Domotica - Het werken met sferen

Lid geworden
14 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vraag is eigenlijk heel simpel.. Hoe het beste omgaan met de creatie van sferen in huis? Het beste werken met drukknoppen, bewegingssensors en/of virtuele knoppen op GSM/tablet?

Ons probleem bestaat erin dat we verschillende sferen kennen in onze keuken+eettafel+living. Hoe nu eigenlijk het vlotst/eenvoudigst schakelen tussen verschillende sferen? Kan het me persoonlijk moeilijk inbeelden dat ik eerst recht moet staan om de tablet te pakken om vervolgens de app van onze woning te openen om dat te kiezen welke sfeer ik wil..

Hoe pakken jullie dit aan?

Enkele toekomstige sferen:

1. Koken: Spots keuken + LED-strip keuken + hanglampen keuken

2. Sfeer TV: Staanlampen + grondspots + LED-strip keuken

3. Eten: LED-strip keuken + Hanglampen eettafel + staanlampen

4. Bezoek: Hanglampen eettafel + Staanlampen 6 LED-strip keuken

5. etc....

Lid geworden
18 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik werk meest met 6voudige drukknoppen van Niko.

Knop 1 is dan sfeer 1

Knop 2 is sfeer 2...

En je gaat niet meer lichtpunten schakelen

thernals

Lid
Lid geworden
1 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Basisidee is goed en doet bijna iedereen maar bijkomend denk ik dat je je denkwijze is moet herzien en eerder bekijken welke actie schakelt welke sfeer,

sfeer TV kan actief zijn, je gaat naar keuken, melder detecteert dit, zet sfeer keuken aan, geen beweging meer na 30 seconden of terug bewegingsdetectie rond TV en TV-sfeer schakelt weer.

Of je het nu met tablet of drukknop doet maakt is persoonlijke keuze maar is niet echt het voorbeeld van een slimme woning maar eerder een veredelde teleruptorinstallatie,

bij drukknopgebruik zou ik niet voor elke sfeer een toets voorzien maar een sfeer + en sfeer - toets

bv uw sfeer koken zou je kunnen detecteren en dus laten schakelen door stroommeting op kookfornuis en bijkomend aan die detectie dampkap inschakelen voor bepaalde tijd (bv 15 min na uitval stroomdetectie op kookvuur)

dit is natuurlijk net weer dat stapje verder dan met tablet en drukknop (welke al een goede basis is met beperkte kost),

bv tv-sfeer: zou je kunnen laten detecteren door via Enocean een drukswitch onder je zetelkussen te leggen

,

nog stapje verder:

sfeer eten, via drukgevoelige switch onder bestekla

je ziet; opties genoeg van standaard naar sterk uitgebreid,

ik begrijp je standpunt van moeite te doen voor naar tablet te gaan maar waarschijnlijk heb je dezelfde app op smartphone en die heb je meestal dichter bij de hand

Atilla

Lid geworden
14 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beide bedankt voor jullie input.

Het schakelen van de verschillend sferen dmv aanwezigheidssensors, drukgevoelige sensors, etc. is inderdaad een grote stap in de goede richting, maar voor ons persoonlijk een brug te ver.

Het grote probleem waar ik maar geen vat op lijk te krijgen is hoe je nu eigenlijk het beste sferen mixt. Verder begrijp ik niet goed waarom je tussen sferen zou willen schakelen met de + & - functie; Stel je zit op sfeer 4, maar je wil 1 hebben, dan moet je al 3x de "-" functie activeren...

Moeilijk je dat op voorhand voor te stellen. Misschien dat daar ook wel de kracht van "domotica" zit, omdat je naderhand alles een beetje kunt finetunen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.670
Punten
113
Heb hier ook uren en uren gespendeerd aan het samenstellen van sferen en het programmeren van allerlei voorwaarden rond detectoren welke sfeer waar en wanneer moest aan gaan.

uiteindelijk alles weer af gezet want ik werd er gek van. Wanneer ik van zetel maar koelkast loop dan wil ik helemaal niet dat het licht in de keuken aan gaat. Ik zie meer dan genoeg met de lampjes uit de living en het schijnsel van de TV. En in de koelkast zelf zit ook een lichtje.

En dan bleef die keukensfeer ook nog een tijd hinderlijk branden wanneer ik al weer neer zat. Maar wanneer ik de aan-tijd verkortte en dan zonder veel bewegen mijn krant zat te lezen aan de keukentafel ging het licht plots uit. Je kon echt blijven sleutelen aan die dingen en na een paar dagen was er alweer een situatie die niet paste.

En nu gebruik ik de sferen achter de knoppen zelfs niet meer.

ik leg gewoon de lampen aan die ik wil, met de respectievelijke knoppen. Simpel.

sferen zijn gewoon een hoop zever. Marketing.

mijn dure domotica is dus inderdaad enkel nog een teleruptor/dimmer pakket.

had ik op voorhand geweten hoe nutteloos het allemaal wel zou blijken, dan had ik 5000 euro aan iets anders kunnen spenderen.

EDIT: ik gebruik wel nog 1 sfeer: knop aan de voordeur: alles uit.

Lid geworden
9 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik moet echt nadenken hoelang het geleden is dat ik nog een knop nodig heb gehad om het licht te bedienen.

In het begin hebben wij ook problemen gehad om alles te laten werken hoe wij het wilden op de momenten dat wij het wilden, het uiteindelijke doel is dat afhankelijk van de periode en iemand aanwezig is in de ruimte de verlichting, verwarming, muziek, .... automatisch wordt gestuurd, dit natuurlijk zonder enige controle te verliezen.

Ik zie dit niet meer als sferen maar meer als automatisering, maar dit maakt voor dit topic niet veel uit, het resultaat is hetzelfde.

In elke ruimte zijn er bewegingsmelders en alles wordt zoveel mogelijk gemonitord en gecontroleerd, via netwerk en energie verbruik.

Een paar praktische voorbeelden:

s'Morgens als we de woonruimte betreden (living, eetplaats en keuken) en het is nog donker, wordt de sfeer ontbijt gestart, deze blijft dan meestal actief zolang er beweging is, dit is meestal enkel in de winter periode.

s'Avonds wordt de algemene sfeer gebruikt en zijn alle bewegingsmelders actief totdat er Tv gekeken wordt en/of gekookt wordt, bij het Tv kijken wordt de Tv sfeer opgestart in de woonruimte (natuurlijk enkel als het donker genoeg is) en wordt er in eetkamer/keuken een basisverlichting gegeven, alle bewegingsmelders zijn geblokkeerd.

Op de moment dat de kookplaat geactiveerd is wordt er gekeken of de Tv ingeschakeld is en wordt de sfeer Tv/koken opgestart en zijn alle bewegingsmelders geblokkeerd, indien de Tv niet ingeschakeld is wordt er enkel de sfeer koken opgestart, deze blokkeert enkel de bewegingsmelders van de keuken en eetkamer; die van de living kan dan de algemene sfeer starten bij beweging.

Even verduidelijken dat de Tv een netwerk aansluiting heeft die bij het inschakelen actief wordt zodat ik de Tv sfeer kan opstarten (ping bouwsteen).

Hetzelfde gebeurd met de kookplaat in de keuken, hier zit een stroombewaking op, van de moment dat deze gebruikt wordt gaat de dampkap aan en de sfeer koken of Tv/koken afhankelijk van de Tv status.

Rolluiken gaan automatisch omhoog en omlaag afhankelijk lux waarde buiten en klok.

Met enkel bewegingsmelders kom je al ver maar met meer input (sensors) kun je echt personaliseren.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan