Domotica: door de bomen het bos niet meer zien...

• Tags domotica elektriciteit elektriciteitsschema elektrische installatie
  • Lid geworden
    12 okt 2015
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    De werken aan onze woning (totaalrenovatie) gaan weldra starten. Nu zijn er door de architecten offertes aangevraagd voor o.a. de elektriciteit en wordt ook de vraag gesteld of en in hoeverre we domotica een plaats willen geven in onze woning.

We hebben hier al geregeld wat over opgezocht, maar veel wijzer worden we er niet van. Ook werken elektriciens met een specifiek systeem (de ene met DOBISS, de andere met Busch-Free@Home) en zullen we wellicht gestuurd worden richting dat betreffende systeem afhankelijk van welke elektricien...

Op het internet vinden we "domotica", maar ook "Smart Home". We lezen over bedrade systemen, onbedrade systemen, via wifi, toch maar beter niet via WIFI, ZIGBEE, Z-Wave, de grote merken "KNX, Loxone & Niko Home Control", Homey, .... . Het is best moeilijk om het verschil te vatten tussen pure domotica en een stapje verder "Smart Home". Open api, gesloten api?

We willen niet te ver gaan in domotica. Een gebruiksvriendelijk systeem is belangrijk voor ons. Het kan zijn dat we in de toekomst het domoticasysteem willen uitbreiden, maar het zal niet onze grootste bezigheid zijn. Het zou dan ook een makkelijk systeem moeten zijn waarbij we zelf aanpassingen kunnen doorvoeren.

Waar we aan denken wat we willen kunnen realiseren:
    - Met één druk op een knop worden alle wandcontactdozen en lichtpunten, die in je woning zijn aangesloten op de huisbesturing, uitgeschakeld.
    - Screens die automatisch naar beneden gaan als de temperatuurvoeler aanvoelt dat het te warm wordt in de woning.
    - Screens die automatisch naar boven gaan mocht er buiten te veel wind zijn.
    - Bediening via centraal scherm + smartphone.
    - Niet tientallen apps, wel 1 centrale app waarin de verscheidene componenten staan.
    - Verwarming (vloerverwarming) aanzetten vanop afstand (vooral wanneer lange tijd weg geweest van huis); geofencing? Bijverwarming in badkamer vanop afstand kunnen aanzetten.
    - Op piekmoment (zonne-energie) bepaalde machines aanzetten.
    - Eventueel verlichting bedienen.
    - ....

Via spraak iets aanzetten of besturen, interesseert ons niet (nu ja... we hoeven niet alles te gebruiken dat een bepaald systeem bevat).

In welke mate kunnen verschillende merken aangesloten worden op het domoticasysteem? Hangt dit af of het systeem te maken heeft met gesloten of open api? Je moet dan al op voorhand gaan uitzoeken van welke merken je toestellen wil gaan gebruiken? En bij een open api heb je hier minder zorgen rond? Of begrijp ik dit verkeerd?

Daarnaast komt nog het visuele aspect: van Niko Home Control is het bedieningsscherm erg mooi, zo ook het toestel voor videofonie (gewoon puur zwart).. Of kan met een ander systeem dan NHC ook gebruik gemaakt worden van toestellen zoals videofoon en bedieningsscherm van Niko?

Stel, we kiezen voor een draadloos systeem, wat maakt dat je verlichting aan en uit kan (signaal gebeurt op een andere manier dan?)? Geen bedrading meer nodig? We zitten met een totaalrenovatie. Is het daarom beter om sowieso voor bedrade systemen te kiezen omdat het kan of doet draadloos niet per se onder?

Veel vragen, veel onduidelijkheden... Kan iemand ons wat helderheid brengen binnen dit topic :-)?

Alvast bedankt voor de bedenkingen, ophelderingen, ... !!

Hou er rekening mee dat je voor sommige van die toepassingen niet noodzakelijker wijs "pure" domotica nodig hebt. Zonnewering die op basis van temperatuur of wind in/uit schuiven kan (denk ik) ook gewoon met een sturing of module van die zonnewering.

Vloerverwarming op afstand aanzetten lijkt me ook niet echt handig. Dat zet je begin herfst aan en ergens in de lente als je het niet vergeet uit...

Badkamer verwarming (extra) kan misschien handig zijn omdat via een app op je gsm op voorhand aan te kunnen zetten. Maar bij ons, huis met vloerverwarming hebben wij na de eerste winter niet het gevoel gehad een extra (handdoekenradiator bvb) te missen in de badkamer. En als je dan met je app je radiator aanzet moet je dan ook zorgen dat je badkamerdeur dicht is of je warmt gans je boven op. Allez wij hebben nogal de gewoonte dat deuren van slaapkamers/badkamer doorheen de dag gewoon open staan. Overal vloerverwarming, overal even warm.

Op piekmoment (zonne-energie) bepaalde toestellen aanzetten: dat zou wel kunnen, maar ik denk dat je er dan van uit moet gaan dat jij de nodige wijzigingen aan de programmatie gaat moeten doen af en toe. Of je domotica man gaat af en toe moeten terugkomen tot dat dat helemaal fijn is ingeregeld. Ook moet het toestel dat dan ondersteunen. Bvb een vaatwasmachiene of wasmachiene onder stroom zetten op een bepaalde moment wil nog niet zeggen dat het programma dan start. Hoewel ik hier de laatste mogelijkheden misschien niet ken. Onze vaatwas heeft start-uitstel. Dus 's morgens vullen, middel erin, en dan een uur of 2 uitstellen dat hij om 10u begint te draaien als de ZP opbrengen.

Het is in ieder geval goed dat je even logisch nadenkt wat je allemaal wil bekomen. Zo kan je zien of je domotica wilt of niet wilt. Wij hebben getwijfeld maar het uiteindelijk niet gedaan. We hebben bvb wel verschillende geschakelde stopcontacten. Dus bvb kerstboom of lichtje bij een tafel of zetel kunnen wij gewoon met een schakelaar op de muur bedienen. Of in ons toilet boven gaat het zwakkere, nacht, licht aan op basis van een bewegingssensor. Dus er kan wel van alles.

Persoonlijk gruwel ik van dingen bedienen met apps. Sonos ben ik zot content van, maar als de laatste spotify geluisterd heeft en je wil 's morgens stubru horen moete al die app starten en kliketieklik.

Je hebt inderdaad enorm veel opties en minstens evenveel aanbieders. Stap 1 is uiteraard bepalen wat je wil. Dan kan ja een aanbieder zoeken die dit voorziet.
    Wij hebben gekozen voor Loxone als centraal punt. Alles (verlichting, ventilatie, zonwering, sww, alarm, deurbel, …) hier in huis is verbonden met elkaar via die centrale die je dan automatisch kan laten werken of kan bedienen vanop gsm/tablet/computer of gewoon via schakelaars.

Als je zelf geen zin hebt om ermee bezig te zijn, kies je best voor een “grotere” speler zoals Loxone of Niko. Knx is een typisch industrieel protocol (dat ook residentieel gebruikt kan worden uiteraard). De andere zaken die je aanhaalt (wifi, zigbee, z-wave) zijn ook protocols. Dus iedere fabrikant kan daar producten voor maken. De eenheid is dus de verantwoordelijkheid van de plaatser/programmeur. Bij Niko/loxone kan je ook kiezen om af te wijken van hun standaarden. Maar je kan ook gewoon 1 “pakket” hebben dat sowieso samenwerkt.

De keuze om draadloos te werken is inderdaad vaak ingegeven door een uitbreiding van het bestaande systeem (al ken ik mensen die ook draadloos nemen in nieuwbouw). Ik zou sowieso voor kabels kiezen.

voor Loxone kan je naar een appartement van hen gaan in Nijlen en een soort rondleiding krijgen voor de opties. Ook Niko heeft een experience shop (in Antwerpen dacht ik). Je hoeft niet alles te nemen dat ze laten zien maar dan krijg je een idee.

Je hebt inderdaad enorm veel opties en minstens evenveel aanbieders. Stap 1 is uiteraard bepalen wat je wil. Dan kan ja een aanbieder zoeken die dit voorziet.
    Wij hebben gekozen voor Loxone als centraal punt. Alles (verlichting, ventilatie, zonwering, sww, alarm, deurbel, …) hier in huis is verbonden met elkaar via die centrale die je dan automatisch kan laten werken of kan bedienen vanop gsm/tablet/computer of gewoon via schakelaars.

Als je zelf geen zin hebt om ermee bezig te zijn, kies je best voor een “grotere” speler zoals Loxone of Niko. Knx is een typisch industrieel protocol (dat ook residentieel gebruikt kan worden uiteraard). De andere zaken die je aanhaalt (wifi, zigbee, z-wave) zijn ook protocols. Dus iedere fabrikant kan daar producten voor maken. De eenheid is dus de verantwoordelijkheid van de plaatser/programmeur. Bij Niko/loxone kan je ook kiezen om af te wijken van hun standaarden. Maar je kan ook gewoon 1 “pakket” hebben dat sowieso samenwerkt.

De keuze om draadloos te werken is inderdaad vaak ingegeven door een uitbreiding van het bestaande systeem (al ken ik mensen die ook draadloos nemen in nieuwbouw). Ik zou sowieso voor kabels kiezen.

voor Loxone kan je naar een appartement van hen gaan in Nijlen en een soort rondleiding krijgen voor de opties. Ook Niko heeft een experience shop (in Antwerpen dacht ik). Je hoeft niet alles te nemen dat ze laten zien maar dan krijg je een idee.
    Niko shop in Antwerpen is gesloten. Niko heeft nu een showroom in Sint-Niklaas: https://www.niko.eu/nl-be/hulp-nodig/showroom
    Of een virtuele online: https://www.niko.eu/nl-be/events/virtual-showroom

En zeker niet vergeten: centraal vs. decentraal. In bv. KNX zit logica in elke module; bij andere alleen in het centraal punt. Gevolg: is een module bij KNX stuk, dan werkt de rest nog. Is bij anderen het centraal punt stuk, dan werkt niks meer.

Als ik me goed herinner, wordt meestal aangeraden om tussen elk van 3 onderstaande factoren een keuze te maken.
    #1: centraal vs. decentraal
    #2: gesloten protocol (alles altijd van één fabrikant) vs. open standaard (je kan kiezen tussen al die fabrikanten die die standaard volgen; is een module van fabrikant A stuk, dan kan je die vervangen door een module van fabrikant B)
    #3: bedraad vs. onbedraad

bv. wil je een decentraal, bedraad systeem met open standaard, dan heb je daar alleen KNX als mogelijkheid

De werken aan onze woning (totaalrenovatie) gaan weldra starten. Nu zijn er door de architecten offertes aangevraagd voor o.a. de elektriciteit en wordt ook de vraag gesteld of en in hoeverre we domotica een plaats willen geven in onze woning.

We hebben hier al geregeld wat over opgezocht, maar veel wijzer worden we er niet van. Ook werken elektriciens met een specifiek systeem (de ene met DOBISS, de andere met Busch-Free@Home) en zullen we wellicht gestuurd worden richting dat betreffende systeem afhankelijk van welke elektricien...

Op het internet vinden we "domotica", maar ook "Smart Home". We lezen over bedrade systemen, onbedrade systemen, via wifi, toch maar beter niet via WIFI, ZIGBEE, Z-Wave, de grote merken "KNX, Loxone & Niko Home Control", Homey, .... . Het is best moeilijk om het verschil te vatten tussen pure domotica en een stapje verder "Smart Home". Open api, gesloten api?
    Smart home is zowat de nieuwe, hippere term waar domotica vooral in de jaren '90-'00 populair werd (maar tegenwoordig vaak een negatieve bijklank heeft). Al kun je bij smart home al wat ruimer denken dan wat er 20 jaar geleden was, omdat de technologie niet stil heeft gestaan natuurlijk. De bestaande vaste waarden zoals Niko en KNX zitten een beetje meer vastgeroest in het verleden, al komt daar de laatste jaren meer verandering in. 'Nieuwkomer' Loxone is snel populair geworden bij doe het zelvers wegens het gemak van configureren en de openheid. Maar dat systeem evolueert meer en meer naar een gesloten systeem met Tree en Air.
    Zigbee en Z-wave zijn de gevestigde standaarden voor draadloze systemen. Veel fabrikante produceren producten die met die draadloze protocollen, maar ook via Wifi en bluetooth communiceren. Om zo'n allegaartje aan toestellen in je huis toch vlot samen te laten werken zijn er dan systemen zoals Homey, OpenHAB en Home Assistant ontwikkeld. Vooral gericht ook op de hobbyist die graag zelf aan de slag gaat en zijn huis voortdurend beter wil automatiseren. Naar elektriciens die dergelijke systemen inzetten zal je lang mogen zoeken.
    We willen niet te ver gaan in domotica. Een gebruiksvriendelijk systeem is belangrijk voor ons. Het kan zijn dat we in de toekomst het domoticasysteem willen uitbreiden, maar het zal niet onze grootste bezigheid zijn. Het zou dan ook een makkelijk systeem moeten zijn waarbij we zelf aanpassingen kunnen doorvoeren.
    Je kan nu zeggen dat je niet te ver wilt gaan maar een veredelde lichtsturing levert je nauwelijks extra comfort op. Je lijstje hieronder is al niet zo basic meer eigenlijk, maar ik zal er wat dieper op ingaan.
    Waar we aan denken wat we willen kunnen realiseren:
    - Met één druk op een knop worden alle wandcontactdozen en lichtpunten, die in je woning zijn aangesloten op de huisbesturing, uitgeschakeld.
    Da's bijna een standaard iets. Wordt vooral qua verlichting aangewend maar kan uiteraard net zo goed met geschakelde stopcontacten. Misschien nog een stapje verder gaan en dat automatisch laten doen als er x uur/minuten niemand meer in huis is.
    - Screens die automatisch naar beneden gaan als de temperatuurvoeler aanvoelt dat het te warm wordt in de woning.
    - Screens die automatisch naar boven gaan mocht er buiten te veel wind zijn.
    Als de temperatuur binnen te hoog is, is het al te laat. Zelf gebruik ik de regel: weinig bewolking, geen regen, buiten warmer dan binnen en warmer dan 20°. En uiteraard moet de zon op de bewuste gevel schijnen. Werkt vrij goed, voor zover de weerservice die ik gebruik accuraat is. Een weerstation heb ik (nog) niet.
    De meeste screens zijn vrij goed bestand tegen hardere wind. Enkel bij echt stormweer wil je ze omhoog, maar dan is er sowieso geen zon, lage temp, en doorgaans ook regen.
    - Bediening via centraal scherm + smartphone.
    Centraal scherm heeft weinig toegevoegde waarde voor wat het kost. Ga je telkens naar dat scherm lopen als je altijd die smartphone op zak hebt? Een losse tablet is ook handiger: groot schermoppervlak, en kun je meenemen als je je van ruimte verplaatst.
    - Niet tientallen apps, wel 1 centrale app waarin de verscheidene componenten staan.
    Uiteraard. Zoals eerder aangehaald, er zijn een aantal systemen die ervoor ontworpen zijn een volledig geintegreerde ervaring aan te bieden. Fabrikant-specifieke systemen hebben ook een app, maar daar ga je niet zo makkelijk - of helemaal niet - andere toestellen of systemen in kunnen integreren.
    - Verwarming (vloerverwarming) aanzetten vanop afstand (vooral wanneer lange tijd weg geweest van huis); geofencing? Bijverwarming in badkamer vanop afstand kunnen aanzetten.
    Vloerverwarming sturen heeft in de meeste gevallen weinig of geen zin. Maar het kan. Geofencing is echter geen goede oplossing want vvw moet je uren op voorhand opzetten.
    Dit is momenteel nog moeilijk. Vooral omdat dit met de meeste toestellen gewoon niet mogelijk is. Met wat knutselwerk zou je wel wat kunnen verzinnen, maar ik vermoed niet dat je naar een dergelijke oplossing op zoek bent.

- Eventueel verlichting bedienen.
    Staat meestal op 1 in de lijstjes :) Automatische lichtsturing is natuurlijk hetgeen waar domotica destijds mee begonnen is, en geeft meteen ook een zeker comfort. Zeker in ruimtes waar je maar kort verblijft (gang, inkom, berging...). Licht dat automatisch aan gaat als (of voordat) je een kamer binnen gaat is zeer praktisch. Zeker met volle handen (wasmand, boodschappen, drank en hapjes voor tv, ...).
    - ....

Via spraak iets aanzetten of besturen, interesseert ons niet (nu ja... we hoeven niet alles te gebruiken dat een bepaald systeem bevat).

In welke mate kunnen verschillende merken aangesloten worden op het domoticasysteem? Hangt dit af of het systeem te maken heeft met gesloten of open api? Je moet dan al op voorhand gaan uitzoeken van welke merken je toestellen wil gaan gebruiken? En bij een open api heb je hier minder zorgen rond? Of begrijp ik dit verkeerd?
    Het hangt van systeem tot systeem af. Veel fabrikantafhankelijke systemen zijn gewoon niet koppelbaar met iets anders. Soms heb je wel een API, maar vaak ook beperkt. NHC heeft er een sinds de laatste jaren maar ik heb er geen ervaring mee. KNX is een gekende, open standaard die al tientallen jaren bestaat en geeft dus uitgebreide integratiemogelijkheden. Maar het addertje is hier: ofwel betaal je er veel voor, ofwel moet je alles zelf doen.
    Daarnaast komt nog het visuele aspect: van Niko Home Control is het bedieningsscherm erg mooi, zo ook het toestel voor videofonie (gewoon puur zwart).. Of kan met een ander systeem dan NHC ook gebruik gemaakt worden van toestellen zoals videofoon en bedieningsscherm van Niko?
    Nadeel van een fabrikantgebonden systeem: als hun toestellen esthetisch niet je ding zijn valt het al af. KNX heeft hier weer een streepje voor omdat er tientallen fabrikanten een uitgebreid productgamma hebben qua drukknoppen, tastsensoren, panels etc. Maar: hoe esthetischer, hoe prijziger. Zoek bv eens op Basalte. Belgisch merk, bloedmooi, maar je portemonnee bloedt er ook van (prijzen ga je niet vinden online, maar bv de Deseo gaat vanaf een 1000 euro°.
    Stel, we kiezen voor een draadloos systeem, wat maakt dat je verlichting aan en uit kan (signaal gebeurt op een andere manier dan?)? Geen bedrading meer nodig? We zitten met een totaalrenovatie. Is het daarom beter om sowieso voor bedrade systemen te kiezen omdat het kan of doet draadloos niet per se onder?
    Draadloos is vooral handig bij beperkte renovaties. Het draadloze aspect levert toch een zekere instabiliteit, die je beter vermijdt als het toch kan. In praktijk zitten de schakelaars dan vlakbij de lamp. Naar het lichtpunt gaat enkel een kabel waar continu 230V op staat. Die voedt een relais dat schakelt via een draadloos signaal.
    Veel vragen, veel onduidelijkheden... Kan iemand ons wat helderheid brengen binnen dit topic :)?

Alvast bedankt voor de bedenkingen, ophelderingen, ... !!
    Zie ook de link in mijn signature hieronder.
    Moest je wat meer info willen over KNX, daarover kan ik nog uitweiden want ik heb hier zelf een KNX systeem geplaatst, met daarop OpenHAB voor koppeling met andere systemen, toestellen en web services.

D-Catwoman zei:
    “Dit is momenteel nog moeilijk. Vooral omdat dit met de meeste toestellen gewoon niet mogelijk is. Met wat knutselwerk zou je wel wat kunnen verzinnen, maar ik vermoed niet dat je naar een dergelijke oplossing op zoek bent.”

Dat is nochtans wel aanwezig hier (Loxone). Door simpele logica en een schakelbaar stopcontact voor eenvoudige aan-uit toestellen (sww bv.). Maar ook home connect van bosch/siemens is koppelbaar aan Loxone.

Zoals je dus merkt. Ieder zijn ding.

D-Catwoman zei:
    “Dit is momenteel nog moeilijk. Vooral omdat dit met de meeste toestellen gewoon niet mogelijk is. Met wat knutselwerk zou je wel wat kunnen verzinnen, maar ik vermoed niet dat je naar een dergelijke oplossing op zoek bent.”

Dat is nochtans wel aanwezig hier (Loxone). Door simpele logica en een schakelbaar stopcontact voor eenvoudige aan-uit toestellen (sww bv.).
    Dat is echt wel een minderheid van toestellen die op die manier te schakelen zijn. Wasmachine, droogkast, vaatwas, allemaal toestellen waarbij dit helaas niet werkt.
    Maar ook home connect van bosch/siemens is koppelbaar aan Loxone.
    Hoogstwaarschijnlijk ook met de bekendste andere systemen. En Miele had ook zoiets. Maarja, als je geen dergelijke toestellen hebt kan het toch weer niet. En speciaal voor die functionaliteit een nieuw toestel kopen is ook niet zo ecologisch.
    Het blijft moeilijk op dit moment, zeker omdat er nog geen standaard is. Elke fabrikant doet zijn ding, en dan is het hopen dat/wachten tot jouw domoticasysteem dat ondersteunt.

D-Catwoman zei:

Dat is nochtans wel aanwezig hier (Loxone). Door simpele logica en een schakelbaar stopcontact voor eenvoudige aan-uit toestellen (sww bv.).
    Dat is echt wel een minderheid van toestellen die op die manier te schakelen zijn. Wasmachine, droogkast, vaatwas, allemaal toestellen waarbij dit helaas niet werkt.
    Maar ook home connect van bosch/siemens is koppelbaar aan Loxone.
    Hoogstwaarschijnlijk ook met de bekendste andere systemen. En Miele had ook zoiets. Maarja, als je geen dergelijke toestellen hebt kan het toch weer niet. En speciaal voor die functionaliteit een nieuw toestel kopen is ook niet zo ecologisch.
    Het blijft moeilijk op dit moment, zeker omdat er nog geen standaard is. Elke fabrikant doet zijn ding, en dan is het hopen dat/wachten tot jouw domoticasysteem dat ondersteunt.
    Het klopt zeker dat niet alles koppelbaar is. Daarom al dat ik begon met stap 1: bepaal wat je ermee wil kunnen doen dan pas kan je het juiste systeem kiezen

De beste domotica hangt niet af van je eigen opgelegde eisen, maar wat je vakman ermee doet. Een knx installatie die slecht geïnstalleerd is en waar je achteraf geen ondersteuning voor krijgt is veel slechter dan een dobbis die goed geïnstalleerd is en waar je de elektricien mag bellen voor een snelle kleine aanpassing.

Er wordt vaak gezegd dat de wereld van domotica vandaag de dag het wilde westen is. Iedere grote speler gebruikt zijn eigen app en protocollen. Hoewel het mogelijk is sommige aan elkaar te koppelen is het niet altijd even vanzelfsprekend.
    Als je voor eenvoud en gemak wil gaan zit je denk ik bij de grotere spelers zoals Niko wel goed. Die bieden zowat alles aan die je noemt of hebben partners waar ze goed mee samenwerken.
    Het grote nadeel is natuurlijk dat je dan gebonden bent aan 1 speler en bv Niko is niet echt goedkoop.
    Hoewel er reeds pogingen gedaan zijn van de industrie om allemaal op 1 protocol te werken is dit tot op heden nog niet echt gelukt (al is er wel een nieuw poging in de maak: CHIP)
    Draadloos vindt ik persoonlijk iets makkelijker om dingen met elkaar te verbinden al is het soms via bepaalde omwegen, bv een zigbee sensor koppelen via IFTTT naar 2de app die dan via wifi een bepaald toestel aanstuurt of via voice command een RF blaster bedienen om je tv te schakelen ... je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Al die chaos en verschillende apps stuur je dan zoveel mogelijk aan via de overkoepelende apps zoals google, siri, alexa, homey ...
    Er is heel veel terug te vinden van wat er mogelijk is op youtube om je een idee te geven. persoonlijk vind ik Smart Home solver een goed entree tot de domotica wereld.
    Succes alvast en we horen het wel als je nog vragen hebt.

Ik zou ook graag eens in weten in welke gevallen de domotica oplossing van A-Z opgezet wordt door een partij die je betaalt. Op fora lees je heel vaak knappe staaltjes techniek en integraties die meestal door de bewoner zelf als ver doorgedreven hobby of verlengde van hun job zijn opgezet.

Een centrale aan/uit knop of wat lichtjes samen besturen is makkelijk te vragen denk ik. Maar verdere, complexere, integraties gaan ofwel heel duur zijn, ofwel moet je iemand vinden die zich misschien richt op domotica/integraties specifiek. En niet iemand die domotica naast electriciteit doet als alternatieve vorm van lichten schakelen.

Allez, misschien ben ik vooringenomen en zijn de meeste electriciens die domotica als optie voorstellen perfect bekend met dingen als IFTTT, weer services etc etc

Laatst bewerkt:
    *** KNIP ***
    Persoonlijk gruwel ik van dingen bedienen met apps. Sonos ben ik zot content van, maar als de laatste spotify geluisterd heeft en je wil 's morgens stubru horen moete al die app starten en klikiedieklik
    Als workaround gebruik ik verschillende alarmen die op een heel stil volume afgaan met een bepaalde bron.

CHiP is op zn neus gegaan. Het was een poging van ZigBee voor een tweede en beter leven. Ze hebben nu (alweer) een nieuw initiatief gestart ("Matter") maar dat heeft voorlopig nog niet eens het succes van CHiP.
    Kijk vooral naar wat je installateur kan en wil aanbieden. Zelf prpgrammeren is leuk, maar, zorg ervoor dat de waarde van je woning niet daalt.

Ik zou ook graag eens in weten in welke gevallen de domotica oplossing van A-Z opgezet wordt door een partij die je betaalt. Op fora lees je heel vaak knappe staaltjes techniek en integraties die meestal door de bewoner zelf als ver doorgedreven hobby of verlengde van hun job zijn opgezet.

Een centrale aan/uit knop of wat lichtjes samen besturen is makkelijk te vragen denk ik. Maar verdere, complexere, integraties gaan ofwel heel duur zijn, ofwel moet je iemand vinden die zich misschien richt op domotica/integraties specifiek. En niet iemand die domotica naast electriciteit doet als alternatieve vorm van lichten schakelen.

Allez, misschien ben ik vooringenomen en zijn de meeste electriciens die domotica als optie voorstellen perfect bekend met dingen als IFTTT, weer services etc etc
    De technologie evolueert zo snel dat je enkel door zelf aan je systeem te blijven sleutelen mee kunt blijven.
    Leuk als je installateur een goed werkend systeem met veel features heeft afgeleverd. Maar wie gaat er elk (half) jaar zijn installateur bellen om toestel X of service Y te integreren, tegen een paar honderd euro per keer? Na 5 jaar heb je dan zoveel 'slimme' toestellen gekocht die elks hun ding doen maar los van elkaar.
    De enige oplossing op lange termijn is: standaarden.
    CHiP is op zn neus gegaan. Het was een poging van ZigBee voor een tweede en beter leven. Ze hebben nu (alweer) een nieuw initiatief gestart ("Matter") maar dat heeft voorlopig nog niet eens het succes van CHiP.
    Was dit niet gewoon een rebranding?
    Kijk vooral naar wat je installateur kan en wil aanbieden. Zelf prpgrammeren is leuk, maar, zorg ervoor dat de waarde van je woning niet daalt.
    Zolang je eigen knutselwerken los staan van een stabiel basissysteem dat betrouwbaar je licht, screens en andere essentiële voorzieningen bestuurt is er geen probleem.

"Was dit niet gewoon een rebranding?"
    Eerder een facelift van een oude dame van lichte zeden die een nieuwe carrière wil :sneaky:

Bij elk domotica project waar zelfbouw aan te pas komt, waarschuw ik voor de verkoopsprijs. De immo's in onze wereld zijn er nog niet mee vertrouwd. En wat ze niet kennen, is een nadeel. Als de toekomstige eigenaar zich dan nog door source code moet werken, ziet ie dat graag vertaald in een lagere prijs... Jammer, maar zo is het.

@teaser, bedankt je bevestigt daarmee mijn "visie". Ik zie vaak mensen vollop voor domotica kiezen voor tal van beloftes, maar men ziet over het hoofd dat een dergelijk systeem zeker af en toe bijsturing nodig heeft. Bvb als wensen wijzigigen of toestellen toegevoegd worden.

"De enige oplossing op lange termijn is: standaarden."
    Voor niet-IP is er maar een standaard: KNX (EN50090).

Op IP IoT is er nog geen standaard, idd. Dus: "lijmen", à a IFTTT.

Er is een verschil tussen wat je betaalt en wat je wil/kan betalen voor alle toeters en bellen.
    Ik heb voor veel integraties een basis in mijn bibliotheek zitten, maar de hobby-integraties waarover gij praat zijn niet betaalbaar voor de gemiddelde particulier. Dan komt ge al uit bij complete gebouwbeheersystemen die veel te ver gaan voor een particuliere woning.
    Dat was voor mij een paar jaar geleden de reden om de overstapt te proberen maken van een volledig systeem aanbieden naar een oplossing voor de doe-het-zelver. Begeleiding met een basistraining en als ze er niet uit geraken mogen ze mij bellen. Ik heb zo toch al een paar mooie projectjes zien geboren worden. En heb dat toen ook tegen die mens gezegd, als ik dat allemaal moest uitwerken voor hem is dat gewoon onbetaalbaar. En op dit moment gaat de markt echt zooooo snel dat het moeilijk is om te volgen.
    Daarom ben ik voorstander van een open-systeem. Er is altijd wel een oplossing (desnoods reverse-engineering).

Wat een internet-dienst is, dus als je even geen internet hebt, ook geen dienst. Of als de aanbieder beslist om met de dienst te stoppen is het ook voorbij. Bovendien moet je al goed weten wat je doet met gescheiden netwerken anders zet je heel je thuisnetwerk via die IoT-apparaatjes open voor elke hacker en voor de Chinese overheid waarvan je tenminste 1 toestelletje gekocht hebt.

Ik heb persoonlijk een hekel aan cloud-gekoppelde apparaatjes, of het nu een stofzuigrobot of een lichtschakelaar is, en zeker geen cameraatje. Of nog erger: een access point die je enkel via cloud kan configureren. Onmiddelijk buiten!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan