Domotica: bekabeld, onbekabeld

• Tags domotica knx loxone niko home control
  • Lid geworden
    2 nov 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Dag allen,

Ik ben nog aan het begin van mijn zoektocht rond domotica die ik in mijn huis wil aanleggen. Ik kom ook van 0 achtergrond in IT, noch hardware, maar er is weinig dat mij tegenhoudt om bij te leren ;). Dit Forum (en Tweakers) zijn alvast mijn thuisbasis om uit dit kluwen te geraken.

Ik heb voor ogen om een elektriciteitssysteem op poten te zetten dat bekabeld werkt wat betreft de essentiële delen, en wat onbekabeld werkt voor de overige delen. Het onbekabelde gedeelte omwille van kostprijs & flexibiliteit (latere verplaatsing, vervanging, uitbreiding). Bedoeling is om beide systemen geïntegreerd te krijgen in Home Assist, en ook te laten interageren met elkaar. Bv. bekabeld: rolluiken naar beneden bij een bepaalde binnentemperatuur. Uitgebreid met latere weerinstallatie: Rolluik naar beneden bij een bepaalde binnentemperatuur op voorwaarde dat de zon in een bepaalde hoek op de ramen schijnt. Ik zeg maar wat.

Concreet, bekabeld:

• Hoofdverlichting
    • Verwarming/koeling
    • Kookplaat
    • Rolluiken
    • PV, omvormer, laadpaal
    • Alarmsysteem
    • (Alles wat internet betreft met COAX)
    Concreet, onbekabeld:
    • Extra lampen, ledstrips, sfeerverlichting
    • Slimme deurbel
    • Bewegingssensoren buiten en binnen (bv automatisch licht in de gang)
    • Toestellen automatisch aansturen, denk aan vaatwas, wasmachine, tv,...
    • Deursensoren
    • Audio-installatie
    • Weerinstallatie
    • Sproei-installaties
    • Slimme speakers
    • Slimme stofzuigers
    • 300 andere dingen waar jullie mij nog op zullen wijzen, & die ik later nog ontdek

In dit verband heb ik heel wat vragen. Vragen waarop ik de antwoorden niet altijd even eenvoudig terugvind, of waarvan de informatie soms ook tegenstrijdig is.

• Eerst en vooral: feel free om het hybride systeem toch nog uit mijn hoofd te praten.
    • Daarnaast: zijn er bepaalde zaken die je zou verhuizen van het bekabelde naar het onbekabelde gedeelte?
    • Zijn er essentiële zaken die ontbreken?
    • Wat is jullie ervaring met slimme lampen ipv domme lampen met een slimsysteem? Ik denk maar aan de Philips Hue. Mogelijks zijn er andere. Zeker in de kamer van mijn dochter wens ik de mogelijkheid te hebben om alle kleuren van de regenboog te hebben in de verlichting.

• Binnen de bedrade oplossingen kom je heel vaak NHC, Loxone, KNX, en ook her en der Velbus tegen. Je leest veel pro- en contra-argumenten van open vs. gesloten systemen. Momenteel neig ik naar een opensysteem, waarbij er ook veel hardware support is (KNX), maar ik hoor graag jullie meningen en adviezen.
    • Wat is het verschil tussen centrale logica (bv. NHC) en logica per toestel (KNX). Dat vat ik nog niet goed.
    • Welke hardware valt er aan te raden voor KNX? Esthetiek van de schakelaars en stopcontacten telt daarin mee. Link?
    • Wat raden jullie aan naar draadloze systemen? Wat heel vaak terugkomt online is Zigbee en Z-Wave. Geef zeker ook jullie adviezen, ervaringen.

Ongetwijfeld kom ik nog wel op vragen!

Bedankt voor jullie eventuele tijd

Waarom ik voor Loxone ga kiezen:

- De gratis software, goede tutorials, ... dus als DHZ'er lijkt mij dit wel interessant
    - Alles wat ik wil doen kan met loxone
    - Mijn broer heeft het en is er tevreden van
    - Hier krijg ik een beetje kriebels van :)
    De automatiseren kunnen dan eventueel centraal - als er geen andere optie is. E.g.: Z-Wave sensor geeft door aan Home Assistant dat ik binnenkom. Home Assistant geeft aan KNX door dat lamp aan moet. Lamp gaat aan. Als Z-Wave of Home Assistant uitligt, kan ik nog steeds mijn KNX verlichting gebruiken via de schakelaar voor die kring.

Igv Loxone (en kan bij anderen ook zo werken)
    - Ge trekt uwe voedingskabel van het lichtpunt naar de zekeringkast, dit sluit ga aan op een relay van loxone.
    - Ge plaatst ergens een drukknop of zo een loxone touch schakelaar, ge trekt hiervoor een kabel naar de zekeringkast en sluit die aan op de miniserver

That's it: dan alles in de software configureren en dan kunt ge uw verlichting bedienen of gaan sturen via andere componenten.
    En tevens kunt ge deze verlichting dan ook bedienen via de loxone app via uwe gsm of tablet.

Maw: alles via loxone.
    In uw voorbeeld lees ik: Z-Wave, HA, KNX, ... kan allemaal maar het kan ook snel complex worden.

Dus ik hou het dan liever bij één partij/component.

(Voor loxone bestaan trouwens ook KNX extensies, ...)

Ik ga hier niet pleiten pro Loxone of pro KNX of pro ... maar wel voor keep it simple.

Voor de leek wat betreft elektriciteit (lees: domotica) en IT, zoals TS, zou ik eerder durven zeggen -> NHC oftewel Niko Home Control. Waarom? Daar is de leercurve heel wat minder steil dan bijvoorbeeld Loxone en KNX.

Dus, eerste vragen:
    ° vendor lock-in of niet
    ° centraal, decentraal, of een combinatie
    En bekabeld of niet. Ik zou zoveel mogelijk bekabelen en als ik achteraf nog zaken wil toevoegen, die kunnen dan nog draadloos worden toegevoed. Zelf voor KNX-bekabeld gegaan en achteraf kan ik nog altijd zaken toevoegen via KNX RF Multi.

Het betreft overigens een totaalrenovatie.
    Wanneer je een volledige renovatie doet, zou ik kiezen voor bedraad en ineens alles voorzien van de juiste kabels (utp/svv).

Keuze voor Loxone/NHC/KNX is hier al tientallen keren gepasseerd op het forum. Lees de andere topics daarover zeker eens aandachtig door. Er staan schatten van informatie op dit forumb

De automatiseren kunnen dan eventueel centraal - als er geen andere optie is. E.g.: Z-Wave sensor geeft door aan Home Assistant dat ik binnenkom. Home Assistant geeft aan KNX door dat lamp aan moet. Lamp gaat aan. Als Z-Wave of Home Assistant uitligt, kan ik nog steeds mijn KNX verlichting gebruiken via de schakelaar voor die kring.
    Ik ben zeker geen voorstander van draadloos, kan worden gestoord en ik ben al gestoord genoeg.

Home Assistant (of Gira one, of Basalte) is een laag er boven, die voor extra automatisatie zorgt maar KNX werkt volledig stand alone. Gaat jou Miniserver stuk is het gedaan met de pret en gaat het licht niet meer aan, en daar krijg ik de kriebels van. Gaat op mijn bureau mijn Steinel True Presence stuk dan doe ik het licht aan met de Sentido...

Maar ook ik heb Loxone in huis... Ik heb ooit is een starterspakket gekocht voor te proberen en misbruik nu de miniserver als gateway van ethernet naar KNX :)

KISS: Keep It Stupid Simple
    Leuke quote, alleen vind ik hem hier niet waardevol. Dit in de veronderstelling dat je een conventionele installatie afzet tegen domotica.

Als we zo dachten woonde we nog in spelonken en droegen we een berenvelleke, kon ook plezant zijn :LOL:

Dus, eerste vragen:
    ° vendor lock-in of niet
    1. Liever geen vendor lock-in (met begrip voor de reactie van @NicoP)
    2. Zoveel mogelijk bekabeld
    3. Zoveel mogelijk decentraal
    dus bij voorkeur open, decentraal en bekabeld -> dan ken ikzelf alleen maar KNX. Iemand iets anders?
    Dat is de grootste kanshebber voor TS zijn vereisten... maar ik weet niet of TS beseft wat er allemaal komt bij kijken om enkel en alleen te kunnen en mogen werken met ETS-software (om je KNX-systeem te kunnen programmeren)? Voor ietwat installatie mag je een licentie voor de software gaan behalen (kan oa via Syntra), dan nog eens de software aanschaffen (1000€ exc. BTW)...
    daarom dat ik zal zei dat er eenvoudigere dingen zijn om "mee te spelen" zoals Niko Home Control of ietwat complexer: Loxone voor een beginnende leek.
    Edit: ik weet niet of het nog bestaat maar dan is eventueel ETS Home een optie (max 64 apparaten dacht ik), kostte indertijd een 350€ dacht ik

Dus twee punten:
    Je noemt er drie :LOL:

1. Hoe werkt de volledige lus van schakelaar & lamp tot aan zekeringskast met DMX/DALI? Zit er ergens tussen de verbinding van de bus die zogenaamde Getaway? Hoeveel kost zo 1 getaway? Want je hebt er 1 nodig per kring?
    2. Welke voordelen bieden DMX & DALI nog bovenop KNX?
    3. Ik begrijp toch juist dat Home Assistant nuttig is omdat het meerdere systemen kan koppelen en kan doen samenwerken? Vermoedelijk moet je dan wel programmeren in Home Assistant.
    Alle verlichtingspunten die je wil bedienen gaan rechtstreeks naar het bord. Een groep van punten die je niet onafhankelijk van elkaar wil bedienen lus je uiteraard door (in serie voor stroomgestuurde spots (denk aan de maximum forward voltage van uw armaturen en uw driver), in parallel voor spanningsgestuurd of netspanning).
    De KNX buskabel kan je rond leggen, van punt naar punt of in ster maar dan moet je hem in je bord aan elkaar maken.

Stel (in een notendop):
    1. lamp op 230V gedimd, te bedienen met drukknop. Dan kies je een KNX dimmer (MDT is goed en goedkoop) en je hebt een KNX drukknop. In ETS (de configuratie SW) knoop je deze aan elkaar. Eventueel heb je een drukknop en aanwezigheidssensor...
    2. 3 LED spot 500mA Vf =16V in serie. Je kiest een driver die een constante stroom uitstuurt van 500mA en een minimale uitgangsspanning die hoger ligt dan 48V (3x16=48). Bij de keuze van de driver zal je merken dat in KNX land er weinig keuze is. Dat komt omdat KNX een gebouw standaard is een geen licht controle standaard. DALI of DMX is dat wel. DALI staat voor Digital Addressable Lighting Interface en is bedacht om verlichting te kunnen controleren op een robuuste manier. Snelweg verlichting kan bijvoorbeeld worden aangestuurd met DALI. DMX staat voor Digital MultipleXed en is een snelle verbinding (250kbps) die ontstaan is als vervanger voor 1-10V in de theatertechniek. Ik zelf heb DMX gekozen om zotte toeren uit te halen (wat er waarschijnlijk toch nooit gaat van komen) tijdens feestjes. Om nu terug te komen op de keuze van een geschikte driver ga je zien dat fabrikanten sneller een driver hebben met DALI/DMX dan rechtstreeks naar KNX. Als je nu de drukknop van punt 1 neemt ga je deze parametriseren dat hij een DALI/DMX gateway aanstuurt die op zijn beurt de driver gaat aansturen.

Home assistant is een centrale software die inderdaad allerhande technologieën aan elkaar knoopt. Stel ik ga naar de WC en ik zit daar langer als 5 minuten dan moet mijn EV beginnen te laden. Als je dat enkel met KNX moet bouwen wordt het ingewikkeld. In HASS zitten er allerhande plugins die zulke dingen gemakkelijk maken. Is dat initieel nodig? Nee, zeker niet. Sterker nog als je KNX afhankelijk maakt van HASS zit je weer met one-point-of-failure.

Voor ietwat installatie mag je een licentie voor de software gaan behalen (kan oa via Syntra), dan nog eens de software aanschaffen (1000€ exc. BTW)...
    Je kan zo ETS kopen. Je moet hier helemaal niet voor naar Syntra. Kostprijs voor de home owner 350 euro of 200 euro voor een kleine installatie.

Wil je de full blown licentie is het inderdaad 1000 euro maar regelmatig zijn er acties. Ik heb mijn licentie voor 600 euro gekocht.

De leercurve is misschien stijl maar Youtube helpt ook hier gestaag. Deze kerel heeft bv een heel goed get started.

Dus, eerste vragen:
    ° vendor lock-in of niet
    1. Liever geen vendor lock-in (met begrip voor de reactie van @NicoP)
    2. Zoveel mogelijk bekabeld
    3. Zoveel mogelijk decentraal
    dus bij voorkeur open, decentraal en bekabeld -> dan ken ikzelf alleen maar KNX. Iemand iets anders?
    Dat is de grootste kanshebber voor TS zijn vereisten... maar ik weet niet of TS beseft wat er allemaal komt bij kijken om enkel en alleen te kunnen en mogen werken met ETS-software (om je KNX-systeem te kunnen programmeren)? Voor ietwat installatie mag je een licentie voor de software gaan behalen (kan oa via Syntra), dan nog eens de software aanschaffen (1000€ exc. BTW)...
    daarom dat ik zal zei dat er eenvoudigere dingen zijn om "mee te spelen" zoals Niko Home Control of ietwat complexer: Loxone voor een beginnende leek.
    Edit: ik weet niet of het nog bestaat maar dan is eventueel ETS Home een optie (max 64 apparaten dacht ik), kostte indertijd een 350€ dacht ik
    ETS6 Home is voldoende. Om te starten kan je een cursus bij de KNX Association online volgen (gratis), dan krijg je een voucher voor een testversie van ETS. Die cursus is basic, maar je krijgt wel de principes mee. Als je als particulier/leek met KNX begint dien je te beseffen dat je je goed dient in te lezen. Ik vermoed dat Loxone op dat vlak wat laagdrempeliger is, maar daar zit je dan weer met de vendor lock-in.

Hier is de volledige KNX-installatie nog niet geprogrammeerd, maar de basis (schakelen, screens, ...) was relatief snel aan de praat. Finetunen is voor wanneer er meer tijd is.

Men spreekt trouwens altijd van "KNX programmeren" maar meestal is het niet meer dan een parameter ingeven of selecteren. Echt programmeren is het niet.

.... Voor ietwat installatie mag je een licentie voor de software gaan behalen (kan oa via Syntra), dan nog eens de software aanschaffen (1000€ exc. BTW)...
    Dat is niet correct.
    Iedereen kan de ETS software kopen. Een opleiding is niet vereist.
    De ETS Home kost inderdaad € 350, BTW excl.

Bedankt voor jullie reacties en toevoegingen allemaal! Ik vind ze enorm waardevol :)

Nog even inpikken: KNX heeft ook een "single point of failure", namelijk de voeding... tenzij ik me vergis. Die voeding is natuurlijk wel goedkoper dan een hele controller te moeten vervangen bij bvb Niko of andere merken.
    Anderzijds: de grote keuze in verschillende merken voor KNX is enerzijds een sterkte (veel keuze qua design en mogelijkheden), anderzijds moet je bijvoorbeeld voor de "laag" die met de automatiseringen en visualisatie te maken heeft dan weer met verschillende merken en systemen gaan werken (die je allemaal moet leren).

Niko Home Control laat de combinatie toe van bekabeld op bus en op Zigbee (draadloos). Als die draadloze bedientoetsen de controller niet meer "zien" (bvb controller defect) dan gaan ze weer op hun basisstand, namelijk: knop drukken = relais openen of sluiten, dus gewone drukknopwerking.

Toch ben ik geen voorstander van een hele installatie in Zigbee tenzij je door renovatie of iets dergelijks niet anders kan. Zigbee is beperkt qua afstand, en allerhande factoren hebben invloed op het zendbereik. Gelukkig kan je bij Niko Home Control wel goed zien wat de signaalkwaliteit van de spelers is, om bijvoorbeeld extra zaken toe te voegen als extender.

Als je echt schrik hebt van die keer dat je controller defect zal gaan, dan moet je geen domotica steken. En als het is om alleen maar een "alles uit" te hebben, bespaar u dan de kosten. Uw ledlampen mogen alle weken uuuuuren voor niks blijven branden eer je de meerprijs uit domotica haalt.

Domotica is een comfort: je kan met sferen werken als je veel lichtkringen hebt, je kan zonwering en rolluiken en eventueel airco's en verwarming automatiseren, je kan stroomverbruiken op elkaar gaan afstemmen, en je kan alles met je gsm bedienen. Maar: binnen pakweg 25-30 jaar ga je alles moeten vervangen.

Hou daar rekening mee...

Nog even inpikken: KNX heeft ook een "single point of failure", namelijk de voeding...
    Daar heb je een goed punt. Je kunt wel segmenteren en elk segment zijn eigen voeding geven. Voor de DHZ-ers leg een extra voeding “op voorraad” kost ook geen godsvermogen.

Anderzijds: de grote keuze in verschillende merken voor KNX is enerzijds een sterkte (veel keuze qua design en mogelijkheden), anderzijds moet je bijvoorbeeld voor de "laag" die met de automatiseringen en visualisatie te maken heeft dan weer met verschillende merken en systemen gaan werken (die je allemaal moet leren).
    Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt maar toch niet helemaal.

Alle devices die in ETS zitten zijn te implementeren/configureren op dezelfde manier.

Als je baar een server gaat heb je er ook maar 1 die je moet leren. HASS en Gira tegelijk heeft immers geen zin.

Maar: binnen pakweg 25-30 jaar ga je alles moeten
    Bij KNX ligt er uw buskabel. Ik weet dat er sommige van mijn bewegingssensoren al niet meer beschikbaar zijn maar de fabrikant heeft een exacte vervanger beschikbaar. Over 25 jaar is deze fabrikant misschien failliet maar dit type sensor wordt ook door een andere fabrikant gemaakt.

Ken je het eerste systeem van Niko nog? Wordt een hele omslag nu naar NHC…

Als je echt schrik hebt van die keer dat je controller defect zal gaan, dan moet je geen domotica steken.
    Ik heb gisteren toevallig een reserve server gekocht voor 20€ daarvoor had ik als back-up een server in virtualbox draaien.
    Dus bij uitval van de server kan ik binnen het uur alles weer draaiende hebben.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan