• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dikte kabel thermostaat 230v

Lid geworden
26 jan 2023
Berichten
12
Waarderingsscore
1
Punten
1
Hallo

Simpele vraag eigenlijk: ik zou graag mijn thermostaat vervangen door een iets slimmere en ik vraag me af of de kabels dik genoeg zijn gezien we moeten switchen van 24VDC naar 230VAC.

De huidige heeft 4 kabels: 2 voor de BUS-verbinding en dan 2 voor 24VDC.
De 4 kabels zijn flinterdun, beetje zoals wat er in CAT6 UTP-kabel zit.

De thermostaat die ik op het oog heb is Smarther van Bticino, een van de weinige die compatibel is met mijn warmtepomp en ook kan koelen.
Op deze PDF op de laatste pagina's kan je zien dat die 230VAC nodig heeft en dan enkele potentiaalvrije contacten voor sturing van de verwarming: https://www.bticino.be/sites/default/files/Downloads/Brochures/Smarther_BrochureEN_2021.pdf

Kan ik de bestaande kabels behouden? De potentiaalvrije contacten lijken sowieso geen probleem over de huidige kabels. Maar wat met de 24DC --> 230 VAC? Een thermostaat gebruikt natuurlijk niet zoveel stroom en al zeker bij 230 VAC zal de stroomsterkte wel heel laag liggen. Maar wat zijn de criteria? Ik ben hier niet thuis in.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Denk niet zozeer spanningen, maar sectie en afzekering.
Onder 0,5mm2 is daarvoor niets gedefinieerd voor zover ik weet, en als je niet kan afzekeren kan je het niet gebruiken.
Als ik me niet vergis is 0,5 de kleinst toegelaten sectie.
 
Lid geworden
26 jan 2023
Berichten
12
Waarderingsscore
1
Punten
1
Het is toch niet omdat je weet dat keurders daar niet naar kijken, dat je niet kan streven naar het technisch juist uit te vieren?

Ik denk dat de kans klein is, maar maak maar eens een gevolganalyse van aanhoudende doorslag in isolatie. Dat is veel risicovoller dan "meer dan 8 stopcontacten op een kring".

Momenteel weten we niet welke kabel @Sam___D heeft liggen. Dus ik ben benieuwd naar terugkoppeling daarover.
Ik ook niet ^^
Ik heb dit plan laten varen en kijk verder naar een systeem dat over 12V of 24V kan lopen of op batterijen werkt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan