Differentieel in woning of in bijgebouwen?

Engineer

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2021
Waarderingsscore
72
Punten
28
In m'n garage en schuur wil ik groepenkasten bij gaan zetten.

Beide moeten in de toekomst PV kunnen aansluiten.

Nu had ik initieel dit in gedachte: hoofddiff in het woonhuis (300mA selectief) => 4P 25A automaat => lang eind XVB of EXVB kabel naar bijgebouw => 30mA diff voor WCD's en verlichting, PV dan op een 4P 300mA 20A aardlekautomaat?

Mogelijk probleem hiermee is, dat dat lange eind kabel door de grond direct op de hoofddiff van het huis staat. Dus mocht er op e.o.a. manier iets met die kabel gebeuren dan vliegt alle stroom op het hele adres eruit. Dit is op te lossen door de diff voor het bijgebouw in het woonhuis te zetten, Voor de grondkabel. Maar als je dan een aardlek issue in het bijgebouw hebt dan moet je helemaal naar het woonhuis lopen.

Wat is doorgaans "best practice" qua setup? Is het te verwaarlozen dat er iets met die kabel gebeurd?

Denk dat het ook wel prettig is als in zo'n bijgebouw de stroom uitvalt dat je direct kan zien dat daar de diff aldaar eruit ligt, en niet mogelijk het hele woonhuis.

Nog een afweegitem is dat als je de diff Voor de kabel zet, dat dit waarschijnlijk ivm ruimte een aardlekautomaat moet gaan worden welke behoorlijk prijzig zijn.

Laatst bewerkt:
diff 20A...neem gewoon een 40A dat is de goedkoopste

Hoe ik het doe.

Zekering in hoofdkast onder de 300mA diff naar de nieuwe zekeringskast in tuinhuis/garage en daar terug op een diff 300mA en zo verder verdelen.

Je kan kabel tussen huis en garage spanningsloos zetten door zekering in hoofdbord af te zetten en ook de 2de kast apart door de Diff daar.

heb je schrik van uitval van de hoofdwoning, dan neem je selectieve diffs, maar dat komt ook met een prijs. Persoonlijk nog nooit een gesprongen diff gehad en al enkele decennia

Ik heb bewust 8xvb's getrokken...
Alle automaten binnen, in het tuinhuis enkel een kastje met rijgklemmen om door te verbinden.

Ik snap niet dat mensen op verschillende plaatsen hun automaten willen zetten doorheen hun huis.

diff 20A...neem gewoon een 40A dat is de goedkoopste

Hoe ik het doe.

Zekering in hoofdkast onder de 300mA diff naar de nieuwe zekeringskast in tuinhuis/garage en daar terug op een diff 300mA en zo verder verdelen.

Je kan kabel tussen huis en garage spanningsloos zetten door zekering in hoofdbord af te zetten en ook de 2de kast apart door de Diff daar.

heb je schrik van uitval van de hoofdwoning, dan neem je selectieve diffs, maar dat komt ook met een prijs. Persoonlijk nog nooit een gesprongen diff gehad en al enkele decennia
20A bedoelde ik een aardlekautomaat mee. Dus automaat 3x20A en 300mA diff in 1 unit. Met een 40A automaat zou de 3x25A automaat in de kWh meter nog de enige overstroombeveiliging zijn.

M'n hoofddiff is al 300mA selectief.

Misschien het beter houden op de 4P 25A automaat in het woonhuis en 300mA diff in het bijgebouw idd. Dat de kans zo klein is dat er iets met die kabel gebeurd dat dat voor lief te nemen is. Mocht iemand een schep in die kabel zetten dan valt het huis maar uit.

Ik heb bewust 8xvb's getrokken...
Alle automaten binnen, in het tuinhuis enkel een kastje met rijgklemmen om door te verbinden.

Ik snap niet dat mensen op verschillende plaatsen hun automaten willen zetten doorheen hun huis.
M'n schuur ligt op 40 meter afstand, heeft 5 groepen (o.a. krachtstroom), garage ook op 20 meter afstand, zal stuk of 3 groepen zijn... Meterkast in m'n woning zit al helemaal vol, moet al hopen dat de netbeheerder akkoord gaat zijn met de meter lager ophangen zodat er ruimte is voor de groepenkast 🙂

Zo veel XVB's trekken over zo'n lengte is ontzettend duur en veel werk. En als je een groep overbelast dan ben je weer 10 minuten weg om het aan te zetten.

Is niet realistisch in mijn situatie.

Ik zou

in huis
hoofddiff in het woonhuis (300mA selectief) => 4P 25A automaat => lang eind XVB of EXVB kabel naar bijgebouw vertrekt

In bijgebouw
lang eind XVB of EXVB kabel naar bijgebouw komt toe
=> 30mA diff voor WCD's en verlichting (eventueel remautomaat indien nodig)
=> automaat voor PV

Een 300mA diff voor de PV voegt eigenlijk geen meerwaarde toe.

Ik zou gewoon accepteren dat in geval van incidentie op die grondkabel je hele huis uitvalt. In dat geval moet je toch een behoorlijk herstelling doen en koppel je die kabel af tot alles opgelost is.

Eventueel zou je nog in het huis kunnen doen:
hoofddiff in het woonhuis (300mA selectief) => 4P 25A automaat => diff 100mA ogenblikkelijk => lang eind XVB of EXVB kabel naar bijgebouw vertrekt
dan heb je wel 100% selectiviteit met je hoofddiff in geval van incidentie op de grondkabel of bijgebouw. Alleen "fingers crossed" dat de omvormer geen vals positieve trips veroorzaakt op de 100mA. Geïmmuniseerd type kiezen.

Ah oke, ik dacht dat PV altijd standaard op een aardlekautomaat gezet werd. Kan het gewoon met een automaat doen idd.

Tot heden heeft m'n hele huis 70 jaar op 1 300mA diff gedraaid zonder ooit uitval gehad te hebben, dus de nood voor al die subdiffs is toch al twijfelachtig. Beetje hetzelfde kaliber voorzorg als een generator klaar hebben staan voor een dagenlange stroomuitval die mogelijk nooit komen gaat.

Maar wel prettig dat bij een aardlek probleem maar een deel uitvalt en niet alles.

Weet niet in hoeverre een PV installatie echt aardlek problemen kan veroorzaken.. Het is wel iets dat in weer en wind staat.

Weet niet in hoeverre een PV installatie echt aardlek problemen kan veroorzaken.. Het is wel iets dat in weer en wind staat.
Staat je omvormer niet binnen dan, of kies je voor mirco-omvormers onder de panelen?

Staat je omvormer niet binnen dan, of kies je voor mirco-omvormers onder de panelen?
Moet ik nog bedenken tzt. Micro omvormers is wel beter misschien gezien er een gigantische boom langs staat (schaduw). Maar die garage is nogal tsjap qua bouwkwaliteit. Kan niet garanderen dat het helemaal druppelvrij gaat zijn zodra ik de dakplaten vervangen heb. 🙂

Momenteel lopen er nog waterstralen uit het plafond als het regent 😂

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan