Dilemma

L-n

Lid geworden
6 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sinds een jaar hebben we bouwgrond (zonder lening- het was goedkoop, moet ik toegeven), plannen zijn klaar, bouwvergunning is binnen.

Stabiliteitsstudie is af. We wachten enkel nog op meetstaat van architect.

Onze plannen waren, nog even sparen en begin 2011 beginnen we eraan. Tegen die tijd hebben we een mooi reserve.

Nu ben ik zwanger en omwille van mijn werk, moet ik 1 jaarthuisblijven.

Mijn partner wilt onze bouwdroom met een aantal jaar opschuiven.

Ik deed 250 km elke dag naar mijn werk, had nu amper tijd om alles rond te krijgen en nu en dan naar de fitness gaan.

Met een kind erbij wordt het enkel zwaarder en neem daar een bouw bij en je hebt zeker niet genoeg aan 24uur.

Mijn idee is: we beginnen nu en werken af tot winddicht. De rest doen we naar gelang budget.

Voordeel: Ik heb nu de tijd om alles te coördineren, controleren en mee te helpen.

Nadeel: Ik heb de helft minder loon --> moeilijker voor lening + huishuur,...,

Ons grote voordeel is dat de grond, architect, studies al betaald zijn.

Welke optie zouden jullie overwegen, welke raad kan ik gebruiken?

Lid geworden
2 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
proficiat met de zwangerschap

eerst genieten van de zwangerchap

die bouw gaat ni lopen :)

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi L-n,

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap!

Als ik het goed begrijp ga je er dus een jaar lang 50% op achteruit qua loon. Maar dat staat feitelijk los van of je al dan niet bouwt. Je moet je lasten dus zo beperkt mogelijk zien te houden. Ik zou dan toch kiezen om toch zo snel mogelijk een bewoonbare basis klaar te hebben zodat jullie met je kindje er al in kunnen wonen. Dan heb je huurkosten in elk geval niet meer en ik hoop dat je nieuwe huis ook wat dichter bij je werk staat. Want zoveel rijden én je kindje 'managen' wordt toch wel heel lastig.

Wellicht kun je met je bank afspreken om het eerste jaar wat minder af te lossen?

Ook kun je overwegen om sterk te bezuinigen op inrichtingskosten:

- alleen woonkamer, keuken en 1 slaapkamer afwerken (eerst slaapt je kindje toch nog bij jullie op de kamer - als daarna de tweede slaapkamer nog niet klaar is kun je zelf altijd nog in de living slapen en je kindje op de slaapkamer.

- goedkope keuken (tweedehands, IKEA) en badkamer (Makro, badmeubels zelfbouw).

Om je een indicatie te geven wat je met een tweedehandskeuken en zelfbouw badkamermeubels kan bereiken:

2 jaar oude kwaliteitskeuken via Kapaza/Marktplaats voor €1700 incl. Boretti fornuis, designkoelkast, arduinen werkblad en afwasmachien. Vloer- en wandtegels gemiddel €10,- per m2 (Makro).

Badkamers met zelfde €10 tegels als keuken en zelfgemaakt badmeubels van stellinghout met waskommen en kranen van de Makro (waskom en kraan nog geen €100,- per set).

En verder natuurlijk veel offertes opvragen van verschillende aannemers, electriekers etc.

Het zal zeker niet makkelijk worden, maar als je kindje er eenmaal is én je moet elke dag nog steeds zover rijden heb je helemaal geen zin en tijd meer om te gaan bouwen.

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ Jean: mooi mooi mooi 8)

Lid geworden
14 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook iemand die zwanger was tijdens het bouwproces. ZEKER beginnen bouwen. Eens de kleine spruit er is, heb je echt niet zo veel tijd meer voor rond te bellen, naar toonzalen te gaan kijken, offertes te gaan opvragen,... En met zo een klein boeleke is het toch heel wat interessanter om in een nieuw huis te zitten.

Bij ons is er heel wat verschil tussen het huurhuis met minder comfort en onze LEW. Dus kzal superblij zijn wanneer we kunnen verhuizen voor ze begint rond te kruipen.

Lid geworden
10 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou ook nu beginnen.

Dat je een jaar op 50% van je loon zit is niet leuk, maar dat valt af te spreken met de bank om het eerste jaar minder te betalen en daarna dan volle pot.

Het heeft geen zin om te wachten volgens mij, wat je spaart op een jaar (dat je ook nog eens een kleine krijgt en daarvoor leuke dingetjes wil kopen) gaat overeenkomen met de prijsstijgingen van materialen enzomeer :wink:

Plus: als ze mij een jaar verplicht thuis laten blijven, ik zou een project nodig hebben om me mee bezig te houden of ik zou na een week tegen de muren oplopen door een gevoel van 'onnuttigheid' :mrgreen:

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
onze bouw zal 2 zwangerschappen doorstaan (wie weet wel 3, eer het afgewerkt geraakt ) :) en vrouw is ook dan iedere keer halfjaar thuis; op lager inkomen, ook huur betalen nu nog (wel niet zoveel)

Ik herinner mij nog, vrouw moest bevallen van 1e; lag daar, belt diene van de kelder dat ze beetje later gaan zijn om te beginnen, ik : no problemo; nu andere zorgen :)

en goh wat krapper gaat ook, mooiste vooruitzicht is met onze kindjes naar het nieuwe huis trekken :)

ons oudste (2,5j) ziet haar kamer groeien, keer op keer verrast:ruwbouw, ramen erin, leidingen, ineens uitgevuld, nu isolatie alweer; echt tof om mee te maken...

=> niet onderschatten hoeveel tijd erin kruipt in het bouwproces, dit is fulltime bezigheid na de werkuren... (zeker als je veel zelfdoet, maar opvolging & keuzes maken kost ook veel tijd)

=> mijne raad zo snel mogelijk beginnen, moet niet afgewerkt zijn tip top he, maar alles wat er staat staat er, en alle materialen worden toch maar ieder jaar duurder en duurder.

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
Enkele weken nadat onze bouwvergunning in aanvraag was, bleek ik zwanger. Alles bij elkaar heb ik 5 maanden verminderd inkomen gehad, en 3 maanden helemaal geen. Ja, dat pikt dus zeker, maar achteraf ben ik blij dat we niet hebben uitgesteld. Uiteindelijk was de dochter goed een jaar toen we verhuisden.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
Je hebt al niet moeten lenen voor de grond.

Dat is al heel goed, banken vinden dat ook leuk.

Mijn advies:

- begin nu te bouwen: want uitstel maakt het alleen maar duurder.

- je kan nu dus nog wat opvolgen en coördineren.

- stem je lening eventueel af op je verminderde inkomen => zo gauw je je volledige inkomen terugkrijgt gaat dat mooi meegenomen zijn.

L-n

Lid geworden
6 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor het advies.

Overmorgen ga ik naar de banken en ondertussen wachten we op de meetstaat, zodat we toch al concretere offertes kunnen krijgen.

En dan hopen dat we voor de winter nog kunnen beginnen.

Bovenaan