Domotica met Loxone

Bruno_D

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,

Daar er zoveel mogelijkheden zijn met Loxone, zou het interessant zijn moesten we hier een verzameling krijgen en een bron zijn voor nieuwe ideeën en mogelijkheden.
Momenteel zijn bij mij alle standaard zaken zowat afgerond, verlichting, rolluiken, verwarming, inbraakalarm, brandalarm, beregening en visualisatie, ben zeer tevreden met het resultaat, voor het muziek gedeelte ben ik nog op zoek naar voor mij de juiste oplossing.
Voor elke zone heb ik 2 luidsprekerkabels  voorzien die allemaal op 1 plaats samenkomen, in totaal 5 zones met inbegrepen de woonkamer.
Ik weet dat er standaard aansturingen mogelijk zijn voor Pioneer, Denon, Yamaha, Onky, Russound, Casatunes, Sonos, Logitech Squeezebox, Dreambox.
Welke worden door jullie al toegepast?
​Hebben jullie andere oplossingen en/of ideeën?

Lid geworden
17 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maar in principe kan ik vanuit de poort vertrekken met een UTP CAT 6 kabel, die naar een POE switch gaat en van daar naar Loxone dan?

Lid geworden
17 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik plan trouwens nog 2 camera's te hangen aan de zijkant van het huis... die switch moet ik vermoedelijk dan sowieso aanschaffen...

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
36
Als je maar 1 of 2 Power over Ethernet aansluitingen nodig hebt, dan zou ik niet investeren in een PoE switch, maar gewoon een zogenaamde "power injector" kopen. Dat is een klein apparaatje dat je tussen een gewone switch en een netwerkkabel steekt en zo spanning toevoegt aan de ethernet kabel. Dat zal een stuk goedkoper uitkomen en geef 't zelfde resultaat.

Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mr. Orange;1855492 wrote:
Maar in principe kan ik vanuit de poort vertrekken met een UTP CAT 6 kabel, die naar een POE switch gaat en van daar naar Loxone dan?

Ik denk het wel, als je enkel de kamera unit neemt,

Je kan een switch zeten voor heel je huis waarbij je POE hebt

Groeten

Domotica-online

Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mr. Orange;1855563 wrote:
Ik neem de camera unit en het codeklavier...

Hmmm, volgens mij pas je in opstelling te zien op pagina 108 in de handleiding die ik poste,

Je hebt zeker de i/o nodig op pagina 132, en van daaruit kan je inprincipe je deurslot, licht etc sturen vanaf de klemmenstrook, ik zal er niet ver naast zitten, maar ik raad je toch aan iemand te contacteren die hier ervaring mee heeft, deze dingen zitten niet in ons gamma.

Groeten,

Domotica-online

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Waarderingsscore
36
Punten
28
Mobotix T24 gebruikt de specifieke stream die loxone kan integreren.

Over de snelheid en resolutie zijn er wel zeer teleurstellende berichten in het loxone forum.

Ik weet wel niet of het misschien in de nieuwe beta software beter is maar wil je maar even waarschuwen want is toch duur speelgoed hé die T24.

Lid geworden
27 jul 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
KarelV;1853624 wrote:
Herbie74;1852541 wrote:
Dag Bruno,

hoe sluit je die SO+ en - juist aan op een digitale ingang?

Moet je die - aan de massa hangen van je voeding en de + aan je loxone ingang aansluiten?

Alvast bedankt voor je verduidelijking.

Ik ben wel niet Bruno maar ik kan ook uw vraag beantwoorden.

Gewoon de +24 op de SO+ aansluiten en de S0- rechtstreeks op een digitale ingang aansluiten.

Toch even controleren of die SO uitgang de 24V kan verdragen want er zijn er waar je maar 5V kunt op aansluiten.

Bedankt voor de tip. Het werkt ondertussen.

Lid geworden
27 jul 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de geïnteresseerden zal ik mijn kast hier ook eens posten.

Bovenaan heb ik al de uitgangen op klemmen gezet en onderaan al de ingangen.

De Loxone heb ik achteraf bijgeplaats(tvv van een PLC instalaltie), vandaar de relais die nu herbruikt zijn.

De Siemens PLC deed het ook wel maar met deze Loxone heb je zoveel mogelijkheden en het is dan nog eens eenvoudig ook. Kast zelf is van Eldon.

Bijlagen

• kast.JPG
    kast.JPG
    33,2 KB · Weergaven: 4
Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
1
Punten
0
Herbie74;1856125 wrote:
Voor de geïnteresseerden zal ik mijn kast hier ook eens posten.

Bovenaan heb ik al de uitgangen op klemmen gezet en onderaan al de ingangen.

De Loxone heb ik achteraf bijgeplaats(tvv van een PLC instalaltie), vandaar de relais die nu herbruikt zijn.

De Siemens PLC deed het ook wel maar met deze Loxone heb je zoveel mogelijkheden en het is dan nog eens eenvoudig ook. Kast zelf is van Eldon.

Mooi kastje :)

Lid geworden
17 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de duidelijkheid:

Ik dien mijn UTP vd camera's aan te sluiten op de PoE switch. Van daar uit vertrekt er een UTP die je dan op 1 Loxone ingang aansluit?

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Waarderingsscore
36
Punten
28
Mr. Orange;1856923 wrote:
Voor de duidelijkheid:

Ik dien mijn UTP vd camera's aan te sluiten op de PoE switch. Van daar uit vertrekt er een UTP die je dan op 1 Loxone ingang aansluit?

Nee, de loxone hangt via een utp kabel aan je thuisnetwerk. De camera hangt ook via een utp kabel aan je thuisnetwerk, zij het gevoed via poe.

Lid geworden
17 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ahzo, dan hoeven de camera's eigenlijk niet aangesloten worden op de digitale ingangen van de loxone miniserver. Enkel de miniserver aansluiten op het thuisnetwerk, net als de poe switch (waarop de camera's zijn aangesloten)...

Lid geworden
9 apr 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mr. Orange;1857233 wrote:
Ahzo, dan hoeven de camera's eigenlijk niet aangesloten worden op de digitale ingangen van de loxone miniserver. Enkel de miniserver aansluiten op het thuisnetwerk, net als de poe switch (waarop de camera's zijn aangesloten)...

Zoals ik het hier kan lezen, ja dat klopt :)

Lid geworden
6 sep 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Nog een vraagje waar ik niet direct antwoord op vind in dit forum.

Ik zou graag inbouw magneetcontacten plaatsen in de ramen om deze dan te koppelen aan de verwarming. Bij openen van het raam zou dan de verwarming uitvallen in de desbetreffende kamer.

Heeft iemand een specifiek model van magneetcontact dat goed blijkt te werken met loxone en waar te kopen.? Welk type kabel moet voorzien worden voor zo'n contact?

Nog andere tips tricks ivm de raamcontacten?

Alvast bedankt

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.538
Punten
113
Quote:
Bij openen van het raam zou dan de verwarming uitvallen in de desbetreffende kamer.

Om dat de volgende morgen te ontdekken dat je radiator/leidingen bevroren zijn?

Los daarvan denk ik dat de investering het tienvoudige van de besparing is.

Hobbymatig natuurlijk wel leuk, mits nog extra functie om personen in cascade te waarschuwen dat temperatuur in de cv leidingen te laag wordt.

Die personen dan via een numeric toegangssysteem in je woning laten om het betreffende raam te sluiten.

Dan ook direct maar via de sms naar de persoon in kwestie een plattegrond en raamnummer meesturen.

Lijkt mij heel mooi project :p

Zwak punt blijft alleen de Mechelse herder die thuis gebleven is en niet van bezoekers houd tijdens zijn dutje.

Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kenny de bouwer;1863734 wrote:
Heeft iemand een specifiek model van magneetcontact dat goed blijkt te werken met loxone en waar te kopen.? Welk type kabel moet voorzien worden voor zo'n contact?

Nog andere tips tricks ivm de raamcontacten?

Alvast bedankt

Overal waar ze loxone aanbieden hebben ze volgens mij deze inbouw magneetcontacten,

De meeste zijn 2 draads, zolang je dus 2 draadjes aan elk venster hebt zit je goed.

Wat janus vermeld is ook waar, de investering is niet min, en zit onderandere in:

Elektro kleppen verwarming, extra in en uitgangen, extra kabel, en natuurlijk de magneetcontacten,

Het bevriezen van de leidingen zou met een kamerthermostaat 0-10V of temperatuursonde opgelost zijn, als je die programmeerd als bypass van de raamcontacten.

Groeten,

Domotica-online

Lid geworden
9 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
janus wago;1863738 wrote:
Quote:
Bij openen van het raam zou dan de verwarming uitvallen in de desbetreffende kamer.

Om dat de volgende morgen te ontdekken dat je radiator/leidingen bevroren zijn?

Los daarvan denk ik dat de investering het tienvoudige van de besparing is.

Hobbymatig natuurlijk wel leuk, mits nog extra functie om personen in cascade te waarschuwen dat temperatuur in de cv leidingen te laag wordt.

Die personen dan via een numeric toegangssysteem in je woning laten om het betreffende raam te sluiten.

Dan ook direct maar via de sms naar de persoon in kwestie een plattegrond en raamnummer meesturen.

Lijkt mij heel mooi project :p

Je hebt het echt niet begrepen waar het bij Domotica (Smart home) echt om draait, maar ja wat wil je anders met een PLC installatie, bij een echt Domotica systeem wordt de verwarming natuurlijk niet uitgeschakeld maar wordt deze op antivries gezet.

De melding dat er nog ergens een raam openstaat bij het verlaten van de woning zult u ook niet nuttig vinden waarschijnlijk, voor dit laatste gebruikt ik tegenwoordig Prowl en laat mij een pusch bericht sturen met welk venster er open staat. (heb ik nu een prijs gewonen)
icon12.png

Verder zal de functie waardoor de rolluiken en gordijnen niet naar beneden gaan als het raam of deur open staat voor u natuurlijk volledig overbodig zijn.

En dan heb ik het nog niet gehad over een belangrijke WAF factor, mevrouw kan dan gewoon een soort van nacht alarm activeren zodat ze zich wat veiliger voelt als mijnheer s’avond van huis is, je moet dit alles eens voorstellen aan uw vrouw, dan zullen die raamcontacten waarschijnlijk niet zo overbodig zijn.

Je ziet het gaat om veel meer dan gewoon wat verwarming sturen, elke sensor in een woning kan zo een meerwaarde krijgen je moet er gewoon even bij stilstaan wat allemaal nuttig zou kunnen zijn.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.538
Punten
113
Beste ik weet waar het bij domotica omgaat en wou je gewoon op een gevaar wijzen.

Als je hiervoor maatregelen genomen hebt is het toch prima :D

Ik gebruik hier geen raamsensoren gewoon omdat het niet nodig is, ik heb tralies voor elk raam zodat men sowieso niet binnen kan, terwijl in de zomer alle ramen en deuren open staan.

Of een domotica systeem nuttig is , is hier al veel over gediscuteerd bij mij is het puur hobby.

Verder zou ik graag horen wat mijn PLC niet kan en jouw systeem wel?

El Loco

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bruno_D;1826670 wrote:
Men krijgrt ook een zicht op de nieuwe Extensions en hun toebehoren en die voorspellen en enorme uitbreiding van het systeem.

Enig idee wat de status is van deze nieuwe uitbreidingen? Lijkt me dat er niet veel beweegt...

Wat wel interessant kan zijn: http://www.u-lux.com/ueber-uns/newsletter/endlich---ein-lange-gehegter-wunsch-vieler-loxone---nutzer-wird-wirklichkeit.html

Schakelaar met verschillende ingebouwde hardware: http://www.u-lux.com/technik/technik.html en te programmeren wat hij juist moet doen.

En zou dus binnenkort samenwerken met loxone.

Als de prijs even veel blijft als de huidige testversie (€160) dan kan het nog interessant zijn. En nog in verschillende kleuren.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan