• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica met Beckhoff

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
480
Punten
63
Er zijn hier een aantal gebruikers die in het verleden vermeld hebben dat ze ook Beckhoff gebruikt hebben voor hun installatie (@Joske_, @dries_neyrinck , @ken50x , @CBL solutions, @yannicovicz, @557A, @jarryd, @Estivie, @fabrizio, @Tosse, @Door, @grashopper, @KAAI32, @vanovers) , en ik zou:
  1. hun ervaringen hier willen vragen
    • Wat is jullie (Beckhoff-)setup: type controller + terminals + randcomponenten
    • reden voor bepaalde keuzes?
  2. mijn (toekomstige) setup laten evalueren
  3. vragen stellen over specifieke Beckhoff keuzes
Dit is bedoeld als Beckhoff-topic; Er zijn genoeg andere topics specifiek over andere systemen, waarvoor dank, ik heb er al veel van gelezen. Alle discussie of vergelijking met Beckhoff hoort daar thuis of in het algemene domotica topic, niet hier. Als je jouw non-Beckhoff setup per se wil delen, gelieve er dan zelf een nieuw topic over te openen. Vragen over Beckhoff zelf zijn hier uiteraard heel welkom.

2 - setup​

Outputs​

Inputs​

• warmtepomp -> communicatie via modbus
  • alle schakelaars via 10-aderige kabel naar één van de 2 elektrische kasten (GLV + verdiep)
    • ster-architectuur, alles via aansluitklemmen onderaan/bovenaan de kast
    • als we het huis ooit zouden verkopen, kan een toekomstige eigenaar er nog alle kanten mee uit
    • reserve aders voor eventueel sensoren in de sensoren te verstoppen (bv. 1-wire temperatuursensors)
  • raam/deurcontacten: potentiaalvrij contact
  • rookmelders: potentiaalvrij contact
Volgende zaken zijn niet essentieel, we gaan eerst de basics opzetten. Dus dit is voor fase 2.
  • motion/presence sensor: custom of via potentiaalvrij contact?
  • relatieve vochtigheid, lichtsterkte, VOC, CO:
    • geen binair signaal, lastiger om als "simpele" waarde op een goedkope manier binnen te krijgen.
    • moet uiteraard allemaal discreet zijn voor de vrouw tevreden te houden, het plafond hangt al vol genoeg met ventilatie, verlichting, rookmelder
    • hiervoor heb ik wel in elke ruimte wachtbuizen+holtes voorzien in het plafond.
  • niveaumeting waterput: 0-10V of 4-20mA sensor
  • elektriciteitsverbruiks meters: via P1 poort van digitale teller + subonderdelen via kant-en-klare component of stroomklemmen.
  • weerstation: zon/wind/regen
  • uitbreiding in het tuinhuis om beregening/tuinverlichting te sturen, toekomstig zwembad aan te sturen
  • audio: gaat sowieso niet via de PLC gaan

Samenvatting IO​

• heleboel digitale ingangen
    • 8 of 16 channel terminals, bv. KL1809, KL1808 of EL1808, EL1809
    • afhankelijk van prijs/kanaal, want 16-channel gaat heel druk worden in de bekabeling
  • paar analoge ingangen
    • KL3208 voor temperatuur
    • KL3403 voor stroomklemmen
    • KL3468
  • paar digitale uitgangen voor stopcontacten en niet-dali verlichting te schakelen
    • KL2809 om de relais aan te sturen
  • dali-controller
    • KL6821 of EL6821 (2023Q3)
  • elektrische kast op gelijkvloers, verdieping en tuinhuis, dus ook 3 locaties waar IO komt, Beckhoff ondersteunt dit met "bus couplers", bv. de EK1100

Ik weet dat dit op sommige vlakken overkill is, maar ik gebruik dit ook op mijn werk en geloof in de robuustheid en lange termijn ondersteuning van industriële controllers. Gelieve er geen discussie van te maken voor andere platformen, hoogstens als nuttige aanvulling (bv. één of andere wireless hub voor een specifieke sensor te ondersteunen); de core gaat altijd Beckhoff zijn.

Het is ook de bedoeling dat de PLC zo simpel mogelijk is en enkel voorziet in simpele acties (knop induwen > licht aan) + standaard acties (licht na 5 minuten automatisch terug uit). De echte integratie en "automatisering" wil ik doen via Home Assistant, die ook de beschikking heeft over meerdere databronnen (weerbericht, non-beckhoff IO, camera's, pc, dhcp-log van de router).

3 - vragen​

Bij Beckhoff heb je 2 keuzes: de K-bus en de E-bus, van wat ik hoor (en zie in de datasheets):
  • is de K-bus meer geschikt owv het (veel) lagere energieverbruik.
  • Nadeel is dat hier weinig ontwikkeling meer op gebeurt (aldus verkoper van Beckhoff), als er iets nieuws uitkomt, is het voor de E-bus.
Langs andere kant:
  • er is al lang een Dali-controller voor de K-bus, die van de E-bus komt toevallig Q3 dit jaar uit.
  • Voor mijn doeleinden gaat de K-bus prima zijn en de speed en kracht van de E-bus heb ik gewoon niet nodig.
  • Spijtig dan van toekomstige ondersteuning, maar de K-bus wordt ook nog lang ondersteunt.
  • Een combinatie van E-bus en K-bus is ook mogelijk (eventueel een coupler nodig).

Dank je wel! Ik hoop dat andere en toekomstige Beckhoff-gebruikers hier ook wat aan hebben.
Ik heb zelf ook een aanvraag lopen bij Beckhoff Lummen voor invulling van mijn requirements, als mijn setup compleet is zal ik mijn ervaringen hier ook delen.

Volgende zaken zijn niet essentieel, we gaan eerst de basics opzetten. Dus dit is voor fase 2.
  • motion/presence sensor: custom of via potentiaalvrij contact?
  • relatieve vochtigheid, lichtsterkte, VOC, CO:
    • geen binair signaal, lastiger om als "simpele" waarde op een goedkope manier binnen te krijgen.
    • moet uiteraard allemaal discreet zijn voor de vrouw tevreden te houden, het plafond hangt al vol genoeg met ventilatie, verlichting, rookmelder
    • hiervoor heb ik wel in elke ruimte wachtbuizen+holtes voorzien in het plafond.
  • niveaumeting waterput: 0-10V of 4-20mA sensor
  • elektriciteitsverbruiks meters: via P1 poort van digitale teller + subonderdelen via kant-en-klare component of stroomklemmen.
  • weerstation: zon/wind/regen
Motion/presence buiten beschouwing gehouden zou ik deze zaken gewoon in Home Assistant doen, aangezien je dat toch al gaat opzetten. Of je nu kant-en-klare sensoren koopt of ze zelf bouwt met esp's en dergelijke, het is gewoon heel gemakkelijk te koppelen met HA. Je wint er niets mee om het via de PLC te doen aangezien het geen essentiële functionaliteit is dus de betrouwbaarheid mag lager zijn.

Wat betreft weerstation: ik weet niet of je dit puur voor de sturing van de zonwering wilt gebruiken of dat je die gegevens uit interesse wilt meten en bijhouden. Maar in het eerste geval vind ik het overkill. Als je een PV-installatie hebt kun je hiermee de lichtsterkte meten, regen kan met een simpele goedkope sensor en wind is in praktijk niet nodig: bij zonnig weer is de windsterkte nooit zodanig hoog dat screens er last van zouden hebben.

Of je nu kant-en-klare sensoren koopt of ze zelf bouwt met esp's en dergelijke, het is gewoon heel gemakkelijk te koppelen met HA.
Ik probeer er zo weinig mogelijk zelfbouw in te steken owv support als ik er ooit niet meer ben / ooit huis verkopen. Ikzelf zou niet graag werken op iets dat vol steekt met custom microcontrollertjes. Ik heb ondertussen ook al temperatuursensoren gezien op 1-Wire, dat is al meer off-the shelve in combinatie met een kant en klare 1-wire interface (Beckhoff ondersteunt dit spijtig genoeg niet).

Makkelijk te koppelen? Hoe gebeurt dit dan meestal? ik vind veel sensoren terug, maar meestal heel weinig info over welke interface er dan gebruikt wordt. Ik veronderstel altijd dat dan iets draadloos à la zigbee zal zijn. Ik heb nog weinig pure ethernet-interfaceable sensoren gezien. bv. een custom epshome controllertje is altijd via wifi right?

Het hangt vooral af van de kost. Bijvoorbeeld de meeste kant-en-klare PIR-inbouw sensoren zitten rond de €100 en vind ik vrij bulky. Zelfbouw is dan een factor 10 goedkoper en kleiner weg te werken. Zelfde met een 1-wire temperatuur sensor achter de drukschakelaars. Dat vind ik dan wel opwegen tegenover de hack-factor, zeker als je zoiets 10x gebruikt op een bus systeem.

Het liefst heb ik alles bedraad (robuust en betrouwbaar), recht naar de plc (standaard componenten) en simpel (geen dubbele conversie als het kan, bv 0-10V >> protocol X >> protocol Y). De kost kan hier soms een stokje voor steken.

Als je een PV-installatie hebt kun je hiermee de lichtsterkte meten
nog niet aan gedacht, slim, maar wel een relatieve meting (zonnepanelen worden bv. vuil). Ik beschouw de lichtsterkte als een nice-to-have per ruimte, dan is die ook absoluut en niet afhankelijk of de gordijnen dicht zijn / zon aan andere kant staat. Bedoeling is om het dim-niveau van de verlichting daarmee te sturen (in combinatie met uur van de dag / dag in het jaar / zonnestand).

regen kan met een simpele goedkope sensor en wind is in praktijk niet nodig: bij zonnig weer is de windsterkte nooit zodanig hoog dat screens er last van zouden hebben.
voor de regensensor had ik iets standalone in gedachten, wind zou ook iets simpel zelfbouw zijn, met simpele pulsteller in de plc. Dat is nog op lange baan. In eerste instantie puur op digitaal weerbericht (voor de screensturing). We hebben wel veel en ook grote screens, dus dan neem ik waarschijnlijk toch het zekere voor het onzekere met een fysieke windmeting.

bedankt voor je nuttige opmerkingen :)

Ik beschouw zelfbouwsensoren en goedkope kant-en-klaar verkrijgbare sensoren als gelijkwaardig. Het zijn extra's die geen onderdeel zijn van een essentiële sturing. Bij een verkoop van het huis zouden die dingen ook geen deel zijn van de verkoop (in het beste geval mogen de kopers het houden maar zonder enige garantie).

Tegenwoordig vind je veel wifi sensoren, maar ook zigbee inderdaad. Bluetooth is ook al een tijdje populair aan het worden (BLE). Voor zigbee heb je wel een hub nodig. Voor bluetooth ook iets gelijkaardigs (maar dat kan ook de rpi4 zijn waarop home assistant draait). Het bereik is wel minder maar dat kun je oplossen met extra nodes. Bij wifi moet je opletten dat je niet teveel toestellen aan het netwerk koppelt; dat vindt de router of AP misschien niet leuk, zeker goedkopere toestellen voor thuisgebruik gaan hier snel last van hebben.

bv. een custom epshome controllertje is altijd via wifi right?
Meestal, maar de nieuwere ESP's hebben ook bluetooth aan boord dus dat is daar ook een optie

PIR is een ander verhaal, daar wil je wel betrouwbare sensoren. En als je ook wil dimmen adhv het lichtniveau moet je ook een betrouwbare luxmeter hebben. De sturing daarvan lijkt me niet simpel. Je moet ook rekening houden met de invloed van lichtbron die je dimt op de lichtmeting. Mogelijk dat er wel geïntegreerde sensoren zijn die dat voor jou doen en een 0-10V dimsignaal als output hebben.

nog niet aan gedacht, slim, maar wel een relatieve meting (zonnepanelen worden bv. vuil).
Oh maar ik gebruik dat puur als threshold om te bepalen of er wel of geen directe zon is, dus geen wolken voor de zon.

Dag Gunther

Zelf ook net begonnen met gelijkaardige oplossing te bekijken voor in m'n eigen nieuwe woning. Ook omdat ik er in m'n job vaak mee bezig ben, al is het dan wel vooral de hardware en in veel mindere mate de programmatie.

Jij ondertussen al wat verdere stappen ondernomen? Van beckhoff zelf nog iets gehoord misschien? Laat gerust weten, ik ben altijd geïnteresseerd.

Ik moest hier nog een update schrijven, maar door gebrek aan tijd... Bij deze:

Beckhoff helpt je bij wat je nodig hebt, ik moest omschrijven wat ik nodig had en ze vertellen dan wat je van hun kan kopen. In mijn geval:
  • 170x digital input
  • 40x digital output
  • Dali controller
  • 8x pt1000
  • 8x analog input
  • 4 plaatsen waar IO komt, waaronder 3 stuurkasten, één eiland gedaisy-chained als het kan.
Voorstel Beckhoff: ze gaven me gelijk om K-bus te nemen aangezien die lager stroomverbruik heeft en de E-bus functionaliteit (hogere snelheid) niet echt nodig is. Dan een aantal opties voor welke klemmen (K-bus modules) te nemen, hun prijs en ik moest maar laten weten wat ik nodig had. De controllers hebben wel langere levertermijnen, maar daar hadden ze ook alternatieven voor met kortere (15 weken) levertermijn. Ik heb de helft van de bestelling al mogen ophalen, zo kan mijn elektricien die dingen toch al een keer zien. Ze helpen je wel snel verder.

Dit is uiteindelijk mijn bestelling:

voor totaal bedrag van €2800 ex BTW inclusief de korting die ik krijg omdat mijn werkgever klant is bij Beckhoff. Goedkoper vind ik het online niet terug, behalve tweedehands. Als ik ooit nog een paar extra dingen wil, zal ik die wss tweedehands kopen, maar de basis moet alvast werken.

Er waren ook varianten van kaarten met 16 ingangen/uitgangen ipv de 8 die ik nu op elke kaart heb, maar dat wordt me te druk met de bekabeling en het prijsverschil / kanaal valt mee. De duurste kaarten zijn de analoge + pt1000, die had ik eventueel ook nog kunnen laten vallen, maar heb ik ineens maar bijbesteld 'voor het geval dat'. Digitale ingangen zijn het goedkoopst: €4.5 / digitale ingang, het kon nog goedkoper met de 16-kanaals: €3.84 / ingang.

(Hoofd-)controller valt ook nog mee met ongeveer €530, kon ook nog €100 goedkoper met lichtere variant. Je krijgt hier dan ook niet enkel een compute unit voor, maar gewoon ook intel cpu x64-86 met windows embedded.

Hier komen dan nog eltako's bij + dali drivers van mijn lichtshop. Voorlopig kan ik niet veel verder, behalve elektrische kast(en) selecteren en in overleg met elektricien de kast (virtueel) vullen.

Ik ga @teaser volgen en extra sensors (beweging/temperatuur) toevoegen via zelfbouw en one-wire protocol of iets dergelijks.

Een specifieke reden waarom je een CX5110 hebt genomen, en geen lichter/goedkoper model? Die 5110is de vervanger van de vroegere 9020, maar er bestaan ook nog CX80.. of CX70.. series. Heeft misschien te maken met CPU-prestaties, maar ik vraag mij af of je dat kan inschatten op basis van het aantal I/O's of iets dergelijks...

Op het werk gebruiken we veel de CX9020, maar ik haalde zelf al aan dat dat overkill was, Beckhoff raadde dan eerst de CX81 reeks aan. De CX8190 had 22 weken levertermijn, de CX5110 bracht Beckhoff aan als alternatief met kortere levertermijn. Is wel wat duurder ja, in mijn vorig bericht zie ik €530 staan, daar komt nog €100 licenties bij (TC3 + building automation).

Beetje meerwaarde is de extra compute (mijn motto is beter teveel dan te weinig), usb poorten en dvi (die waarschijnlijk niet veel gebruikt gaan worden). Ook nog intel atom ipv ARM processor en 4x zoveel geheugen. Nog steeds overkill, de cpu hangt minder af van de IO geloof ik, maar meer van welke functieblokken je allemaal wil draaien, die moeten allemaal in de beschikbare ticks passen of je cycle rate gaat naar beneden.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan