• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Din afdekplaaten verplicht?

ellyjore

Lid
Lid geworden
27 jan 2024
Waarderingsscore
35
Punten
18
Is het verplicht (voor AREI) dat de gleuven voor de din-rails aan de voorkant van je kast volledig opgevuld zijn? Als je dus een 30 module gleuf hebt maar er zitten maar 20 modules in, moet je die dan opvullen met van die afdekplaten?

Het zou me niet onlogisch lijken, maar ofwel heb ik niet de juiste term om dit op te zoeken, of wel is zo een afdekplaat/strip niet iets dat veel online webwinkels lijken te verkopen...

Vynckier, nu ABB, heeft dit. Nee is voor zover ik weet niet verplicht. Uiteraard in de veronderstelling dat je aan IP20 voldoet, wat het geval is als je geen "blote" verbinding in uw bord hebt liggen.

Je dient die gaten af te dekken dacht ik, maar dat hoeft niet tot op de millimeter. Je mag er zeker bv. geen vinger zomaar in kunnen steken. Ik dacht dat het criterium was dat je er geen schroevendraaier zomaar mag kunnen induwen.

Google eens op afdekstrip, afdekstrook, blindstrook. Online - leveranciers met hopen :cool: .

Je dient die gaten af te dekken dacht ik, maar dat hoeft niet tot op de millimeter. Je mag er zeker bv. geen vinger zomaar in kunnen steken. Ik dacht dat het criterium was dat je er geen schroevendraaier zomaar mag kunnen induwen.
dan zou dit betekenen dat je een metalen bord nooit zou goedgekeurd krijgen.

De automaten/diffs moeten bedienbaar zijn (dus deur van bord open) met behoud van beschermingsgraad IPxxC. Inderdaad de zogenaamde schroevendraaier van 2.5mm dik en 10cm lang.

Met afdekplaten verwijderd moet de beschermingsgraad IPxxB behouden blijven. De zogenaamde "vingerveiligheid" met een vinger van 12.5mm dik een bepaalde lengte en 2 gewrichten.

Met afdekplaten verwijderd moet de beschermingsgraad IPxxB behouden blijven. De zogenaamde "vingerveiligheid" met een vinger van 12.5mm dik een bepaalde lengte en 2 gewrichten.
Hiermee bevestig je dus dat het kan ?

B
Dat wat net kan?
Het oplaten van ruimte in uw bord. Dus bv in een fix-o-rail geen blindplaten zetten.
Ahzo.
Dat zou in bepaalde situaties kunnen ja.
Als je op een bepaalde plaats van de afdekkap een stukje blindplaat weglaat maar daarachter zit niet direct in de buurt een spanningsdragend deel dat je dus niet kan raken met de "testschroevendraaier" dan voldoet dat aan IPxxC en is het in orde.

Hierin zit'em net het verschil tussen IPx3 en IPxxC.
Dit is wel IPxxC maar niet IPx3...

Gewoon uit pure interesse maar een metalen bord met alles op din rail niet afgeschermd wordt wel goedgekeurd en een bord zonder afdekplaten niet, dat vind ik vreemd.

Gewoon uit pure interesse maar een metalen bord met alles op din rail niet afgeschermd wordt wel goedgekeurd en een bord zonder afdekplaten niet, dat vind ik vreemd.
Moet je als particulier normaal een carterplaat (=oranje plexi plaat) voor plaatsen.

Moet je als particulier normaal een carterplaat (=oranje plexi plaat) voor plaatsen.
Pas een stalen bord gekeurd, geen oranje plaat, volledig in orde en de keurder is 3 uur bezig geweest (was nog maar 3 maanden in dienst). Kan dit artikel ook niet terugvinden in het AREI, vandaar de interesse. Als IP20 zou zijn, zou het voldoende zijn.

Pas een stalen bord gekeurd, geen oranje plaat, volledig in orde en de keurder is 3 uur bezig geweest (was nog maar 3 maanden in dienst). Kan dit artikel ook niet terugvinden in het AREI, vandaar de interesse. Als IP20 zou zijn, zou het voldoende zijn.
Deze zin uit het AREI.

Screenshot_20241028_074008_Drive.jpg

Deze zin uit het AREI.

Bekijk bijlage 105797
Wacht, dus elke stalen zekeringenkast moet achter plexi zitten? Of begrijp ik dit verkeerd.

Ik heb een aantal vrienden en familieleden met grote domotica zekeringen kasten uit metaal en niemand heeft zo een plaat eevoor zitten.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Deze zin uit het AREI.

Bekijk bijlage 105797
Dan mag het toch wel, er staat dat "alle genaakbare delen zich achter een isolerende hindernis moet bevinden". Een geïsoleerde blanke koperdraad bevind zich "achter" een isolerende hindernis die niet zonder gereedschap kan worden weggenomen.

De IP rating maakte mij enigsinds nieuwsgierig (omdat deze op eerste zicht niet overeenkomt met IP20) en dit blijkt de norm te zeggen:
  • Volgens EN IEC 60529 zijn apparaten gemarkeerd met IPXXB beveilig tegen het in indringen van een "testvinger" met diameter 12mm en een lengte van 80mm. Deze testvinger mag hierbij geen genaakbare delen kunnen aanraken.
  • Volgens EN IEC 60529 is een apparaat gemarkeerd met IP2X beschermd tegen vaste vreemde voorwerpen met een diameter ≥ 12,5 mm, of liever gezegd de objectsonde, bol van 12,5 mm diameter dringt niet volledig door. Bovendien zorgt het merkteken IP2X ook voor bescherming tegen toegang tot gevaarlijke onderdelen. In het bijzonder is een apparaat gemarkeerd met IP2X beschermd tegen toegang tot gevaarlijke onderdelen met de vinger, of liever gezegd de gelede testvinger van 12 mm diameter, 80 mm lengte heeft voldoende afstand tot gevaarlijke onderdelen.
Hieruit kunnen we dus afleiden dat IP2x gelijkwaardig, zelfs enigszins strenger, is aan IPXXB.

Gebaseerd op de initiële vraag: als TS zijn bord zo heeft gemaakt dat indien er geen afdekkingen opzitten, hij/zij bij indringen geen genaakbare delen kan aanraken, dan wordt het geacht veilig.

Dit wil dus ook zeggen dat metalen borden waarin apparaten zijn gebruikt conform IP20 (alle automaten zijn conform deze norm) dan is het ok.

Of mis ik nog iets?

@ellyjore Als dat een dubbel geïsoleerde kast is hoeft dat niet. Ik heb er ook zo één.

Waar @BnB2 het over heeft zijn volgens mij de industriële modellen.

Deze zin uit het AREI.

Bekijk bijlage 105797
Dan mag het toch wel, er staat dat "alle genaakbare delen zich achter een isolerende hindernis moet bevinden". Een geïsoleerde blanke koperdraad bevind zich "achter" een isolerende hindernis die niet zonder gereedschap kan worden weggenomen.

De IP rating maakte mij enigsinds nieuwsgierig (omdat deze op eerste zicht niet overeenkomt met IP20) en dit blijkt de norm te zeggen:
  • Volgens EN IEC 60529 zijn apparaten gemarkeerd met IPXXB beveilig tegen het in indringen van een "testvinger" met diameter 12mm en een lengte van 80mm. Deze testvinger mag hierbij geen genaakbare delen kunnen aanraken.
  • Volgens EN IEC 60529 is een apparaat gemarkeerd met IP2X beschermd tegen vaste vreemde voorwerpen met een diameter ≥ 12,5 mm, of liever gezegd de objectsonde, bol van 12,5 mm diameter dringt niet volledig door. Bovendien zorgt het merkteken IP2X ook voor bescherming tegen toegang tot gevaarlijke onderdelen. In het bijzonder is een apparaat gemarkeerd met IP2X beschermd tegen toegang tot gevaarlijke onderdelen met de vinger, of liever gezegd de gelede testvinger van 12 mm diameter, 80 mm lengte heeft voldoende afstand tot gevaarlijke onderdelen.
Hieruit kunnen we dus afleiden dat IP2x gelijkwaardig, zelfs enigszins strenger, is aan IPXXB.

Gebaseerd op de initiële vraag: als TS zijn bord zo heeft gemaakt dat indien er geen afdekkingen opzitten, hij/zij bij indringen geen genaakbare delen kan aanraken, dan wordt het geacht veilig.

Dit wil dus ook zeggen dat metalen borden waarin apparaten zijn gebruikt conform IP20 (alle automaten zijn conform deze norm) dan is het ok.

Of mis ik nog iets?
Zou zeggen stel u vraag aan "gas.elec@economie.fgov.be" in verband met u vraag want ik kan alleen zeggen wat keurders in het veld zeggen.

@ellyjore Als dat een dubbel geïsoleerde kast is hoeft dat niet. Ik heb er ook zo één.

Waar @BnB2 het over heeft zijn volgens mij de industriële modellen.
Maar een kast als deze https://www.zelektro.be/metalen-verdeelkast-9-rijen-315-modules.html is toch niet dubbel geïsoleerd, of is mijn concept van dubbele isolatie verkeerd?

Ik dacht klassiek dat geaarde metalen kasten (wat hier het geval is, ook deur heeft aparte expliciete aardingsaansluiting) veilig waren, maar nu begin ik schrik te krijgen dat ik een of andere plastic kast er nogns moet gaan rond bouwen.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan