Gewoon uit pure interesse maar een metalen bord met alles op din rail niet afgeschermd wordt wel goedgekeurd en een bord zonder afdekplaten niet, dat vind ik vreemd.
Moet je als particulier normaal een carterplaat (=oranje plexi plaat) voor plaatsen.
Pas een stalen bord gekeurd, geen oranje plaat, volledig in orde en de keurder is 3 uur bezig geweest (was nog maar 3 maanden in dienst). Kan dit artikel ook niet terugvinden in het AREI, vandaar de interesse. Als IP20 zou zijn, zou het voldoende zijn.
Deze zin uit het AREI.
Bekijk bijlage 105797
Dan mag het toch wel, er staat dat "alle genaakbare delen zich achter een isolerende hindernis moet bevinden". Een geïsoleerde blanke koperdraad bevind zich "achter" een isolerende hindernis die niet zonder gereedschap kan worden weggenomen.
De IP rating maakte mij enigsinds nieuwsgierig (omdat deze op eerste zicht niet overeenkomt met IP20) en dit blijkt de norm te zeggen:
- Volgens EN IEC 60529 zijn apparaten gemarkeerd met IPXXB beveilig tegen het in indringen van een "testvinger" met diameter 12mm en een lengte van 80mm. Deze testvinger mag hierbij geen genaakbare delen kunnen aanraken.
- Volgens EN IEC 60529 is een apparaat gemarkeerd met IP2X beschermd tegen vaste vreemde voorwerpen met een diameter ≥ 12,5 mm, of liever gezegd de objectsonde, bol van 12,5 mm diameter dringt niet volledig door. Bovendien zorgt het merkteken IP2X ook voor bescherming tegen toegang tot gevaarlijke onderdelen. In het bijzonder is een apparaat gemarkeerd met IP2X beschermd tegen toegang tot gevaarlijke onderdelen met de vinger, of liever gezegd de gelede testvinger van 12 mm diameter, 80 mm lengte heeft voldoende afstand tot gevaarlijke onderdelen.
Hieruit kunnen we dus afleiden dat IP2x gelijkwaardig, zelfs enigszins strenger, is aan IPXXB.
Gebaseerd op de initiële vraag: als TS zijn bord zo heeft gemaakt dat indien er geen afdekkingen opzitten, hij/zij bij indringen geen genaakbare delen kan aanraken, dan wordt het geacht veilig.
Dit wil dus ook zeggen dat metalen borden waarin apparaten zijn gebruikt conform IP20 (alle automaten zijn conform deze norm) dan is het ok.
Of mis ik nog iets?