• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Wil je gratis batibouw bezoeken? Lees dan hier hoe je aan tickets geraakt!

Discussie met firma over ventilatie

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Beste allen,

Na 2 jaar te hebben gewoond in mijn nieuwbouwwoning komen zo nu en dan eens wat "lijken" uit de kast gevallen. Niet zo veel en meestal zijn die wel vrij makkelijk en goed op te lossen, maar wat ik nu voorheb zit ik toch wat mee in mijn maag.

Via dit forum ben ik indertijd op een firma gevallen die onder andere ventilatie installeerde. Ze stonden hoog aangeschreven hier en daarom ben ik ermee in zee gegaan. Voorlopig zal ik me onthouden van de naam van de firma te vermelden omdat ik eerst de "case" an sich wil uiteenzetten.

Wij hebben een ComfoD350 unit laten plaatsen (allé, niet echt, maar lees gerust verder :) ), met aardwarmtewisselaar. Met de AWW waren in feite van in het begin problemen. Toen deze werd geleverd wilde de firma van de ventilatie dat mijn aannemer die zou plaatsen. Mijn aannemer heeft dat uiteindelijk ook gedaan, maar hij zei er wel bij dat hij dat nog nooit gedaan had en dat hij dus niet zeker was of alles ok zou zijn. De dag van de plaatsing is er ook niemand van de ventilatiefirma komen zien, ze hadden gewoon een plannetje gestuurd en dat was het dan. Later stond die firma dan wel in voor het plaatsen van de ventilatie unit en de circuits.

De miserie begon enkele maanden geleden toen ik, bij het driemaandelijks vervangen van de filters merkte dat deze nog maagdelijk wit waren. Raar. Ik keek in de AWW en toen bleek dat het grondwater in deze put dermate hoog stond dat dit de aanvoergaten van de lucht volledig blokkeerden. De unit had dus zeker drie maanden vacuum staan trekken. Nice.

Ik wist dat er wat water in de put stond, dat had ik vroeger wel al eens gezien en had ik ook al de firma voor gecontacteerd, maar zij zeiden me dat dat normaal was en dat dat na verloop van tijd wel weg ging trekken. Dat was dus uiteindelijk niet het geval ; de AWW maakte duidelijk water.

Bellen dus, hoe zouden ze dat oplossen. Toen begon natuurlijk het te verwachten spelletje dat ze dat probeerden in de schoenen van de aannemer te schuiven. Ik heb mij daar niet laten doen en uiteindelijk kwamen ze af met de oplossing dat ze een dompelpompje met vlotter zouden installeren in de AWW die om de zoveel tijd het overtollige water uit de AWW zou pompen. Ik vond dat in feite maar een halfslachtige bric-a-brac oplossing, maar omdat ik allang voelde dat er niet veel meer inzat dan dat ben ik maar akkoord gegaan. Een paar dagen later ging de bel bij mij thuis: de postbode met een pakket, met daarin een dompelpomp. Ze veronderstelden blijkbaar dat ik het zelf ging oplossen! Niet akkoord, bellen dus, en na een nogal kort antwoord ("dat was niet zo afgesproken meneer!" - yeah, right) gaven ze toch toe om iemand te sturen om dat te installeren. (nog niet direct van de poes, want ik heb geen stroom daar liggen op die plaats). Enfin, die mens komt ter plaatse en het geraakt geïnstalleerd. Ik toch redelijk content - hoewel ik het nog steeds een prutsoplossing vond, maar allé.

Terwijl die mens bij mij was vraag ik hem dat ondertussen waarom ze dat eigenlijk bij mij zo hebben geregeld met die recirculatielucht. Het is zo dat er een ComfoD550 geoffreerd was. Toen ze deze kwamen installeren plaatsen ze niet die unit, maar wel een ComfoD350. Daarnaast plaatsen ze ook nog een recirculatieunit. Dit is een systeem C motorke op de zolder die de lucht van op de overloop afzuigt en binnenblaast in de living. Ik had bij de installatie dat al gevraagd waarom ze dat zo deden, en dat was zogezegd een nieuwe verplichting van de EPB waar zij ook niet konden aan doen, maar deze oplossing zou zeker niet slechter zijn dan de eerst voorgestelde.

Nu, na 2 jaar wonen in die woning met de ventilatie kan ik wel zeggen dat ze ZEKER WEL slechter was. Desondanks dat wij een recirculatie dampkap hebben (met koolstoffilter) koken wij bijna nooit frieten, vis of andere etenwaren die sterk geuren, omdat je het soms 2 dagen nadien nog ruikt. Dat was ons wel anders voorgesteld! Ondertussen ken ik ook wel al wat meer van EBP en blijkt dat dat GEEN verplichting was.

De reden dat luchtjes zo lang blijven hangen, is wel duidelijk: op het ganse benedeverdieping komt er NERGENS lucht binnen rechtstreeks van de unit (dus echte, verse lucht). De enige lucht die beneden wordt binnengeblazen is 'recirculatielucht' die dat systeem C motorke afneemt van op de overloop boven. De verse lucht wordt allemaal in de slaapkamers boven binnengeblazen, maar dus nergens beneden.

Daarom vroeg ik ook aan die mens van de firma waarom ze dat bij mij zo gedaan hadden. Hij werkte nog niet bij de firma op het moment van installatie, maar vond het toch ook raar en raadde mij aan er es voor te bellen/mailen. Dat heb ik toen ook gedaan.

Na wat over-en weer ge-mail is mij al duidelijk geworden dat ze in feite een fout hebben gemaakt in hun installatie. (dat kon ik afleiden van de discussie in de email) Ik heb dus zoals gezegd op de ganse benedenverdieping maar 2 pulsiepunten, beiden in de living. Naar ik begrepen heb moest er normaal gezien volgens hun eigen werkboek ééntje daarvan rechtstreeks op de unit zitten (verse lucht dus) en ééntje op de recirculatie. Helaas zitten ze alletwee op de recirculatie! Ze daar vanaf koppelen en alsnog allebei rechtstreeks op de unit steken (hetgeen veruit mijn voorkeur heeft - omdat er dan overal verse lucht komt) kan technisch zeker, maar dan blijkt de unit te zwak want ik moet in totaal zo'n 420 kuub kunnen verplaatsen.

In feite hadden ze dus toch gewoon de geoffreerde 550 moeten plaatsen (een 450 was in feite ook al voldoende geweest, maar die bestond op het moment van mijn bouw nog niet), dan was dat allemaal geen probleem geweest. De hemel mag weten waarom ze opeens zonder mijn toestemming een 350 hebben geplaatst, samen met nog een recirculatie-unit. Maar wat ik wel zeker weet, is dat het niet zo goed werkt. Daar sta je dan met een installatie van een kleine 10.000 euro!

Ik ben nu met de firma in onderhandeling hoe ze dat gaan oplossen. Maar ik wil mijn situatie eens hier voorleggen om eens jullie mening te weten over wat redelijk is.

Als ik mijn factuur bekijk hebben ze uiteindelijk ook wel maar een 350 gefactureerd (dat zou er nog maar aan mankeren!). Het liefst zou ik dus hebben dat ze die 350 komen terughalen, een 450 zouden brengen en installeren en de fout aan het circuit zouden oplossen. De opleg van 350 naar 450 wil ik dan best wel betalen. Ik weet echter dat dit wellicht een flink pak discussie zal zijn. Toch denk ik niet dat dit een buitenproportionele eis is.

Hoe zou ik dit het beste aanpakken?

Een andere mogelijkheid zou natuurlijk kunnen zijn: zelf de 350 verkopen tweedehands, en een 450 bij hen bestellen en laten installeren. Maar daar doe ik ze dan in feite een plezier mee omdat ze dan 2 units aan mij hebben kunnen verkopen en ik in feite hun shit oplos voor hen.

Een andere optie zou nog kunnen zijn de 350 verkopen en ergens anders een 450 kopen en desnoods zelf installeren, maar ik weet niet in hoeverre ik dan nog aanspraak op hen zou kunnen maken mbt de garantie die ik toch op mijn buizenstel moet hebben.

Suggesties zijn van harte welkom!

PS. Niet raar staan kijken als er binnenkort een ComfoD350 te koop staat op dit forum. :)

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Moeilijk. Er is namelijk een behoorlijke tijd verstreken, dus de 350 is ook al behoorlijk gebruikt. Ik weet echter niet wat de economische levensduur is van die dingen. Ik zou dezelfde insteek maken, zoals jij het nu ook doet. Wel zou ik in mijn achterhoofd houden dat het bedrag wellicht hoger wordt, namelijk opleg + economische levensduur.

Arbeid en andere buizen/koppelingen moeten zij niet over zeuren.

Pootje stijfhouden even en kijken waar ze mee afkomen.

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
stefan;1783582 wrote:
pompje is geen brc-a-brac maar een NOODZAAK bij een AWW

een condenspompje is dat

staat op het einde, diepste punt van de AWW, juist voor deze de woning binnenkomt

meer info o.a. op : http://www.ecobouwers.be/forum/post/grondbuis-op-amper-80-100-cm-diepte

AWW = veel risico's, veel kans dat het fout loopt

Dat heb ik ondertussen ook gemerkt. :)

Ik wist niet dat er een condensput moest zijn net voor de buis de woning binnenkomt. Dat werd ook niet zo uitgevoerd. Via de link van jou heb ik al geleerd dat je ook best geen flexibele buis gebruikt, en het is ook dat dat bij mij gebruikt is :(.

Enfin... Het pompje werd geplaatst helemaal op het einde van het circuit, waar de standpijp van de aanzuiging werd geplaatst (dit is het enige stuk van de AWW die kan worden opengemaakt en 't is ook daar waar het water inzit).

Ik had in feite beter ook voor een BWW gekozen, maar toen ik gebouwd heb (2008), was er nog niet zoveel sprake van BWW. 't was overal AWW wat je toen hoorde. In feite heel stom, zeker in mijn geval omdat ik ook een geothermische warmtepomp met diepteboringen gebruik en dus perfect dat captatienet daarvoor had kunnen gebruiken.

Ik heb het in feite ondertussen ook al eens nagevraagd bij de firma van de warmtepomp (= een andere firma dan de ventilatie), en het captatienet zou reserve genoeg hebben om ook nog een extra warmtewisselaar aan te koppelen die dan tussen de aanzuigleiding van de ventilatie-unit kan worden geplaatst. Daarvoor moet echter wel een (klein) vals plafond worden uitgebroken om een nieuwe aanzuigleiding te maken aan de buitengevel (ipv via de grond zoals nu het geval is). Een beetje teveel werk en kosten voor de moment, maar ik ben zeer in dubio om uiteindelijk toch die route te gaan volgen en die AWW put volledig met zand vol te gooien en te supprimeren.

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Erik!;1783634 wrote:
Moeilijk. Er is namelijk een behoorlijke tijd verstreken, dus de 350 is ook al behoorlijk gebruikt. Ik weet echter niet wat de economische levensduur is van die dingen.
Klopt, en ik vermoed ook dat dat het struikelpunt zal worden. Maar volgens mij gaan die dingen wel iets langer mee dan dat.

Erik!;1783634 wrote:
Ik zou dezelfde insteek maken, zoals jij het nu ook doet. Wel zou ik in mijn achterhoofd houden dat het bedrag wellicht hoger wordt, namelijk opleg + economische levensduur.

Arbeid en andere buizen/koppelingen moeten zij niet over zeuren.

Pootje stijfhouden even en kijken waar ze mee afkomen.

Blij te horen dat ik blijkbaar toch geen overdreven eisen stel. :)

Ik ben best bereid op te leggen naar het zwaardere model, dat is niet het probleem. Maar zij gaan inderdaad die 350 moeten willen terugnemen.

Ik kan me ergens niet van de indruk ontdoen dat ze die 350 van in 't begin op overschot hadden en die dan maar bij mij hebben geïnstalleerd om ze kwijt te zijn, ook al was die van in het begin te licht voor de omvang van mijn woning. Dat verschil hebben ze dan proberen op te lossen met die recirculatie-unit, maar dat was dus pruts.

Dat is natuurlijk speculatie , ik zal het wellicht nooit weten. De persoon die indertijd de installatie uitgevoerd heeft is zelfs niet meer werkzaam bij het bedrijf, hetgeen de discussie alleen maar bemoeilijkt natuurlijk...

Nu, moest er ooit iets van komen: ik heb mijn originele offerte nog waarop duidelijk een 550 staat vermeld als de te installeren unit. Dus daar kunnen ze al geen speld tussenkrijgen...

SDH

Lid geworden
15 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Recirculatie is op zich niet slecht, het zorgt voor een totale vermindering qua debiet omdat de toevoeren meestal hoger tot vrij veel hoger liggen als de afvoerdebieten. Nu is het advies dacht ik wel dit bij voorkeur niet puur op recirculatie te laten werken, en is er kans op akoestische problemen wegens de doorvoer. En dan natuurlijk het feit dat dit zonder overleg zou zijn gebeurd :confused: Enige is natuurlijk dat factuur betaald is en dergelijke dus in hoeverre je in je schoenen staat na 2jaar ipv moment van oplevering is een andere kwestie.

BWW ipv AWW zou ik zéker uitvoeren, waar rook is, is vuur..

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
SDH;1783686 wrote:
Recirculatie is op zich niet slecht, het zorgt voor een totale vermindering qua debiet omdat de toevoeren meestal hoger tot vrij veel hoger liggen als de afvoerdebieten. Nu is het advies dacht ik wel dit bij voorkeur niet puur op recirculatie te laten werken, en is er kans op akoestische problemen wegens de doorvoer. En dan natuurlijk het feit dat dit zonder overleg zou zijn gebeurd :confused:

Ik mag doodvallen als het geen waar is. Ik vond het toen ook al vreemd, maar ik had een grenzeloos vertrouwen in deze firma (ook al omdat ze op dit forum heel goed waren aangeschreven), dus heb ik er toen geen punt van willen maken. Achteraf is dat dom gebleken, want die recirculatie deugt door geen meter. Het zorgt er alleen voor dat kookgeuren nog beter door de woning verdeeld worden en zo heb je er 2 dagen last van ipv enkele uren. Wetende wat ik nu weet zou ik nu NOOIT meer akkoord gaan met zo'n setup. Desnoods zouden ze elders maar nog een extractiepunt extra moeten steken om aan hun balans te geraken, maar zo'n recirculalatie zou er nooit meer inkomen. (en hij gaat er ook uit, daar ben ik nu al zeker van).

SDH;1783686 wrote:

Ben ik met je eens, en zal ik ook zo laten uitvoeren... we hebben echter eerst nog andere kosten die primeren, maar eens we in de "verbouwfase" van de nieuwbouw geraakt zijn, en niet langer in de "bouwfase", dan zal dit één van de eerste zaken op het lijstje zijn. :)

Lid geworden
27 sep 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Eventjes vooraf duidelijk melden: ik geef je gelijk hoor. Zeker als je 10.000€ betaalt, mag je een deftige installatie verwachten.

Een recirculatie is op zich niet verkeerd. Het houdt ook het vocht binnen, want droge lucht is toch een vaak voorkomend probleem bij ventilatie. Natuurlijk moet dat dan wel een beetje oordeelkundig gebeuren, om geen geuren te gaan verspreiden enz

Verder: ivm de afwijking tussen factuur en offerte: eventjes advokaat van de duivel spelen: factuur betalen = factuur aanvaarden = uitvoering aanvaarden. Dus daar is door hen wel degelijk een dikke speld tussen te krijgen.

Je zal het dus vooral moeten spelen op "verborgen gebrek"; nl. de geurhinder: je kon dit niet vaststellen op het moment van de betaling. Zoals je efficiëntie van een CV ook maar echt kan nagaan bij een koude winter.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.424
Punten
113
BartDG;1783651 wrote:
stefan;1783582 wrote:
pompje is geen brc-a-brac maar een NOODZAAK bij een AWW

een condenspompje is dat

staat op het einde, diepste punt van de AWW, juist voor deze de woning binnenkomt

meer info o.a. op : http://www.ecobouwers.be/forum/post/grondbuis-op-amper-80-100-cm-diepte

AWW = veel risico's, veel kans dat het fout loopt

Dat heb ik ondertussen ook gemerkt. :)

Ik wist niet dat er een condensput moest zijn net voor de buis de woning binnenkomt. Dat werd ook niet zo uitgevoerd. Via de link van jou heb ik al geleerd dat je ook best geen flexibele buis gebruikt, en het is ook dat dat bij mij gebruikt is :(.

Enfin... Het pompje werd geplaatst helemaal op het einde van het circuit, waar de standpijp van de aanzuiging werd geplaatst (dit is het enige stuk van de AWW die kan worden opengemaakt en 't is ook daar waar het water inzit).

Ik had in feite beter ook voor een BWW gekozen, maar toen ik gebouwd heb (2008), was er nog niet zoveel sprake van BWW. 't was overal AWW wat je toen hoorde. In feite heel stom, zeker in mijn geval omdat ik ook een geothermische warmtepomp met diepteboringen gebruik en dus perfect dat captatienet daarvoor had kunnen gebruiken.

Ik heb het in feite ondertussen ook al eens nagevraagd bij de firma van de warmtepomp (= een andere firma dan de ventilatie), en het captatienet zou reserve genoeg hebben om ook nog een extra warmtewisselaar aan te koppelen die dan tussen de aanzuigleiding van de ventilatie-unit kan worden geplaatst. Daarvoor moet echter wel een (klein) vals plafond worden uitgebroken om een nieuwe aanzuigleiding te maken aan de buitengevel (ipv via de grond zoals nu het geval is). Een beetje teveel werk en kosten voor de moment, maar ik ben zeer in dubio om uiteindelijk toch die route te gaan volgen en die AWW put volledig met zand vol te gooien en te supprimeren.

klopt BWW is daarom iets beter, minder risico op "fouten" maar in 2008 inderdaad nog niet courant

nog veel succes

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Je bent toch zeker dat het water in de AWW nu volledig weggepompt wordt en de bui(s)(zen) helemaal droog is/zijn? Als er door gebrekkige uitvoering of een lek of een inzinking van de buis waar water blijft instaan, is ontstaan, dan is de kans op een ongezond binnenklimaat heel groot. Toch zeker goed laten nakijken!

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Bart Aertgeerts;1783765 wrote:
Je bent toch zeker dat het water in de AWW nu volledig weggepompt wordt en de bui(s)(zen) helemaal droog is/zijn? Als er door gebrekkige uitvoering of een lek of een inzinking van de buis waar water blijft instaan, is ontstaan, dan is de kans op een ongezond binnenklimaat heel groot. Toch zeker goed laten nakijken!

Nee, dat ben ik niet zeker. Meer nog, ik ben wél zeker dat het niet zo is. Ten eerste bijft er in die standpijp onderaan ALTIJD zeker nog een kleine tiental cm water staan. De eerste centimeters omdat het pompje nooit volledig tot op de bodem alles kan wegzuigen (anders zuigt het lucht), en de volgende centimeters van water dat nog terugkeert via de leiding eens het pompje terug afslaat na het 3m omhoogpompen (zo diep is de put immers) van het overtollige water omdat de vlotter op het "aanvaardbare" niveau komt. Maar er blijft dus zeker en ten allen tijde water in die put staan, alleen niet meer zo hoog dat de toegangsgaten voor de lucht naar binnen in huis ook geblokkeerd worden.

Ten tweede kan het ook nog perfect zo zijn dat er ergens in die aangelegde AWW een verzakking zit waar altijd water in blijft staan. Dat kan ik niet controleren (misschien wel met zo'n camera voor riolen, maar ik zie het nog niet direct gebeuren). Dit vermoeden wordt alleen maar versterkt door het feit dat de buis een flexibel was en geen stijve buis, waardoor het voorkomen van verzakkingen eigenlijk eerder regel dan uitzondering zijn.

Ik besef terdege dat dit nefast is voor het binnenklimaat. Dit is ook eigenlijk één van de hoofdredens dat ik van die AWW af wil. Nogmaals, ik ben volledig van zinnens om die AWW te supprimeren ondertussen. Het ontbreekt ons voorlopig alleen aan budget om het te laten aanpassen naar een BWW, er zijn zaken die dringender zijn, helaas.

SDH

Lid geworden
15 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
BartDG;1783690 wrote:
SDH;1783686 wrote:
Recirculatie is op zich niet slecht, het zorgt voor een totale vermindering qua debiet omdat de toevoeren meestal hoger tot vrij veel hoger liggen als de afvoerdebieten. Nu is het advies dacht ik wel dit bij voorkeur niet puur op recirculatie te laten werken, en is er kans op akoestische problemen wegens de doorvoer. En dan natuurlijk het feit dat dit zonder overleg zou zijn gebeurd :confused:

Ik mag doodvallen als het geen waar is. Ik vond het toen ook al vreemd, maar ik had een grenzeloos vertrouwen in deze firma (ook al omdat ze op dit forum heel goed waren aangeschreven), dus heb ik er toen geen punt van willen maken. Achteraf is dat dom gebleken, want die recirculatie deugt door geen meter. Het zorgt er alleen voor dat kookgeuren nog beter door de woning verdeeld worden en zo heb je er 2 dagen last van ipv enkele uren. Wetende wat ik nu weet zou ik nu NOOIT meer akkoord gaan met zo'n setup. Desnoods zouden ze elders maar nog een extractiepunt extra moeten steken om aan hun balans te geraken, maar zo'n recirculalatie zou er nooit meer inkomen. (en hij gaat er ook uit, daar ben ik nu al zeker van).

SDH;1783686 wrote:

Ben ik met je eens, en zal ik ook zo laten uitvoeren... we hebben echter eerst nog andere kosten die primeren, maar eens we in de "verbouwfase" van de nieuwbouw geraakt zijn, en niet langer in de "bouwfase", dan zal dit één van de eerste zaken op het lijstje zijn. :)

ik wou niet suggereren dat het wel overlegd is, ik wou maar duidelijk maken dat recirculatie een verantwoorde oplossing is maar als jij als bouwheer om bepaalde reden (ik wist vooral van akoestische probleem, de geurhinder die jij vermeldt kan ik ook perfect inbeelden als goede reden) dit niet wilt dan kan dit perfect vermeden worden natuurlijk. Er zal ofwel in de huidige vochtige lokalen extra afzuiging plaatsvinden ofwel in een hal of dergelijek extra extratiemond geplaatst worden.

Zelf heb ik ook trouwens recirculatie vermeden, vooral met schrik naar akoestiek toe, en als compensatie wordt in een linnenberging lucht afgezogen om de balans te halen. Ik begrijp je dus maar al te goed ;-)

bdr

Lid
Lid geworden
13 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Waarom schakel je die hele AWW toestand niet uit en trek je gewoon verse buitenlucht naar binnen?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.424
Punten
113
bdr;1784850 wrote:
Waarom schakel je die hele AWW toestand niet uit en trek je gewoon verse buitenlucht naar binnen?

niet altijd eenvoudig

stel dat unit in de kelder staat?

opening door buitenmuur maken is meestal niet zo mooi, makkelijk

en BOVENAL wat doe je binnen een paar weken als het buiten vriest???

luchtgroep kan niet werken als hij aangevrozen is !

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
bdr;1784850 wrote:

Dat zou in principe wel kunnen, maar dan moet ik inderdaad zoals Stefan zegt een nieuwe aansluiting door de buitenmuur maken. Dat kan wel, maar daarvoor moet er eerst een vals plafond ook uitgebroken worden. Niet onoverkomelijk, maar momenteel een te grote ingreep (lees: te koselijk). Maar dat is inderdaad wat ik wel van plan ben uiteindlijk.

Het probleem wat Stefan ook aanhaalt mbt vorst was idd 1 van de redenen dat ik juist die AWW geplaatst heb. Maar in principe zou dat geen probleem moeten zijn omdat de ventilateunit een vorstbeveiliging heeft. Toch zou ik, om dat op te lossen liever geen gebruik maken van die mogelijkheid en meteen om die reden een BWW ertussen willen plaatsen. Maar ook daarvoor moet dat plafond eruit.

bdr

Lid
Lid geworden
13 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als de unit in een verwarmte ruimte staat zie ik die zo snel nog niet bevriezen. Ik begrijp niet goed waarom je nog extra kosten (BWW) zou doen om een hypotetisch probleem te voorkomen dat slechts een aantal dagen per jaar zou kunnen optreden. Qua efficiëntie win je er naar mijn bescheiden mening niks mee: de unit zou al 95% van de warmte moeten recupereren, het gaat dan nog maar over 5% van de ventilatieverliezen die je een beetje kan opkrikken. Zoveel calorische waarde heeft lucht niet, 't is niet voor niets dat je voor heteluchtverwarming veel grotere debieten nodig hebt.

Afin, ik ben geen specialist en word graag terechtgewezen door een specialist ter zake, maar ik denk dat het sop de kolen niet waard is.

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
't gaat hem niet alleen over de vorst in feite. Om te voorkomen dat de motor bevroren lucht trekt gaan ze hem voorverwarmen met een elektrisch element. Dat kost wel wat energie, hoewel dat niet onoverkomelijk is.

Maar in de zomer wordt op dezelfde manier zo lucht binnengetrokken die misschien wel 30 graden (of meer) is. Wij koelen onze woning via de vloerverwarming van onze geothermisch warmtepomp, en dat werkt heel goed. Als je dan natuurlijk continu lucht in je woning gaat binnenblazen van 30 graden, dan zal dat effect wel deels teniet worden gedaan, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Daarom, gezien wij onze woning koelen in de zomer, kon ook weer diezelfde lucht via een warmtewisselaar passeren in de zomer, die de lucht dan deels zal 'voor-koelen' en ze iets gekoelder de woning zal binnenbrengen, net als met een AWW.

bdr

Lid
Lid geworden
13 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Je ComfoD 350 heeft geen electrische weerstand als vorstbeveiliging, maar hij vermindert toerental van de aanvoermotor zodat er minder koude lucht in de warmtewisselaar terecht komt. Hij gaat dus niet meer verbruiken, maar wel tijdelijk iets minder ventileren. Aanvoermotor zal niet bevriezen want koude lucht is heel droog. Probleem met vriezen en ventilatie zit aan de warme kant van de warmtewisselaar, die lucht is veel natter.

Koeling had ik niet aan gedacht, maar gezien die warmtepomp jouw huis kan verwarmen van -10ºC tot +20ºC zou koelen van +30ºC naar +20ºC geen probleem mogen zijn. Ik begrijp wel dat het steekt dat je na al dat geld en tijd geen 100% efficiënte ventilatie hebt, maar ik zou me eerder druk maken of er genoeg verse lucht in huis komt dan ik me zorgen zou maken over de marginale winsten van die AWW en BWW toestanden die in mijn ogen de luchtkwaliteit slechter maken (schimmels en vocht in AWW en/of op warmtewisselaar BWW).

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
bdr, dat is kort door de bocht hoor... met zo'n vloerverwarming ga je zeker niet naar 20 graden kunnen koelen. Als het buiten 30 graden of meer is, dan zal je uw huisje misschien van een 26-27 naar een 24 graden kunnen brengen als je koelt met 16 graden in uw vloerverwarming.

Dat is netjes en aangenaam natuurlijk, maar 20 graden mag je vergeten.

Anderzijds ziet BartDG ook nog iets over het hoofd: de warmtewisselaar in de ventilatieunit werkt ook omgekeerd in de zomer. Daarmee bedoel ik: als het binnen 23 graden is, en je zuigt lucht aan van 30 graden, dan zal de warmtewisselaar die warme lucht afkoelen naar een 24 graden zoiets!

Zo'n warmtewisselaar is eigen het slot op uw deur: warmte blijft binnen of warmte blijft buiten. Dat werkt in 2 richtingen.

En ivm vriestemperaturen: lucht van een graad of 3 is al genoeg om bevriezing te krijgen in de warmtewisselaar.

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
jeter;1786024 wrote:
bdr, dat is kort door de bocht hoor... met zo'n vloerverwarming ga je zeker niet naar 20 graden kunnen koelen. Als het buiten 30 graden of meer is, dan zal je uw huisje misschien van een 26-27 naar een 24 graden kunnen brengen als je koelt met 16 graden in uw vloerverwarming.

Dat is netjes en aangenaam natuurlijk, maar 20 graden mag je vergeten.

Jeter, hoewel ik het helemaal eens ben met de rest van je post klopt dit totaal niet. Zelfs als het buiten 35 graden is kunnen wij het binnen via onze vloerverwarming-koeling makkelijk op 21 graden houden. Wij blijven zelfs gewoon onder ons donsdeken slapen, hetzelfde als wij in de winter gebruiken. Wij zijn HEEL tevreden van de koelingsoptie en zouden dat direct opnieuw kopen.

jeter;1786024 wrote:
Anderzijds ziet BartDG ook nog iets over het hoofd: de warmtewisselaar in de ventilatieunit werkt ook omgekeerd in de zomer. Daarmee bedoel ik: als het binnen 23 graden is, en je zuigt lucht aan van 30 graden, dan zal de warmtewisselaar die warme lucht afkoelen naar een 24 graden zoiets!

Klopt. Dat had ik helemaal niet over het hoofd gezien, maar in tegensteling tot de fantastische werking van de koeling via de VVW is het mijn ervaring dat de koelcapaciteit van de ventilatie maar ZEER marginaal is. Zoiets van 95% VVW / 5% ventilatie ongeveer.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan