Diameter opbouwbuis

• Tags bekabeling DIY elektriciteit elektriciteitswerken
  • Lid geworden
    19 mei 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo

Ik wil in een bijgebouw de xvb 5g -10mm2 kabel netjes in een pvc buis steken. Welke diameter gebruik ik het best? De kabel zal ongeveer 12 meter in de buis zitten.
    Ik dacht aan een 25mm pvc buis. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb 4x16 door een 25mm pvc buis gekregen van 3m, recht met één flauwe bocht van 45° in. Kabel was bijna even groot als de pvc buis binnendiameter. Een 5G10 is ongeveer even dik als een 4x16.

Hoe ga je de bochten maken? Ik heb gewerkt met heet zand procedé (omdat het maar één bocht was):
    • metalen bakje met fijn zand in de oven op 200°C
    • buis vullen en uiteindes sluiten met duct tape
    • buis wordt goed soepel >> in juiste vorm brengen; als het nauwkeurig moet zijn, kan je met een mal werken.
    Die prefab bochtjes vond ik maar niets, veel te kleine buigdiameter.

Je kan ook PVC van 50mm overwegen, daar heb je straalbochten voor die je kan afzagen op de gewenste bocht.

Ik denk dat een iets ruimere buis dan “past precies” een beter beschermende functie heeft. Mocht de buis beschadigd raken, dan zit je enkel nog in lucht in de buis, of de kabel kan opzij bewegen.

Als de kabel strak in de buis zit en je beschadigd de buis, dan ben je direct de kabel aan het bewerken.

Is ook makkelijker om de kabel er doorheen te krijgen.

32mm of 50mm, moest ge ooit nog es wat willen bijsteken kan je dat nog steeds met een 50mm

Is dit ondergronds? Of een buis op de muur?

Waarom wil je de kabel in een buis? XVB mag ook bloot in opbouw.

Als dat is omwille van esthetiek, om mooie rechte stukken te bekomen, leg dan enkel de rechte stukken in buis en dan heb je niet veel speling nodig. De bochten worden gevormd door blote kabel. Dit is de meest gebruikte manier. Zet dan wel buis-eindes (eindtul of buisingang genoemd) op de buizen om beschadiging van de kabel te voorkomen door de scherpe buis-randen.

Als het is omwille van bescherming, neem dan wat marge op de diameter, en bouw stukje voor stukje op: steek een stuk doorheen rechte buis, steek er dan de elleboog overheen, steek dan weer een stuk rechte buis over de kabel,… enzoverder. De klemmen voor het traject plaats je voordat je de buis plaatst, afgetekend met smetdraad of laser. Telkens je een recht stuk afgewerkt hebt tot en met de bocht klem je dat vast. Je steekt dus buis over de afgerolde kabel die al ongeveer op z’n plek ligt, niet kabel doorheen de buis, want eens de bocht er op zit beweegt dat niet meer. (Idem wanneer je enkel rechte stukken doet, eens een bocht netjes aangelegd is schuift het niet meer)

Neem in opbouwbuis dan toch best 50mm, met een 32mm zal je in uw bochten de buis gemakkelijk wat meeplooien, zeker aangezien een 5G10 al wat stugger is in vergelijking met een gewoon pvc buizeke

Ik denk dat een iets ruimere buis dan “past precies” een beter beschermende functie heeft.
    ja, dat bedoel ik net ook met mijn voorbeeld; ik had dat nog liggen en het alternatief was tegen kelderplafond. Bij mij was het een stuk in de chape, ik zie nu pas "opbouw" in de titel.

Bedankt voor de hulp. Het is zuiver als bescherming. Ik ga de bochten bloot laten. Enkel de rechte stukken in een buis.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan