Domotica: bekabeld, onbekabeld

• Tags domotica knx loxone niko home control
  • Lid geworden
    2 nov 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Dag allen,

Ik ben nog aan het begin van mijn zoektocht rond domotica die ik in mijn huis wil aanleggen. Ik kom ook van 0 achtergrond in IT, noch hardware, maar er is weinig dat mij tegenhoudt om bij te leren ;). Dit Forum (en Tweakers) zijn alvast mijn thuisbasis om uit dit kluwen te geraken.

Ik heb voor ogen om een elektriciteitssysteem op poten te zetten dat bekabeld werkt wat betreft de essentiële delen, en wat onbekabeld werkt voor de overige delen. Het onbekabelde gedeelte omwille van kostprijs & flexibiliteit (latere verplaatsing, vervanging, uitbreiding). Bedoeling is om beide systemen geïntegreerd te krijgen in Home Assist, en ook te laten interageren met elkaar. Bv. bekabeld: rolluiken naar beneden bij een bepaalde binnentemperatuur. Uitgebreid met latere weerinstallatie: Rolluik naar beneden bij een bepaalde binnentemperatuur op voorwaarde dat de zon in een bepaalde hoek op de ramen schijnt. Ik zeg maar wat.

Concreet, bekabeld:

• Hoofdverlichting
    • Verwarming/koeling
    • Kookplaat
    • Rolluiken
    • PV, omvormer, laadpaal
    • Alarmsysteem
    • (Alles wat internet betreft met COAX)
    Concreet, onbekabeld:
    • Extra lampen, ledstrips, sfeerverlichting
    • Slimme deurbel
    • Bewegingssensoren buiten en binnen (bv automatisch licht in de gang)
    • Toestellen automatisch aansturen, denk aan vaatwas, wasmachine, tv,...
    • Deursensoren
    • Audio-installatie
    • Weerinstallatie
    • Sproei-installaties
    • Slimme speakers
    • Slimme stofzuigers
    • 300 andere dingen waar jullie mij nog op zullen wijzen, & die ik later nog ontdek

In dit verband heb ik heel wat vragen. Vragen waarop ik de antwoorden niet altijd even eenvoudig terugvind, of waarvan de informatie soms ook tegenstrijdig is.

• Eerst en vooral: feel free om het hybride systeem toch nog uit mijn hoofd te praten.
    • Daarnaast: zijn er bepaalde zaken die je zou verhuizen van het bekabelde naar het onbekabelde gedeelte?
    • Zijn er essentiële zaken die ontbreken?
    • Wat is jullie ervaring met slimme lampen ipv domme lampen met een slimsysteem? Ik denk maar aan de Philips Hue. Mogelijks zijn er andere. Zeker in de kamer van mijn dochter wens ik de mogelijkheid te hebben om alle kleuren van de regenboog te hebben in de verlichting.

• Binnen de bedrade oplossingen kom je heel vaak NHC, Loxone, KNX, en ook her en der Velbus tegen. Je leest veel pro- en contra-argumenten van open vs. gesloten systemen. Momenteel neig ik naar een opensysteem, waarbij er ook veel hardware support is (KNX), maar ik hoor graag jullie meningen en adviezen.
    • Wat is het verschil tussen centrale logica (bv. NHC) en logica per toestel (KNX). Dat vat ik nog niet goed.
    • Welke hardware valt er aan te raden voor KNX? Esthetiek van de schakelaars en stopcontacten telt daarin mee. Link?
    • Wat raden jullie aan naar draadloze systemen? Wat heel vaak terugkomt online is Zigbee en Z-Wave. Geef zeker ook jullie adviezen, ervaringen.

Ongetwijfeld kom ik nog wel op vragen!

Bedankt voor jullie eventuele tijd

Er zijn ook altijd noodoplossingen he.

Stel ge plaatst als DHZ'er loxone, en uwe miniserver is om één of andere reden kapot.
    Uwe config hebt ge, bestel ne nieuwe server, config inladen en dat is vrij snel in orde.

Als ge pech hebt duurt dit een aantal dagen voor ge uwe nieuwe server hebt en zit ge idd zonder verlichting (of bepaalde sturingen).

Maar als ge als DHZ'er deze installatie geplaatst hebt, dan kunt ge ook wel even tijdelijk enkele draadjes loskoppelen/versteken/brugje leggen ofzo om u even van wat licht te voorzien. Zeker als ge met rijgklemmen werkt is dat toch heel snel gefixt. Dan dient de automaat van de lichtkring(en) maar even als aan en uitknop.

Hier ook een reservevoeding voor KNX op de plank. Kost de wereld niet...

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Een reservevoeding KNX is inderdaad een pak goedkoper dan een reservecontroller Niko of eender welk ander merk. Anderzijds: elke groothandel heeft dit op stock, en de "betere" installateur ook. Je zal immers maar op vrijdagavond 17 uur met een defecte controller zitten...

Wat die redenering over Loxone betreft van "dan zit je maar een paar dagen zonder licht"... ja maar ja, als je je verwarming, toegangscontrole en al de rest ook gaat sturen, wordt dat toch wel een ramp hé.

KNX, daar klopt die opmerking wel van "hier moet je niet alles in 1x vervangen binnen 25 jaar". En dan kan je de zaken nog laten zitten die geen grote nieuwe functionaliteiten toevoegen...

Nu, het vorige Niko-systeem, Nikobus, wordt nog steeds ondersteund en er zijn nog vervangmodules beschikbaar. Daar wordt veel paniek en "ziedewel" over verkocht... Bepaalde andere merken (dan heb ik het niet over KNX) claimen dan "wij zijn nog compatibel met ons oude materiaal", jaja, tot je iets probeert en dan blijkt toch dit zus of dat zo, of deze functie kan niet want ja, ze moeten compatibel blijven...

Ik ben dezelfde "oefening" aan het doen.
    Ben op Homey uitgekomen en nu systematisch alles stuk voor stuk "slim" aan het maken.
    Voordeel is dat je alles aan elkaar kunt hangen en dat de controller lokaal blijft werken.
    En dat je nergens vasthangt aan merken.
    De connected spullen van Niko werken er ook rechtstreeks op.
    Alsook de Ikea spullen, Hue lampen, Viessmann ketel, m'n radiatorkranen, Google Home compatibel, noem maar op

Maar gezien je beperkte kennis van elektriciteit, zou ik toch eens een professional aanspreken. Gaat je volgens mij op termijn heel wat kopzorgen en verborgen kosten besparen, ondanks alle goedbedoelde raad die je hier nog gaat krijgen.
    Het laatste wat je nu wil, is je moeten inleren in de materie terwijl je nog een totaalrenovatie te doen hebt.
    just my 2cents

Ik blijf grote voorstander van KNX. In het begin is het een steile leercurve, ma als je ziet wat je er allemaal mee kan, dan ben ik verkocht.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan