• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Discussie over isoleren/premies

Lid geworden
20 jan 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo,

Ik heb met een kennis een kleine discussie (geen ruzie maar een discussie) over het isoleren van het dak wel of niet.
Ik verplicht hem trouwens tot niks en hij mij ook niet maar vond volgende toch opmerkelijk:

Het gebouw zou gebouwd zijn in 1957, het is in 1980 en 2005 reeds eens bijgewerkt (geen zeer ingrijpende renovatie maar wel in orde gesteld) zoals nieuwe ramen, nieuwe deuren etc.

De persoon in kwestie heeft recentelijk (1 maand geleden) het volledige dak laten vernieuwen (nieuwe pannen, nieuw onderdak, etc).
Nu dacht de persoon in kwestie recht te hebben op de dakrenovatie premie. Hij vroeg aan mij hulp deze aan te vragen dus ik ben wat gaan uitzoeken;
"een premie krijgen voor renovatiewerken aan het dak, als het dak of de zoldervloer geïsoleerd is met een van minstens 4,5 m²K/W. Ook als het dak of de zoldervloer in het verleden voldoende werd geïsoleerd en u dit kan aantonen, kunt u een premie krijgen voor de andere dakwerken. Enkel het deel dat voldoende wordt/werd geïsoleerd komt in aanmerking voor een premie."

Nu zijn zoldervloer is toch te licht geisoleerd (2005) met 4 cm PUR (gespoten) als ik dat uitreken (https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/r-waarde-isolatie-frame gespoten PUR λ-waarde (W/mK) 0.030) zou dat een U waarde van 1.33m²K/W wat dus onvoldoende is om aan bovenstaande norm te voldoen. Als ik uitreken op bovenstaande site zou hij +- 14cm gespoten pur nodig gehad hebben om recht te hebben op deze premie.

Dus in principe heeft hij toch geen recht op deze premie?

Daar ik in de premiesimulator al een aardig bedrag zag na het invoeren van de gegevens vroeg ik hem waarom hij de zolder niet zou isoleren, zou trouwens €0 kosten mocht hij voorgaande premie krijgen + comfortabeldere woning toch?

Nou nee daar was hij het niet mee eens want de zoldervloer is geisoleerd + bij isolatie van het dak is ventilatie niet meer mogelijk (ventileren = zolderluik + raam openzetten :rolleyes:). Nou naar mijn oordeel gaat hij via het zolderluik echt een pak warmte door het dak heen jagen? Maar dat kan geen kwaad want het is een onverwarmde hall... Maar zijn hall is gewoon echt een zeer koude ruimte vond ik. Infeite is zijn hall dus een niet verwarmde ruimte die grenst aan verwarmde ruimte's.

Bovendien zou zijn "onbruikbare" zolder bruikbaarder worden, bovendien op zijn zolder staat een elektrische boiler (met vriestemperaturen denk ik aan bevroren leidingen etc? Maar daarvoor zijn de leidingen volgens hem reeds geisoleerd). Maarja een elektrische boiler heeft toch ook meer verlies als de kamertemperatuur 0 graden is?

In principe kan je via die zolder zelfs weg met een ventilatiesysteem, elke ruimte is bereikbaar via deze zolder en de kanalen zouden zelfs niet eens in de weg hoeven te zitten. Maar daar heb ik niet van gesproken want dat zou echt een brug te ver geweest zijn...

Ok, misschien een te lang verhaal voor de vraag, zou hij volgens jullie recht hebben op de Mijnverbouwpremie voor dakrenovatie? Naar mijn oordeel niet?

BEWERKING: Ik denk dat beter zou thuisgehoord hebben onder het kopje premie's?

M.v.g.

Laatst bewerkt:
Je krijgt enkel een premie voor je dakrenovatie wanneer deze is geïsoleerd (R-waarde 4,5) of wanneer je deze dus isoleert. Als dit niet het geval is, dan heb je geen recht op de 'mijnVerbouwpremie'. Ik zou de kennis idd aanraden om het dak bijkomend te isoleren (tenminste R-waarde 4,5). Want gelijk je zegt, met de premie die hij zou krijgen is de isolatie terugbetaald.

Wat een gedoe
Vraag die premie aan en je weet het.
Het is zijn huis en zijn beslissing.
Als hij dan de boodschap krijgt dat die niet toegekend wordt, zal de volgende stap misschien wel gezet worden.

• Leuk
Waarderingen: VdE
Inderdaad, geen recht op de premie met de huidige isolatie. De zoldervloer extra isoleren (moet je kunnen aantonen met facturen of EPC-verslag) en dan zal je, afhankelijk van je inkomen, een mooie premie krijgen voor de dakrenovatie. Een "no-brainer" dus ...

Ik zit in een gelijkaardige situatie en heb hiervoor contact gehad met de dienst van de Vlaamse Overheid die de premies uitbetaalt. Je moet echt wel kunnen aantonen dat je zoldervloer een R-waarde heeft van 4,5 met facturen of met een EPC-verslag. Een foto van de isolatie en een berekening die je vervolgens zelf uitvoert is NIET voldoende.

@Mario_ Lijkt me nogal dom en vooral nutteloos om een aanvraag in te dienen die toch gaat afgewezen worden. Zo zal het nog langer duren voor al die aanvragen eens behandeld geraken...

@sfverhae Dank voor de veruidelijking.

@Jokertje Wat ik me afvraag hoe kan je dat dan wel aantonen? Stel die isolatie is reeds vroeger aangebracht (bijv door vorige eigenaars) hoe kan je dan ooit aantonen hoe dik die isolatie is op papier?
Als je het zelf doet heb je een factuur maar als dat reeds van vroeger zou aangebracht zijn dan lijkt me dat onmogelijk...

@Mario_ Lijkt me nogal dom en vooral nutteloos om een aanvraag in te dienen die toch gaat afgewezen worden. Zo zal het nog langer duren voor al die aanvragen eens behandeld geraken...
Het gaat hier over een discussie met iemand die jou niet geloofd...
Daarom, met een aanvraag in te dienen ziet hij het bewijs zwart op wit.

• Leuk
Waarderingen: VdE

@Jokertje Wat ik me afvraag hoe kan je dat dan wel aantonen? Stel die isolatie is reeds vroeger aangebracht (bijv door vorige eigenaars) hoe kan je dan ooit aantonen hoe dik die isolatie is op papier?
Als je het zelf doet heb je een factuur maar als dat reeds van vroeger zou aangebracht zijn dan lijkt me dat onmogelijk...
Er zit 18 cm glaswol tussen de balken van mijn zoldervloer en dit is aangebracht door een vorige eigenaar. Helaas is volgens mijn epc-verslag dit maar goed voor R-waarde van 3,6. Volgens de epc-man was er bij het opstellen van het verslag geen factuur voorhanden en kon men enkel het soort isolatie en de dikte visueel vaststellen. Dan rekent het epc-programma met een zeer slechte gemiddelde lambdawaarde … terwijl de werkelijke R-waarde van mij isolatie eigenlijk 5,1 is (18cm isoconfort 35).

@Mario_ Oh nu begrijp ik je reactie. Maar nee hoor hij gelooft me gerust dat het niet mag omdat ik het kon aantonen dat premie niet kan vanwege de te lage isolatiewaarde. Maar hij gaat hier trouwens geen gevolg aan koppelen, de premie in de simulator was best stevig maar geeft voor hem geen impuls om te isoleren. Hij vind dat hij dan aan comfortverlies zal doen omdat hij zijn zolderluik niet meer als ventilatie kan gebruiken... :rolleyes: Naar mijn mening zou dat net omgekeerd zijn maar dat was eigenlijk het disscusiepunt. (Maar nu begrijp ik je reactie ook beter, mijn start topic was misschien niet zo duidelijk omschreven, maar dank voor je reactie)

@Jokertje Dus voor het EPC kan dezelfde isolatie beter scoren als je een factuur hebt dan dat je deze gewoon op een intussen weggegooid kassaticket bent gaan kopen... Maar heb jij die premie dan kunnen krijgen? Heb je het kunnen aantonen?

Er zit 18 cm glaswol tussen de balken van mijn zoldervloer en dit is aangebracht door een vorige eigenaar. Helaas is volgens mijn epc-verslag dit maar goed voor R-waarde van 3,6. Volgens de epc-man was er bij het opstellen van het verslag geen factuur voorhanden en kon men enkel het soort isolatie en de dikte visueel vaststellen. Dan rekent het epc-programma met een zeer slechte gemiddelde lambdawaarde … terwijl de werkelijke R-waarde van mij isolatie eigenlijk 5,1 is (18cm isoconfort 35).
Uitleg klopt niet: een epc deskundige moet de visueel vastgestelde isolatie en dikte ingeven in het protocol.
Hij mag daarvoor zelfs de isolatiewaarde opzoeken.
Tis maar als visueel niets kan vastgesteld worden dat er standaardwaarden ifv leeftijd huis worden gebruikt.

Uitleg klopt niet: een epc deskundige moet de visueel vastgestelde isolatie en dikte ingeven in het protocol.
Hij mag daarvoor zelfs de isolatiewaarde opzoeken.
Tis maar als visueel niets kan vastgesteld worden dat er standaardwaarden ifv leeftijd huis worden gebruikt.
Ik zeg toch letterlijk dat enkel de dikte (18 cm) en het soort isolatie (minerale wol) ingegeven zijn in mijn epc-verslag? Omdat deze zichtbaar vast te stellen zijn. En er wordt geen lambda-waarde ingegeven omdat er geen factuur is noch type op de isolatie staat (enkel merk) Dus heeft de epc-verslaggever wel degelijk met een slechte gemiddelde waarde gerekend. Hoe komt je anders aan een R-waarde van 3,6 voor 18cm glaswol?

Zie voorbeeld 2 op pagina 50 van het
Inspectieprotocol .

Van dat opzoeken heb ik nog nooit gehoord. En dat kan ook niet want er staat geen type, jaartal … op mijn isolatie vermeld.

@Mario_ Oh nu begrijp ik je reactie. Maar nee hoor hij gelooft me gerust dat het niet mag omdat ik het kon aantonen dat premie niet kan vanwege de te lage isolatiewaarde. Maar hij gaat hier trouwens geen gevolg aan koppelen, de premie in de simulator was best stevig maar geeft voor hem geen impuls om te isoleren. Hij vind dat hij dan aan comfortverlies zal doen omdat hij zijn zolderluik niet meer als ventilatie kan gebruiken... :rolleyes: Naar mijn mening zou dat net omgekeerd zijn maar dat was eigenlijk het disscusiepunt. (Maar nu begrijp ik je reactie ook beter, mijn start topic was misschien niet zo duidelijk omschreven, maar dank voor je reactie)

@Jokertje Dus voor het EPC kan dezelfde isolatie beter scoren als je een factuur hebt dan dat je deze gewoon op een intussen weggegooid kassaticket bent gaan kopen... Maar heb jij die premie dan kunnen krijgen? Heb je het kunnen aantonen?
Ik zou inderdaad de 42 m2 glaswol die reeds tussen mijn balken zit opnieuw kunnen kopen voor ongeveer 500 a 600€ zodat ik een factuur heb die geldig is voor mijn epc-verslag en dan vervolgens tot 5750€ premie kunnen trekken op mijn dakrenovatie omdat ik nu wel een R-waarde heb van 4,5 in mijn zoldervloer. Die nieuw gekochte isolatie moet ik zelfs niet eens plaatsen want er zitten reeds gele isolatie in mijn zoldervloer van het merk Isover … Gewoon een nieuw epc-verslag laten opmaken en zeggen dat ik zelf de zoldervloer heb geïsoleerd, de factuur tonen en een plaat van de zoldervloer eventjes omhoog doen …

de lambda waarde van vergelijkbare isolatiematerialen scheelt erg weinig.
je zegt dat de isolatie zichtbaar is, dan ga ik er vanuit dat er een merk of type op staat.
dan kan je de waardes opzoeken en ingeven.
maar zelfs dan verschilt deze weinig of niets tussen de merken onderling en kan je dikte en type opgeven en zal deze zeer dicht bij de reële waarde liggen.

tenzij de gedeclareerde waarde sterk anders is.

In deze denk ik dat de deskundige anders te werk is gegaan.

Ik zou inderdaad de 42 m2 glaswol die reeds tussen mijn balken zit opnieuw kunnen kopen voor ongeveer 500 a 600€ zodat ik een factuur heb die geldig is voor mijn epc-verslag en dan vervolgens tot 5750€ premie kunnen trekken op mijn dakrenovatie omdat ik nu wel een R-waarde heb van 4,5 in mijn zoldervloer. Die nieuw gekochte isolatie moet ik zelfs niet eens plaatsen want er zitten reeds gele isolatie in mijn zoldervloer van het merk Isover … Gewoon een nieuw epc-verslag laten opmaken en zeggen dat ik zelf de zoldervloer heb geïsoleerd, de factuur tonen en een plaat van de zoldervloer eventjes omhoog doen …
met de factuur te tonen zal het niet voldoende zijn.
als epc-deskundige moeten we meer controleren/bewijzen hebben dan dat.
zie inspectieprotocol.

met de factuur te tonen zal het niet voldoende zijn.
als epc-deskundige moeten we meer controleren/bewijzen hebben dan dat.
zie inspectieprotocol.
Dus een factuur van de isolatie (met adres, naam, soort isolatie, R-waarde ...) en de epc-verslaggever kan de isolatie zelf zichtbaar zien zitten (met merk erop vermeld) en de dikte nameten, dat is niet voldoende? Wat kan een doe-het-zelver nog meer hebben dan een factuur en eventueel foto's van de plaatsting?

we moeten de datum van factuur controleren: dat zal alvast niet (meer) kloppen.
Foto's van tijdens de plaatsing waarbij de levering van isolatie en merk/type duidelijk af te lezen zijn op de plaats van installatie, kunnen gebruikt worden indien het chronologisch klopt.

@art wordt er in een epc-verslag ook rekening gehouden met het feit dat de houten roostering van de zoldervloer de isolatielaag onderbreekt? En dus de R-waarde van de vloer (combinatie glaswol en hout) in zijn geheel kleiner is dan R-waarde van enkel het isolatiemateriaal op zich?

Ja, dan moet er een onderbreking worden ingegeven, net zoals met hellende daken of hsb.

@art is het eigenlijk toegestaan voor het epc-verslag om isolatie los op de zoldervloer van een ongebruikte zolder te leggen? Ik zou bv. glaswolmatten kunnen kopen en die boven op de volledige zoldervloer leggen (kruiselings op de balken) om zo een hogere R-waarde te bekomen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan