• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Differentieel inrichting tuinhuis met PV

B_Ostend

Nieuw Lid
Lid geworden
17 jun 2009
Waarderingsscore
2
Punten
8
Dit onderwerk kwam ter sprake dus graag even jullie mening vragen.
Onderstaande is een 2de elektriciteitskast in een tuinhuis, deze krijgt voeding van de woning via een ondergrondse kabel en via de PV omvormer. Het bord zit volledig na een 30mA gezien de jacuzzi (de omvormer zou hier geen probleem mee mogen hebben, dus dit is niet aan de orde).
Enkele vragen:
  1. Is het type A 30mA differentieel ok?
  2. De uitvoering lijkt me niet ok gezien de locatie van de PV injectie.
  3. Andere opmerkingen over het eendraadschema mogen uiteraard ook.
Alvast bedankt.

Bijlagen

• Tuinhuis - Kast.png
    Tuinhuis - Kast.png
    44,3 KB · Weergaven: 20
Wat zou er mis zijn ?
Je vertrekt van en 20A zekering, je diff is 40A, dus ok.
PV injectie kan max 16A zijn.

hier schema met wat opmerkingen.

Bijlagen

• schema Bouw.png
    schema Bouw.png
    65,8 KB · Weergaven: 30
Bedankt voor de opmerkingen. 3000A ipv 3kA wist ik niet, ik veronderstel dat het vermogen voor de omvormer dan best ook in W staat ipv kW.

Waar ik echter tegen aan loop is dat ik niet direct zie hoe de differentieelstroombescherming gaat werken als de PV omvormer de voeding levert... Het lijkt me dat de ganse lijn dus inclusief jacuzzi geen verliesstroom beveiliging heeft gedurende een groot deel van het jaar.

De PV omvormer blijft louter de directe component leveren. De homopolair component blijft van de transfo komen. Je hoofddiff gaat alsnog uitschakelen.

Automaten N en N1 zijn volledig redundant aan elkaar. Ik zou N1 laten vallen.

Het bord zit volledig na een 30mA … de omvormer zou hier geen probleem mee mogen hebben
Dat is verre van zeker. Meeste omvormers moeten achter 300mA volgens hun eigen voorschriften (arei zegt daar niets over). Maar als het intussen al een hele tijd zo werkt zal dat wel geen probleem zijn voor jouw omvormer (maar in SMA is 30mA bvb wel een specifieke instelling die moet aan gezet worden).

De PV omvormer blijft louter de directe component leveren. De homopolair component blijft van de transfo komen. Je hoofddiff gaat alsnog uitschakelen.

Automaten N en N1 zijn volledig redundant aan elkaar. Ik zou N1 laten vallen.
Bedankt voor de reply.
Ik heb het even moeten uittekenen. Kirchhoff zal gelijk hebben :)

Persoonlijk zou ik de jacuzzi achter een eigen bijkomende 10 mA differentieel(automaat) plaatsen. Als je wat zoekt, vind je die aan aanvaardbare prijzen. Ze zijn ook betrouwbaar, ik heb er meerdere van in gebruik en nooit enig probleem mee gehad.

Is 1x 20A voldoende voor de jacuzzi? Ik zie vaak 2x 16A als aansluiting.

Is 1x 20A voldoende voor de jacuzzi? Ik zie vaak 2x 16A als aansluiting.
Inderdaad, dat klopt. Maar voor dit toestel is dit geen probleem. vanuit de handleiding: 1 x 20 ampère C-karakteristiek de heater schakelt uit wanneer de pompen aan zijn.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan