- Lid geworden
- 2 nov 2025
- Waarderingsscore
- 1
- Punten
- 3
Dag allen,
Ik ben nog aan het begin van mijn zoektocht rond domotica die ik in mijn huis wil aanleggen. Ik kom ook van 0 achtergrond in IT, noch hardware, maar er is weinig dat mij tegenhoudt om bij te leren
. Dit Forum (en Tweakers) zijn alvast mijn thuisbasis om uit dit kluwen te geraken.
Ik heb voor ogen om een elektriciteitssysteem op poten te zetten dat bekabeld werkt wat betreft de essentiële delen, en wat onbekabeld werkt voor de overige delen. Het onbekabelde gedeelte omwille van kostprijs & flexibiliteit (latere verplaatsing, vervanging, uitbreiding). Bedoeling is om beide systemen geïntegreerd te krijgen in Home Assist, en ook te laten interageren met elkaar. Bv. bekabeld: rolluiken naar beneden bij een bepaalde binnentemperatuur. Uitgebreid met latere weerinstallatie: Rolluik naar beneden bij een bepaalde binnentemperatuur op voorwaarde dat de zon in een bepaalde hoek op de ramen schijnt. Ik zeg maar wat.
Concreet, bekabeld:
In dit verband heb ik heel wat vragen. Vragen waarop ik de antwoorden niet altijd even eenvoudig terugvind, of waarvan de informatie soms ook tegenstrijdig is.
Ongetwijfeld kom ik nog wel op vragen!
Bedankt voor jullie eventuele tijd
Ik ben nog aan het begin van mijn zoektocht rond domotica die ik in mijn huis wil aanleggen. Ik kom ook van 0 achtergrond in IT, noch hardware, maar er is weinig dat mij tegenhoudt om bij te leren
Ik heb voor ogen om een elektriciteitssysteem op poten te zetten dat bekabeld werkt wat betreft de essentiële delen, en wat onbekabeld werkt voor de overige delen. Het onbekabelde gedeelte omwille van kostprijs & flexibiliteit (latere verplaatsing, vervanging, uitbreiding). Bedoeling is om beide systemen geïntegreerd te krijgen in Home Assist, en ook te laten interageren met elkaar. Bv. bekabeld: rolluiken naar beneden bij een bepaalde binnentemperatuur. Uitgebreid met latere weerinstallatie: Rolluik naar beneden bij een bepaalde binnentemperatuur op voorwaarde dat de zon in een bepaalde hoek op de ramen schijnt. Ik zeg maar wat.
Concreet, bekabeld:
- Hoofdverlichting
- Verwarming/koeling
- Kookplaat
- Rolluiken
- PV, omvormer, laadpaal
- Alarmsysteem
- (Alles wat internet betreft met COAX)
- Extra lampen, ledstrips, sfeerverlichting
- Slimme deurbel
- Bewegingssensoren buiten en binnen (bv automatisch licht in de gang)
- Toestellen automatisch aansturen, denk aan vaatwas, wasmachine, tv,...
- Deursensoren
- Audio-installatie
- Weerinstallatie
- Sproei-installaties
- Slimme speakers
- Slimme stofzuigers
- 300 andere dingen waar jullie mij nog op zullen wijzen, & die ik later nog ontdek
In dit verband heb ik heel wat vragen. Vragen waarop ik de antwoorden niet altijd even eenvoudig terugvind, of waarvan de informatie soms ook tegenstrijdig is.
- Eerst en vooral: feel free om het hybride systeem toch nog uit mijn hoofd te praten.
- Daarnaast: zijn er bepaalde zaken die je zou verhuizen van het bekabelde naar het onbekabelde gedeelte?
- Zijn er essentiële zaken die ontbreken?
- Wat is jullie ervaring met slimme lampen ipv domme lampen met een slimsysteem? Ik denk maar aan de Philips Hue. Mogelijks zijn er andere. Zeker in de kamer van mijn dochter wens ik de mogelijkheid te hebben om alle kleuren van de regenboog te hebben in de verlichting.
- Binnen de bedrade oplossingen kom je heel vaak NHC, Loxone, KNX, en ook her en der Velbus tegen. Je leest veel pro- en contra-argumenten van open vs. gesloten systemen. Momenteel neig ik naar een opensysteem, waarbij er ook veel hardware support is (KNX), maar ik hoor graag jullie meningen en adviezen.
- Wat is het verschil tussen centrale logica (bv. NHC) en logica per toestel (KNX). Dat vat ik nog niet goed.
- Welke hardware valt er aan te raden voor KNX? Esthetiek van de schakelaars en stopcontacten telt daarin mee. Link?
- Wat raden jullie aan naar draadloze systemen? Wat heel vaak terugkomt online is Zigbee en Z-Wave. Geef zeker ook jullie adviezen, ervaringen.
Ongetwijfeld kom ik nog wel op vragen!
Bedankt voor jullie eventuele tijd