diba binnenmuren boven de plint - wie is verantwoordelijk?

Lid geworden
12 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons gaat de plint een 5 cm onder de diba liggen. Ik ben bezig met een verbouwing en voor de verbouwing heb ik al last van opstijgend vocht gehad. Daarom dat dit mij nu gek maakt.

Nu zijn er drie opties:

- plakken tot onder de diba. De architect zegt dat dit geen probleem gaat geven maar neemt de verantwoordelijkheid niet als er toch later een vochtprobleem is.

- stuk tussen de diba de tegel bewerken met een speciale waterafstotende mortel. JP de vloerder heeft mij al een hele uitleg gegeven. Thanks JP!

Maar dit gaat niet kunnen omdat de plakker niet wilt wachten als ik dit zelf ga doen en als hij het moet doen dan gaat het aardig kosten.

Daarbij heeft hij de opmerking dat het opstijgend vocht dan wel via de mortel gaat naar boven komen dat gebruikt is om de sleuven van de elektriciteitskabels te dichten.

- later als er effectief problemen zijn dan laten injecteren en zijn de muren voor 100% waterdicht. Als ik dit nu wil doen dan moet ik mijn verbouwing stop zetten omdat dit lang moet drogen en daarbij kost dit ook veel geld terwijl het misschien niet echt nodig was.

De plinten moeten dan wel verwijderd worden, verwijderen pleisterwerk, ingebouwd keukenkasten, ... . Gaat een mega uitgave worden.

MAAR wat voor mij nu super belangrijk is: de architect en de aannemer kenden mijn vloeropbouw.

Wie is nu verantwoordelijk dat de diba niet mooi achter mijn plint is?

Wie kan ik verantwoordelijk stellen als er later opstijgend vocht is?

Is dit geen grove fout tijdens de ruwbouw? Ik vind van wel maar wie zijn fout is dit?

Lid geworden
9 nov 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Optie 1: Plak nooit tot onder de diba, dit geeft gegarandeerd vochtproblemen en binnen de

3 jaar ligt je pleisterwerk van de muur.

Optie 2 zie ik al helemaal niet als een oplossing.

Optie 3: injecteren heeft hier in mijn ogen totaal geen nut....

Enige optie die ik zie is dat je de vloeropbouw hoger maakt zodat de diba achter de plint uitkomt.

Qua aansprakelijkheid zijn ze beiden aansprakelijk, de architect voor het niet goed opvolgen van de uitvoering, de aannemer voor een constructiefout.

Groeten

Tim

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Lijkt mij vrij simpel ...

Beiden zijn verantwoordelijk ... en ik zou nu op eigen houtje weinig gaan doen om het probleem op te lossen ...

Wat ik in U geval zou doen ....

1. Beiden uitnodigen voor een gesprek , waar archi een verslag van maakt en vragen of ze in hun verslag hun oplossing naar voor schuiven ... met de daarbij horende verantwoordelijkheid.

Vermoedelijk komt hier weinig zinnigs naar voor ... en ik zie weinig andere moigelijkheid dan naar een advocaat te stappen , deze de situatie uit te leggen en te vragen dat deze U adviseert ...

Ik denk bevoorbeeld dat deze advocaat beiden schriftelijk in gebreke kan stellen , en eventueel een procedure kan starten ...

Ik zou enkel willen vermijden dat men binnen bvb 2 jaar U naar de kop gaat slingeren dat U op eigen houtje hebt gecementeert voor U het probleem gemeld had ...

Een echte oplossing ?

Terug onderkappen maar lager ... ?

k.b.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoeveel steekt de diba boven de plint uit? Is een hogere plint geen optie?

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
Hoeveel steekt de diba boven de plint uit? Is een hogere plint geen optie?

5 cm lees ik daar ergens, ik zat ook te denken aan een hogere plint. Het hoeft daarom niet lelijk te zijn.

Een andere oplossing eventueel (zelf bedacht :twisted: ) , destijds heb ik mijn douche zelf betegeld, daarvoor heb ik eerst een "kerdi" doek gehangen, die doeken zijn waterdicht en dienen om op te tegelen. Kan je niet zo'n doek kopen, in repen snijden deze te bevestigen onder je DIBA . en daarop dan verder plakken en je plinten zetten.

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Geen idee of die Kerdi wel na x aantal jaren blijft hangen tegen een 'vochtige' muur onder de diba. Ik zou voor hogere plinten gaan.

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dimi_M wrote:
MAAR wat voor mij nu super belangrijk is: de architect en de aannemer kenden mijn vloeropbouw.

Jijzelf, jij hebt de architect en aannemer gekozen, jij maakte de beslissing volgens criteria die voor jou belangrijk waren.

Opvolging van de werfverslagen behoort ook tot uw taak. Als die werfverslagen er niet zijn, of onregelmatig, is het uw verantwoordelijkheid hiernaar te vragen.

Dimi_M wrote:
Wie kan ik verantwoordelijk stellen als er later opstijgend vocht is?

"verantwoordelijk stellen" is een niet gebruikt begrip in de belgische rechtspraak. Of toch zeker niks beduidends.

Je kan in dit land een proces beginnen tegen een persoon of organisatie naar keuze.

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dimi_M wrote:
Daarbij heeft hij de opmerking dat het opstijgend vocht dan wel via de mortel gaat naar boven komen dat gebruikt is om de sleuven van de elektriciteitskabels te dichten.

Dat gebeurt dus niet, als je de juiste mortel gebruikt.

Hij vindt dus dat dit in àlle huizen een probleem van vocht zou veroorzaken?

Lid geworden
9 nov 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
ST5 wrote:
Dimi_M wrote:

Quote:
Jijzelf, jij hebt de architect en aannemer gekozen, jij maakte de beslissing volgens criteria die voor jou belangrijk waren.

Opvolging van de werfverslagen behoort ook tot uw taak. Als die werfverslagen er niet zijn, of onregelmatig, is het uw verantwoordelijkheid hiernaar te vragen.

Is niet geheel waar. De werfverslagen zullen misschien wel aanwezig zijn geweest, maar hier kan het euvel met de diba niet hebben ingestaan..

Niet elke bouwheer kent evenveel van de bouw en laat deze taak dan ook over aan de architect, die op zich 10 jaar aansprakelijk is, net zoals de aannemer. Simpelweg voorleggen aan de architect en de aannemer en een degelijke oplossing vragen. Indien teveel weerspannigheid kan je nog steeds een rechtszaak aanspannen.

De mooiste en ideale oplossing is in mijn ogen(indien de vloer nog niet ligt) is het verhogen van de vloeropbouw...

Groeten

Tim

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
TimothyV wrote:
maar hier kan het euvel met de diba niet hebben ingestaan..

Toch wel belangrijk, vind ik.

Ik zou kiezen voor een werfopvolging waar zo'n zaken wél gecontroleerd worden.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.438
Punten
113
- hogere plint is een oplossing

Maar ik sluit me aan bij de oplossing van JP, de bewuste 5cm bewerken met een waterafstotende mortel.

Ik heb in mijn woning het zelfde meegemaakt

Dipa veel te hoog, heb zone van vloer tot dipa ingestreken met een mortelpap van 1 deel cement op 1 deel wit zand , veel water aangerijkt met compactuna.

20 jaar later is alles nog in orde.

Ik lees dat het een verbouwing is, zijt blij dat er in je muren een dipa was gestoken en pak het probleem aan.

luk

Bovenaan