in de laatste fase van het ontwerp bij de architect). Ik ben nu eerder in de conceptuele fase waarin ik wil zien, hoe en wat er op verschillende gebieden mogelijk is en laat domotica een ding zijn waarin ik mij graag verdiep *smile*
Maar ik denk bijvoorbeeld aan een tv-/staanlamp waar je in het begin nog niet weet in welke hoe die juist gaat komen of een digicorder die je kunt activeren door het contact te schakelen (en zo van op afstand kunt beginnen opnemen - dit gaat ook als je digirecorder permanent aanstaat maar dat is weer useless stroomverbruik - al zou ik eerst nog moeten uitvissen of dit 1e uberhaupt kan werken).
Maar weten dat het technisch mogelijk is is al goed! Hoe ik het nu bekijk zal het dan op bepaalde kringen de standaard oplossing (badkamer/gang/keuken/...) worden en op andere (living/bureau/...) kringen pas de koppeling maken in de technische ruimte.
Of misschien komen de elektriciens wel met een veel minder vergezochte oplossing af wanneer we ermee in gesprek gaan gaan.

 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Je kunt een aantal stopcontacten rechtstreeks naar je kast trekken, en andere samen op een 1 houden. Zo heb je een middenweg tussen maximale flexibiliteit en minimale hoeveelheid kabel/werk.

Zo heb ik bv op bepaalde plaatsen 5 stopcontacten voorzien. Daar trek ik dan een 5G2.5 naartoe: 3 apart schakelbare kringen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
hoe maak je 3 kringen van een 5g2.5 ?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mario_

hoe maak je 3 kringen van een 5g2.5 ?

Blauw (N) + Bruin (L) = Kring 1
Blauw + Zwart = Kring 2
Blauw + Grijs = Kring 3

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
je gebruikt dus 3 keer de blauwe , maar een kring vertrekt van 1 zekering ? Ik maak daar maar 2 kringen van. Blauw en bruin en 2e met zwart en grijs.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Waarom zou een kring van 1 zekering automaat vertrekken? Het doel is het schakelen van de kringen. Ik zie niet in waarom dit vanaf meer dan 1 automaat zou moet vertrekken.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan