• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Dilemma: WC-afvoeren samenvoegen

Joppie

Lid
Reaction score
0
Beste forumleden,

Ik ben bezig met het bijmaken van een tweede toilet op het eerste verdiep. Deze situeert zich pal boven het toilet op het gelijkvloers en de bedoeling is om de afvoer van het nieuwe toilet op één of andere manier aan te sluiten op de afvoer van het bestaande toilet.

Momenteel heb ik boven al de nodige afvoerbuizen gelegd, en ook de standleiding (Ø90) loopt al in opbouw richting het gelijkvloers.
Beneden zullen wij het bestaande toilet meteen ook vervangen door een hangtoilet die wat flexibiliteit biedt omtrent de afvoer. Onze vloer zal ik in het toilet beneden openbreken teneinde de bestaande afvoerbuis te verleggen i.f.v. het nieuwe hangtoilet.

Alleen raak ik er maar niet uit hoe ik best het tweede toilet ook aankoppel op de afvoer richting de septische put.
Ik zie momenteel 4 mogelijkheden waarvan ze helaas niet allemaal even simpel zijn.

- OPTIE A: Standleiding onder de vloer brengen en mits wat bijkomend bochtenwerk aansluiten op de bestaande afvoerleiding. Daarbovenop dan via een Y-stuk ook het hangtoilet van het gelijkvloers aansluiten. Dit was mijn eerste idee maar hydraulisch gezien lijkt dit het meest ongunstige.

- OPTIE B: Standleiding onder de vloer brengen en met 2x 45° aansluiten op de bestaande afvoerleiding. Het nieuwe hangtoilet op de zijkant van de standleiding laten toekomen. Dit lijkt me de eenvoudigste oplossing, alleen mag dit in theorie niet! Er wordt aangeraden om in de zone op 1m voor en achter de 2x45°-bochten geen aansluitingen te maken. Als het water van het bovenverdiep naar beneden stroomt bestaat de kans dat er daar overdruk ontstaat met gebrobbel tot gevolg. Alleen is de vraag of een hoogteverschil van 2,7m daarvoor genoeg overdruk zal veroorzaken. Ik zoek vooral naar praktijkervaringen die het tegendeel bevestigen. :)

- OPTIE C: Misschien wat ver gezocht, de standleiding laten afbuigen boven de afvoer van het toilet beneden, daarna met een 90° naar omlaag, en via een stroom T-stuk wordt ook het toilet beneden aangesloten op die standleiding. Daarna opnieuw via een 90° of 2x45° verder richting de septiek.

- OPTIE D: Heb ik niet uitgeschetst en is misschien wel de beste, maar zéér veel werk. De standleiding apart naar buiten brengen en onder de voortuin aankoppelen op de bestaande afvoer richting de septiek. Nadeel is dat ik gaten moet maken doorheen de fundering, de verharding buiten moet openbreken, en dat ik nog een RWA-buis plaatselijk moet omleiden. Als het niet nodig is wil ik dit absoluut vermijden.

Bijkomende info, op mijn standleiding bovenaan komt een knits beluchter, maar ik heb niet meteen ontluchting voorzien omdat deze zou uitkomen op 1m van een dakraam. Moesten er echt zware problemen zijn is een ontluchting eventueel nog na te plaatsen. De septische put zelf is "ontlucht" via zijn afvoerleiding naar de gracht.

PS. Dit alles doet me wat denken aan dit topic, https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/terugslag-toiletafvoer.334417/ , een gelijkaardige opstelling maar helaas ook met problemen. Mogelijks was ook hier de aansluiting te dicht geplaatst bij de onderste bocht (overdruk).

Attachments

• Mogelijkheden.jpg
    Mogelijkheden.jpg
    234,2 KB · Views: 84
Waarom denk je dat optie de meest ongunstige is ? Het is volgens mij de beste oplossing, ik zie er niets mis aan.
Eens je met uw standleiding door de vloerplaat komt kan je die schuin in de richting laten gaan van de horizontaal liggende buis die nu enkel voor de onderste wc dient waarop je dan met een Y-stuk schuin aansluit.
Dus: septische put, leiding naar binnen, Y-stuk met aftakking naar standleiding en verder rechtdoor om dan naar boven op de onderste wc aan te sluiten.

Puur op omschrijving gebaseerd zouden wij als firma optie A nemen.

Waarom denk je dat optie A de meest ongunstige is ? Het is volgens mij de beste oplossing, ik zie er niets mis aan.
Eens je met uw standleiding door de vloerplaat komt kan je die schuin in de richting laten gaan van de horizontaal liggende buis die nu enkel voor de onderste wc dient waarop je dan met een Y-stuk schuin aansluit.
Dus: septische put, leiding naar binnen, Y-stuk met aftakking naar standleiding en verder rechtdoor om dan naar boven op de onderste wc aan te sluiten.
Het was te laat om het nog te kunnen aanpassen, ik was de letter A vergeten;
Optie A dus.

Bedankt voor de vele, en unanieme reacties!

Is er een specifieke reden waarom A zoveel beter is dan B?

B is iets makkelijker aan te sluiten, maar ik zou graag het fenomeen in dit filmpje vermijden:
, te zien aan 5min30.

Het voorstel van Charel met de Y-aansluiting lijkt me wel moeilijk realiseerbaar. Zo'n hangtoilet zit altijd vlak tegen de (buiten)muur, dit zou willen betekenen dat de Y-zelf dan onder de muur komt te zitten? Of zie ik het verkeerd?

Oké, ik snap wat je bedoelt, ik ging er dus onterecht van uit dat de horizontale buis onder de vloer naar voor kwam ipv naar achter en direct door de buitenmuur.
In dit geval zou ik dan de standleiding nog altijd door de vloer brengen om daarna naar buiten te gaan (gat maken in fundament) om daar dan iets verder aan te sluiten op een te plaatsen Y-stuk op de bestaande leiding. Dus eens buiten een bocht van 45° om van daaruit naar dat Y-stuk te gaan.
Ik vrees dat er onder de vloer (kruipruimte ?) te weinig manoeuvreerruimte zal zijn om daar beide buizen op een goede manier te laten samenkomen.
Maar het is misschien ook een optie om dat Y-stuk voor het grootste deel in het fundament te steken en vanuit dat Y-stuk met een bocht van 90° naar de bestaande wc te gaan en met een bocht van 45° richting de standleiding. Dan heb je wel wet kapwerk om het bestaande gat in de muur groter te maken maar dan hoef je ook geen tweede gat te maken.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb afgelopen weekend mijn toilet op het gelijkvloers even verplaatst en heb ontdekt dat de afvoer naar buiten ook zo'n halve meter onder de vloerpas zit. Zie situatieschets in bijlage.

Voor het nieuwe hangtoilet moet de verticale afvoerbuis dus verplaatst worden richting de muur. Om het kap- en breekwerk wat te beperken, lees: ik wil mijn funderingsplaat niet volledig moeten openmaken, had ik gedacht om de aansluiting als volgt uit te voeren:

Op de 90°-bocht die zich bevindt op niveau -300mm plaats ik een reductie 110/90 met daarop een Ø90mm Y-stuk die onder 45° omhoog loopt richting het hangtoilet op het gelijkvloers. Hierdoor verschuift de afvoeropening ook precies goed om uit te komen onder het inbouwreservoir. Bovenop het Y-stuk komt een 90°bocht die dan d.m.v. een kort stukje horizontale buis verbonden is met de standleiding van het toilet boven. Van boven naar onderen gezien loopt de standleiding dus 1-verticaal, 2- dubbele 45° bocht, 3- stukje van +/-30cm horizontaal, 4-90° bocht bovenop dat Y-stuk, 5- 90° bocht onderaan het Y-stuk en 6- horizontaal verder richting de septiek.

Indien dat Y-stuk een absolute no-go is kan ik hier ook nog een stroom T-stuk van maken maar dan wordt het weer wat meer kapwerk. Gezien de beperkte valhoogte kan een Y hier misschien wel als uitzondering op de regel?

Alvast bedankt voor de feedback van de experts. :cool:

Attachments

• Mogelijkheid aansluiting.jpg
    Mogelijkheid aansluiting.jpg
    278 KB · Views: 35
  • Situatieschets.jpg
    Situatieschets.jpg
    102,4 KB · Views: 37
Ik denk ook wel dat zo'n Y-stuk hier geen probleem gaat geven maar wellicht is dat niet nodig en kan het ook met een stroom T- stuk. Ideaal met daarin twee bochten 45 ° mof- spie en dan naar boven, maar als de afstand dan iets te groot wordt kan het ook met één bocht 90 ° mof- spie en dan naar boven.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief