Dichten doorvoeren kelder

  • Tags kelder kelderdichting wachtbuizen waterdichting
  • Lid geworden
    5 okt 2021
    Berichten
    18
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    3
    Hallo,

    Ik zie dat er op het forum hopen topics zijn rond het dichten van kelderdoorvoeren.
    Vaak zie ik Tangit, AquaSwell, ... passeren.
    Maar in dergelijke gevallen heb ik de indruk dat de doorvoeren relatief permanent gedicht worden en dat is nu net niet wat ik wil.

    We hebben een betonnen kelder met doorvoeren met mof. Ik moet daar wat kabels doorsteken voor gevelverlichting, laadpaal, ...
    Maar ik wil ook in de nabije en minder nabije toekomst nog kunnen toevoegen (vb voor elektrische poort, tuinhuis, ...)

    Ik vrees alleen dat gezien iets waterdicht krijgen al moeilijk genoeg is, het ook nog eens toegankelijk houden onbegonnen werk is.
    Wat ik dacht:
    - ik steek wat geribde wachtbuizen in de doorvoer en spuit daar tussen vb Tangit. Dan kan ik ook al wat lege wachtbuizen klaarleggen.
    Is het realistisch om van die rode geribde wachtbuizen waterdicht te houden zodat ik via die weg dan geen water binnenkrijg? Zelfs als zijn die waterdicht en leg ik ze niet naar boven om alle regen op te vangen :), ik kan me inbeelden dat er ook wel condens in die buizen kan ontstaan.
    - Ik werk verder op de mof en gebruik overal pp buizen met moffen als wachtbuizen. Maar behalve het feit dat dit snel een pak kostelijker wordt is dat waarschijnlijk om andere redenen not done.

    Bestaat hier een goede oplossing voor?

    Tnx!
     
    Ik zou niet met geribde buis een doorvoer maken als je het gecompartimenteerd en waterdicht wil hebben.
    Werk dan met meerdere gladde PVC buizen waar je per buis een aparte stop of deksel met rubberdichting op zet.

    Maar je kan ook gewoon bv Soudal Soudapack WST gebruiken die kneedbaar blijft en waar je achteraf nog gewoon een extra kabel of leiding kan doorsteken. Zie laatste deel van het filmpje.

    Iets gelijkaardig is FiloSeal+

    Ik heb zelf al Filoform MD4 gebruikt.
     
    kijk eens naar Thoro Waterpack. dit is een pasta en er kan nadien nog altijd kabels ermee door
     
    Boor van binnen naar buiten , schuin naar beneden.
    Plaats een buis , mag pvc, mag wachtbuis rood met trekdraad zijn.
    Spuit de ruimte tussen buis en muur op met Tangit of maak zelf je waterdichte mortel.

    Pvc buizen kan je voorlopig afstoppen met een stop.
    Als er 1 kabel door moet en er moeten later nog een paar doorsteken
    Dan kan je een gat boren in die stop. Je plaats een rubber vel ruim groter dan die stop , over de stop. Maak een piepklein gaatje en duw de kabel door de rubber en dan door de stop.
    Plaatst stop met rubber op de buis. Eventueel een colstropbandje rondom folie en kabel....
    omslachtig en wat handigheid vereist maar werkt goed , zeer goed.

    Je kan bij gebruik de stop ook achterwege laten en alleen een rubberfolie over de buis trekken , vast maken (colstrop) en daar dan een gat in maken veel kleiner dan de diameter van de kabel. Kabel er door.... na doortrekken ALTIJD kabel even terugtrekken anders kun je geen colstropbandje rond de folie en kabel spannen.

    Als je 1000% zeker wil zijn dan trek je over de kabel nog eens een krimpkous en die warm je op. Zorg ervoor dat de folie mooi rond de kabel zit en daarrond de krimpkous .
    Opletten met fikken dat je de mantel van de kabel niet smoorheet stookt en verbrand want dan is het opnieuw begingen.

    Idem voor wachtbuis
    Alleen die kun je bovengronds leggen, gat aftapen en dan nog best in wat lussen leggen.
    Nooit aan uiteinde opheffen, altijd opheffen tussen doorvoer en lus en dan afrollen zo dat eventuele hangwater in de wachtbuis er uit wordt gehaald.
     
    Bedankt!! Dat ziet er inderdaad al veel meer uit als wat ik nodig heb!

    Ik zou niet met geribde buis een doorvoer maken als je het gecompartimenteerd en waterdicht wil hebben.
    Werk dan met meerdere gladde PVC buizen waar je per buis een aparte stop of deksel met rubberdichting op zet.

    Maar je kan ook gewoon bv Soudal Soudapack WST gebruiken die kneedbaar blijft en waar je achteraf nog gewoon een extra kabel of leiding kan doorsteken. Zie laatste deel van het filmpje.

    Iets gelijkaardig is FiloSeal+

    Ik heb zelf al Filoform MD4 gebruikt.
    Ongebruikte PVC buis kan ik dan inderdaad met stop afdichten. Maar wat eenmaal in gebruik of diegene die ik nu al ga gebruiken? Krijg je op dezelfde manier een PVC buis van 40-50mm vol kabels nog dicht? Of zou je dan wel verder werken met bochten en buis met moffen om het waterdicht te houden?
     
    Boor van binnen naar buiten , schuin naar beneden.
    Plaats een buis , mag pvc, mag wachtbuis rood met trekdraad zijn.
    Spuit de ruimte tussen buis en muur op met Tangit of maak zelf je waterdichte mortel.

    Pvc buizen kan je voorlopig afstoppen met een stop.
    Als er 1 kabel door moet en er moeten later nog een paar doorsteken
    Dan kan je een gat boren in die stop. Je plaats een rubber vel ruim groter dan die stop , over de stop. Maak een piepklein gaatje en duw de kabel door de rubber en dan door de stop.
    Plaatst stop met rubber op de buis. Eventueel een colstropbandje rondom folie en kabel....
    omslachtig en wat handigheid vereist maar werkt goed , zeer goed.

    Je kan bij gebruik de stop ook achterwege laten en alleen een rubberfolie over de buis trekken , vast maken (colstrop) en daar dan een gat in maken veel kleiner dan de diameter van de kabel. Kabel er door.... na doortrekken ALTIJD kabel even terugtrekken anders kun je geen colstropbandje rond de folie en kabel spannen.

    Als je 1000% zeker wil zijn dan trek je over de kabel nog eens een krimpkous en die warm je op. Zorg ervoor dat de folie mooi rond de kabel zit en daarrond de krimpkous .
    Opletten met fikken dat je de mantel van de kabel niet smoorheet stookt en verbrand want dan is het opnieuw begingen.

    Idem voor wachtbuis
    Alleen die kun je bovengronds leggen, gat aftapen en dan nog best in wat lussen leggen.
    Nooit aan uiteinde opheffen, altijd opheffen tussen doorvoer en lus en dan afrollen zo dat eventuele hangwater in de wachtbuis er uit wordt gehaald.
    Ok, vorige reactie was voor ik de uitleg van Lukanar zag.
    Zo allemaal samen is het me wel duidelijk, bedankt!
    Qua rubber vel is dat iets al dit dat je gebruikt:
    Amazon
     
    rubber vijver- of dakfolie aka EPDM
     
    Bedankt!! Dat ziet er inderdaad al veel meer uit als wat ik nodig heb!

    Ik zou niet met geribde buis een doorvoer maken als je het gecompartimenteerd en waterdicht wil hebben.
    Werk dan met meerdere gladde PVC buizen waar je per buis een aparte stop of deksel met rubberdichting op zet.

    Maar je kan ook gewoon bv Soudal Soudapack WST gebruiken die kneedbaar blijft en waar je achteraf nog gewoon een extra kabel of leiding kan doorsteken. Zie laatste deel van het filmpje.

    Iets gelijkaardig is FiloSeal+

    Ik heb zelf al Filoform MD4 gebruikt.
    Ongebruikte PVC buis kan ik dan inderdaad met stop afdichten. Maar wat eenmaal in gebruik of diegene die ik nu al ga gebruiken? Krijg je op dezelfde manier een PVC buis van 40-50mm vol kabels nog dicht? Of zou je dan wel verder werken met bochten en buis met moffen om het waterdicht te houden?
    Ik zou het deksel met dichting of de stop enkel houden voor wanneer de kleinere buis nog niet in gebruik is.
    Van zodra je de kleinere buis wil gebruiken om iets door te steken zou ik het deksel elilmineren, de kabel erdoor steken en dan die specifieke buis afdichten met de klassieke producten (Tangit, Aquaswell, ...) of ook de producten die kneedbaar blijven.
    Dit kan je zo blijven doen tot dat al je reservebuizen op zijn.
    In de reservebuizen kan je uiteraard ook meerdere kabels per buis steken, maar je loopt evenzeer tegen een limiet aan waarbij je nog in staat moet zijn om de kabels mooi uiteen te houden en er voor te zorgen dat er voldoende afdichtingsproduct tussen alles in kan.

    Voorzie dus voldoende doorvoeren en/of reservebuizen binnen elke doorvoer van in het begin.
     
    Voor wie dit topic later nog tegenkomt wil ik toch even in navolging meegeven hoe alles verlopen is.
    Ik heb geopteerd voor SoudaPack en Soudaplug. Buizen op afstand van elkaar en de rand gelegd, volle bus SoudaPack tussen gespoten en daarna SoudaPlug. Jammer genoeg bij eerste maal dat grondwater aan de doorvoeren kwam kreeg ik druppelsgewijs nog water binnen.
    Ik had mijn gevoel moeten volgen, ik vond 1 bus soudpack eigenlijk al vrij weinig.

    Alles uitgehaald en gekuist (geen leuk werkje) en beslist toch voor Tangit te gaan. Speciaal kitpistool gekocht, op amazon.de was die 'maar' 70 euro tov de 100 euro die vaak in winkels wordt gevraagd. Bussen Tangit gekocht bij Tools&Fixings in Hasselt en ook van die schuim 'wormen' om tussen je buizen te leggen, veel makkelijker om ze op afstand van elkaar te houden, zeker doen, kosten niets. Bij Tools&Fixings kun je trouwens ook voor 15 euro even een pistool lenen. Ik heb gekocht omdat ik er verspreid in tijd wel nog eens ga moeten doen, dus dan voordeliger kopen en later doorverkopen (hoop ik).

    Ik heb 2 buizen gedaan nu. 1 zit al over bijna over de ganse lengt vol en lijkt voorlopig te houden, ik wacht nog eens op echt stevige regen en (nog) hogere grondwaterstand. De andere heb ik voor een goed deel (10-tal cm) al volgespoten maar lekte bij laatste regen toch ook weer wat, minder dan met de Soudapack en Soudplug combo wel. Maar toch teleurgesteld dat het nog niet in orde is. Ik hoop als ik de overige 5-10cm nog dichtspuit volgende keer dat het helemaal dicht is. Want Tangit er terug uitkrijgen lijkt me helemaal onbegonnen werk.

    Onderaannemer van Watergroep voor onze wateraftakking was vriendelijke man die me wat uitgelegd heeft hoe zij het doen. Zij gebruiken doeken om de buizen op afstand te houden, spuiten dan tangit en kloppen dan een rubberen dop erop, dit alles aan weerszijden. Hij heeft me 2 van die doppen gegeven voor als ik ze zou kunnen gebruiken. Is een dop van 110mm met 1 opening voor een 32mm socarex door te krijgen. Ideaal voor hun use case, iets minder geschikt voor mij. Maar ik ga eens zien als ik daar makkelijk kan in bijboren. Volgens hem is gladde doorvoeren dichten, zelfs met Tangit altijd merde. Vandaar dan zij nog die doppen gebruiken ook.

    Dichten van de wachtbuizen waar ik kabels doorleg volgens de manieren hierboven lijkt perfect te werken. Ik heb in een afsluitdop gaten geboord voor de kabels, daarover EPDM rubber met snelbinders gebonden. Kabels door de dop en rubber en ook afgebonden met snelbinder en nog extra krimpkous. Kruipt wel wat tijd in. Om het helemaal af te maken, voor ik rubber en dop dichtdeed nog de SoudPack die ik gerecupereerd heb overal in de dop geduwd. Niet nodig lijkt me maar ik had ze nu toch. Die houden perfect tot nu toe. Ik heb zo'n test opstelling in een emmer gelegd om te zien als ik het goed deed, daar komt niets meer door en ligt er nu al 2 weken in denk ik. :D

    Conclusie, doorvoeren dichten is merde. 😅 Maar vanaf nu werk ik met Tangit, dat lijkt toch iets beter te werken.
    Ietwat lange post maar ik hoop dat iemand er iets mee is.
     
    Dichten van de wachtbuizen waar ik kabels doorleg volgens de manieren hierboven lijkt perfect te werken. Ik heb in een afsluitdop gaten geboord voor de kabels, daarover EPDM rubber met snelbinders gebonden. Kabels door de dop en rubber en ook afgebonden met snelbinder en nog extra krimpkous. Kruipt wel wat tijd in. Om het helemaal af te maken, voor ik rubber en dop dichtdeed nog de SoudPack die ik gerecupereerd heb overal in de dop geduwd. Niet nodig lijkt me maar ik had ze nu toch. Die houden perfect tot nu toe. Ik heb zo'n test opstelling in een emmer gelegd om te zien als ik het goed deed, daar komt niets meer door en ligt er nu al 2 weken in denk ik. :D
    Daar bestaan ook krimpbare doppen voor zoals deze. Dan hoef je niet én rubber én snelbinder (spanbandje, colson, kabelbandje, colstrop... whatever the name) én nog eens krimpkous te gebruiken. :cool:
     
    Thx voor de update, dan weten wij ook hoe het vraagstuk afloopt.

    ik vond 1 bus soudpack eigenlijk al vrij weinig
    Wat je ook gebruikt, zorg dat je de voorschriften van de fabrikant zorgvuldig volgt en dat je de moeite neemt om proper en secuur te werken.
    Soudapack bijvoorbeeld moet over een diepte van 100mm aangebracht worden. Dus een barrière van 10cm om wat tegen te houden. Heb je die 10cm kunnen aanhouden?
     
    Thx voor de update, dan weten wij ook hoe het vraagstuk afloopt.

    ik vond 1 bus soudpack eigenlijk al vrij weinig
    Wat je ook gebruikt, zorg dat je de voorschriften van de fabrikant zorgvuldig volgt en dat je de moeite neemt om proper en secuur te werken.
    Soudapack bijvoorbeeld moet over een diepte van 100mm aangebracht worden. Dus een barrière van 10cm om wat tegen te houden. Heb je die 10cm kunnen aanhouden?
    Dat had ik inderdaad gezien maar vond ik moeilijk om in te schatten. Naar mijn gevoel zat ik daar dus niet en dat gevoel had ik moeten volgen. Hoe dan ook zal het feit dat het niet gelukt is wel aan mij liggen. Want dit zal wel tried and tested en ongetwijfeld een goed product zijn. Maar op dat moment, je hebt maar 1 bus omdat je dacht dat het genoeg ging zijn, de winkels zijn dicht, je hebt je doorvoeren helemaal open liggen en ze voorspellen die avond/nacht nog zware regen. Dus dan doe je overhaaste/domme dingen zoals er dan toch maar soudplug tegen gooien en een gebedje doen.

    Maar los daarvan, Tangit werkt wel pak eenvoudiger vind ik persoonlijk, dat doet gewoon een deel van het werk voor jou doordat het zo uitzet.
    En idd, proper en secuur werken, ik heb zo goed mogelijk de doorvoeren gekuist, afstanden gerespecteerd, ... Als je doorvoer vol aarde zit dan maakt het niet uit denk ik wat je erin spuit, dat krijg je nooit goed.
     

    Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

    Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan