• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Doe-het-zelf firma's zijn duurder dan aannemers.

Lid geworden
6 mei 2011
Berichten
390
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik wil hier toch eens korte uitleg over geven,



Wij hebben 2 maanden geleden bij doe-het-zelf firma X enkele offertes laten maken voor ventilatie, sanitair en verwarming.



Ik vond toen dat de prijzen meevielen en we waren snel overtuigd alles zelf te doen, niet tegenstaande dat je geen enkele garantie hebt en de meeste materialen waren het niet allemaal aan 21% BTW zijn.



Omwille van het feit dat wij geen garantie hebben op de zelf uitgevoerde werken en er toch een BTW verschil van 15% is heb ik bij enkele aannemers een offerte laten maken voor identiek dezelfde werken met dezelfde gebruikte materialen.



De schok was zéér groot en wij waren beide met verstomming geslagen dat ALLE offertes inclusief werkuren goedkoper waren.



We betaalden dus slechts 6% BTW, hadden garantie en konden alle werken laten uitvoeren en dat voor een goedkopere prijs of het zelf te doen.



Bezint eer ge begint!
 

Bruno_

Nieuw Lid
Lid geworden
31 dec 2011
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
6
Het lijkt me logisch dat doe-het-zelf bedrijven een marge nemen en de materialen daardoor iets duurder zijn, maar om daarmee toch nog duurder te zijn dan al de werkuren... lijkt me heel straf.



Zou wel eens de echte cijfers hiervan willen zien. :D
 
Lid geworden
6 mei 2011
Berichten
390
Waarderingsscore
1
Punten
0
Geloof me Bruno, ik was er ook van geschrokken, ik zal de naam van de firma hier niet noemen maar wil je gerust via PM meer informatie verschaffen.

Het is erg als een mens wat euro's wil besparen door werken zelf uit te voeren, om dan tot de conclusie komen dat je toch wel "in de zak" word gezet.

Het gaat trouwens om een doe-het-zelf firma die er om bekend is niet duur te zijn.
 
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
179
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik weet dat prijzen in de doe het zelf zaak op elektrisch materiaal met gemakt het 3 voudige is van wat wij ervoor betalen
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Het kan natuurlijk hé ... veel hangt af van hoe arbeidsintensief het werk is dat je zelf wilt doen.



Ook zit je nog es met renovatie => dat is ook al een voordeel van 15%.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Breek me de bek niet open... DHZ in verbouw heeft volgens mij alleen zin als je:



- al het gereedschap hebt

- materiaal kan aankopen aan aannemersprijzen (echte aannemersprijzen)

- tijd en kennis hebt om het werk te doen



Als 1 van deze 3 er niet is, dan laat je het beter uitvoeren aan 6%.



Ik heb nooit begrepen waarom iemand bij die zelfbouwfirma's wil gaan, want het lijkt me dat daar dan altijd aan 1 van de 3 voorwaarden niet voldaan wordt.
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Beetje uitkijken is ook de boodschap.

De DHZ waarmee ik mijn CV, sanitair en ventilatie deed kon ook instaan voor de levering van de electriciteitsmaterialen.

Toch even verdergekeken en als dhz'er gekocht bij de meest gebruikte online shop voor electriciteit, zonder namen te noemen.

Als ik de prijs van een stopcontactje zie in de g*mma dan val ik achterover, en dat valt ook onder de noemer DHZ.
 

bramvdb

Actief Lid
Lid geworden
17 jan 2010
Berichten
347
Waarderingsscore
36
Punten
28
Andy78,



Ik ben nog op zoek naar een online-shop voor elektriciteit, heb jij goede ervaringen met bepaalde sites?
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
kostprijs is niet de enige reden om zaken zelf te doen...
 
Lid geworden
19 sep 2010
Berichten
134
Waarderingsscore
0
Punten
0
Veel aannemers gaan waarschijnlijk enkel voor hun eigen winkel spreken, voor bepaalde zaken gaat dit op, voor andere dan weer niet.



Deze week moest ik langs gaan bij een klant die hulp nodig had met 'een installatie'. Ze hadden bij een DHZ firma de volgende configuratie besteld:



gascondensatieketel

evenwichtsfles met twee pompgroepen + sturing

radiatoren

vloerverwarming

collectors

zonneboiler

panelen



Die ketel is een VC, en op die zonneboiler was maar één warmtewisselaar, dus een niet zo eenvoudige installatie voor een DHZ. Die zonnepanelen moest hij ook zelf nog aansluiten, op zijn dak leggen en er de glycol opsteken. Toen ik begon over een veiligheidsgroep, evenwichtsfles en een pompje voor de glycol hoorde die persoon het in Keulen donderen.



Ik heb overigens vriendelijk bedankt om die boel voor hem te installeren. Hij zei dat die werken al meer dan een jaar aanslepen, tja. Ik vraag me af hoe die dat ooit allemaal gaat geïnstalleerd krijgen. Als hij al een aannemer vindt die dat voor hem wil doen (met dat materiaal van het DHZ bedrijf) gaat die de gemiste commissie waarschijnlijk compenseren in zijn installatieprijs, dus die klant gaat altijd meer betalen.



Trouwens wij moeten allerlei scholingen doorlopen, attesten betalen voor G1, G2, Cerga, etc... En dan laten die DHZ de mensen zomaar zonder enige ervaring of scholing dergelijke installaties plaatsen. En bij problemen mag de aannemer er dan zijn vingers gaan aan verbranden.
 

Bruno_

Nieuw Lid
Lid geworden
31 dec 2011
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik werk ook met DHZ en heb naar mijn mening toch wel een heel lage kostprijs gekregen, ivm wat ik hier lees op het forum... het gaat wel om een basis installatie.



Zou het misschien kunnen dat de basis bij DHZ goedkoop is, maar vanaf je meer & speciallekes wil dat de prijs ineens een pak duurder ligt? Ik weet niet over welke installatie / budget ongeveer het gaat, maar ik blijf het toch straf vinden.



Even opgezocht: ik betaal ongeveer €2000 voor electriciteit DHZ. De onderdelen zelf zullen wel wat goedkoper te krijgen zijn ook, maar de vakman neemt zijn marge hier toch ook op? Stel nu dat je de onderdelen toch nog €500 goedkoper kan krijgen bij installatie, dan zijn dat ook maar een paar werkuren... kan me ook moeilijk voorstellen dat een vakman een hele installatie gaat doen voor €500 aan werkuren.
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
149
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb het omgekeerde trouwens ook meegemaakt:



voor de radiatoren gaf Selfmatic hier standaard 40% korting, de groothandel in de buurt maar 25% en dan nog enkel na expliciet om de 'korting voor zelfbouwers' te vragen.



Voor elektriciteit waren ze dan in mijn specifiek geval wel iets duurder, maar daar krijg je de opleiding/instructieboek etc... dan wel nog bij natuurlijk.
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
Niet alle DHZ firmas overdezelfde kam scheren he.



Ik noem geen namen maar ik heb er ook aantal bezocht en bij eentje heel wat gerief gekocht zelfs aan aanvaardbare prijs.



Maar ik heb zelfs nog offertes liggen waar mijn VV duurder zou zijn dan dat ik ze liet plaatsen door een bekwame vakman. (verschil zat er in veel te veel materiaal aangeboden dat ik niet gevraagd had, en op de standaard dingen nog veel te hoge prijzen)

Volgens hun was dat extra materiaal en extra pompen en kleppen en evenwichtfles en nog wat prul allemaal nodig, volgens mij niet, tja daar stopt het dan : wel serieus 5000€ bespaard :)



Merk op in het verhaal hierboven : een goede DHZ firma heeft wel goede service : hulp op de werf, advies in de winkel, bij problemen kan je vakman van hun zelf aan uurtarief in regie bepaalde taken laten uitvoeren die je zelf niet kan of toch verkeerd had ingeschat...



Ik begrijp ook wel dat als je materiaal ergens koopt, dat je quasi geen vakman zal vinden die uwen "shit" komt oplossen. Het is jammer dat DHZ firma de klant niet bijstaat en advies geeft.



maar er zijn ook DHZ'ers die denken dat ze dat wel op 123 zullen installeren, maar toch even moeten slikken als ze diene hoop materiaal zien liggen en daar een werkende installatie uit moeten krijgen.



soms geeft tijd wat raad. werk van lange adem.
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Het is misschien een gat in de markt. De DHZ zaak die een vakman aanbiedt voor degene die niet verdergeraken of het niet meer zien zitten :D
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Langsgaan bij verschillende aanbieders en vergelijken wat je krijgt voor je geld. Meer kan je niet doen om achteraf onaangename verrassingen te vermijden.
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
Andy78;1809760 wrote:
Het is misschien een gat in de markt. De DHZ zaak die een vakman aanbiedt voor degene die niet verdergeraken of het niet meer zien zitten :D



In de omgeving zie ik ook steeds meer vakmannen die wel een DHZ'er willen helpen...

Naarmate bouwen duurder wordt, is er ook steeds meer hulp van bouwheer op de werf...
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Kris77;1809763 wrote:
Andy78;1809760 wrote:
Het is misschien een gat in de markt. De DHZ zaak die een vakman aanbiedt voor degene die niet verdergeraken of het niet meer zien zitten :D



In de omgeving zie ik ook steeds meer vakmannen die wel een DHZ'er willen helpen...

Naarmate bouwen duurder wordt, is er ook steeds meer hulp van bouwheer op de werf...



Dat lijkt mij ook en dat is ook iets waar ik mij verder wil op toeleggen: technische ondersteuning aan zelfbouwers.
 
Lid geworden
22 okt 2012
Berichten
3.062
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor mijn verwarming ben ik naar een gecertificeerd plaatser gestapt. Deze heeft me dan materiaal geleverd, overtuigd dat het allemaal zo moeilijk niet is, het gereedschap uitgelegd en dan mij op zelfbouw gezet. Heeft al het nodige materiaal bij mij nog afgeleverd, alle koppelingsstukken uitgelegd (op een kwartierke, dus... ben dat allemaal vergeten tegen dat ik het nodig heb) en de stukken voor alpex duidelijk opzij gezet van de stukken voor ander materiaal. Een uur ofzo later moet er iemand zijn waar zo'n bak koppelstukken staat, zet dat bij "de rest" en't is om zeep. Niemand dat nog weet wat waar en hoe moet.



'k Ga nu dus (eens de electriciteit gedaan is), zoveel mogelijk in alpex doen, die buizen trekken, en dan diene mens vragen om de koppelingen en aansluiting op de ketel (daar snap ik al helemaal de ballen van, met terugslagkleppen hier en terugslagkleppen daar en'k herken de stukken niet) te laten leggen.



Soms zit ge dus als bouwheer ineens in een situatie van zelfbouw waar ge het eigenlijk liever niet had gewild:razz: Moet wel gezegd zijn: heb al complimenten gekregen op het materiaal. Ketel is naar't schijnt supergoed, en de prijs voor't materiaal heel schappelijk. Denk dat het vooral kwestie was dat diene mens niet rond kwam met zijnen tijd, maar wel kwaliteit wilde leveren.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Vandammes;1809440 wrote:
Ik wil hier toch eens korte uitleg over geven,



Wij hebben 2 maanden geleden bij doe-het-zelf firma X enkele offertes laten maken voor ventilatie, sanitair en verwarming.



Ik vond toen dat de prijzen meevielen en we waren snel overtuigd alles zelf te doen, niet tegenstaande dat je geen enkele garantie hebt en de meeste materialen waren het niet allemaal aan 21% BTW zijn.



Omwille van het feit dat wij geen garantie hebben op de zelf uitgevoerde werken en er toch een BTW verschil van 15% is heb ik bij enkele aannemers een offerte laten maken voor identiek dezelfde werken met dezelfde gebruikte materialen.



De schok was zéér groot en wij waren beide met verstomming geslagen dat ALLE offertes inclusief werkuren goedkoper waren.



We betaalden dus slechts 6% BTW, hadden garantie en konden alle werken laten uitvoeren en dat voor een goedkopere prijs of het zelf te doen.



Bezint eer ge begint!



sommige DHZ-firma's willen (kunnen) ook aan 6% werken, ze doen dan wel verplicht de opstart bij je thuis, voor cv (ketel) en/of ventilatie lijkt mij dat een must dat ze zelf komen om af te stellen, ...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan