Differentieel valt uit bij gebruik timer

• Tags differentieel
  • kim77

Lid
    Lid geworden
    1 jan 2010
    Waarderingsscore
    14
    Punten
    18
    Als ik mijn buitenverlichting in stopcontact steek dan werkt die perfect. Maar als ik er een timer tussenplaats dan valt ineens de 30mA differentieel af. Heb dan andere timer ertussen gestoken, zelfde probleem. Verscheidene stopcontacten geprobeerd, overal zelfde resultaat.
    Als ik de dimmer vervang door zo een stopcontact dat je kan aan/uit zetten, zelfde resultaat..differentieel valt af.
    Dus enkel stopcontact verlichting rechtstreeks in stopcontact werkt...

Meeste zaken krijg ik normaal wel opgelost maar hier weet ik het effe niet...

Als ik mijn buitenverlichting in stopcontact steek dan werkt die perfect.
    Zit er een aarding aan de stekker? En is die aarding aangesloten?

Kan zijn dat er al verlies in de lampen zit en dat in zo een timer ook verlies optreedt waardoor de waarde boven de 30mA komt waardoor diff uitvalt. Al eens op stopcontact achter 300mA getest?

@ Janus: ja, is met aarding en aangesloten.
    @ eendraad: kan ik eens proberen ja al denk ik dat al mijn zekeringen achter een 30 mA zitten.
    @ zenikda: grondspots en een aantal van die vertikale kokers met zo een lampkamp die erop geschroefd is.

Vermoed idd dat die timer een bepaald verlies heeft via een intern storingsfilter of iets dergelijks. Of tenminste bij het in- of uitschakelen. Samen met het bestaande verlies in die lamp overschrijdt dit vermoedelijk die 30mA. Je kan dat eigenlijk meten maar dan moet je wel een testopstelling maken. Waarschijnlijk ga je daar geen last van hebben als je een ouderwetse elektromechanische timer, met een schijf gebruikt.

Testen kan ook zoals eendraadschema schreef.

Als dat zo is: Dat lek in die timer is geen verbruik, dat lek in de lamp hoogstwaarschijnlijk wel. Niet veel natuurlijk.

Om uit te sluiten dat timer en dimmer ook enige foutstroom zou induceren (wat me zeer sterk zou verwonderen dat deze allebeide verlies maken ) , plug deze in een ander stopcontact die op dezelfde kring zit als je tuinverlichting ( lees op dezelfde differentieel ) en zet je tuinverlichting aan zoals voorheen dat wel werkte . Vertel ons eens wat er dan gebeurt .

Heb je geen tweede stopcontact, gebruik dan een verdeelstekker of stekkerdoos en plaats elk toestel afzonderlijk in een contact .

wat me zeer sterk zou verwonderen dat deze allebeide verlies maken
    Welke andere verklaring zou hier dan mogelijk zijn?
    Als je die dingen ( timers, dimmers enz. ) open maakt is er geen verbinding met de aarding, er is enkel een doorvoer van de aarding . Die printjes bevatten geen onderdelen die zo nodig geaard moeten worden zoals bijvoorbeeld in een wasmachine, droogkast, watergeiser , stoomstrijkijzer enz. De rest van de behuizing is van plastiek en is maar weinig geleidend of het moet al zeer zwart geblakerd zijn van de koolstof .

Helaas is het voor velen moeilijk om out of the box te denken . Er zijn meerdere oorzaken behalve verliesstroom die een verliesstroomschakelaar kunnen laten trippen .

wat me zeer sterk zou verwonderen dat deze allebeide verlies maken
    Welke andere verklaring zou hier dan mogelijk zijn?
    Als je die dingen ( timers, dimmers enz. ) open maakt is er geen verbinding met de aarding, er is enkel een doorvoer van de aarding . Die printjes bevatten geen onderdelen die zo nodig geaard moeten worden zoals bijvoorbeeld in een wasmachine, droogkast, watergeiser , stoomstrijkijzer enz. De rest van de behuizing is van plastiek en is maar weinig geleidend of het moet al zeer zwart geblakerd zijn van de koolstof .

Helaas is het voor velen moeilijk om out of the box te denken . Er zijn meerdere oorzaken behalve verliesstroom die een verliesstroomschakelaar kunnen laten trippen .
    Lees openingspost eens goed.

Hier zegt hij/zij dat als de verlichting gewoon in het stopcontact insteken de differentieel niet doet uitvallen en pas als er een klokje tussen gestoken word de differentieel wel doet uitvallen. Dus er moet iets zijn dat dan meer verlies veroorzaakt met dan zonder klokje.

Of u moet een andere oorzaak zien wat dit veroorzaakt met het klokje er tussen.

@Eendraadsschema : dit is nu ook de reden dat ik aangeef om de toegevoegde klok en/of dimmer in te pluggen in een ander stopcontact maar wel op hetzelfde circuit/differentieel . Het grote verschil is dan dat er geen serieverbinding wordt gemaakt van een ik vermoed een solid state relais maar waar alles toch verbonden is met het net . Het totaal aantal verliezen blijft dan exact hetzelfde . Zal de differentieel in die opstelling ook trippen is dan de vraag .

Of u moet een andere oorzaak zien wat dit veroorzaakt met het klokje er tussen.

Er zijn nogal wat leddrivers die niet geschikt zijn om te dimmen of om met een solid state relais te schakelen, vandaar ook mijn eerste vraag welk soort verlichting . Het antwoord was grondverlichting en staafverlichting maar dat zegt niets over de inhoud of de gebruikte topologie natuurlijk .

En wat is die out of the box denken hier dan?

Om een differentieel te laten afvallen moet er om een of andere reden voldoende verschilstroom tussen de twee polen bestaan. Daar kan je nooit om heen. Als dat type LED-driver of lamp dat kan (en dat wil ik best geloven als dat zo is) dan moet daar nog altijd een verklaring voor zijn op welke manier dat gebeurt.

Hoe doet die dat?

Ik vind het ook wel intrigerend en vermoed dat de installatie al redelijk met het water aan de lippen staat qua lekstroom.
    Ik vraag me af wat er met die timer gebeurt als de lampjes er niet in zitten.

En wat is die out of the box denken hier dan?

Om een differentieel te laten afvallen moet er om een of andere reden voldoende verschilstroom tussen de twee polen bestaan. Daar kan je nooit om heen. Als dat type LED-driver of lamp dat kan (en dat wil ik best geloven als dat zo is) dan moet daar nog altijd een verklaring voor zijn op welke manier dat gebeurt.

Hoe doet die dat?
    Je komt dan in de buurt van EMC . Er zijn meerdere invloeden van buiten af die een differentieel laten trippen .
    Ik vind het ook wel intrigerend en vermoed dat de installatie al redelijk met het water aan de lippen staat qua lekstroom.
    Met een lekstroomtang eenvoudig vast te stellen . Meten is weten en gissen is missen .

Ik betwijfel of de TS een lekstroomtang in de materiaalkoffer zitten heeft.

Er is nog iets, TS heeft ook een stopcontact met schakelaar gebruikt, dit is waarschijnlijk een enkelpolige schakelaar zodat er 1 pool van de verlichting aan het net blijft hangen . Hier wordt zeker en vast niets van extra verlies geïntroduceerd via een manuele schakelaar of de TS heeft wel heel veel slecht materiaal dan . De weg voor verlies blijft dan wel mogelijk via 1 pool als het dan geen dubbelpolige schakelaar betreft . Als de TS in een netwerk met neuter ( nulgeleider ) zit zou hij de draden in het stopcontact kunnen omwisselen .

Vroeger moest buitenverlichtig ( of andere vochtige ruimten ) dubbelpolig worden geschakeld, geen idee of dit de dag van vandaag ook nog zo is .

Probeer misschien eens de stekker van de buitenverlichting om te draaien of beide draden te verwisselen (aarding laten zitten hé).
    Ik heb eens hele rare effecten gekregen op de aarding met geschakelde voedingen (TV's) die parallel op een stekkerblok waren aangesloten, afhankelijk van de richting waarin de (platte) stekker in het stopcontact zat...
    Eigenlijk wat @. Zenikda . op het einde van zijn eerste alinea hierboven ook suggereert...

Ik heb inmiddels een zekering gebruikt die achter de 300mA zit en nu werkt het perfect, ook met de timer ertussen.
    Timers zijn van die analoge met een draaischijf. Heb er twee en was bij beide zelfde resultaat.
    Snap er ook niks van…
    Kan inderdaad ook alleen maar concluderen dat een timer toch een miniem verlies geeft waardoor ik net boven die 30mA kwam.

Maar nu werkt het dus en hopelijk blijft het zo 😊

Raar is wel dat bij de ene timer de grondspotjes heel licht branden ook al moeten ze volgens de timer uit staan. De staande lampen branden niet….
    Heb andere timer er nu inzitten en grondspotjes zijn nu ook volledig uit…

Je kan nu eens op je blote voeten gaan voelen aan je grondspotjes of er muziek in zit nu het met een 300mA ALS beveiligd is . Suc6 .

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan