• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Diba te laag (onder vloerniveau)

joostvgh

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2023
Berichten
41
Waarderingsscore
3
Punten
8
1 van mijn vrienden is langsgekomen in de nieuwbouw waarvan nu de ruwbouw + dak + ramen + leidingen staat.

Hij heeft vanaf de meterpas gemeten en de diba is 101-102cm lager (zie foto). Ik heb een wat gegoogled en de diba zou tot ongeveer de plint moeten komen (alleszins boven vloerniveau, zoals bvb hier: https://i.pinimg.com/originals/48/ab/f8/48abf8188d06f512c87c00b61166f299.png).

- hoe erg is dit?
- wat kan ik hier aan doen?
- oplevering is nog niet geweest, moet ik daar iets van zeggen?
 

Bijlagen

  • IMG_2351.jpg
    IMG_2351.jpg
    316,4 KB · Weergaven: 107

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
den ene meter is al korter dan den andere.
hij komt op de kimblok. de chape gaat ook niet de diba overbruggen, want je hebt nog wel wat speling met de afwerking.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
1 van mijn vrienden is langsgekomen in de nieuwbouw waarvan nu de ruwbouw + dak + ramen + leidingen staat.

Hij heeft vanaf de meterpas gemeten en de diba is 101-102cm lager (zie foto). Ik heb een wat gegoogled en de diba zou tot ongeveer de plint moeten komen (alleszins boven vloerniveau, zoals bvb hier: https://i.pinimg.com/originals/48/ab/f8/48abf8188d06f512c87c00b61166f299.png).

- hoe erg is dit?
- wat kan ik hier aan doen?
- oplevering is nog niet geweest, moet ik daar iets van zeggen?
Architect en aannemer aanspreken
is niet OK
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Oplossing : proberen om het vloerpakket een 4 tal cm te verminderen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Onlangs op een nieuwbouw opmeting gaan doen.
Ook de ' meterpas' gaan zoeken in de kamers.
Tot onze verbazing zat er tussen deze meterpassen aangeduid op de muren 7 ( ZEVEN ) centimeters verschil !!!

Zet eerst eens terug met de lazer alles uit vanaf eerste meetpunt ( referentiepunt)
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Wat is de functie van deze diba? Ik weet "dat het altijd gedaan wordt", maar begrijp het nut niet zo goed in een nieuwbouw... Als de betonplaat en de muren onder de diba nat staan heb je toch sowieso een probleem, niet?
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
450
Waarderingsscore
258
Punten
63
Als de betonplaat en de muren onder de diba nat staan heb je toch sowieso een probleem, niet?
Die diba weerhoudt het vocht ervan om verder omhoog te kruipen, in je pleisterwerk. zoek op "opstijgend vocht"+problemen: eerst google hit:

Opstijgend of optrekkend vocht is één van de meest voorkomende vochtproblemen. Het ziet er niet alleen vies uit, het is ook schadelijk voor uw gezondheid.

Zo goed als elke steen zuigt vocht op. Wanneer uw baksteen dus contact maakt met volle grond of een vochtige ondergrond, zal deze het vocht opzuigen. meestal gaat dit niet hoger dan 1m. Vanaf 1m hoogte is er meestal voldoende volume zodat de zwaartekracht er voor zorgt dat het vocht niet hoger komt. Om dit probleem te voorkomen wordt er een waterkering of diba geplaatst bij de bouw van uw woning.
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Ik begrijp heus wel wat opstijgend vocht is, en hoe dat werkt bij een muur die vol in de grond staat ...

Als de betonplaat en de muren onder de diba nat staan heb je toch sowieso een probleem, niet?
Specifiek voor nieuwbouw waarop de muur op een betonplaat staat: van waar zou het vocht dan komen? En dan is het normaal dat alles onder uw diba nat staat?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Ik begrijp heus wel wat opstijgend vocht is, en hoe dat werkt bij een muur die vol in de grond staat ...

Als de betonplaat en de muren onder de diba nat staan heb je toch sowieso een probleem, niet?
Specifiek voor nieuwbouw waarop de muur op een betonplaat staat: van waar zou het vocht dan komen? En dan is het normaal dat alles onder uw diba nat staat?
Normaal?
absoluut niet!
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
450
Waarderingsscore
258
Punten
63
Specifiek voor nieuwbouw waarop de muur op een betonplaat staat: van waar zou het vocht dan komen?
voor zover ik weet is die diba daarboven dan een extra (heel goedkope) beveiliging voor mocht de onderliggende waterkering niet 100% perfect zijn uitgevoerd.
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Vandaar dus mijn vraag: wat is het nut? Het lijkt erop dat het dan enkel nog gaat om te vermijden dat de hele muur nat wordt, maar dat je sowieso een probleem hebt als het onder de diba nat is.

Terug naar de vraag van TS: wat maakt het dan uit dat die diba ter hoogte van de chape komt ipv boven de afgewerkte vloer?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Vandaar dus mijn vraag: wat is het nut? Het lijkt erop dat het dan enkel nog gaat om te vermijden dat de hele muur nat wordt, maar dat je sowieso een probleem hebt als het onder de diba nat is.

Terug naar de vraag van TS: wat maakt het dan uit dat die diba ter hoogte van de chape komt ipv boven de afgewerkte vloer?
Omdat je dan een extra vochtbrug maakt langs de binnenkant.
of spring jij graag uit een vliegtuig zonder reserveparachute ?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Specifiek voor nieuwbouw waarop de muur op een betonplaat staat: van waar zou het vocht dan komen?
voor zover ik weet is die diba daarboven dan een extra (heel goedkope) beveiliging voor mocht de onderliggende waterkering niet 100% perfect zijn uitgevoerd.
Ze hebben elk hun eigen, specifieke functie.
je hebt ze dus allemaal nodig.
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Omdat je dan een extra vochtbrug maakt langs de binnenkant.
Maar eerder zeg je toch dat het eronder niet nat mag zijn?

Daarbij maak ik de bedenking dat een extra vochtbrug het verschil niet meer zal maken als alles onder de diba nat is, inclusief de chape

Ze hebben elk hun eigen, specifieke functie.
je hebt ze dus allemaal nodig.
Rond de pot draaien lukt goed, maar wat is dan de functie in een nieuwbouw waarbij er op de betonplaat geen muren staan met een natte muurvoet?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Omdat je dan een extra vochtbrug maakt langs de binnenkant.
Maar eerder zeg je toch dat het eronder niet nat mag zijn?

Daarbij maak ik de bedenking dat een extra vochtbrug het verschil niet meer zal maken als alles onder de diba nat is, inclusief de chape

Ze hebben elk hun eigen, specifieke functie.
je hebt ze dus allemaal nodig.
Rond de pot draaien lukt goed, maar wat is dan de functie in een nieuwbouw waarbij er op de betonplaat geen muren staan met een natte muurvoet?
Lezen en verstaan lukt precies minder goed?
welk deel snap je niet?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan