• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Differentieel springt af

Lid geworden
29 feb 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
We hebben een probleempje met de differentieel. Deze sprong enkele malen met regenweer. Eerst kon hij terug worden opgezet maar de laatste keer niet meer. Groep per groep aanzetten heeft me geleerd dat het probleem op de groep van onze daikin zit.
Deze stond eerst tegen de muur van de badkamer (met de zijde waar de lucht word aangezogen een beetje beschut tegen de muur) maar omdat we deze muren wilden isoleren heeft het bedrijf deze komen ontkoppelen, bovenop het platte dak geplaatst en terug aangekoppeld (hier staat hij open en bloot).
De installatie werkte voor de verplaatsing al 2,5 jaar zonder problemen. Nu zijn techniekers gekomen en hebben alles getest, verschillende zaken ontkoppeld en de resultaten zijn de volgende:
-Bij het ontkoppelen van de binnenunits, de ventilator, de compressor blijft de differentieel springen
-Als de buitenunit ontkoppeld wordt dan, of enkel de aarding eraf genomen, dan springt de differentieel niet
(het is een 30mA)

Nu kwamen ze met allerlei theorieën over hoe de langere kabel (2m ofzo) het systeem gevoeliger gemaakt heeft en hoe ze normaal een installatie achter een 300mA zetten. Dat is wel raar dat het daarvoor jaren in weer en wind nooit een probleem was met 30mA.
Een andere theorie was dat mijn zonnepanelen met bewolkte dagen "meer op de mas zetten" ofzo (geen idee wat dat betekent, maar de dagen voor de verplaatsing was het ook al bewolkt.
En hun oplossing was dat ik mijn differentieel maar moest aanpassen. (Heel de installatie staat achter een 30mA btw)

Mijn elektricien heeft bevestigd dat hij sinds jaar en dag een differentieel van 30mA heeft geplaatst voor een daikin. Juist omdat hij het als buitenunit in de regen als natte groep beschouwd. Hij stelde voor om het bedrijf een megger test te laten uitvoeren. Ze lijken niet meteen bereid hiervoor en antwoorden louter dat ik de diff moet veranderen.

Wat zijn jullie opties in deze situatie? Ik weet niet of louter de verplaatsing naar bovenop het dak zo open en bloot een reden kan zijn dat het gevoeliger is, of dat er misschien een isolatie- of andere fout in is geslopen door de verplaatsing.

Bedankt alvast
Tom

Dat ik geneigd ben uw elektricien te volgen.

Het kan goed mogelijk zijn dat plaatsing achter de 300mA het zal oplossen, maar op zijn minst mag het bedrijf van de airco toch eens met een megger uitmeten hoe de isolatieweerstanden zijn.... Nu worden er losse theorieën gesteld, maar hoe zijn die nu gestaafd ?

Of er zich van vergewissen als er een lekstroom(pje) is of niet …..

Los van uw aircoprobleem, ligt uw installatie van de zonnepanelen ook achter de 30mA ?

Laatst bewerkt:
Mss ergens een kabel beschadigd met verplaatsen waardoor er water in de kabel komt want u spreek enkel van regenweer dus als het droog is gebeurt het dan niet.

@Koen dat was ook mijn mening toen ze de techniekers van de airco hier nog stonden. Voor ik naar mijn elektricien heb gebeld. Ik ken er niet veel van maar genoeg om te weten dat het vlak na de verplaatsing gebeurt en dat ze zich er met de differentieel nogal snel van af willen maken.
En ja sorry alles staat op een 30mA door knullig werk van een eerdere elektricien, maar de zonnepanelen staan wel achter een 300mA.

@Eendraadschema ik kan enkel zeggen dat de paar keren dat alles uitgevallen was 's morgens, het ook effectief geregend had die nacht. Ik heb meteen een aftakdoos in mijn elektrische installatie op deze groep gecontroleerd. Deze was droog. Met het verlplaatsen hebben zij nog een extra "tijdelijke" aftakingsdoos gemaakt. Die hebben zij gecontroleerd maar die was ook droog. We hebben ze nog extra gedroogd voor de zekerheid.

Als we de voedingskabel aan het toestel afsluiten, vervolgens de zekering opzetten en alles blijft aan. Dan is toch de bekabeling (inclusief door deze twee aftakdozen) in orde tot aan het toestel zou ik denken.

Bedankt alvast om mee te denken

Smijt eens een waterdicht dekzeil over de aangesloten buitenunit (met aarding) van de airco (wel ZEKER zien dat hij NIET opstaat), en wacht tot het een paar keer goed geregend heeft, en zie of de differentieel er nog uitvliegt.
Als dat niet het geval is, is er gewoon ergens een miniscuul lekje in de buitenunit.

Ja dat zou een plan kunnen zijn maar de daikin is als warmtepomp ook onze hoofdverwarming. Als je weet dat er een hoogzwangere vrouw rondloopt hebben we dus nu dit apparaat wel nodig. En binnen enkele dagen met de kleine baby ook wel. De temperatuur valt voor mij nu zonder verwarming wel mee maar ik denk niet dat ik dat verkocht krijg ?

Oei, dan idd zeker niet doen. Kan je de airco buitenunit niet even achter de 300 mA zetten in de zekeringenkast?

Oei, dan idd zeker niet doen. Kan je de airco buitenunit niet even achter de 300 mA zetten in de zekeringenkast?

Ik was net hetzelfde aan het denken gezien uw situatie met vrouw en kind.

Kan je het vragen aan jouw elektricien dit uit te voeren ? Tegelijk even vragen dan of hij verliesstromen ergens meet …..?

@Koen
En ja sorry alles staat op een 30mA door knullig werk van een eerdere elektricien, maar de zonnepanelen staan wel achter een 300mA.
Of is de verstandhouding met je elektricien (of is dit hier een andere) omdat je spreekt over "knullig werk" ?

Waarom trouwens "knullig werk" omdat de installatie volledig achter een 30mA zit ?

Dat is inderdaad de situatie. En knullig werk was voornamelijk de vorige elektricien. De huidige persoon is wel helemaal ok. Maar mij gaat het een beetje over het principe dat het bedrijf zelf dit even controleert alvorens zomaar ervan uit te gaan dat het mijn installatie is en ik nutteloze kosten uitvoer (megger, 300mA)

Dit was btw hun antwoord:
Het feit dat de installatie na de aanpassing problemen met de 30mA differentieel veroorzaakt, lijkt inderdaad op het eerste zicht een aanduiding dat er een probleem is met de unit.
Echter, het aansluiten van buitenunits van Daikin achter een 30mA differentieel kan er vaak voor zorgen dat deze opent omwille van hoogfrequente elektrische ruis van de inverter electronica.
Uit ervaring weten we dat er vele buitenunits zonder problemen werken achter een 30mA, maar dat er evenzeer ook verschillende units aangepast moeten worden waarbij de elektrische voeding na een 300mA differentieel moest aangesloten worden. Daikin adviseert trouwens om de buitentoestellen op 300mA aan te sluiten (klopt dit uberhaupt? vind ik nergens in de handleiding volgens mij), dus niet achter een 30mA zoals uw elektricien vermeld.
In de situatie bij u zijn we er van overtuigd dat dit net een randgeval was mbt de fijngevoeligheid van de differentieel, waarbij het verplaatsen van enkele meters net die grens heeft overschreden.

Ik heb dan gevraagd of ze zelf de isolatie willen checken als ze dan toch zo zeker zijn. Ze zeggen dat een megger een verloren kost is. Dus dat zou dan makkelijk verdiend zijn voor hun denk ik dan. Of desnoods de kosten van de megger test betalen als blijkt dat deze met recht en rede zou zijn uitgevoerd.

Ben ik overkill aan het plegen? Ik kan er soms nogal een principekwestie van maken als grote bedrijven er zich zo makkelijk vanaf maken :)

Bedankt alvast

btw kan het zijn dat er een isolatiefoutje is ontstaan door het verzetten van de unit waardoor het met een 300mA ogenschijnlijk is opgelost maar het onderliggende probleem dan blijft bestaan?
Bedankt

Nee, je moet het eens laten nameten, dan weet je of er iets aan de hand is...

Ja maar wat als het bedrijf maar blijft doorgaan over de differentieel en geen megger test ofzo wil uitvoeren. Deze zelf laten uitvoeren kost waarschijnlijk wel wat...

Test al eerst eens of de 300ma ook afspringt

Ja maar wat als het bedrijf maar blijft doorgaan over de differentieel en geen megger test ofzo wil uitvoeren. Deze zelf laten uitvoeren kost waarschijnlijk wel wat...
Kan goed zijn dat de megger ook uitslaat bij de elektronica van u buitenunit want door de elektronica in ledlampen slaat de menger ook uit dat er verlies is maar de diff valt hierdoor niet uit dus in principe een menger test om een toestel te testen is in vele gevallen niet meer betrouwbaar door alle elektronica die overal in zit.

Gewoon bij droog en vochtig weer al eens een multimeter nemen. Als het een lekstroom is die inherent is aan het toestel mag die m.i. niet weersafhankelijk zijn. En anders de buitenunit al eens openen en visueel inspecteren op water waar geen water mag zijn...

Ok bedankt @Eendraadschema misschien daarom dat ze er niet zo happig op zijn om dit uit te voeren of te antwoorden of de kosten voor hun zijn als de megger-test dit resultaat geeft...
Als ik het zo zie is het aanpassen naar een 300mA niet meteen het ergste. Geen idee of dit veel kost. Dat is toch enkel in de zekeringkast dacht ik niet?

@Mario_ ja we hebben geen enkele 300mA in huis. Enkel voor de zonnepanelen twee verdiepen verschil en aan de andere kant van het huis :)

Maar als ik het zo lees achten jullie het mogelijk dat de andere plaats die het toestel nu heeft (bovenop een plat dak ipv beschut tegen een muurtje) een perfecte kandidaat voor het ontstaan van het probleem? Want in mijn communicatie met het bedrijf houd ik deze optie ook steeds open. Het is maar nadat andere mensen (elektricien, hier op het forum) een megger-test aanraden dat ik achterdochtig word. Mijn elektricien zou er nochtans goed bij zijn moest dit aangepast worden. Meer werk voor hem :) Maar hij was hier niet meteen voorstander van...

Bedankt

Dan neem je even de 300ma van de zonnepanelen om te testen...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan