Diff 30mA

Lid geworden
7 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
In mijn kast komen 2 diff's: één van 300mA en één van 30mA (in serie)

Mag ik alle automaten onder de 30mA diff hangen?

Of moet de badkamer echt apart op een andere diff van 30mA (gescheiden van de andere kringen)?

wijnie

Nieuw Lid
Lid geworden
7 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
6
Geen probleem, je mag alles achter de diff van 30mA hangen.

Je moet wel 2 diff behouden (dus je mag de diff van 300mA niet weglaten)

Lid geworden
7 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klopt ik moet idd min 2 diffs hebben.

Was alleen niet zeker dat de badkamer volledig apart moest zijn of niet...

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Deze diff heeft ook een maximaal toelaatbare stroom.

Standaard wordt voor de vochtige ruimtes een 25A gegeven ; als je natuurlijk alles achter deze diff wil hangen dien je uiteraard een zwaarder type te voorzien (40A).

Hogergenoemde uiteraard in de veronderstelling dat het een 2 polige netaansluiting is ...

Bij de minste fout op je installatie zal echter alles uitschakelen. :!:

Het voordeel lijkt mij eerder van theoretische aard te zijn...

Ik kan wel volgen natuurlijk dat je wat extra achter deze diff wil plaatsen. Maar zomaar alles ? Wat bvb met diepvriezer , frigo , ...

Indien je met teleruptoren werkt heeft het trouwens zeer weinig zin om de verlichting op deze 30 mA te hangen ...

Wel bvb stopkontakten ter bescherming van spelende kids ...

Indien je de hele theorie rond electrocutie zou willen uitsluiten moet je in eerste instantie zorgen jezelf nooit als verbruiker te schakelen ... dat is dodelijk en wordt in extremisch niet afgeschakeld door een diff.

In dit geval ga je immers licht geven :idea:

k.b.

Lid geworden
26 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat was ook een vraag die ik me stelde!

Hoef ik geen nieuwe thread te starten!

Thx!

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
K.B. wrote:

Ik kan wel volgen natuurlijk dat je wat extra achter deze diff wil plaatsen. Maar zomaar alles ? Wat bvb met diepvriezer , frigo , ...

Indien je met teleruptoren werkt heeft het trouwens zeer weinig zin om de verlichting op deze 30 mA te hangen ...

Wel bvb stopkontakten ter bescherming van spelende kids ...

Een diepvriezer kan makkelijk 24 u zonder stroom, een ijskast iets minder maar wat betekent dat nu? Je hebt misschien voor 50 € eten in je ijskast... Anderzijds biedt een 30 mA echt wel veel meer bescherming en kan dus levens redden en doet dat trouwens ook (ben zelf ook al bij de gelukkigen geweest).

En zoals al zoveel vermeld hier, het zal binnen afzienbare tijd ook de standaard worden. Het AREI loopt daar achter tov andere Europese wetgeving.

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
K.B. wrote:
Deze diff heeft ook een maximaal toelaatbare stroom.

Standaard wordt voor de vochtige ruimtes een 25A gegeven ; als je natuurlijk alles achter deze diff wil hangen dien je uiteraard een zwaarder type te voorzien (40A).

Hogergenoemde uiteraard in de veronderstelling dat het een 2 polige netaansluiting is ...

Makkelijkste bij een huishoudelijke installatie is alle diff's te nemen met een nominale stroom die gelijk is of hoger is dan die van de aansluitautomaat.

Als je een aansluiting hebt 40A mono, je plaats een diff van 40A 300mA en een van 25A 30mA, dan mag de som van de automaten achter die diff van 30mA trouwens niet meer zijn dan 25A (of je moest die diff appart beveiligen). Dus je plaats dan beter ook een secundaire diff van 40A, dan mag je er zoveel automaten achter hangen als je wil. Een diff 2P 25A kost trouwens 50% meer dan een diff 2P 40A...

Voordeel van theoretische aard... tegen dat je er eens aan blijft hangen en het een kring is die niet achter de 30mA zat... Op een nieuwe installatie zou je trouwens geen foutstroom mogen hebben, en dat de hoofddiff binnen verloop van tijd een van 30mA en de bijkomende een van 10mA gaat moeten worden is zo goed als zeker...

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Met mijn vermelding van "theoretische aard" bedoelde ik niet dat deze diff's niet werken of geen nut hebben.

Een stroom van tussen 30 mA en 300 mA kan inderdaad dodelijk zijn ... indien hij door /of in de omgeving van de hartspier komt.

Deze stromen zijn echter zeer zeldzaam ... meestal heb je een hogere stroom die helemaal niet dwars door je heen gaat maar onderhuids verplaatst.

Anderzijds ben ik al geprikkeld geweest zonder dat de 30 mA diff afsprong (op 400 Volt) ... :idea: Had toen een heel heldere geest. Ik heb ook al mensen ontmoet die een 15.000 Volt ervaring hebben gehad ... (an daar uiteraard nu nog last van hebben)

Eigenlijk is de regel een beetje invers ... Indien er vocht bij te pas komt daalt de weerstand en krijg je dus in geval van aanraking een kleinere overgangsweerstand ... dus een grotere stroom .... en net in deze ruimtes staat de 30 mA diff.

Verder nog een weetje ... principieel/eigenlijk moet je na elke "schokkende ervaring met elektriciteit" je nierwerking laten controleren. Dus wie van den elektriek heeft geproefd en daarna de diff gaan opzetten is ... en zich na een half uurtje terug aan de slag zet kan dit doen ....

Indien je na 3 uren tot een dag last krijgt van "duizeligheid , wazig zicht , ..." kortom op het eerste zicht kleine ongemakken ... naar zieknhuis gaan voor een check dat je nieren niet zijn uitgevallen met lichaamsvergiftiging tot gevolg.

Op een nieuwe installatie mag je inderdaad geen foutstroom hebben, Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen lekstroom is ! Als je 100 circuits (op 400 Volt) hebt die allemaal 20 Meg isolatieweerstand hebben wil dit zeggen dat je een lekstroom zal hebben van 2 mA die permanent aanwezig is.

Absolute elektrische isolatie bestaat immers niet.

Ge moest eens weten welke lekstromen de distributiebedrijven hebben ... met hun luchtleidingen, grondaansluitingen die in wind , mist , regen ed hangen.

Het is immers geen toeval dat de differentieel niet voor de distributie-netten verplicht is.

Ik zal dus nooit tegen een verlichtingspaal leunen ... al is het een houten paal ... brand de lamp niet ...

k.b.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
K.B. wrote:
Op een nieuwe installatie mag je inderdaad geen foutstroom hebben, Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen lekstroom is !

k.b.

uw installatie zal ik niet het ergste probleem zijn, er zijn meer en meer toestellen, met uitgebreidere EMC filters intern en veroorzaken ook lekstroompjes.

er zijn veel redenen waarom op laatste moment nog vlug een netfilter bijgeplaatst wordt, gewoon om in orde te zijn met regelgeving. Meestal is de oorzaak een slecht ontwerp.

dus welke en hoeveel toestellen je in uw installatie plugt zal bepalend zijn. Je kan dus gewoonweg niet zondermeer een heel kleine diff plaatsen volgens mij. (allee ben er zeker van)

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kris77 wrote:
K.B. wrote:
Op een nieuwe installatie mag je inderdaad geen foutstroom hebben, Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen lekstroom is !

k.b.

uw installatie zal ik niet het ergste probleem zijn, er zijn meer en meer toestellen, met uitgebreidere EMC filters intern en veroorzaken ook lekstroompjes.

er zijn veel redenen waarom op laatste moment nog vlug een netfilter bijgeplaatst wordt, gewoon om in orde te zijn met regelgeving. Meestal is de oorzaak een slecht ontwerp.

dus welke en hoeveel toestellen je in uw installatie plugt zal bepalend zijn. Je kan dus gewoonweg niet zondermeer een heel kleine diff plaatsen volgens mij. (allee ben er zeker van)

Straf dat dat hier in België niet kan, daar waar het elders wel kan én moet...

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Klopt inderdaad.

Toen ik vroeger in de onderhoud werkte , en we een ernstige aanpassing moesten doen aan een groot bord was er natuurlijk ook onze interne veiligheidsdienst .

Deze was uiteraard altijd de mening toegedaan dat we niet alleen de bijgeplaatste kringen moesten beveiligen met diff. ... maar ook het hele bord.

Gevolg ... vrij veel peperdure regelbare diff's met instelbare verliesstroom en instelbare tijdsvertraging (om wat selectief te zijn).

Instellingen van verlieswaarde 3A , vertraging 1 sec waren geen uitzondering... instelwaarde 10 A , 1 sec waren wel uitzonderingen ... maar kwamen voor.

En zo was iedereen gelukkig ...

k.b.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Kris77 wrote:
K.B. wrote:

k.b.

Euh, hangt er ook vanaf wat voor filter. EMC filters (zoals bv een ferietkern) geven geen lekstromen naar de aarde. Een hoop andere filters ook al niet.

Niet vergeten dat het bij een differentieel gaat over lekstromen naar de aarde, niet zomaar alle lekstromen dus.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
Beurt wrote:
Kris77 wrote:
K.B. wrote:

k.b.

mijn beschreven probleem treedt overal, je kan nooit weten wat je in uw installatie insteekt en intern in dat ding zit (bedrijven brengen nu eenmaal veel "brol" op de markt)

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
jandc wrote:
Kris77 wrote:
K.B. wrote:

k.b.

Euh, hangt er ook vanaf wat voor filter. EMC filters (zoals bv een ferietkern) geven geen lekstromen naar de aarde. Een hoop andere filters ook al niet.

Niet vergeten dat het bij een differentieel gaat over lekstromen naar de aarde, niet zomaar alle lekstromen dus.

het zijn de Y capaciteiten die het hem doen he, capaciteitjes van fase naar aarding, die zijn het probleem.

wil gewoon maar zeggen, het is geen eenvoudig probleem-stelling. er is meestal een compromis tussen veiligheid en andere aspecten.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kris77 wrote:
Beurt wrote:
Kris77 wrote:

mijn beschreven probleem treedt overal, je kan nooit weten wat je in uw installatie insteekt en intern in dat ding zit (bedrijven brengen nu eenmaal veel "brol" op de markt)

Tuurlijk is dat zo, als je vb 1000 pc's in huis hebt staan of zo. Maar de kans dat je hiermee problemen krijgt in een normale situatie schat ik verwaarloosbaar klein in.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Kris77 wrote:
jandc wrote:
Kris77 wrote:

het zijn de Y capaciteiten die het hem doen he, capaciteitjes van fase naar aarding, die zijn het probleem.

wil gewoon maar zeggen, het is geen eenvoudig probleem-stelling. er is meestal een compromis tussen veiligheid en andere aspecten.

dat zijn meestal condensators en geen elco's. Die zijn meestal van vrij goed op DC en hebben lekstromen orde nano ampere. Het probleem zit em vooral op HF vlak.

Nu zijn er naar mijn weten ook niet veel toestellen met zo'n type filter. Zolang er geen aardings aansluiting is is er ook niet zo'n filter.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
jandc wrote:
dat zijn meestal condensators en geen elco's. Die zijn meestal van vrij goed op DC en hebben lekstromen orde nano ampere. Het probleem zit em vooral op HF vlak.

Nu zijn er naar mijn weten ook niet veel toestellen met zo'n type filter. Zolang er geen aardings aansluiting is is er ook niet zo'n filter.

we wijken wat af, maar gewoon de 50Hz component kan vlug lekstromen geven van enkele mA'kes op 230VAC. (Y capacitors 1nF - 100nF grootte orde)

in industrie natuurlijk een veel groter probleem dan de standaard huis installatie (waar we met lowcost brol AC/DC adaptertjes (zonder aarding) zitten a volonte om onze boel te voeden)

Bovenaan