• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Wil je gratis batibouw bezoeken? Lees dan hier hoe je aan tickets geraakt!

Discussie met firma over ventilatie

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Beste allen,



Na 2 jaar te hebben gewoond in mijn nieuwbouwwoning komen zo nu en dan eens wat "lijken" uit de kast gevallen. Niet zo veel en meestal zijn die wel vrij makkelijk en goed op te lossen, maar wat ik nu voorheb zit ik toch wat mee in mijn maag.



Via dit forum ben ik indertijd op een firma gevallen die onder andere ventilatie installeerde. Ze stonden hoog aangeschreven hier en daarom ben ik ermee in zee gegaan. Voorlopig zal ik me onthouden van de naam van de firma te vermelden omdat ik eerst de "case" an sich wil uiteenzetten.



Wij hebben een ComfoD350 unit laten plaatsen (allé, niet echt, maar lees gerust verder :) ), met aardwarmtewisselaar. Met de AWW waren in feite van in het begin problemen. Toen deze werd geleverd wilde de firma van de ventilatie dat mijn aannemer die zou plaatsen. Mijn aannemer heeft dat uiteindelijk ook gedaan, maar hij zei er wel bij dat hij dat nog nooit gedaan had en dat hij dus niet zeker was of alles ok zou zijn. De dag van de plaatsing is er ook niemand van de ventilatiefirma komen zien, ze hadden gewoon een plannetje gestuurd en dat was het dan. Later stond die firma dan wel in voor het plaatsen van de ventilatie unit en de circuits.



De miserie begon enkele maanden geleden toen ik, bij het driemaandelijks vervangen van de filters merkte dat deze nog maagdelijk wit waren. Raar. Ik keek in de AWW en toen bleek dat het grondwater in deze put dermate hoog stond dat dit de aanvoergaten van de lucht volledig blokkeerden. De unit had dus zeker drie maanden vacuum staan trekken. Nice.

Ik wist dat er wat water in de put stond, dat had ik vroeger wel al eens gezien en had ik ook al de firma voor gecontacteerd, maar zij zeiden me dat dat normaal was en dat dat na verloop van tijd wel weg ging trekken. Dat was dus uiteindelijk niet het geval ; de AWW maakte duidelijk water.



Bellen dus, hoe zouden ze dat oplossen. Toen begon natuurlijk het te verwachten spelletje dat ze dat probeerden in de schoenen van de aannemer te schuiven. Ik heb mij daar niet laten doen en uiteindelijk kwamen ze af met de oplossing dat ze een dompelpompje met vlotter zouden installeren in de AWW die om de zoveel tijd het overtollige water uit de AWW zou pompen. Ik vond dat in feite maar een halfslachtige bric-a-brac oplossing, maar omdat ik allang voelde dat er niet veel meer inzat dan dat ben ik maar akkoord gegaan. Een paar dagen later ging de bel bij mij thuis: de postbode met een pakket, met daarin een dompelpomp. Ze veronderstelden blijkbaar dat ik het zelf ging oplossen! Niet akkoord, bellen dus, en na een nogal kort antwoord ("dat was niet zo afgesproken meneer!" - yeah, right) gaven ze toch toe om iemand te sturen om dat te installeren. (nog niet direct van de poes, want ik heb geen stroom daar liggen op die plaats). Enfin, die mens komt ter plaatse en het geraakt geïnstalleerd. Ik toch redelijk content - hoewel ik het nog steeds een prutsoplossing vond, maar allé.



Terwijl die mens bij mij was vraag ik hem dat ondertussen waarom ze dat eigenlijk bij mij zo hebben geregeld met die recirculatielucht. Het is zo dat er een ComfoD550 geoffreerd was. Toen ze deze kwamen installeren plaatsen ze niet die unit, maar wel een ComfoD350. Daarnaast plaatsen ze ook nog een recirculatieunit. Dit is een systeem C motorke op de zolder die de lucht van op de overloop afzuigt en binnenblaast in de living. Ik had bij de installatie dat al gevraagd waarom ze dat zo deden, en dat was zogezegd een nieuwe verplichting van de EPB waar zij ook niet konden aan doen, maar deze oplossing zou zeker niet slechter zijn dan de eerst voorgestelde.



Nu, na 2 jaar wonen in die woning met de ventilatie kan ik wel zeggen dat ze ZEKER WEL slechter was. Desondanks dat wij een recirculatie dampkap hebben (met koolstoffilter) koken wij bijna nooit frieten, vis of andere etenwaren die sterk geuren, omdat je het soms 2 dagen nadien nog ruikt. Dat was ons wel anders voorgesteld! Ondertussen ken ik ook wel al wat meer van EBP en blijkt dat dat GEEN verplichting was.

De reden dat luchtjes zo lang blijven hangen, is wel duidelijk: op het ganse benedeverdieping komt er NERGENS lucht binnen rechtstreeks van de unit (dus echte, verse lucht). De enige lucht die beneden wordt binnengeblazen is 'recirculatielucht' die dat systeem C motorke afneemt van op de overloop boven. De verse lucht wordt allemaal in de slaapkamers boven binnengeblazen, maar dus nergens beneden.



Daarom vroeg ik ook aan die mens van de firma waarom ze dat bij mij zo gedaan hadden. Hij werkte nog niet bij de firma op het moment van installatie, maar vond het toch ook raar en raadde mij aan er es voor te bellen/mailen. Dat heb ik toen ook gedaan.



Na wat over-en weer ge-mail is mij al duidelijk geworden dat ze in feite een fout hebben gemaakt in hun installatie. (dat kon ik afleiden van de discussie in de email) Ik heb dus zoals gezegd op de ganse benedenverdieping maar 2 pulsiepunten, beiden in de living. Naar ik begrepen heb moest er normaal gezien volgens hun eigen werkboek ééntje daarvan rechtstreeks op de unit zitten (verse lucht dus) en ééntje op de recirculatie. Helaas zitten ze alletwee op de recirculatie! Ze daar vanaf koppelen en alsnog allebei rechtstreeks op de unit steken (hetgeen veruit mijn voorkeur heeft - omdat er dan overal verse lucht komt) kan technisch zeker, maar dan blijkt de unit te zwak want ik moet in totaal zo'n 420 kuub kunnen verplaatsen.



In feite hadden ze dus toch gewoon de geoffreerde 550 moeten plaatsen (een 450 was in feite ook al voldoende geweest, maar die bestond op het moment van mijn bouw nog niet), dan was dat allemaal geen probleem geweest. De hemel mag weten waarom ze opeens zonder mijn toestemming een 350 hebben geplaatst, samen met nog een recirculatie-unit. Maar wat ik wel zeker weet, is dat het niet zo goed werkt. Daar sta je dan met een installatie van een kleine 10.000 euro!



Ik ben nu met de firma in onderhandeling hoe ze dat gaan oplossen. Maar ik wil mijn situatie eens hier voorleggen om eens jullie mening te weten over wat redelijk is.



Als ik mijn factuur bekijk hebben ze uiteindelijk ook wel maar een 350 gefactureerd (dat zou er nog maar aan mankeren!). Het liefst zou ik dus hebben dat ze die 350 komen terughalen, een 450 zouden brengen en installeren en de fout aan het circuit zouden oplossen. De opleg van 350 naar 450 wil ik dan best wel betalen. Ik weet echter dat dit wellicht een flink pak discussie zal zijn. Toch denk ik niet dat dit een buitenproportionele eis is.



Hoe zou ik dit het beste aanpakken?



Een andere mogelijkheid zou natuurlijk kunnen zijn: zelf de 350 verkopen tweedehands, en een 450 bij hen bestellen en laten installeren. Maar daar doe ik ze dan in feite een plezier mee omdat ze dan 2 units aan mij hebben kunnen verkopen en ik in feite hun shit oplos voor hen.



Een andere optie zou nog kunnen zijn de 350 verkopen en ergens anders een 450 kopen en desnoods zelf installeren, maar ik weet niet in hoeverre ik dan nog aanspraak op hen zou kunnen maken mbt de garantie die ik toch op mijn buizenstel moet hebben.



Suggesties zijn van harte welkom!



PS. Niet raar staan kijken als er binnenkort een ComfoD350 te koop staat op dit forum. :)
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
BartDG;1786046 wrote:
Jeter, hoewel ik het helemaal eens ben met de rest van je post klopt dit totaal niet. Zelfs als het buiten 35 graden is kunnen wij het binnen via onze vloerverwarming-koeling makkelijk op 21 graden houden. Wij blijven zelfs gewoon onder ons donsdeken slapen, hetzelfde als wij in de winter gebruiken. Wij zijn HEEL tevreden van de koelingsoptie en zouden dat direct opnieuw kopen.

Kip vs ei: blijft het koel dankzij uw vvw-koeling (vreemd woord :) ) of blijft het koel dankzij uw E-peil ...
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
BartDG;1786046 wrote:
jeter;1786024 wrote:
bdr, dat is kort door de bocht hoor... met zo'n vloerverwarming ga je zeker niet naar 20 graden kunnen koelen. Als het buiten 30 graden of meer is, dan zal je uw huisje misschien van een 26-27 naar een 24 graden kunnen brengen als je koelt met 16 graden in uw vloerverwarming.



Dat is netjes en aangenaam natuurlijk, maar 20 graden mag je vergeten.

Jeter, hoewel ik het helemaal eens ben met de rest van je post klopt dit totaal niet. Zelfs als het buiten 35 graden is kunnen wij het binnen via onze vloerverwarming-koeling makkelijk op 21 graden houden. Wij blijven zelfs gewoon onder ons donsdeken slapen, hetzelfde als wij in de winter gebruiken. Wij zijn HEEL tevreden van de koelingsoptie en zouden dat direct opnieuw kopen.



Dat heb ik niet gezegd. Wat ik zeg is dat eens je op 27 graden zit in je huis, dat je dan niet meer naar 20 graden kan gaan dmv vvw koeling. De koelcapaciteit van zo'n systeem is te laag.



Dus het is key om uw huis niet te laten opwarmen. En dat doe je door zonnewering en door warme ventilatielucht buiten te houden en door ramen en deuren dicht te houden enz.



Mijn punt is dat vvw koeling een vele malen kleinere koelcapaciteit heeft dan een airco unit. En uit de uitleg van bdr kwam dit niet goed naar voor.





BartDG;1786046 wrote:
jeter;1786024 wrote:
Anderzijds ziet BartDG ook nog iets over het hoofd: de warmtewisselaar in de ventilatieunit werkt ook omgekeerd in de zomer. Daarmee bedoel ik: als het binnen 23 graden is, en je zuigt lucht aan van 30 graden, dan zal de warmtewisselaar die warme lucht afkoelen naar een 24 graden zoiets!

Klopt. Dat had ik helemaal niet over het hoofd gezien, maar in tegensteling tot de fantastische werking van de koeling via de VVW is het mijn ervaring dat de koelcapaciteit van de ventilatie maar ZEER marginaal is. Zoiets van 95% VVW / 5% ventilatie ongeveer.



Klopt, ventilatie koelt niet. Maar die omgekeerde werking in de zomer vermijdt wel bijkomende opwarming. En dat is exact wat je nodig hebt om de hitte uit uw huis te houden, zodat je met een minimale of zelfs zonder koelcapaciteit toch aangename temperaturen houdt in huis.



Dus wat ik wil zeggen is dat je moet "voorkomen" dat je opwarming hebt en dan kan je "voorkomen" dat je fors moet gaan koelen.



Maar we dwalen af denk ik...
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
3ss;1786079 wrote:
Kip vs ei: blijft het koel dankzij uw vvw-koeling (vreemd woord :) ) of blijft het koel dankzij uw E-peil ...

Beide natuurlijk, maar toch vooral dankzij de koeling. Toen de koeling nog manueel moest worden geactiveerd ben ik het eens vergeten, en na een dag begon de warmte dan toch binnen te zitten. Daarna gewoon de koeling geactiveerd en een halve dag later was de temperatuur weer lekker koel. (ja, dat duurt wel enkele uren - is geen airco é).
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
jeter;1786104 wrote:
Dat heb ik niet gezegd. Wat ik zeg is dat eens je op 27 graden zit in je huis, dat je dan niet meer naar 20 graden kan gaan dmv vvw koeling. De koelcapaciteit van zo'n systeem is te laag.



Dus het is key om uw huis niet te laten opwarmen. En dat doe je door zonnewering en door warme ventilatielucht buiten te houden en door ramen en deuren dicht te houden enz.

Tot 27 graden heb ik het nooit laten komen, maar toch wel een paar keer tot 26 en dat was geen enkel probleem. Ik denk dat 27 ook wel zou lukken hoor, maar wellicht zou het iets langer duren. Op het moment dat de koeling dan goed aan het koelen is voel je echt de koude van de vloer stralen. Dat is wel het enige moment van 't jaar dat je beter pantoffels draagt bij ons in huis, want dan is de vloer echt te koud om nog blootsvoets op te lopen.



jeter;1786024 wrote:
Klopt, ventilatie koelt niet. Maar die omgekeerde werking in de zomer vermijdt wel bijkomende opwarming. En dat is exact wat je nodig hebt om de hitte uit uw huis te houden, zodat je met een minimale of zelfs zonder koelcapaciteit toch aangename temperaturen houdt in huis.



Dus wat ik wil zeggen is dat je moet "voorkomen" dat je opwarming hebt en dan kan je "voorkomen" dat je fors moet gaan koelen.

Dat is inderdaad natuurlijk het meest efficiënte, maar mijn ervaring is eerlijk waar dat het echt geen ramp is als het systeem nadien moet koelen, ook al is dat ettelijke graden. Maximum een halve dag later is het huis weer op temperatuur. Zoals ik hierboven al zei voel je echt de koude van de vloer af stralen. Bij mij liggen alle VVW buisjes ook maar op 10 cm van elkaar. Wellicht dat dat ook wel helpt.
 

bdr

Lid
Lid geworden
13 jan 2011
Berichten
566
Waarderingsscore
0
Punten
16
jeter;1786024 wrote:
bdr, dat is kort door de bocht hoor... met zo'n vloerverwarming ga je zeker niet naar 20 graden kunnen koelen. Als het buiten 30 graden of meer is, dan zal je uw huisje misschien van een 26-27 naar een 24 graden kunnen brengen als je koelt met 16 graden in uw vloerverwarming.



Dat is netjes en aangenaam natuurlijk, maar 20 graden mag je vergeten.



Nee. Kort gezegd is koelen of verwarmen voor de vloerverwaming hetzelfde.



Lang gezegd:



Koelen of verwarmen vraagt evenveel energie voor een bepaald temperatuur verschil, of nog,



Q = C * DeltaT



Q staat voor warmte in Joule (== energie)

C voor warmtecapaciteit in Joule/Kelvin

DeltaT staat voor temperatuurverschil in graden Kelvin (of Celsius)



C is een constante die afhangt van het materiaal, of het geheel van materialen, niet van de temperatuur. (Eigenlijk Cp, we gaan uit van constante druk.)



Om 2 graden te koelen moet je evenveel energie afvoeren als je nodig hebt om 2 graden te verwarmen. Verwarmen of koelen is dus lineair tov de temperatuur.



Bij een huis hebben we te maken met warmteverliezen per tijd eenheid, en een verwarmingsinstallatie met een vermogen. Om het constant dezelfde temperatuur te laten zijn moeten die in evenwicht zijn, m.a.w.



Warmteverlies (in Joule per seconde) = Vermogen (in Watt, en één Watt is één Joule per seconde)



Warmteverlies = Q/s = Ch * DeltaT / s, waarbij Ch de warmtecapaciteit van het huis en DeltaT verschil is tussen binnen en buitentemperatuur, dus



Warmteverlies = Ch * (BinnenT - BuitenT) / s



Een vloerverwarming geeft warmte door temperatuurverschil tussen aanvoer en afvoertemperatuur. Dus:



Vermogen = Cv * (AanvoerT - AfvoerT) / s, waarbij Cv de warmtecapaciteit is van het vloerverwarmingssysteem.



Bij een ideale vloerverwarming is de afvoertemperatuur gelijk aan de binnentemperatuur, dus stellen we AfvoerT = BinnenT. (**)



Vermogen = Cv * (AanvoerT - BinnenT) / s



Stellen we warmteverlies gelijk aan vermogen dan krijgen we



Warmteverlies = Vermogen,

of nog,

Ch * (BinnenT - BuitenT) / s = Cv * (AanvoerT - BinnenT) / s



schrappen geeft :



Ch * (BinnenT - BuitenT) = Cv * (AanvoerT - BinnenT)



omzetten geeft:



Cv / Ch = (BinnenT - BuitenT) / (AanvoerT - BinnenT)



Cv / Ch is de efficiëntie van onze vloerverwarming, hoe groter hoe efficiënter (lagere aanvoertemperatuur voor zelfde binnentemperatuur). De efficiëntie hangt af van de opbouw van de vloerverwaming en het huis, niet van de temperatuur.



Stel nu dat BartDG in de winter bij -10ºC het binnen warm krijgt (20ºC) bij een aanvoertemperatuur van 35ºC dan is de efficiëntie per graad:



Cv / Ch = Efficiëntie = (20 - -10) / (35 - 20) = 2



Dus elk graad verschil in aanvoertemperatuur levert 2 graden verschil in binnentemperatuur op.



Stel nu dat het buiten 30ºC is, binnen willen we 20ºC, wat is dan de benodigde aanvoertemperatuur?



Efficiëntie = (BinnenT - BuitenT) / (AanvoerT - BinnenT)

AanvoerT - BinnenT = (BinnenT - BuitenT) / Efficiëntie

AanvoerT = (BinnenT - BuitenT) / Efficiëntie + BinnenT

AanvoerT = (20 - 30) / 2 + 20



AanvoerT = 15ºC



Dus met 15ºC aanvoer kan hij zijn huis koelen tot 20ºC bij een buitentemperatuur van 30ºC. Dit lijken mij cijfers die realistisch zijn voor een vloerverwarming met warmtepomp en passieve koeling (merk op dat de COP van warmtepomp hier helemaal niet ter sprake hoeft te komen, het gaat gewoon over het systeem van vloerverwarming). Met actieve koeling zou hij het nog kouder kunnen krijgen.



** Ik weet dat een ideale vloerverwarming niet bestaat, maar dat maakt geen verschil: het verschil tussen aanvoer en afvoer zal slechts een fractie zijn van het verschil tussen aanvoer en binnentemperatuur, in percent. Dus:



DeltaT = AanvoerT - AfvoerT = fractie * (AanvoerT - binnenT), met fractie in % (bv 10% of zo)



Vul dat in de vergelijkingen en je komt op net hetzelfde uit. Want



Vermogen = Cv * (AanvoerT - AfvoerT) / s = Cv * fractie * (AanvoerT - BinnenT) / s



of



Vermogen = Cv2 * (AanvoerT - BinnenT) / s, met Cv2 = Cv * fractie en alles blijft hetzelfde.



Afin, 't is nogal lang geworden.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Juist ja... en je gaat nu voorbij aan het koelvermogen van de warmtepomp dat niet gelijk is aan het verwarmingsvermogen. (nominaal, maar al zeker niet in de extremen zoals -8C en +35C)



En verder stuur je ook geen 15 graden water door een passief systeem, want het risico op condens is te groot.



En als het buiten 30 graden is, dan zal je zeker geen probleem hebben om het binnen op 20 graden te houden... Sterker nog, bij 30 graden zou je zelfs niet eens moeten koelen, want iets of wat huis moet 30 graden zonder problemen kunnen "weerstaan". Immers je hebt zonnewering en je hebt maar enkele uren op een dag 30 graden ('s nachts koelt het dan nog iets af) enz enz...



Koeling komt pas ter sprake als het buiten echt warm is en het ook 's nachts boven de 20 graden blijft. Als je een weekje zo'n weer hebt, dat de warmte echt binnen zit en dat de zonnewering wel zijn best gedaan heeft, maar stilaan de duimen moet leggen. En dat je geen D ventilatie hebt, dus ook warme ventilatielucht die binnenkomt enz...



Dus het gaat opnieuw om dimensionering, net zoals bij verwarming.

Bij verwarming ontwerp je uw systeem om bij -8C uw huis op comfort temp te krijgen. Je ontwerpt niet bij +2C. Dus moet je voor koeling ook niet op +30C ontwerpen.



Met voorbeeld: stel dat uit uw ontwerp bij -8C volgt dat je een 8kW warmtepomp nodig hebt om uw huis op comforttemp te verwarmen. Dan zal je in de technische specs van zo'n pomp kunnen vinden dat die waarschijnlijk zo'n 6kW koelvermogen heeft. En daar stopt het voor de meeste mensen, want ze zijn blij met dat koelvermogen dat ze zomaar bij hun warmtepompje krijgen. Er wordt dus niet ontworpen op koeling... Het zou dan zomaar eens kunnen dat je beter naar 8kW of 10kW koeling gaat en dus voor een zwaarder model WP moet kiezen, maar dan passen die kopers natuurlijk, want het gaat hem in eerste plaats om verwarming.



Dus je hebt gelijk dat je met 15C wel wat kan koelen, maar mijn punt is dat 15C niet is aan te houden als het buiten echt warm wordt omdat de WP unit die capaciteit niet heeft. (en al zowiezo niet als je condens wil vermijden)
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik ga mij niet moeien met de technische discussie, maar ik kan alleen zeggen dat bij ons de temperatuur van de koeling op 18 graden staat, dat wij dan geen condens hebben en dat het systeem perfect in staat is het huis te koelen, ook als het iets later is ingeschakeld waardoor het de temperatuur in de woning terug naar beneden moet krijgen. Geen enkel probleem, dat werkt perfect.



Dit is in feite al de tweede keer dat ik hier op het forum zo'n discussie heb met iemand die dit niet gelooft. Ik zal hetzelfde zeggen als ik tegen de eerste persoon gezegd heb: kom in de zomer gerust eens langs en see for yourself. Altijd welkom.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.590
Waarderingsscore
1
Punten
38
Jeter heeft 100% gelijk. In de winter ga je water steken van pakweg 35gr om uw chape op 25 te houden om een ruimtetemp te bekomen van 21gr. Je zit dus met deltat van 10gr tss water en chape en 4 gr tss chape en ruimte.



In de zomer wil je diezelfde 21gr bekomen met water van 18gr. Je ziet toch zelf ook dat er veel minder spel is.



Je kan het halen maar tis geen regel en zal afhangen van isolatie en zonnewering. Niet iedereen haalt het dus in de zomer terwijl de winter geen probleem vormt.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
BartDG;1786379 wrote:
Ik ga mij niet moeien met de technische discussie, maar ik kan alleen zeggen dat bij ons de temperatuur van de koeling op 18 graden staat, dat wij dan geen condens hebben en dat het systeem perfect in staat is het huis te koelen, ook als het iets later is ingeschakeld waardoor het de temperatuur in de woning terug naar beneden moet krijgen. Geen enkel probleem, dat werkt perfect.



Dit is in feite al de tweede keer dat ik hier op het forum zo'n discussie heb met iemand die dit niet gelooft. Ik zal hetzelfde zeggen als ik tegen de eerste persoon gezegd heb: kom in de zomer gerust eens langs en see for yourself. Altijd welkom.



Het is niet dat ik je niet geloof... integendeel, ik geloof je wel. Maar passief koelen moet niet te rooskleurig worden voorgesteld, want het is echt geen airco.



Ja, het werkt zeker, maar binnen de grenzen van wat mogelijk is met de koelcapaciteit van zo'n warmtepomp. Dus verwacht geen mirakels. Zolang je zorg draagt voor zonnewering en de warme lucht buiten houdt, ben ik er zeker van dat passief koelen prima werkt zonder er speciaal extra capaciteit voor te gaan voorzien... niet meer en niet minder. Maar airco toestanden moet je er gewoon niet van verwachten.



Dus vandaar dat ik wat tegenwind geef, omdat het iets te rooskleurig voorgesteld wordt.
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
jeter;1786573 wrote:
Het is niet dat ik je niet geloof... integendeel, ik geloof je wel. Maar passief koelen moet niet te rooskleurig worden voorgesteld, want het is echt geen airco.

Nee, 't is geen airco... Ik vind het beter. :) De lucht is niet zo droog als met een airco. 't Verbruikt ook bijlange zoveel niet. Het enige wat je wel hebt is dat het een stuk meer tijd nodig heeft om de boel gekoeld te krijgen. (zeg maar een halve dag tot 1 dag), maar eens je dat gepasseerd bent is 't allemaal rozengeur! :)
 

bdr

Lid
Lid geworden
13 jan 2011
Berichten
566
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dus mijn conclusie van het verhaal is: in theorie kan koelen van 30ºC naar 20ºC met passieve koeling (bdr), volgens de regels van goede praktijk kan het niet omdat de mensen geen koude of natte voeten willen krijgen (de mario en jeter) en kan het zeker niet bij hogere temperaturen, en in BartDG's geval werkt het met 18ºC aanvoer. 't Is te hopen dat het ventilatieprobleem van BartDG zich zo ook oplost.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan