Domotica: door de bomen het bos niet meer zien...

• Tags domotica elektriciteit elektriciteitsschema elektrische installatie
  • Lid geworden
    12 okt 2015
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    De werken aan onze woning (totaalrenovatie) gaan weldra starten. Nu zijn er door de architecten offertes aangevraagd voor o.a. de elektriciteit en wordt ook de vraag gesteld of en in hoeverre we domotica een plaats willen geven in onze woning.

We hebben hier al geregeld wat over opgezocht, maar veel wijzer worden we er niet van. Ook werken elektriciens met een specifiek systeem (de ene met DOBISS, de andere met Busch-Free@Home) en zullen we wellicht gestuurd worden richting dat betreffende systeem afhankelijk van welke elektricien...

Op het internet vinden we "domotica", maar ook "Smart Home". We lezen over bedrade systemen, onbedrade systemen, via wifi, toch maar beter niet via WIFI, ZIGBEE, Z-Wave, de grote merken "KNX, Loxone & Niko Home Control", Homey, .... . Het is best moeilijk om het verschil te vatten tussen pure domotica en een stapje verder "Smart Home". Open api, gesloten api?

We willen niet te ver gaan in domotica. Een gebruiksvriendelijk systeem is belangrijk voor ons. Het kan zijn dat we in de toekomst het domoticasysteem willen uitbreiden, maar het zal niet onze grootste bezigheid zijn. Het zou dan ook een makkelijk systeem moeten zijn waarbij we zelf aanpassingen kunnen doorvoeren.

Waar we aan denken wat we willen kunnen realiseren:
    - Met één druk op een knop worden alle wandcontactdozen en lichtpunten, die in je woning zijn aangesloten op de huisbesturing, uitgeschakeld.
    - Screens die automatisch naar beneden gaan als de temperatuurvoeler aanvoelt dat het te warm wordt in de woning.
    - Screens die automatisch naar boven gaan mocht er buiten te veel wind zijn.
    - Bediening via centraal scherm + smartphone.
    - Niet tientallen apps, wel 1 centrale app waarin de verscheidene componenten staan.
    - Verwarming (vloerverwarming) aanzetten vanop afstand (vooral wanneer lange tijd weg geweest van huis); geofencing? Bijverwarming in badkamer vanop afstand kunnen aanzetten.
    - Op piekmoment (zonne-energie) bepaalde machines aanzetten.
    - Eventueel verlichting bedienen.
    - ....

Via spraak iets aanzetten of besturen, interesseert ons niet (nu ja... we hoeven niet alles te gebruiken dat een bepaald systeem bevat).

In welke mate kunnen verschillende merken aangesloten worden op het domoticasysteem? Hangt dit af of het systeem te maken heeft met gesloten of open api? Je moet dan al op voorhand gaan uitzoeken van welke merken je toestellen wil gaan gebruiken? En bij een open api heb je hier minder zorgen rond? Of begrijp ik dit verkeerd?

Daarnaast komt nog het visuele aspect: van Niko Home Control is het bedieningsscherm erg mooi, zo ook het toestel voor videofonie (gewoon puur zwart).. Of kan met een ander systeem dan NHC ook gebruik gemaakt worden van toestellen zoals videofoon en bedieningsscherm van Niko?

Stel, we kiezen voor een draadloos systeem, wat maakt dat je verlichting aan en uit kan (signaal gebeurt op een andere manier dan?)? Geen bedrading meer nodig? We zitten met een totaalrenovatie. Is het daarom beter om sowieso voor bedrade systemen te kiezen omdat het kan of doet draadloos niet per se onder?

Veel vragen, veel onduidelijkheden... Kan iemand ons wat helderheid brengen binnen dit topic :-)?

Alvast bedankt voor de bedenkingen, ophelderingen, ... !!

IFTTT, inderdaad. Maar het is een "lijm" tussen verschillende protocollen, zolang er op IP geen standaard is.
    Ik ben persoonlijk ook niet voor al die gesloten protocollen, Appjes hier en daar, maar, het is een oplossing en te lijmen, en sommige mensen lijken idd. hun smartphone als bionische uitbreiding aan hun lichaam te hebben ;-)

Bij elk domotica project waar zelfbouw aan te pas komt, waarschuw ik voor de verkoopsprijs. De immo's in onze wereld zijn er nog niet mee vertrouwd. En wat ze niet kennen, is een nadeel. Als de toekomstige eigenaar zich dan nog door source code moet werken, ziet ie dat graag vertaald in een lagere prijs... Jammer, maar zo is het.
    Als ik hier ooit zou verkopen dan gaat de RPI eruit en KNX blijft over. Immo en toekomstige kopers zullen nooit iets horen over of zien van mijn custom spul.

Mijn ding is inderdaad om een KNX-basislaag te voorzien met eenvoudige logica, maar die wel gewoon op zich kan staan, met daarbovenop een laag met geavanceerde logica voor de meer complexe zaken die ik wel wil, maar die niet noodzakelijk zijn om een goede werking van het systeem te hebben.

Wij wonen nu vier jaar in onze woning (oud huis dat we hebben gerenoveerd) en ik heb toen de keuze gemaakt om géén smarthome of domotica te installeren hoewel de elektriciteit moest worden aangepakt. Als je het slim aanpakt, kun je met een goeie smarthome hub heel veel doen en die dan geleidelijk uitbreiden.

Er zijn er twee die ik kan aanraden met een grote fanbase en veel integraties: Hubitat en Homey. Wil je veel zelf klooien met code? Dan is Home Assistant the way to go maar een hub is redelijk gemakkelijk te gebruiken voor een leek.

De reden waarom ik bovenstaande hubs aanraad:
    - Compatibel met heel veel verschillende (draadloze) protocollen: Zigbee, z-wave, Alexa, Google Assistant, alle wifi-toestellen, etc. Als je Homey neemt, kun je hem zelfs gebruiken met die goedkope 433mhz devices, infrarood of bestaande KNX installatie.
    - Geen cloud nodig om apparaten te besturen want alles wat rechtstreeks aan deze hubs is gekoppeld, werkt lokaal
    - Wel een cloud aanwezig voor als je toch wil connecteren met apparaten die enkel via de cloud werken.
    - Hubs zijn relatief betaalbaar
    - Je kan gradueel nieuwe dingen toevoegen, je hoeft het niet meteen te doen.
    - Geen terugkerende abbonnementsformules

Zolang er inderdaad geen systeem is waarop ALLE fabrikanten zich aan verbinden en samen werken aan een standaard, zou ik dit soort oplossingen aanraden. Het is de enige manier om flexibiliteit te behouden en je dus niet te binden aan één fabrikant die je na tien jaar in de kou kan laten staan.

Een waarschuwing wel over al deze systemen: er is geen enkele garantie dat ze bij Homey of Hubitat niet plots de handdoek in de ring gooien. Ik vind dat ze beiden een prachtig product hebben, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat enkel hubs verkopen voor hen rendabel is. Al bestaat Homey nu toch al even en het is een Nederlands bedrijf, dus die zijn iets minder double-digit-winstcijfer gedreven dan de gemiddelde silicon-valley startup.

Bij mij werk ik nu met een mix van Hue-lampen (zigbee), aeotec relais in stekkers, z-wave modules bij rolluikmotoren, 433 mhz-sensoren bij ramen, etc, etc.

Hmm, dat is wat ik een "lijm" noem. Je hebt dan een HUB die zoveel mogelijk protocollen ondersteunt en lijmt de data daarin samen.
    Er zal nooit één systeem zijn. Zelfs de standaard (EN50090) wordt bewust door bepaalde fabrikanten (Niko, Somfy ...) niet gevolgd, gewoon om commerciële redenen.

Je ziet natuurlijk dat traditionele domotica eerder afkomstig is van de elektrotechnische ingenieurs, de nieuwere domotica heeft een heel deel invloed vanuit IT.

Persoonlijke wens zijn robuuste protocollen voor de aansturing en provisionering van diensten/masters met een soort van light weight json standaard configuratie.

Wil je vandaag wat simpele domotica zaken zoals lichtsturing en sferen zou ik gewoon een bestaande oplossing zoeken zoals loxone,velbus,... maar waar ik zelf mee verder kan. KNX is mooi maar m.i. minder voor de DHZ.

Ik zou dus voor centrale sturing gaan waar dat je indien gewenst gewoon van die zigbee/wifi toestanden kan op aansluiten of naar een meer traditioneel drukknoppen systeem met schakelrelais,dimmers in de kast. Wil je echt KNX kan dat in die opstelling ook nog als je de juiste data kabel gebruikt hebt.

Dat hoeft uiteindelijk niet heel duur te zijn. Neem pakweg 1000-1500€ aan hardware en miss wat ondersteuning. Maar heb je geen technische affiniteit zou ik gewoon standaard elektriciteit plaatsen met miss wat consumer domotica zoals zigbee/wifi.

Persoonlijk ben ik minder fan van draadloos en zeker niet wifi. Dat is best een complex en niet energie efficiënt protocol met relatief slechte dekking. Daarbij komt dat die toestellen uw wifi bereik en snelheid kunnen impacteren EN de veiligheid en privacy van uw netwerk..

Voor de beperkte wifi devices die meestal nog een cloud link hebben, heb ik hier een afzonderlijke VLAN (netwerk segment). Zo zijn die vaak ondermaats beveiligde toestellen geen bedrijging voor bijvoorbeeld mijn NAS. O.a. mijn deurbel, Google rookmelders. Het internet is tegenwoordig toch snel genoeg en zonder limiet en de privacy van m'n voordeur vind ik nu niet zo erg. Mag gerust door de cloud.

In het kader van IFTTT is node-red miss wel interessant voor sommigen.

Tegenwoordig komt ge volgens mij al ver als ge zelf een MQTT-serverke opzet. Er komen meer en meer toestellen op de markt die daar wel iets mee kunnen. Kan gewoon intern zonder dat het verbonden is met tinternet.
    Ik doe veel met ModBUS, MQTT en hier en daar iets met een CLI.
    Ik werk met 2 controllers, eentje voor de basis die eenvoudig kan vervangen worden als er ooit iets verkocht zou worden, en eentje (meestal een RPi) voor de extra toeters en bellen. En ik raad klanten dan aan om een 2de RPi aan te schaffen om daar wat mee te experimenteren en pas als t naar behoren werkt het te implementeren voor t hele gezin, zou de eerste niet zijn die ambras krijgt met de andere helft thuis als plots vanalles anders werkt. ?

• Leuk
    Waarderingen: Uovo
    @D-Catwoman : zoals je merkt, iedereen hier heeft zijn eigen ervaringen en bijhorende aanbevelingen. Lees je zeker goed in voor je een keuze maakt en kijk naar de functionaliteiten die voor jullie belangrijk zijn. Je kan met (bijna) elk systeem (bijna) alles op een bepaalde manier wel bereiken. Zeker als je er zelf mee aan de slag gaat.

Dat is net de stress bij domotica :).

Nu dat heel het domotica terug meer in de aandacht komt door de Google's van de wereld en het slim aansturen van toestellen belangrijker wordt en dat de meeste nog traditionele elektriciteit hebben liggen, zou ik durven wedden dat die markt wel is de algemene winnaar gaat zijn.

Dus de typische centrale gateway met connectie via RF,BT,zigbee,5g,...

Je moet er maar bijnemen dat een standaard nog wat zal duren en dat je elke paar jaar is een nieuwe gateway moet kopen.

Mqtt is wel een leuk protocol om te gebruiken maar dat staat nog los van de physical layer.

Als je helemaal zeker wil zijn kan je eventueel al uw bedieningen rechtstreeks naar uw kas trekken zodat je nog later altijd gelijk wel protocol kan hebben en eventueel veranderen. Gaat wel de keuze stress niet beperken :ROFLMAO:

Ikzelf ga voor NHC omdat ik niet zoveel nodig heb en omdat één van de grote op de markt is dat ik er vanuit ga dat ik altijd wel ergens elektrieker ga vinden die er mee overweg kan als ik er niet ben. Ik wou wel voor hobby project met Loxone en nog één van die opensource visualisaties erboven gaan maar gebrek aan tijd in combinatie met vaak in buitenland voor werk wou ik vermijden dat wanneer de lichten plots niet meer werken ik niet plots aangetekend in gebreke werd gesteld door mevr Tornadinho . En het is niet dat naast dit geen andere interessante zaken overblijven in bouw van huis om tijd in te steken...

Loxone is eigenlijk best makkelijk in te stellen met een beetje kennis en inzicht. Dat is hier eigenlijk in die 2 jaar nog nooit vastgelopen maar heb wel een makkelijke switch voor de voeding af en op te zetten voor de vriendin.

Verder een extra SD kaartje met de nodige software op voor noodgevallen. Wil je echt zeker zijn kan je nog een miniserver op reserve leggen. Dan zit je volgens mij wel even goed :)

K heb wel goede documentatie gemaakt voor als ik later terug iets moet uitpluizen of vervangen en de vermogenskringen en sommige lichtkringen verlopen via een relais. In noodgevallen draai ik die even permanent aan.

Maar dat is wel belangrijk m.i. dat je zelf kan troubleshooten. Anders weeral pak een normale installatie en koop van die ZigBee en consoorten. Is t kapot, Pleur je het er tussenuit en de boel werkt weer zonder al te veel werk. Dat voldoet voor de meeste aan de wensen en kost niet veel. En maakt de keuring miss ook wat makkelijker als extra.

Bedenk ook of je een open of gesloten protocol wil en hoever toepassingen met elkaar moeten samenwerken. ZigBee kent zeer veel toepassingen, maar allemaal op hoger niveau incompatibel. Ook bij Loxone komt alles uit één hand.

@D-Catwoman : zoals je merkt, iedereen hier heeft zijn eigen ervaringen en bijhorende aanbevelingen. Lees je zeker goed in voor je een keuze maakt en kijk naar de functionaliteiten die voor jullie belangrijk zijn. Je kan met (bijna) elk systeem (bijna) alles op een bepaalde manier wel bereiken. Zeker als je er zelf mee aan de slag gaat.
    Volgens mij hebben we ze weggejaagd.

Volgens mij hebben we ze weggejaagd.
    Zo angstaanjagend ? is die domoticawereld dus ?

Ook bij Loxone komt alles uit één hand.
    Loxone werkt met digitale en analoge in- en uitgangen. Ook HTTP/UTP-commando's zijn mogelijk. Koppelingen met duizend en één zaken zijn dus mogelijk. (bv. Shelly relais of stopcontact) Maakt het natuurlijk niet eenvoudiger.

Voor de leek: HTTP en UTP (UDP?) kan je gerust vervangen door "koperdraad", net als, ZigBee, BT, RF ... het zijn gewoon communicatieprotocollen. Het garandeert helemaal niet dat dingen samenwerken. Iedere IT-er of ingenieur kan in zn garage dingen bouwen met HTTP/UDP of zelfs TCP... en daarbovenop helemaal zijn eigen zegje doen.

communicatieprotocollen
    Awel, eigenlijk is dit gewoon hét sleutelwoord van heel het domotica-verhaal. Bepaalde fabrikanten praten in bepaalde protocollen met hun eigen toestellen. Als jouw centraal systeem toelaat om (ingebouwd of via een omweg) te praten met die protocollen, kan je alles aansturen. Maar dat lijkt me eerder de hobby van vele "nerds" onder ons.

Voor TS is dat net wat de zoektocht zo moeilijk maakt. Voor leken die geen zin hebben om zelf te bricoleren of te programmeren, maar die wel het gemak van een 'slim huis' willen, lijkt het me toch aangeraden om naar 1 ecosysteem te gaan. Kies voor Niko of Loxone (KNX eventueel) als je ingebouwd in je huis en bekabeld door een elektricien een systeem wil laten plaatsen. Kies voor een draadloos protocol (zigbee, zwave, wifi, ...) als je een klassieke installatie laat steken en met retrofit gaat werken.

Wij hadden eerst zo'n retrofit-systeem met afstandbedieningen op batterijen, slimme lampen waarvan je dan nooit op de schakelaar mag duwen, ... en dat was echt een ramp om werkend te houden. Daarom de keuze voor kabel. We hebben de afweging (voornamelijk tussen Loxone en NHC) vaak gemaakt op basis van budget, beschikbaarheid van materiaal, garantie, uitbreidingsmogelijkheden, programmeermogelijkheden en kwamen telkens op Loxone uit

Ik heb bewust "communicatieprotocollen" geschreven, omdat ze alleen maar een manier van communiceren vastleggen. Niko en KNX gaan één of twee stappen hoger, namelijk tot op de toepassingslaag of applicatielaag, zodat je garantie hebt dat apparaten ook met elkaar spreken, zonder lijm.

Vergelijk het met verbale communicatie. We gebruiken allemaal onze stem, maar we gebruiken niet allemaal dezelfde taal of dezelfde woorden. Ondanks dat we klanken uitstoten met onze stembanden (communicatieprotocol) verstaan we niet wat een Chinees zegt, en weten hier wellicht een aantal mensen niet wat "ne konker" is :)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan