Differentieel noodzakelijk bij plaatsing thuisbatterij en omvormer?

• Tags AREI elektriciteit elektriciteitsbord elektrische installatie
  • Lid geworden
    5 mei 2025
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    3
    Ik dacht dat ik, als ik een thuisbatterij en omvormer wou plaatsen, ik een differentieel zou moeten plaatsen tussen de omvormer en de rest van de elektrische installatie.
    Echter heb ik een eendraadsschema van de thuisbatterij van een kennis in handen en daar staat geen nieuwe differentieel op.
    Hij vertelde me dat hij ook niet wist van de plaatsing van een nieuwe differentieel.
    Is die dan niet verplicht?
    De omvormer is een Solis RAI-3K-48ES-5G.

Bedankt

Nee, want dat brengt geen zoden aan de dijk. De bestaande werkt net zo goed.

Ok, bedankt.
    En op de backup-uitgang van de omvormer? Moet daar een diff op?

Een stopcontact waar ik in geval van nood bepaalde toestellen aan kan aansluiten.

Dan moet je de handleiding bestuderen. Ken dat toestel niet maar meestal zweeft de spanning tov de aarde en werkt een aardlekschakelaar toch niet. Eventueel een pool aan de aarde verbinden dan heeft die wel nut. Iig niet zomaar doen zonder handleiding goed te lezen.

In de Solis handleiding vind je daar amper wat van terug, en alleszinds niet over de beveiliging ervan.

Ik heb hier enkele jaren geleden echter eens navraag naar gedaan (dacht bij Ginlong support zelf) en ik weet nog dat ik er nu toch een diff heb opgezet, met automaten van 16A (omvormer zal eigenlijk al trippen als er een zware last op komt) maar dat kan zijn omdat mijn batterijen maar 3,55kWh zijn.

In de Solis handleiding vind je daar amper wat van terug, en alleszinds niet over de beveiliging ervan.

Ik heb hier enkele jaren geleden echter eens navraag naar gedaan (dacht bij Ginlong support zelf) en ik weet nog dat ik er nu toch een diff heb opgezet, met automaten van 16A (omvormer zal eigenlijk al trippen als er een zware last op komt) maar dat kan zijn omdat mijn batterijen maar 3,55kWh zijn.
    Op de backup uitgang?

Heb je die aardlekschakelaar ooit getest? En niet met de testknop, dat is foetelen, maar met een lamp tussen een pool en de aarde !!!!!!

Ook die zekeringen hebben maar beperkt nut.
    - De interne beveiliging is immers veel sneller
    - De omvormer kan vaak niet genoeg kortsluitstroom leveren om de automaat magnetisch te doen afvallen.

Maar OK , ik zou dit idd ook plaatsen, al was het maar om die kring af te schakelen.

Voor de backup uitgang moet je weten wat de omvormer er aan de bronzijde mee doet...
    Blijft de bron geïsoleerd van de aarding (de facto IT-net)? Doet de omvormer dan bewaking van isolatieweerstand?
    Of wordt daar een N-PE brug gekoppeld en kan er dus een foutstroom gaan lopen (de facto TN-net)?

Klopt helemaal, maar moet je wel verifiëren in het handboek en/of testen.

Net eens rondgeneusd in het gehele Solis/backup poort gedoe, de handleiding die ik verkreeg verklaart dat er een aardlekschakelaar van 30mA moet op kop staan.

Ook geeft het aansluitschema iets weer van een TN-C-S net, maar meer dan dat staat er wel niets concreet in die dat aanduidt

Als je een gloeilamp tussen 1 van de polen van dat backup stopcontact en ergens aan de aarde dan zou die moeten trippen.

Iets van een TN-C-S net...
    Het venijn zit hem in de details. Geef eens het aansluitschema.

In het TN-C gedeelte mag geen differentieel staan, ergo de N-PE koppeling moet stroomopwaarts van de differentieel gecreëerd worden.

Zoals YokoTsuno zegt: testen met een significante belasting tussen de L en een massa/PE op de backup uitgang terwijl netspanning weg is. De differentieel moet dan uitvallen. De testknop geeft een vals-positief resultaat!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan