• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Digitale meter en aantal zonnepanelen

krispol

Lid
Lid geworden
3 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,

Ik heb hier al over opgezocht maar kan geen sluitend antwoord vinden.
Bij de digitale meter ga ik betalen voor wat ik afneem (vooral in de winter, korte dagen) en krijg ik een vergoeding voor wat ik injecteer (vooral in de zomer, lange dagen)
Prosumententarief valt weg bij digitale meter.

Dus stel dat ik een rekening krijg waarbij ik bv 100 euro moet betalen voor de afname.
Is het dan interresant om een aantal extra panelen te leggen zodat ik zowiezo overschot heb en ik dan een injectievergoeding krijg? En dan zo 100 euro injectievergoeding zou krijgen
Dus dat wat ik moet betalen ongeveer overeen komt met wat ik van vergoeding krijg? (in het ideale scenario dan)

Actueel bij analoge meter is het prosumententarief eigenlijk een vergoeding die je betaald omdat je het elektriciteitsnetwerk betaald.
Bij de digitale valt dat weg, je betaald dan wat je afneemt en daar zit netvergoeding al in verekend.
De vergoeding die je krijgt voor wat je injecteert, ik veronderstel dat daar de kosten voor het gebruik van het elektricitetsnet al afgegaan zijn?

Dus mijn vraag is , loont het de moeite om exatre panalen te leggen om zo een overschto te hebben,injectie vergoeding te ontvangen en zo op een nul factuur uit te komen?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
We praten ook maar over enkele uren een paar keer per jaar hé.
Als er veel wind en veel zon is, dan is er overaanbod aan energie, en dan moeten we (of toch de netbeheerders) betalen aan grote afnemers of aan buitenlandse netbeheerders om die energie kwijt te kunnen, omdat de kerncentrales niet snel genoeg neergeschaald kunnen worden.
De internationale elektriciteitsprijs is dan eventjes negatief. Bij een variabel injectietarief op basis van een index die zeer kort die internationale stroomprijzen volgt kan je dus ook negatief (of eigenlijk positief) in tarief eindigen op jouw injectie. Meeste consumentencontracten werken met gemiddelden over langere termijn, een maand of zelfs kwartaal, dus die merken dat niet. Maar de verwachting is wel dat, naarmate dit meer voorvalt, dat die strengere contracten breder toegepast gaan worden.
Voor mensen met batterijen zit daar dus ook een verdienmodel achter: energie opladen als die goedkoop staat en injecteren als die duur staat.
Maar met de prijs-opbouw zoals die nu geldt voor kleine afnemers, met dikke lasten op elke kWh die over de draad gaat in gelijk welke richting, wordt dat al rap afgeroomd.
Vandaar de *2grid contracten waarbij de DNB zelf over een deel van de batterijcapaciteit mag beschikken, en op die heen-en-weer moeten die lasten dan niet betaald worden aan de DNB, maar krijg je zelfs een maandelijks vergoeding voor het ter beschikking stellen van jouw infrastructuur.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
Dit weekend toevallig aan de praat geraakt met iemand van Fluvius die bezig is met net balancing en iemand van een bedrijf dat software levert voor de industrie om eigenverbruik te vergroten en in te spelen op variabele stroomprijzen, ook negatieve.

Zij zien het nog niet zo snel gebeuren dat particulieren een zodanig variabel tarief gaan hebben dat ze moeten betalen voor injectie, maar het weerspiegelt zich wel in hun gemiddeld tarief, dus het is niet omdat je het niet op je factuur ziet dat het er al niet is. Maar het weerspiegelt zich dus ook in het tarief voor de afname, dus daar heb je een -onzichtbaar- voordeel.

Waar wel heel hard over gepraat wordt is dat ze de fabrikanten van omvormers een verplichting willen opleggen om een stuk software en/of hardware in te bouwen dat de spanning (en dus de hoeveelheid injectie) gradueel verminderd wordt bij overschot, en dit zou gaan op basis van spanning en frequentie van het net. Dus de omvormer zou dit zelf detecteren en zichzelf een beetje terugschroeven ipv voor bvb een kwartier down te gaan.

Zelf waren ze ook geen fan van het 2grid concept. De testen daarbij vallen heel dik tegen en de kosten van de vergoedingen zijn op lange termijn veel hoger dan gewoon een nieuwe kabel leggen die meer dan 50j meegaat en waar ze zelfs subsidies voor krijgen.
Blijkbaar hebben ze op laagspanningsniveau niet echt behoefte aan die balancering en de beschikbaarheid van bvb auto’s is veel te onzeker, en daar waar ze het aan hoogspanningszijde hebben zijn er enorme problemen. Zo gaat zo’n mega-batterij op enkele minuten tijd van 50MW afname naar 50MW injectie op basis van de stroomprijs. De schommeling in spanning en frequentie is naar hun zeggen gigantisch en ze krijgen dat heel moeilijk onder controle. Het kost hen handenvol geld om dat allemaal op peil te houden terwijl de batterij-eigenaar met de winst gaat lopen.

Er zijn dus nog wel wat veranderingen op til in dat wereldje, maar minder voor de gewone particulier of kleine bedrijven.

jeanke01

Actief Lid
Lid geworden
17 dec 2016
Waarderingsscore
95
Punten
28
Zelf waren ze ook geen fan van het 2grid concept. De testen daarbij vallen heel dik tegen en de kosten van de vergoedingen zijn op lange termijn veel hoger dan gewoon een nieuwe kabel leggen die meer dan 50j meegaat en waar ze zelfs subsidies voor krijgen.
Blijkbaar hebben ze op laagspanningsniveau niet echt behoefte aan die balancering en de beschikbaarheid van bvb auto’s is veel te onzeker, en daar waar ze het aan hoogspanningszijde hebben zijn er enorme problemen. Zo gaat zo’n mega-batterij op enkele minuten tijd van 50MW afname naar 50MW injectie op basis van de stroomprijs. De schommeling in spanning en frequentie is naar hun zeggen gigantisch en ze krijgen dat heel moeilijk onder controle. Het kost hen handenvol geld om dat allemaal op peil te houden terwijl de batterij-eigenaar met de winst gaat lopen.
Dat wil dus ook zeggen dat de business-modellen van een FlexiO of Smart-E-Grid al snel volledig irrelevant worden?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
Er is wat de mensen van bedrijven als Fluvius over iets vinden, en er is wat de politiek hen oplegt om te doen.
Dat ligt niet altijd in dezelfde lijn…

Dat hebben ze ook erg duidelijk gemaakt.

Dus ik weet niet of dat een correcte gevolgtrekking is.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan