• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

doeltreffendheid koeling ventilo convectoren

ken50x

Lid
Lid geworden
25 jun 2014
Berichten
111
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hallo,

Ik start mijn bouw na het bouwverlof. De bedoeling is VVW op het gelijksvloer + ventilo convectoren op het verdiep. Ventilo convectoren op het verdiep omdat die waarschijnlijk nooit in verwarming zullen gaan en ik op de slaapkamer koeling zou willen. Als verwarming/koelingbron zou ik gaan voor een WP Altherma LT  of Vaillant VWL155. Ik ben eerder geneigd naar Vaillant te gaan omdat die het SWW opwarmt tot 60 °C vanaf 0°C buitentemperatuur, terwijl de Altherma maar tot 48 °C gaat ( bijkomende weerstand nodig).

Heeft iemand ervaring met afkoeling zowel op het circuit van de vloer als met de ventilo-convectoren.

Mvg
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Koelvermogen van die dingen is te klein om echt te koelen, je vertraagd er alleen de opwarming mee (wat kan volstaan, daar niet van)
 
Lid geworden
29 apr 2015
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het vermogen is inderdaad te laag om echt van volwaardige airco te spreken, het energieverbruik zal daarentegen wel een pak hoger liggen in de zomer maanden!

 

Vergeet ook het nadelig effect op je Epeil niet als je een omkeerbare warmtepomp neemt.

investeer in een nieuwbouw in doeltreffende zonnewering en zonnewerende beglazing.

 
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Ps: de altherma gaat met de juiste instellingen tot 50gr.
Waarom is een boiler op 50gr niet voldoende voor jou? Of hij nu 50, 60, 70 of 80 kan...hoe lager hoe (veel) beter, dus zet je die toch gewoon op 45gr?
 

ken50x

Lid
Lid geworden
25 jun 2014
Berichten
111
Waarderingsscore
3
Punten
18
60 ° C om bescherming tegen Legionella. Het gaat hem hier wel over een boiler, geen "doorstroom boiler" in een buffervat.
 

JP's

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Berichten
259
Waarderingsscore
26
Punten
28
60 ° C om bescherming tegen Legionella. Het gaat hem hier wel over een boiler, geen "doorstroom boiler" in een buffervat.
Hallo Ken,
en wat is het uiteindelijk geworden?

Ik geraak er als techniekleek niet aan uit voor onze nieuwbouw. Wij vragen op 4 slaapkamers op 1e verdiep mogelijkheid tot koeling.
De ene firma spreekt van ventilo-convectoren en de andere van airco.

Elk praten ze naar hun eigen winkel, wat logisch is.

Die van de airco zei dat de ventilo's om het koel te krijgen veel koud water moeten door de leidingen jagen en dat gaat condens geven. Je kan wel goed isoleren rond die leidingen, maar die verduren dan veel sneller. Met airco's is dat niet van toepassing en ze kunnen de afvoer van hun aircowater mooi naar buiten of op afvoerleiding aansluiten.

De persoon van de ventilo's zei ook dat er bij hun een lekpan wordt onder gehangen voor eventuele condens, maar sprak natuurlijk niet over condens rond de leidingen. Hij sprak wel dat de temperatuur van het water niet beneden de 17 a 18gr mag gaan. (maar wie vraagt nu 18gr in een kamer )
Als argument tegen de airco zei hij dat de lucht wel droog wordt en ongezonder.

Persoon pro airco zei dan weer dat die ventilo's minder snel de gewenste temperatuur bereiken en dat een airco ook niet zo heel veel verbruikt.

Wij worden er knettergek van!
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
ik ben een absolute leek. maar ik denk dat je condens krijgt wanneer de lucht behoorlijk vochtig is (en warm) en je zou koelen tot onder het dauwpunt die bij die temp. en vochtigheid horen. (ik ken geen cijfers). verder is 'koel' relatief: als het buiten 30° C is en binnen 'maar' 26° C dan voel je het aan als koel(er). Dus niet nodig om te koelen tot 18° C want als je dan uit je bed stapt, word je plat geslagen door de warmte elders.

BTW, ik ben ook erg nieuwsgierig naar ventilo-convectoren als alternatief voor vvw. Als ik er dan ook een beetje mee kan koelen zou dat mooi meegenomen zijn. Maar in de eerste plaats tracht ik toch om oververhitting te vermijden door andere ingrepen (aanplantingen, screens, HR-glas, passieve nacht koeling...)

Ik woon bovendien in een stad: als iedereen airco installeert en zijn warme lucht naar buiten blaast, dan wordt het buiten dubbel warm (hitte eiland). Heb het ooit meegemaakt in Valencia
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als je water 18° is, dan wil dat niet zeggen dat de binnentemp naar 18° gaat. En idd airco droogt de lucht. Maar die gebruik je meestal op momenten dat de luchtvochtigheid hoog is.
In een nieuwbouw zou ik toch vol voor vloerverwarming kiezen ipv convectoren.
Voor een aangename klimaat moet je proberen je binnentemperatuur constant te houden zonder echt op te warmen of af te koelen. Technieken is 1, maar oriëntatie van de woning, zonnewering op liefst natuurlijke wijze, .... Zorgen er allemaal voor dat langer aangenaam blijft zonder actief te koelen
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Wij hebben actieve koeling op onze warmtepomp. Deze wordt enkel ingezet bij hittegolven. Blijft aangenaam in huis.
Ik blijf erbij dat als je airco nodig hebt in een nieuwbouw je een fout ontwerp hebt. Zie bericht van Mario_ ook


Edit: bekijk ook is fancoils. Die kan je aansluiten op een warmtepomp met koeling
 
Laatst bewerkt:

JP's

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Berichten
259
Waarderingsscore
26
Punten
28
Gelijkvloers zouden we opteren voor vloerverwarming met lucht-waterpomp. (geothermisch is financieel te zwaar)
Op 1e verdiep dan ofwel die convectoren of airco.

@Mario_ Woning ligt met achtergevel quasi volledig zuidgericht. Op 1e verdiep op natuurlijke wijze zonnewering voorzien, wat bedoel je daar juist mee Mario_?
Op gelijkvloers worden de "zuidramen" al deels weggehouden van de zon door terrasoverkapping ipv screens.(heb nu screens in appartement en dat is goed voor effe, maar nadien niet meer)
De vloerverwarming zou jij ook op 1e verdiep doen precies...
Maar eens de warmte binnen zit, is er "naar het schijnt" maar weinig te merken van de koeling van vloerverwarming op 1e verdiep.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Over boilertemperaturen en legionella. Een legionellaprogramma hoeft doorgaans maar 1x in de week te draaien. Dat wil zeggen, 1x per week verwarmen tot 65 graden dood alle legionella. Legionella groeit niet hard genoeg om binnen een week een risico te vormen.
Meestal werken legionellaprogramma's met elektrische ondersteuning. Als je standaard met de warmtepomp tot 55 graden verwarmt dan zal 1x per week de boilerinhoud elektrisch verwarmd worden tot 65 graden. Bij een 200l boiler kost dat dan 200 x 4180 x 10 aan elektrische energie. 4180 is de hoeveelheid joule nodig is om 1l water met 1 graad te verwarmen. Ook wel soortelijke warme van water genoemd. Gaan er verder rekenen dan kom je uit op 2,32 kWh aan elektriciteit voor het wekelijkse legionellaprogramma wat verwaarloosbaar is t.o.v. het regulier warmtepompgebruik. Voor het reguliere SWW verbruik kan je uitgaan van een temperatuurtraject van 10 tot 55 graden wat gemiddeld met een SCOP van 2 - 3 opgewarmd wordt. Bij 100l SWW verbruik per dag bij een SCOP van 2 voor SWW bereiding zou je 45 x 4180 x 100 / 2 (SCOP) / 3.600.000 = 2,6 kWh aan elektriciteit verbruiken of 1,7 kWh bij een SCOP van 3.
Per week is het verbruik dan 12,2 - 18,3 kWh (SCOP =3 - SCOP =2). Het legionellaprogramma waarbij je met een COP van 1 verwarmd is bij gegeven verbruikscijfers verantwoordelijk voor 12,7 - 19% van het totale stroomverbruik.

Om vervolgens de Altherma en de Vaillant te vergelijken op prestaties is het onvoldoende om alleen het temperatuurtraject te weten. Waar het om gaat is de COP curve van de warmtepomp. Aangezien de Vaillant niet zulke hele beste COP cijfers heeft en geen enkele informatie te vinden is over de COP bij toevoertemperaturen boven de 35 graden, kan je geen enkele conclusie verbinden aan het verbruik van de warmtepomp bij het opwarmen van een boiler. Dus de voorkeur op basis van het kunnen verwarmen tot 60 graden kan je wegstrepen want het zegt helemaal niks.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Gelijkvloers zouden we opteren voor vloerverwarming met lucht-waterpomp. (geothermisch is financieel te zwaar)
Op 1e verdiep dan ofwel die convectoren of airco.

@Mario_ Woning ligt met achtergevel quasi volledig zuidgericht. Op 1e verdiep op natuurlijke wijze zonnewering voorzien, wat bedoel je daar juist mee Mario_?
Op gelijkvloers worden de "zuidramen" al deels weggehouden van de zon door terrasoverkapping ipv screens.(heb nu screens in appartement en dat is goed voor effe, maar nadien niet meer)
De vloerverwarming zou jij ook op 1e verdiep doen precies...
Maar eens de warmte binnen zit, is er "naar het schijnt" maar weinig te merken van de koeling van vloerverwarming op 1e verdiep.
Dat je beter in je ontwerp, en nog beter bij de aankoop van de bouwgrond, rekening houdt met de orientatie.
Zo kan je zoninval beperken en licht optimaal binnentrekken via bv Noorden.
Luifel is goed in de zomer, als de zon hoog staat, maar verduisterd ook.

Waarom zou je L/W met vvw nemen beneden, maar dan boven weer iets anders ? Gewoon overal vvw voorzien, en dan kan je daar ook mee koelen.
Als je natuurlijk volle zon op de zuidramen hebt, gaat er zwaardere koeling nodig zijn.
Beplanting, bomen, pergola met begroeiing... natuurlijke en leuke manieren om me ede zon te blocken
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan