Differentieel & kamgeleider

Lid geworden
28 mrt 2023
Waarderingsscore
3
Punten
3
Dag,

Binnenkort start ik met het aansluiten van de elektrische kast, echter had ik graag nog wat advies gehad.
Kast bestaat uit 8x24modules en componenten zijn van Schneider Resi9.
Aansluiting is 3x230V+N. Op de tellerkast van Fluvius zit een 25A automaat en kabel tussen teller en kast is 10 mm².
Onderaan de kast komt een 300mA 4p diff, de 4 bovenliggende rails starten met een 30mA diff.

• Wat mij nog niet 100% duidelijk is, is hoe je de verschillende differentieels doorlust.
Uitgang van de 300mA diff (rij 1) gaat naar ingang van 30mA diff (rij 2) op de rij erboven.
Wordt de diff op rij 3 gevoed via de uitgang van de diff op rij 2 (in serie) of mag er afgetakt worden op de ingang van de diff op rij 2 zodat de diffs in parallel staan?

• Correcte kamgeleider selecteren
Momenteel heb ik 4x een 30mA 4p diff liggen, maar heb eerder op dit forum gelezen dat het eenvoudiger is om de 30mA diffs in uitvoering 2p te nemen.
Dit is goedkoper en maakt het eenvoudiger om kamgeleiders te kiezen, mogelijks kan ik deze nog retourneren.
Stel dat ik ze echter laat zitten, klopt het dan dat ik een 4p/2p kamgeleider nodig heb om rechtstreeks op de diff aan te sluiten? (Zoals deze: https://www.cebeo.be/catalog/nl-be/...i9-vorkaansluitrails-4p-2p-18-modules-4565921)
Of is dit overkill en volstaat een gewone 4p kamgeleider in uitvoering N L1 N L2 N L3 waarbij ik vanuit uitgang diff met kabels de eerste automaten de N/L1/L2/L3 aansluit?

Bedankt!

Bijlagen

• Diffs.jpg
    Diffs.jpg
    147,7 KB · Weergaven: 125
Wat is de automaat in je teller?
Omvormer van 5000VA geeft 3F (3*400V+N) een stroom van 7.23A.
In principe zou dat moeten lukken op een 8A automaat.
8A + een typische 32A automaat in de teller = 40A

In de gegevenstabel staat maximale uitgangsstroom 8.5 A per fase.

Wat is de automaat in je teller?
Omvormer van 5000VA geeft 3F (3*400V+N) een stroom van 7.23A.
In principe zou dat moeten lukken op een 8A automaat.
8A + een typische 32A automaat in de teller = 40A

25A aan teller + max 8,5 A = 32,5 A dus 30mA diffs van 40A zouden moeten volstaan?

Voor een generator neem je altijd de volgende nominale waarde boven de nodige. Dus ipv 10A neem je voor die omvormer 16A. En het zijn de nominale waardes van de automaten die op te tellen zijn. De automaat dient daar toch niet om de generator te beschermen, die heeft geen bescherming nodig, het dient om de leidingen te beschermen.

De rem-automaat is de meest nuttige oplossing. Een mooie oplossing ook, want het laat toe om onderhoud op de huisinstallatie te doen zonder dat er teruglevering verloren gaat, of zelfs terwijl er een auto oplaadt. En neemt amper ruimte in in de kast.

Maar als je 63A diffs hebt, gebruik ze dan.
In het geheel van dergelijke kast zal de meerprijs toch niet opvallen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan