Er zijn hier een aantal gebruikers die in het verleden vermeld hebben dat ze ook Beckhoff gebruikt hebben voor hun installatie (@Joske_, @dries_neyrinck , @ken50x , @CBL solutions, @yannicovicz, @557A, @jarryd, @Estivie, @fabrizio, @Tosse, @Door, @grashopper, @KAAI32, @vanovers) , en ik zou:
Ik weet dat dit op sommige vlakken overkill is, maar ik gebruik dit ook op mijn werk en geloof in de robuustheid en lange termijn ondersteuning van industriële controllers. Gelieve er geen discussie van te maken voor andere platformen, hoogstens als nuttige aanvulling (bv. één of andere wireless hub voor een specifieke sensor te ondersteunen); de core gaat altijd Beckhoff zijn.
Het is ook de bedoeling dat de PLC zo simpel mogelijk is en enkel voorziet in simpele acties (knop induwen > licht aan) + standaard acties (licht na 5 minuten automatisch terug uit). De echte integratie en "automatisering" wil ik doen via Home Assistant, die ook de beschikking heeft over meerdere databronnen (weerbericht, non-beckhoff IO, camera's, pc, dhcp-log van de router).
Bij Beckhoff heb je 2 keuzes: de K-bus en de E-bus, van wat ik hoor (en zie in de datasheets):
Dank je wel! Ik hoop dat andere en toekomstige Beckhoff-gebruikers hier ook wat aan hebben.
Ik heb zelf ook een aanvraag lopen bij Beckhoff Lummen voor invulling van mijn requirements, als mijn setup compleet is zal ik mijn ervaringen hier ook delen.
- hun ervaringen hier willen vragen
- Wat is jullie (Beckhoff-)setup: type controller + terminals + randcomponenten
- reden voor bepaalde keuzes?
- mijn (toekomstige) setup laten evalueren
- vragen stellen over specifieke Beckhoff keuzes
Dit is bedoeld als Beckhoff-topic; Er zijn genoeg andere topics specifiek over andere systemen, waarvoor dank, ik heb er al veel van gelezen. Alle discussie of vergelijking met Beckhoff hoort daar thuis of in het algemene domotica topic, niet hier. Als je jouw non-Beckhoff setup per se wil delen, gelieve er dan zelf een nieuw topic over te openen. Vragen over Beckhoff zelf zijn hier uiteraard heel welkom.
2 - setup
Outputs
- Een paar schakelbare stopcontacten, voornamelijk voor gsm/fiets/... laders automatisch uit te zetten
- 10 screens met 4 ader aansluiting (Somfy Altea ZIP WT)
- vloerverwarming kleppensturing:
- iets van hier: https://www.heizman24.de/regelungstechnik/stellantriebe/?p=1
- of zelfde merk als de collector: https://www.techniekwebshop.nl/oven...staat-wasgevuld-wit-lxbxh-48-4x44-3x52mm.html
- waarschijnlijk voor fase 2
- verlichting
- Alle dimbare verlichting via DALI,
- rest via Eltako relais ER12SSR-UC of ER12-001-U
- (alle verlichting is LED)
Inputs
- warmtepomp -> communicatie via modbus
- alle schakelaars via 10-aderige kabel naar één van de 2 elektrische kasten (GLV + verdiep)
- ster-architectuur, alles via aansluitklemmen onderaan/bovenaan de kast
- als we het huis ooit zouden verkopen, kan een toekomstige eigenaar er nog alle kanten mee uit
- reserve aders voor eventueel sensoren in de sensoren te verstoppen (bv. 1-wire temperatuursensors)
- raam/deurcontacten: potentiaalvrij contact
- rookmelders: potentiaalvrij contact
- motion/presence sensor: custom of via potentiaalvrij contact?
- relatieve vochtigheid, lichtsterkte, VOC, CO:
- geen binair signaal, lastiger om als "simpele" waarde op een goedkope manier binnen te krijgen.
- moet uiteraard allemaal discreet zijn voor de vrouw tevreden te houden, het plafond hangt al vol genoeg met ventilatie, verlichting, rookmelder
- hiervoor heb ik wel in elke ruimte wachtbuizen+holtes voorzien in het plafond.
- niveaumeting waterput: 0-10V of 4-20mA sensor
- elektriciteitsverbruiks meters: via P1 poort van digitale teller + subonderdelen via kant-en-klare component of stroomklemmen.
- weerstation: zon/wind/regen
- uitbreiding in het tuinhuis om beregening/tuinverlichting te sturen, toekomstig zwembad aan te sturen
- audio: gaat sowieso niet via de PLC gaan
Samenvatting IO
- heleboel digitale ingangen
- 8 of 16 channel terminals, bv. KL1809, KL1808 of EL1808, EL1809
- afhankelijk van prijs/kanaal, want 16-channel gaat heel druk worden in de bekabeling
- paar analoge ingangen
- KL3208 voor temperatuur
- KL3403 voor stroomklemmen
- KL3468
- paar digitale uitgangen voor stopcontacten en niet-dali verlichting te schakelen
- KL2809 om de relais aan te sturen
- dali-controller
- KL6821 of EL6821 (2023Q3)
- elektrische kast op gelijkvloers, verdieping en tuinhuis, dus ook 3 locaties waar IO komt, Beckhoff ondersteunt dit met "bus couplers", bv. de EK1100
Ik weet dat dit op sommige vlakken overkill is, maar ik gebruik dit ook op mijn werk en geloof in de robuustheid en lange termijn ondersteuning van industriële controllers. Gelieve er geen discussie van te maken voor andere platformen, hoogstens als nuttige aanvulling (bv. één of andere wireless hub voor een specifieke sensor te ondersteunen); de core gaat altijd Beckhoff zijn.
Het is ook de bedoeling dat de PLC zo simpel mogelijk is en enkel voorziet in simpele acties (knop induwen > licht aan) + standaard acties (licht na 5 minuten automatisch terug uit). De echte integratie en "automatisering" wil ik doen via Home Assistant, die ook de beschikking heeft over meerdere databronnen (weerbericht, non-beckhoff IO, camera's, pc, dhcp-log van de router).
3 - vragen
Bij Beckhoff heb je 2 keuzes: de K-bus en de E-bus, van wat ik hoor (en zie in de datasheets):
- is de K-bus meer geschikt owv het (veel) lagere energieverbruik.
- Nadeel is dat hier weinig ontwikkeling meer op gebeurt (aldus verkoper van Beckhoff), als er iets nieuws uitkomt, is het voor de E-bus.
- er is al lang een Dali-controller voor de K-bus, die van de E-bus komt toevallig Q3 dit jaar uit.
- Voor mijn doeleinden gaat de K-bus prima zijn en de speed en kracht van de E-bus heb ik gewoon niet nodig.
- Spijtig dan van toekomstige ondersteuning, maar de K-bus wordt ook nog lang ondersteunt.
- Een combinatie van E-bus en K-bus is ook mogelijk (eventueel een coupler nodig).
Dank je wel! Ik hoop dat andere en toekomstige Beckhoff-gebruikers hier ook wat aan hebben.
Ik heb zelf ook een aanvraag lopen bij Beckhoff Lummen voor invulling van mijn requirements, als mijn setup compleet is zal ik mijn ervaringen hier ook delen.