Domotica: bekabeld, onbekabeld

• Tags domotica knx loxone niko home control
  • Lid geworden
    2 nov 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Dag allen,

Ik ben nog aan het begin van mijn zoektocht rond domotica die ik in mijn huis wil aanleggen. Ik kom ook van 0 achtergrond in IT, noch hardware, maar er is weinig dat mij tegenhoudt om bij te leren ;). Dit Forum (en Tweakers) zijn alvast mijn thuisbasis om uit dit kluwen te geraken.

Ik heb voor ogen om een elektriciteitssysteem op poten te zetten dat bekabeld werkt wat betreft de essentiële delen, en wat onbekabeld werkt voor de overige delen. Het onbekabelde gedeelte omwille van kostprijs & flexibiliteit (latere verplaatsing, vervanging, uitbreiding). Bedoeling is om beide systemen geïntegreerd te krijgen in Home Assist, en ook te laten interageren met elkaar. Bv. bekabeld: rolluiken naar beneden bij een bepaalde binnentemperatuur. Uitgebreid met latere weerinstallatie: Rolluik naar beneden bij een bepaalde binnentemperatuur op voorwaarde dat de zon in een bepaalde hoek op de ramen schijnt. Ik zeg maar wat.

Concreet, bekabeld:

• Hoofdverlichting
    • Verwarming/koeling
    • Kookplaat
    • Rolluiken
    • PV, omvormer, laadpaal
    • Alarmsysteem
    • (Alles wat internet betreft met COAX)
    Concreet, onbekabeld:
    • Extra lampen, ledstrips, sfeerverlichting
    • Slimme deurbel
    • Bewegingssensoren buiten en binnen (bv automatisch licht in de gang)
    • Toestellen automatisch aansturen, denk aan vaatwas, wasmachine, tv,...
    • Deursensoren
    • Audio-installatie
    • Weerinstallatie
    • Sproei-installaties
    • Slimme speakers
    • Slimme stofzuigers
    • 300 andere dingen waar jullie mij nog op zullen wijzen, & die ik later nog ontdek

In dit verband heb ik heel wat vragen. Vragen waarop ik de antwoorden niet altijd even eenvoudig terugvind, of waarvan de informatie soms ook tegenstrijdig is.

• Eerst en vooral: feel free om het hybride systeem toch nog uit mijn hoofd te praten.
    • Daarnaast: zijn er bepaalde zaken die je zou verhuizen van het bekabelde naar het onbekabelde gedeelte?
    • Zijn er essentiële zaken die ontbreken?
    • Wat is jullie ervaring met slimme lampen ipv domme lampen met een slimsysteem? Ik denk maar aan de Philips Hue. Mogelijks zijn er andere. Zeker in de kamer van mijn dochter wens ik de mogelijkheid te hebben om alle kleuren van de regenboog te hebben in de verlichting.

• Binnen de bedrade oplossingen kom je heel vaak NHC, Loxone, KNX, en ook her en der Velbus tegen. Je leest veel pro- en contra-argumenten van open vs. gesloten systemen. Momenteel neig ik naar een opensysteem, waarbij er ook veel hardware support is (KNX), maar ik hoor graag jullie meningen en adviezen.
    • Wat is het verschil tussen centrale logica (bv. NHC) en logica per toestel (KNX). Dat vat ik nog niet goed.
    • Welke hardware valt er aan te raden voor KNX? Esthetiek van de schakelaars en stopcontacten telt daarin mee. Link?
    • Wat raden jullie aan naar draadloze systemen? Wat heel vaak terugkomt online is Zigbee en Z-Wave. Geef zeker ook jullie adviezen, ervaringen.

Ongetwijfeld kom ik nog wel op vragen!

Bedankt voor jullie eventuele tijd

Coax is dood, waarom zou je dat nog willen voorzien binnen in huis? De laatste TV-boxen van Telenet hebben dat zelfs niet meer nodig dacht ik?

Ga je zelf aan de slag gaan of heb je het budget om iemand voor jou de domotica te laten uittekenen?
    Welke hardware valt er aan te raden voor KNX? Esthetiek van de schakelaars en stopcontacten telt daarin mee. Link?
    Zolang je bij de bekendere merken blijft zit je in principe qua kwaliteit goed. GIRA, Jung, MDT, ... Er is veel keuze, en je kan ook onderling combineren, tenzij je naar integratie-oplossingen zoals de GIRA One gaat kijken. Dan kies je eigenlijk voor een oplossing die wel KNX als basis gebruikt maar een laag van de fabrikant in kwestie erbovenop legt. Wij hebben bv. zowat alles in de kast van MDT, prijs/kwaliteit heel scherp en hun actoren zijn ook goed gedocumenteerd. Zouden ook naar particulieren toe heel behulpzaam zijn bij vragen (zelf nog niet getest). Voor schakelaars en stopcontacten zijn we dan weer voor GIRA gegaan.

Qua smaak ga je zelf wat moeten rondkijken, we weten niet wat jij mooi vindt. De schakelaars van MDT vind ik bv. lelijk, maar ze zijn wel best populair.

Laatst bewerkt:
    Uw internet moet UTP zijn en niet coax, coax is voor uwe tv en daar is tegenwoordig eigenlijk al gene coax meer voor nodig.

Ik zou zoveel mogelijk/alles bekabelen. Kabel blijft in mijn ogen toch altijd veel stabieler. Ik denk ook niet dat da duurder is. Ge moet ook geen batterijen vervangen...

Zelf nog geen concrete ervaring met domotica maar sta wel voor de keuze en mijn research die ik gedaan heb ga ik voor loxone kiezen. Maar NHC of KNX zijn ook prima keuzes, allen met hun voor en nadelen. De gratis loxone software kunt ge bv op voorhand al eens uittesten.

Uw woordkeuze voor onbekabeld is ook een beetje raar, bv lampen, die gaan sowieso een voedingskabel hebben, maar gij hebt het dan eerder over de sturing zoals bv de hue.

Als ge al uw verschillende lichtpunten naar uw kast trekt hebt ge daar alle flexibiliteit en is hue voor niks nodig.

Coax is dood, waarom zou je dat nog willen voorzien binnen in huis? De laatste TV-boxen van Telenet hebben dat zelfs niet meer nodig dacht ik?

Ga je zelf aan de slag gaan of heb je het budget om iemand voor jou de domotica te laten uittekenen?
    Je hebt een TV-box met of zonder coaxaansluiting... (ik weet niet of de nieuwe generatie TV-box nog met coaxaansluiting verkrijgbaar zal zijn).

Wij hebben alles met svv bekabeld, met eltako teleruptoren. Geen domotica, maar doet comfortabel wat moet, en eltako's zijn ook wat slimmer dan gewone teleruptor.

Wel blij dat wij met bekabeld werken, want bij ons zijn er ledjes in de 6voudige drukknoppen, en die ledjes die branden altijd, daarmee dat ons huis 'snachts niet echt echt donker is, want de kleine gloed van de ledjes is goed genoeg om in het donker te zien. Dit kan je dus niet doen draadloos.

... latere weerinstallatie ...
    daar zou ik echt geen geld insteken, www is slimmer op dat gebied, alle info, ook toekomstige voorspellingen kan je online vinden, dan ook nog gratis

@stefan Bij de voorspellingen van het KMI regent het toch regelmatig wanneer er volgens de app geen regen verwacht wordt. Dan is een regensensor aan huis bv. toch een meerwaarde. Als je je screens droog wil houden kan je niet op voorspellingen vertrouwen.

Laatst bewerkt:
    Dag allen,

Ik ben nog aan het begin van mijn zoektocht rond domotica die ik in mijn huis wil aanleggen. Ik kom ook van 0 achtergrond in IT, noch hardware, maar er is weinig dat mij tegenhoudt om bij te leren ;). Dit Forum (en Tweakers) zijn alvast mijn thuisbasis om uit dit kluwen te geraken.
    Klopt de aanname dat je geen kennis van elektriciteit hebt en dat je de hele boel wil renoveren met domotica(achtige) dingen?

@stefan Bij de voorspellingen van het KMI regent het toch regelmatig wanneer er volgens de app geen regen verwacht wordt. Dan is een regensensor aan huis bv. toch een meerwaarde. Als je je screens droog wil houden kan je niet op voorspellingen vertrouwen.
    alsof KMI heilig is, www gebruikt meetgegevens in de buurt
    en een screen dat niet tegen de regen kan is gewoon waardeloos

Sja als de fabrikant zegt 'droog houden want anders kan er schimmelvorming ontstaan als je 't nat oprolt'... En voor die motoren is een doornatte screen ook niet alles, schijnt het. Maar ik kan me vergissen.

Loxone biedt ook weergegevens, maar dat is een abonnement. Kan ook levenslang dacht ik, maar dat werkt ook alleen maar tot zij het model aanpassen of het product stopzetten. We weten allemaal hoe die dingen (niet) werken. Voor dat geld koop je een basisweerstation dat KNX praat.

alsof KMI heilig is, www gebruikt meetgegevens in de buurt
    Ook het KMI heeft meerdere meetpunten verspreid over België, hoe denk je dat die hun lokale voorspellingen doen? Dat gebeurt niet alleen op basis van een thermometertje in Ukkel en in de Hoge Venen :). Ik had een tijdje terug online een overzicht gezien van hun meetpunten, dat zijn er best wel wat (meerdere in grotere steden bv.).

De data die al die online weerdiensten aggregeren komt niet van privé-partners, dat is vaak publiek beschikbare data van meerdere meteorologische diensten zoals het K(N)MI. Die info wordt dan samengegooid en dan laten ze hun modellen daarop los. Buienradar haalt zijn info bv. ook gewoon bij het KNMI.alsof KMI heilig is, www gebruikt meetgegevens in de buurt

Omgekeerd, zonne-inval, wind, neerslag ... kunnen zelfs van gevel tot gevel anders zijn.
    De vraag is maar hoe nauwkeurig je alles wil hebben.

Verder heeft KNX niet enkel een bedrade oplossing, maar ook draadloos (868 MHz) en binnenkort ook op Thread.

Een laag zoals Home Assistant laat je toe om heel flexibel te zijn natuurlijk, hier is de basis KNX, maar ook best wat 'slimme' stekkers en BLE sensoren voor temperatuur en luchtvochtigheid in ruimten waar (nog) geen KNX-sensoren aanwezig zijn. KNX is geïntegreerd in Home Assistant, en kan dat dus aansturen indien gewenst.

Tis niet zo moeilijk.

Ethernet als uw backbone.

Voorzie dus genoeg ethernet aansluitingen overal.
    Ik zelf heb KNX als bus voor alle sensoren en actuatoren.
    DMX voor alle lamp drivers (meestal wordt hier DALI voor genomen).
    Home assistent draait hier bovenop.

Ik zou altijd de bedrade optie op 1 zetten, zeker voor automatisatie.

Het verschil tussen centraal en decentraal is eigenlijk wat het zelf zegt. De intelligentie zit op 1 of meerdere plaatsen. Bij KNX gaat men echter meer en meer naar centraal dmv home assistent, Gira server, Basalte server, …

Zoals aangegeven wordt coax niet meer gebruikt. De enige coax die je nog gaat aantreffen is deze voor uw internetverbinding. Tenzij je in een regio woont waar er al glasvezel beschikbaar is of je voor VDSL kiest.

Doe alleen dingen centraal, en al zeker in de cloud, die geen kwaad kunnen als ze uitvallen.
    Voor de normale bediening van je woning (knoppen, relais) kan je IMHO best decentraal en lokaal blijven, kwestie van IMHO betrouwbaarheid en robustness.

Omgekeerd, zonne-inval, wind, neerslag ... kunnen zelfs van gevel tot gevel anders zijn.
    De vraag is maar hoe nauwkeurig je alles wil hebben.
    En de vraag is ook wat 'in de buurt' is.
    Heb het al geweten dat er 500 meter van ons in 't stad geen zuchtje wind staat, terwijl het hier stormt.

Laatst bewerkt:
    Dag allemaal,

Bedankt voor de uitvoerige reacties! Ik zal proberen gezamenlijk te antwoorden.

• Coax vs UTP
    Ik bedoelde inderdaad UTP. Sorry voor de verwarring en discussie dat dit veroorzaakt heeft.

We gaan zelf aan de slag. Ik bekijk zeker Gira (One), Jung, MDT.

Zelf nog geen concrete ervaring met domotica maar sta wel voor de keuze en mijn research die ik gedaan heb ga ik voor loxone kiezen. Maar NHC of KNX zijn ook prima keuzes, allen met hun voor en nadelen. De gratis loxone software kunt ge bv op voorhand al eens uittesten.
    Wat heeft de keuze voor Loxone doen doorwegen?

Als ge al uw verschillende lichtpunten naar uw kast trekt hebt ge daar alle flexibiliteit en is hue voor niks nodig.
    Hier weet ik dus nog iets te weinig over. Vereist dit dan dat je verlichting plaatst die RGBW-compatibel is, of moet je een schakelaar voorzien die dat kan activeren? Of beide?

Bij offertes en prijzen die ik online tegenkom, blijven onbekabelde delen veelal goedkoper.

Klopt de aanname dat je geen kennis van elektriciteit hebt en dat je de hele boel wil renoveren met domotica(achtige) dingen?
    Vrij correct. Het is niet dat ik er niets van ken, maar wel heel weinig. Het betreft overigens een totaalrenovatie.

Ethernet als uw backbone.
    Dat zal gebeuren!

Voorzie dus genoeg ethernet aansluitingen overal.
    Ik zelf heb KNX als bus voor alle sensoren en actuatoren.
    DMX voor alle lamp drivers (meestal wordt hier DALI voor genomen).
    Home assistent draait hier bovenop.
    Zoals aangegeven ben ik nog niet helemaal mee in het hele gebeuren rond elektriciteit en domotica. Dus twee punten:

1. Hoe werkt de volledige lus van schakelaar & lamp tot aan zekeringskast met DMX/DALI? Zit er ergens tussen de verbinding van de bus die zogenaamde Getaway? Hoeveel kost zo 1 getaway? Want je hebt er 1 nodig per kring?
    2. Welke voordelen bieden DMX & DALI nog bovenop KNX?
    3. Ik begrijp toch juist dat Home Assistant nuttig is omdat het meerdere systemen kan koppelen en kan doen samenwerken? Vermoedelijk moet je dan wel programmeren in Home Assistant.

Het verschil tussen centraal en decentraal is eigenlijk wat het zelf zegt. De intelligentie zit op 1 of meerdere plaatsen. Bij KNX gaat men echter meer en meer naar centraal dmv home assistent, Gira server, Basalte server, …
    Doe alleen dingen centraal, en al zeker in de cloud, die geen kwaad kunnen als ze uitvallen.
    Voor de normale bediening van je woning (knoppen, relais) kan je IMHO best decentraal en lokaal blijven, kwestie van IMHO betrouwbaarheid en robustness.
    Bij KNX gaat men echter meer en meer naar centraal dmv home assistent, Gira server, Basalte server, …
    Maar basis blijft decentraal.
    Begrijp ik het goed? Als je de pech hebt bij een centraal systeem (NHC) dat het centrale systeem het begeeft, val je terug op je basisverlichting. Bij KNX kan het zijn dat er decentraal iets het begeeft, maar dat heeft geen impact op de rest van de domoticaketens in je huis.

Voor mij lijkt het dan vrij essentieel (zoals door sommigen aangegeven) om de essentiële zaken decentraal te houden. De automatiseren kunnen dan eventueel centraal - als er geen andere optie is. E.g.: Z-Wave sensor geeft door aan Home Assistant dat ik binnenkom. Home Assistant geeft aan KNX door dat lamp aan moet. Lamp gaat aan. Als Z-Wave of Home Assistant uitligt, kan ik nog steeds mijn KNX verlichting gebruiken via de schakelaar voor die kring.

daar zou ik echt geen geld insteken, www is slimmer op dat gebied, alle info, ook toekomstige voorspellingen kan je online vinden, dan ook nog gratis
    Het zou niet de eerste keer zijn dat een buienradar aangeeft dat het droog blijft, terwijl de regen tegen de ramen kletst...

Het zou niet de eerste keer zijn dat een buienradar aangeeft dat het droog blijft, terwijl de regen tegen de ramen kletst...
    Inderdaad

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan