Differentieel 30mA slaat af na schijnbaar willekeurige tijd

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Waarderingsscore
2
Punten
8
Goeiemiddag,

Ik heb een probleem met één welbepaalde stroomgroep, waardoor de 30mA differentieel afslaat. Niet onmiddelijk na inschakelen van de groep, maar na enkele minuten, max 10 minuten.
Ik heb het probleem geïsoleerd tot 1 welbepaalde onderbreker. Zolang ik deze laat afstaan blijft alles werken.

Ik heb dan alle stopcontacten waarvan ik weet dat ze aan deze stroomonderbreker hangen, stelselmatig afgekoppeld. Nu heb ik nog enkel een 'ongebruikte' kabel over, dus geen stopcontacten meer aan voor zover ik weet (dit circuit dateert van een verbouwing voor we het huis kochten, dus hoe de kabel juist van de kast tot daar loopt, en of er toch nog ergens iets aan hangt....weet ik niet 100% zeker)

Het geluk wilt dat de stopcontacten die hierop zijn aangesloten eigenlijk geen van allen essentieel zijn, dus ik kan voort. Maar het kan ook zo niet blijven.

We hebben het gedeelte waar dit circuit loopt wel gerenoveerd recent, het is niet onmogelijk dat ik een kabel zonder het te weten beschadigd heb. Maar dan zou ik denken dat de zekering onmiddelijk afspringt bij inschakelen, niet na enkele minuten?

Kan ik de verbinding testen op beschadigingen? Andere tips om te proberen begrijpen wat er gebeurt?

alvast bedankt,
Marc

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Waarderingsscore
255
Punten
63
Ik vermoed dat er een plaatselijke beschadiging is van 1 of meerdere bestaande geleiders. Wie weet is een slijpschijf of een boor in de buurt gekomen van die leiding.

Werden daar toevallig kastjes aan de muur opgehangen of nieuwe leidingen in de muur geslepen?

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Waarderingsscore
2
Punten
8
Dat is helaas goed mogelijk, alleen begrijp ik niet waarom het probleem niet eerder aan het licht is gekomen. Dat 'zware' werk is al een hele tijd geleden voltooid. En ook waarom de stroom een tijd lang wel blijft werken...

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Waarderingsscore
255
Punten
63
Het volstaat dat er een beetje bouwvocht daar terecht kan om op termijn een aardlek te veroorzaken. En met wat vochtig steengruis erbij, vergroot die kans.

Je kan proberen deze leidingen op te sporen en de mogelijke oorzaak te achterhalen. Wat ook kan, is nieuwe kabel trekken om dat problematische stuk te overbruggen. De kans is groot dat je installatiebuis beschadigd is, dus riskeer je de bedrading ook te beschadigen als je die zou vervangen.

Bekijk dan eventueel of je via een andere weg die kring kan voeden (bvb via XVB kabel in verlaagde plafonds).

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.531
Punten
113
Vraag eens iemand om met een isolatie tester of megger langs te komen.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.183
Punten
113
Je kan inderdaad gaan meggeren, zo vind je de meeste van die fouten. Eén of twee draden met een kleine beschadiging, een beetje condens, en je bent vertrokken... Ik heb al bedrading gezien die over ongeveer 5cm min of meer verkoold zat (alleszins de isolatie) en waardoor de differentieel om de paar dagen maar sprong. Soms kan je nieuwe draden door de buis trekken, en dan zal je meteen zien of de schade komt door slijpen/vijzen/boren...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan