• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Din afdekplaaten verplicht?

ellyjore

Lid
Lid geworden
27 jan 2024
Waarderingsscore
35
Punten
18
Is het verplicht (voor AREI) dat de gleuven voor de din-rails aan de voorkant van je kast volledig opgevuld zijn? Als je dus een 30 module gleuf hebt maar er zitten maar 20 modules in, moet je die dan opvullen met van die afdekplaten?

Het zou me niet onlogisch lijken, maar ofwel heb ik niet de juiste term om dit op te zoeken, of wel is zo een afdekplaat/strip niet iets dat veel online webwinkels lijken te verkopen...

Nee ik denk niet dat je daar verkeerd over denkt. Ik heb deze en daar staat expliciet klasse II bij (dubbel geïsoleerd).

Maar het is wel ok om die kast as-is te gebruiken mits je de kast aard (en hoofddiff in een apart plastic kastje hangt)?

Ik heb recent een metalen bord laten keuren waarin de hoofddif in staat opgesteld. De hoofdvoedingskabel wordt dubbel geïsoleerd ingebracht en is ontmanteld ter hoogte van de diff. De enige opmerking van de keurder was dat daar een bakje rond moest want als de draden zouden loskomen had je kans op elektrische schok.

Bijlagen

• IMG_9538.jpeg
    IMG_9538.jpeg
    174,8 KB · Weergaven: 17
De minimale IP graden staan in NBN-EN-61439-3 voor huishoudelijke borden en in NBN-EN-61439-2 voor borden uitsluitend bediend door BA4/BA5 personen.

Doorgaans liggen de eisen voor BA1 personen hoger dan voor BA4/BA5 personen.
Deel 2 vereist een interne IP-graad van IPxx-B.
Deel 3 vereist (als ik me niet vergis uit mijn hoofd) een IPxx-C. Er is net een nieuwe 2024 versie vanuit die ik nog moet doornemen.

IP2X is strenger dan IPXX-B. De eerste beschouwt zonder limitatie van diepte (binnendringing = binnendringing = niet ok, de 2e beschouwt enkel zo diep als een vinger kan geraken. Als iets aan IP2X voldoet, voldoet het per definitie ook aan de eisen van IPXX-B maar omgekeerd niet.

De vereisten van IP staan volledig los van metalen of kunstofkast en hebben daar niks mee te maken. De vereisten gelden voor beide types.

Gewoon uit pure interesse maar een metalen bord met alles op din rail niet afgeschermd wordt wel goedgekeurd en een bord zonder afdekplaten niet, dat vind ik vreemd.
Moet je als particulier normaal een carterplaat (=oranje plexi plaat) voor plaatsen.
Pas een stalen bord gekeurd, geen oranje plaat, volledig in orde en de keurder is 3 uur bezig geweest (was nog maar 3 maanden in dienst). Kan dit artikel ook niet terugvinden in het AREI, vandaar de interesse. Als IP20 zou zijn, zou het voldoende zijn.
Deze zin uit het AREI.

Bekijk bijlage 105797
Doorgaans is een metalen "Rittal" kast (zoals hierboven) enkel te openen met een bordensleutel.
Dan moet er geen carta aanwezig zijn, ook niet particulier.

Dus eigenlijk kan je de moeite besparen om een carta op maat te maken als je een deur met slot plaatst.
Want we moeten eerlijk zijn, zo'n carta is in alle gevallen dikke miserie :ROFLMAO:

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Gewoon uit pure interesse maar een metalen bord met alles op din rail niet afgeschermd wordt wel goedgekeurd en een bord zonder afdekplaten niet, dat vind ik vreemd.
Moet je als particulier normaal een carterplaat (=oranje plexi plaat) voor plaatsen.
Pas een stalen bord gekeurd, geen oranje plaat, volledig in orde en de keurder is 3 uur bezig geweest (was nog maar 3 maanden in dienst). Kan dit artikel ook niet terugvinden in het AREI, vandaar de interesse. Als IP20 zou zijn, zou het voldoende zijn.
Deze zin uit het AREI.

Bekijk bijlage 105797
Doorgaans is een metalen "Rittal" kast (zoals hierboven) enkel te openen met een bordensleutel.
Dan moet er geen carta aanwezig zijn, ook niet particulier.

Dus eigenlijk kan je de moeite besparen om een carta op maat te maken als je een deur met slot plaatst.
Want we moeten eerlijk zijn, zo'n carta is in alle gevallen dikke miserie :ROFLMAO:
Nee zo simpel werkt het helaas niet.

Het slot (tegenwoordig: veiligheidsslot) an-sich ontslaat u niet om aan bepaalde IP-graden te voldoen voor BA1 danwel BA4/BA5 personen.

Het veiligheidsslot kan darentegen wel een manier zijn om te verzekeren dat een bord enkel geopend kan worden door BA4/BA5 personen, ook al hebben BA1 personen toegang tot het lokaal waar het bord staat. Hierdoor dalen de eisen dan van het geopende bord van classificatie "bediend door BA1 personen" naar classificatie "bediend uitsluitend door BA4/BA5 personen" (ergo lagere eisen voor IP-graad, automaten met onderbrekingsvermogen volgens IEC60947-2 ipv IEC60898, etc)

classificatie "bediend door BA1 personen" --> NBN-EN 61439-3 van toepassing

classificatie "bediend uitsluitend door BA4/BA5 personen" --> NBN-EN 61439-2 van toepassing

In mijn bord thuis zit er een veiligheidsslot met sleutel. Ik als eigenaar (BA1 persoon) heb de sleutel en daarmee toegang tot het bord. Het bord blijft dus, desondanks een veiligheidsslot, toegankelijk voor BA1 personen. Ergo moet voldoen aan de hogere eisen in NBN-EN 61439-3
Als ik morgen bij wijze van spreke een besloten vennootschap start met administratief adres mijn thuisadres, ik declareer mezelf BA5 persoon en plak een sticker op de deur met "enkel toegang BA5", dan mag mijn bord ineens voldoen aan de lagere eisen van NBN-EN 61439-2 :)

Laatst bewerkt:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan