Domotica met Loxone

Lid geworden
29 apr 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog een vraagje:

PIR sensoren, bewegingsmelders/aanwezigheidsmelders.

Wie heeft hier ervaring mee?

Welke type gebruiken jullie? Zuiver IR, of combi met ultrasoon?

En van het type "beweging" of "aanwezigheid"

Mijn bedoeling: in de bergplaats en inkomhal + nachthal deze plaatsen zodat bij het binnenkomen het licht automatisch aanschakelt. Hiervoor volstaat "beweging"

Maar in een verlengde zou ik ook in het toilet, de leefruimten en bureelruimte het licht automatisch willen bedienen. Het is dan niet de bedoeling dat ik elke paar minuten moet gaan zwaaien om licht te hebben :p

Hoe vangen jullie dit op? In de loxone, of afstelling detector?

En vooral: welke moet ik kopen?!

Natuurlijk bij voorkeur allemaal dezelfde sensoren overal: oogt verzorgder, is makkelijker (alles hetzelfde) en als ik die spullen pet 10 koop krijg ik korting ;)

Deel gerust al jullie ervaringen!

Thanks!

Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
1
Punten
0
k zou overal voor aanwezigheid sensoren gaan.

Een bewegingsmelder heeft niet voor voordelen voor binnen.

En qua prijs zijn ze volgens mij vergelijkbaar.

Groeten

Lid geworden
6 sep 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
BjornenJulie;1866385 wrote:
Proficiat :p waar heb je gekocht?

Heb alles aangeschaft via de webshop op loxone.be. Kon misschien wel eenvoudiger/sneller via de Belgische invoerder, maar uiteindelijk alles netjes ontvangen.

Wat betreft de magneetcontacten vroeg ik mij nog af of je deze rechtstreeks op een digitale ingang van de miniserver mag aansluiten? De ingangen van de miniserver zijn 24v en ik had vernomen dat het beter is gebruik te maken van potentiaalvrije magneetcontacten voor de melding van de stand deur/raam.

Bij rechtstreekse aansluiting op de miniserver zit je vlug door je voorraad ingangen op de miniserver.

Is het dan niet goedkoper om gebruik te maken van een KNX poteniaalvrije binaire ingangen module zoals bv.

http://knx1.org/knx-componenten/ingangen/schneider-electric-binaire-ingang-8-in-potentiaalvrije-cont.html

Alle magneetcontacten kunnen dan op deze module aangesloten Worden en via loxone/ets gekoppeld worden aan de desbetreffende actor.

Ik had graag vernomen hoe anderen de sturing van verwarming door middel van raamcontacten uitgewerkt hebben.

Alvast bedankt voor jullie input.

Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als je het ziet zitten KNX te programmeren moet je dat doen he :)

je botst nu op HET nadeel van loxone, dat is toch mijn idee, loxone is een geweldig speeltje maar als je veel ingangen nodig hebt wordt het een geweldig duur speeltje,

Ingangen beperken door de logica te inverteren en de contacten in serie te hangen kan ook niet de bedoeling zijn, zo weet je niet WELKE raam of deur er open staat he...

Al is die module die je linkt al niet veel goedkoper...

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ja, dat vond ik ook. Als je een Loxone entension erbij koopt, die ongeveer evenveel kost, dan heb je evenveel ingangen erbij.

Maar ik vind ook dat je gelijk hebt: Loxone zou dringend moeten een module uitbrengen waar niets anders dan ingangen op zitten. 20 tot 30 ingangen per module zou heel makkelijk zijn, want nu geraak je soms in de situatie dat je een volledige extension moet bijkopen gewoon omdat je een paar extra ingangen nodig hebt. En aan de rest van de functies van die module heb je dan toch niets, maar je betaalt ze wel bij. Vandaar: een ingangsmodule zou heel welkom zijn.

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb deze binaire ingangsmodule: MDT 16-fold binary input voor 275€ voor al mijn raamcontacten. Als je de juiste KNX-sensoren aanmaakt in Loxone, kan je de status eenvoudig uitlezen.

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
36
Heb je voor alarmcontacten analoge ingangen nodig? Ik dacht dat dat digitale waren, van het type NG. Je hebt toch maar 2 statussen? Gesloten (=0) of open (=1)?

Lid geworden
6 sep 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
GeertAki;1870487 wrote:
Ik heb deze binaire ingangsmodule: MDT 16-fold binary input voor 275€ voor al mijn raamcontacten. Als je de juiste KNX-sensoren aanmaakt in Loxone, kan je de status eenvoudig uitlezen.

Dit blijkt een mooi geprijsd alternatief te zijn. Ga ik zeker is van dichterbij bekijken.

Bedankt voor de info.

Lid geworden
6 sep 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
BartDG;1870642 wrote:
Heb je voor alarmcontacten analoge ingangen nodig? Ik dacht dat dat digitale waren, van het type NG. Je hebt toch maar 2 statussen? Gesloten (=0) of open (=1)?

Gelijk heb je, met een analoge ingang ben je niet niet veel.

thernals

Lid
Lid geworden
1 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Kenny de bouwer;1870656 wrote:
BartDG;1870642 wrote:

Gelijk heb je, met een analoge ingang ben je niet niet veel.

Klopt natuurlijk maar via jumper om te vormen naar digitale ingang,

maakt vor mijn situatie niet veel uit, al mijn detectoren en magneetcontacten worden ingelezen op de alarmcentrale en daar heeft elke input een spanningsloze volguitgang dus kan ik steeds weg analoog of digitaal.

Atilla

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
36
Nice! Ik vind dit wel een interessante piste, zeker al omdat ik al zo'n DMX module aangekocht heb. Ik vraag me alleen af hoe je dan die aparte inputs gaat benaderen in de LoxOne config software?

Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
1
Punten
0
BartDG;1870924 wrote:
Nice! Ik vind dit wel een interessante piste, zeker al omdat ik al zo'n DMX module aangekocht heb. Ik vraag me alleen af hoe je dan die aparte inputs gaat benaderen in de LoxOne config software?

inderdaad,

ik ga hier eens wat voor informeren, kan wel eens van pas komen

thernals

Lid
Lid geworden
1 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
""Nice! Ik vind dit wel een interessante piste, zeker al omdat ik al zo'n DMX module aangekocht heb. Ik vraag me alleen af hoe je dan die aparte inputs gaat benaderen in de LoxOne config software?

inderdaad,

ik ga hier eens wat voor informeren, kan wel eens van pas komen ""

Met het schaamrood op de wangen moet ik toegeven dat ik hier mss wel te snel geweest ben,

ben niet zeker (en vermoed negatief) dat Loxone DMXExt wel een DMX-waarde kan verwerken.

Ik zoek het uit en kom hier op terug.

Met excuses

Atilla:(

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Waarderingsscore
34
Punten
28
thernals;1871063 wrote:
Heb nog geen uitsluitel verkregen betreffende Loxone Dmx en inlezen dmx-waarde.

Op zoek naar een alternatief kan eventueel de piste van peer to peer I/O-module worden bewandelt

oa. deze http://buy.advantech.eu/ADAM-6050-BE/ADAM-6050-BE/model-ADAM-6050-BE.htm

voor 160 euro 12 ingangen en 6 uitgangen.

In de loxone gebruik maken van een virtuele input en de kous is af.

Atilla

als ik het goed begrijp worden deze via ethernet ingelezen en aangestuurd..

Ik denk dan aan reactiesnelheid en stabiliteit.. Als je je router eens reset of je thuisnetwerk heeft problemen kan je het licht niet meer aansteken..

Lid geworden
29 apr 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je je netwerkt deftig aanlegt zie ik geen problemen.

Die toestellen zijn in staat om SLA's van 99,999% te geven, dus dat licht aansteken zou moeten meevallen.

Dan voorzie je natuurlijk wel een degelijke switch en een aparte router en wifi AP.

Een alles-in-één doosje van €50 gaat mogelijk wel kuren geven... maar dat weet je dan ook als je dat koopt voor die prijs.

Lid geworden
29 apr 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moet kunnen normaal...

Ik heb nog dergelijke schakelingen gezien gebaseerd op de DS2438. Dit is in oorsprong een component om (laptop)batterijen op te volgen. Zit ook een temp. sensor in en een voltmeter. Die voltmeter kan je gaan gebruiken om zaken uit te lezen. Een schakelaar die de gemeten spanningswaarde beïnvloed via een weerstand is vrij makkelijk te realiseren. Eventueel kan je met LDR of relatieve vochtigheidssensoren ook die waarden gaan uitlezen op 1wire met deze component. Enkel moet je een wiskundige verrekening gaan doen (bepaalde spanningswaarde naar de overeenkomstige waarde/eenheid die je meet) maar ook dat kan met loxone in programmatie handig gedaan worden.

Dus eigenlijk kun je vrij creatief aan de slag ;)

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik heb een vraagje over de visualisatie.

Omwille van praktische redenen (ik had maar SVV van 12 draadjes in mijn muren liggen), ben ik verplicht geweest om bepaalde knoppen samen te leggen op 1 kabel als ze hetzelfde licht aanstaken.

Op 1 na staan al die knoppen ook in dezelfde ruimte. Geen probleem dus voor de visualisatie.

Behalve voor de trapverlichting. Die kan ik aansteken beneden (inkom) of boven (overloop). In de visualisatie staat de trapverlichting nu alleen maar vermeld in de inkom, omdat dit voor de Loxone aanzien wordt als 1 knop (hoewel het er dus 2 zijn).

Is er een mogelijkheid om die knop van de trapverlichting op te tonen op de visualisatie van de overloop?

Edit: 'k begin nu zelfs te denken: zelfs al zou ik die knop boven nog op een apart draadje krijgen (dit zou eventueel nog wel kunnen), dan zou ik 2 ingangen (trap beneden en trap boven) hebben voor die ene relaisuitgang. Gezien ik geen inputs visualiseer, maar enkel het verlichtings-functieblok zelf, zou dat toch ook op hetzelfde neerkomen? Maw enkel voor de inkom zou de trapverlichting toch getoond worden?

Bovenaan